Toon posts:

HDD van ATA33 naar ATA66

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn oude mobo heb ik vervangen voor een nieuw type:
> Asus P2B Bios, 1.012 (PII-350)
> Asus A7V266-E, Bios 1.004b (XP-1700+)

Ik heb 2 IBM HDD:
> Deskstar 34GXP 20.5 GB ATA66 (master, NTFS)
> Deskstar 60GXP 41.17 GB ATA100 (slave, FAT32)

Beide HDD zijn gepartitioneerd/geformateerd met het P2B mobo, welke het ATA33 ondersteund.

Voor het nieuwe mobo heb ik een ATA66 kabel. In mijn Bios staat auto detect aan. Als ik beide op userdefined zet, staat de:
> 20G op UDMA2 (ATA33) en de
> 40G op UDMA5 (ATA100)!
Omdat ik geen RAID gebruik zouden beide op UDMA4 (ATA66) moeten staan! Toch?

Kortom ik wil beide op ATA66 draaien. Nu heb ik geruchten gehoord dat als ik van ATA33 naar ATA66 overga, er lees en schrijffouten kunnen optreden.

Wie kan mij hier wat meer over vertellen?

THX

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:29
is udma2 geen ata 66? of zit ik nu verkeerd

https://wren.co/join/Devian

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Inderdaad geldt UDMA2 = ATA33 ... Het is dus erg vreemd dat je ATA66 schijf hierop gaat draaien... Is het mogelijk om de IBM schijf in te stellen op ATA33 ipv ATA66 dmv een of ander programmaatje van IBM? Ik meen dat je dat met sommige schijven kon doen, mogelijk staat jouw schijf verkeerd ingesteld?

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Dat gerucht is dus komplete onzin! Interface (connector/print) en hardeschijf (de platen) zijn 2 fysiek verschillende dingen. Door de interface sneller te benaderen gaat je hardeschijf niet sneller draaien om maar wat te noemen.
Er kunnen dus nooit lees en schrijffouten ontstaan door van ATA33 naar ATA66 of nog hoger te gaan.

btw, UDMA 2 = ATA33 en UDMA 4 =ATA66

Verwijderd

Topicstarter
In de bios kan ik onder userdefined; UDMA4 (ATA66)instellen voor beide schrijven. Ik ben echter bezorgd omdat de bios dit niet zelf doet en de waarde laat zien zoals in mijn vraag hierboven.

Het gerucht zou je idd als onzin kunnen benoemen, als je bedenkt dat het alleen gaat om de datatranser.

Natuurlijk kan het ook zo zijn dat de bios de gegevens verkeerd toont (dit is niet ongewoon), maar SiSoft Sandra gaf wel een erg slechte benchmark voor de master t.o.v. de slave.

Kortom, ik wacht nog enkele reacties af en dan kan ik het natuurlijk gewoon proberen!

TIA

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-04 13:35

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Op zondag 02 december 2001 18:40 schreef Zotty het volgende:
Dat gerucht is dus komplete onzin! Interface (connector/print) en hardeschijf (de platen) zijn 2 fysiek verschillende dingen. Door de interface sneller te benaderen gaat je hardeschijf niet sneller draaien om maar wat te noemen.
Er kunnen dus nooit lees en schrijffouten ontstaan door van ATA33 naar ATA66 of nog hoger te gaan.

btw, UDMA 2 = ATA33 en UDMA 4 =ATA66
Het bovenstaande klopt.
Als je harddisk geen 66 ondersteunt
zal hij gewoon 33 gebruiken.
Als er 2 ide apparaten op 1 kabel aangesloten worden,
zullen beide op de snelheid draaien gelijk
aan de snelheid van het langzaamste apparaat.

Dus als je een trager systeem wilt hebben,
kan je natuurlijk ook je cdrom en harddisk
samen op 1 controller aansluiten.
Een cdrom is namelijk UDMA33.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

Verwijderd

Topicstarter
Cjdijk, bedankt voor de bevestiging van Zotty!

Maar je tip om m'n systeem te downgraden, is echt waardeloos! Heb je m'n vraag gelezen? Ik wil deze schijfjes zo snel mogelijk hebben! Tweaken heet dat.

Misschien iemand iets over de Asus A7V266-E bios te melden?

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-04 13:35

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Op maandag 03 december 2001 17:08 schreef marcellic het volgende:
Cjdijk, bedankt voor de bevestiging van Zotty!

Maar je tip om m'n systeem te downgraden, is echt waardeloos! Heb je m'n vraag gelezen? Ik wil deze schijfjes zo snel mogelijk hebben! Tweaken heet dat.

Misschien iemand iets over de Asus A7V266-E bios te melden?
Daarom zeg ik het ook.
Het slimste (snelste) is om je cd's/dvd's/branders
op een andere (secondary) controller te zetten,
en je harddisks op je primary controller.
In de praktijk zie ik overgens vaak,
systemen met op de eerste controller zowel harddisk
als dvdrom, niet slim dus.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

Pagina: 1