Toon posts:

Scsi of IDE Brander?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sindskort een adaptec 29160 met ibm 10k 36Gb. Ik wil nu een nieuwe cdbrander halen (heb nu plex 8x4x32) en ik vraag me af in hoe verre het zin heeft om een 24 speed ide te halen of beter een 12 speed scsi (zijn er al snellere scsi branders?)
Scsi natuurlijk duurder en minder snel, maar wel gewoon doorwerken (denk ik)

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:50

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De Yamaha CRW2100S is 16-speed en helemaal niet duur (http://www.tweakers.net/pricewatch/15074). Ik heb 'm zelf ook, alleen nog niets mee gebrand :o .

Als je toch al een SCSI controller hebt is het wel zo relaxed om ook je CD en DVD spullen op SCSI te zetten.

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:30
Ooit al eens met een IDE gequaked of zo en ondertussen een cd'tje gemaakt op 16x?
Ik zou het je niet aanraden eerlijk gezegd!

• big_clarence
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-04 20:22

big_clarence

wat kan het schele

Ik zou zelf voor de IDE zijn gegaan, tenzij gelijkertijd doorwerken voor jou het belangrijkst is. SCSI-adapters willen nog wel eens problemen opleveren (niet altijd), daarnaast hou je, als je geen scsi op je mobo hebt, nog ruimte in je pci-slots (

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

SCSI-adapters willen nog wel eens problemen opleveren
:?

Ik heb nooit problemen gehad met een Tekram DC390, Adaptec 19160 en 29160.

Waarom je graag SCSI wilt en geen IDE:

SCSI:

- 15 devices (of meer, indien dual channel) op 1 controller
- Geen problemen met kabellengte
- Externe en Interne devices geen probleem
- Lagere CPU belasting (hoewel een moderne IDE controller met de juiste driver nauwelijks belasting veroorzaakt)
+ Alle voordelen van SCSI protocol

IDE:

- Slechts 2 devices per channel (meestal 2 channels per controller)
- Kabel altijd te kort
- Daardoor 2 devices op 1 channel vaak onmogelijk omdat kabel te kort is
- Extern alleen mogelijk met vage oplossingen
enz.

SCSI is sneller en ook nog eens _veel_ flexibeler.

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:29
Op zondag 02 december 2001 16:00 schreef Fire69 het volgende:
Ooit al eens met een IDE gequaked of zo en ondertussen een cd'tje gemaakt op 16x?
Ik zou het je niet aanraden eerlijk gezegd!
Euhm.. werkt goed hier?

https://wren.co/join/Devian

• joop3
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-01 16:52

joop3

Op zondag 02 december 2001 16:16 schreef big_clarence het volgende:
Ik zou zelf voor de IDE zijn gegaan, tenzij gelijkertijd doorwerken voor jou het belangrijkst is. SCSI-adapters willen nog wel eens problemen opleveren (niet altijd), daarnaast hou je, als je geen scsi op je mobo hebt, nog ruimte in je pci-slots (
Wat voor scsi problemen heb je het over?
En met scsi kan je veel meer apparaten aansluiten als met ide, dus één pci slot bezet is ook geen probleem toch.
Het ligt er maar net aan wat je wilt aansluiten, maar als je al een scsi controller hebt dan lijkt mij de keuze makkelijk.

Verwijderd

IDE apparaten zijn vaak wel wat stiller dan scsi apparaten. Dat is toch een voordeel..

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Op zondag 02 december 2001 16:47 schreef LaZarus het volgende:
IDE apparaten zijn vaak wel wat stiller dan scsi apparaten. Dat is toch een voordeel..
Een SCSI CD-ROM of DVD drive maakt echt niet meer herrie dan en IDE drive. Bij harde schijven is dat anders, aangezien SCSI schijven veelal op hogere toerentallen draaien en snellere koppenverplaatsing heeft waardoor seeks meer herrie maken.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
onzin natuurlijk, ide disken gaan tegenwoordig ook op 7200rpm, ok ok scsi disken zijn er te krijg met 10.000rpm, maar veruit de meeste zijn of 5400 of 7200rmp (identiek aan ide dus)

t enige nadeel wat ik kan verzinnen is de prijs, :)

A wise man's life is based around fuck you

• Hermanvh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-03 10:14

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

De Waitec T-Rex SCSI is ook 16x10x40x en heeft een Sanyo loopwerk :) (AKA SANYO BP1400 :) )

webOS all the way!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
plexwriter 12x10x32, heerlijk ding (heb hem in combo met symbios/lsi scsi kaartje) en bij het branden heeft ie tussen 0-1% cpu belasting (celly 800)... (van scsi speler>scsi brander) :9

A wise man's life is based around fuck you

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Waar heb je die onzin vandaan? :? :?
Op zondag 02 december 2001 16:16 schreef big_clarence het volgende:
Euh... 't is vaker IDE-controller wat moeilijk doet dan SCSI...

En met SCSI ben je maar één IRQ kwijt, bij IDE al 2 (of nog meer).

Virussen? Scan ze hier!

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-04 07:52

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Ik heb misschien nog wel intresse in je 8x4x?x Brander... Maar misschien ook weer niet... (Jah, wat is het nou???)

Maar, ik draai hier een full scsi systeem, met sinds kort mijn oude 4x scsi brander vervangen door een goedkoop gekocht 8x4x32x ide brandertje... Dat draait dus pas fijn... Zelf met scsi (10K Cheetah) had ik nog welleens foute cd's en nu dus echt niet meer, wat ik ook doe tijdens het branden...

Verwijderd

[..]

onzin natuurlijk, ide disken gaan tegenwoordig ook op 7200rpm, ok ok scsi disken zijn er te krijg met 10.000rpm, maar veruit de meeste zijn of 5400 of 7200rmp (identiek aan ide dus)

t enige nadeel wat ik kan verzinnen is de prijs, :)
Waar ik die onzin vandaan haal? Een aantal tests uit de CT en de wetenschap dat scsi schijven vooral gebruikt en ontworpen worden voor servers, waar de geluidsproduktie minder belangrijk is dan bij desktopcomputers. Dit zal waarschijnlijk idd vooral gelden voor harde schijven en minder voor branders en dvd spelers.

Verwijderd

Ga voor SCSI. Met zo'n SCSI controller kun je je SCSI apparatuur helemaal los van de rest van je systeem laten lopen en kun je tijdens het branden dus doen wat je wil. Neem je nu een IDE brander, dan ben je weer afhankelijk van de rest van je computer en dat is iets wat je met de nu al beschikbare middelen absoluut niet wil.

Verwijderd

Topicstarter
Thanx, ik denk toch dat het dan een scsi zal worden. Maar ik begrijp dat scsi branders dus max. 20x draaien? Ik zal eens verder zoeken.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Yamaha heeft ook een 04-speed voor 511 piek (zie pricewatch).
Pagina: 1