Linux en cooler

Pagina: 1
Acties:

• Chimera
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-07 11:24
Hallo allemaal

Ik heb net Linux RedHat 7.2 geinstalleerd en de cooler draait niet, wat kan ik hier aan doen, het is btw een PI MMX 233, en als ik Windows 98 opstartdiskette erin doe draait ie weer, HELP

[16:19] <WhizzCat> de zon heeft nog maar 5 miljard jaar te leven naar het schijnt
[16:19] <WhizzCat> dus schiet op met dat protocol Chimera :p

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op zondag 02 december 2001 14:36 schreef Chimera2k2 het volgende:
Ik heb net Linux RedHat 7.2 geinstalleerd en de cooler draait niet, wat kan ik hier aan doen, het is btw een PI MMX 233, en als ik Windows 98 opstartdiskette erin doe draait ie weer, HELP
Eh.. WTF is een cooler ? Of bedoel je een ventilator ofzo ?
* moto-moi :?

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Volgens mij heeft de topicstarter het over zijn CPU cooler, want een Pentium I heeft voor de rest geen andere fans nodig :)

• moto-moi

moto-moi

Op zondag 02 december 2001 14:40 schreef Nebuchadnezzar het volgende:
Volgens mij heeft de topicstarter he over zijn CPU cooler, want een Pentium I heeft voor de rest geen andere fans nodig :)
Mjah, dan heeft het toch helemaal niets met Linux te maken ?
Of kunnen die P1 ook ventilatoren stil zetten, als er geen load is ofzo ? (Topicstarter : Zie Bios)..

• Chimera
Ik dacht dat jullie dat wel begrepen >:)

[16:19] <WhizzCat> de zon heeft nog maar 5 miljard jaar te leven naar het schijnt

Verwijderd

Op zondag 02 december 2001 14:41 schreef moto-moi het volgende:
Mjah, dan heeft het toch helemaal niets met Linux te maken ?
Tja, volgens mij kan het ook niet aan de OS liggen... :)

Verwijderd

/me gelooft er niks van

• Chimera
Mijn CPU Cooler draait gewoon niet en als ik de Windows 98 opstartdiskette erin doe en boot vanaf A: draait ie wel, om dus met CPU Cooler in Linux te komen moet ik opstardiskette erin doen om de CPU Cooler te laten draaien, diskette eruit en reset.

Verwijderd

Vreemd.Zet APM eens uit in de bios... Misschien helpt het, geen idee maar dat is het enige dat ik kan verzinnen.

• moto-moi

moto-moi

Op zondag 02 december 2001 14:45 schreef Chimera2k2 het volgende:
Mijn CPU Cooler draait gewoon niet en als ik de Windows 98 opstartdiskette erin doe en boot vanaf A: draait ie wel, om dus met CPU Cooler in Linux te komen moet ik opstardiskette erin doen om de CPU Cooler te laten draaien, diskette eruit en reset.
We hebben het over een ventilatortje bedoel je ? Mjah, eerst waar ik aan denk is : SU [NOS] -> [HW] eerlijk gezegt, en ten tweede : Jouw ventilatortje is stuk :)

* moto-moi snapt het nog steeds niet helemaal..

• Chimera
Dat is ie niet want onder 98 draait ie als een tierelier dus... maar waar staat dat APM?

Verwijderd

Flauw: Is het mischien een vermomde MicroSoft cooler? :P :+

• moto-moi

moto-moi

Op zondag 02 december 2001 14:52 schreef Chimera2k2 het volgende:
Dat is ie niet want onder 98 draait ie als een tierelier dus... maar waar staat dat APM?
In het BIOS van je computer, zoals jan(3x)sen ook zegt..

Verwijderd

Advanced Power Management, en dat is afhankelijk van de bios die je hebt, meestal een aparte submenuutje in je bios.

• Contagion
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-08 00:54
Simpel: Win98 gebruikt GEEN hlt() instructie om de processor te laten wachten op nieuwe interrupts. Jeh bet hiervoor dan iets als cpuidle voor nodig. Linux geeft het hlt() commando wel als het effe niks te doen heeft (zoals een goed os hoort te doen zou ik zeggen).

Jouw mobo heeft dus waarschijnlijk ingebouwd dat als de cpu temp te hoog wordt de cpu fan gaat draaien, aangezien de dosflop opstarten een real mode omgeving zonder htl() ondersteuning opstart zal de cpu snel warmer worden en de fan gaan draaien. Linux is na zn boot vrijwel idle en zet de cpu vaak in slaapstand, dit scheelt (bij ouwe cpu's zeker) zoveel energie dat je cpu niet te warm wordt en dus de fan niet aan hoeft.

Mijn K6-2 350 kan ook zonder actieve cooling draaien op het DFI bord wat er onder zit. In linux bij normaal gebruik (en bij koude kamer; dat wel) blijft de cooler voor de cpu ook uit. Een divxje draaien ofzo zorgt er voor dat de fan direct aan gaat. Waarom hebben niet alle mobo's dat ingebouwd vraag ik me af, het is best handig en lekker stil.

• Chimera
Bedankt Contagion dat was het (slotje)

Pagina: 1