Toon posts:

instabiliteit asus a7v266 ??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gisteren een aantal onderdelen gekocht om zelf een systeem in elkaar te zetten:
Athlon XP 1600+
asus a7v266 mobo
2x256 DDR geheugen
agp v7700 pro videokaart
soundblaster audigy
ibm 60 GB 7200 rpm
Aopen 24 speed brander

Na de opbouw en uitzetten van de audio, begint de harde schijf te piepen. Deze is dus kapot.

Ik had nog ergens een schijfje liggen van Western Digital, < 1GB, maar wel voldoende om Windows 98 op te installeren.

Tijdens het installatieproces loopt windows dus al vast (je kent ze wel, die fijne blauwe schermpjes). Na wat aangerommeld te hebben, besluit ik om in de bios de cpu snelheid aan te passen en de bussnelheid.
De processor kan 1400 Mhz draaien, bussnelheid is normaliter 133 Mhz. Een andere standaard waarde is dan 1050 Mhz, dus een bussnelheid van 100 Mhz.
Nu blijkt het geheel wel te installeren, zonder blauwe schermpjes. Wanneer ik na de installatie het geheel weer op 1400 Mhz instel, vertoond de computer weer rare trekjes tijdens de installatie van de videokaart, moederbord en geluidskaart. Terugschakelen naar 1050 Mhz verhelpt het probleem dan weer.

Opstarten zonder iets te installeren lukt over het algemeen wel bij 1400 Mhz.

Hoe kan deze instabiliteit verholpen worden of waar kan het aan liggen? De bussnelheid is volgens mij correct (133 Mhz) dus een cpu_ratio van 10.5 is goed om op 1400 Mhz van de Athlon uit te komen. Wat is er nu verkeerd?

Verwijderd

Welk revision van het Bios zit erop? De allernieuwste of een al wat oudere.

• Beurlap
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:57

Beurlap

Kak!

Ik heb precies hetzelfde mobo, nog nooit geflashed en loopt altijd zeer stabiel

Verwijderd

Topicstarter
Revisie nummer is 1.06

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu de videokaart vervangen door een oudere videokaart van S3 met 1 MB geheugen. En nu verloopt de installatie een stuk verder.
(ik wilde net vermelden dat het vervangen succesvol was, maar ik kreeg na de complete installatie alsnog een blauw scherm).
Uitzetten en opnieuw opstarten levert geen problemen op. Dat zou ook wat zijn: Geforce2 niet compatible met het moederbord?

Bij de installatie van de meegeleverde CD van asus voor het moederbord, valt me op dat er iets verkeerd gaat: er wordt steeds gezeurd om een file viagart.inf
In de systeemconfiguratie blijken twee systeemapparaten geen driver te hebben, wat allebei met AGP te maken heeft.
(via cpu to agp en nog iets)

Na de installatie van de Geforce 2 kaart, start het systeem weer op en vindt nieuwe hardware: cpu to agp controller. Vervolgens schakelt ie zichzelf uit. Vervolgens opnieuw opstarten leidt weer tot het irritante blauwe scherm.

Help ! :)

Verwijderd

Misschien klote/kapotte geheugen? Heb ik ook een keertje gehad. Blauwe schermen in WInXP |:( . Toen haalde ik er 1 256mb geheugen reepje eruit en alles draaide weer perfect. Haal 1 reep probeer dan, en ook 1 eenmaal de andere reep.
Succes nog.

• monterey
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-11-2025
deze files zoekt ie na de via 4 in 1 driver installatie een kan je vinden in de agp dir de ander in de inf/win98se dir hierna moet het goed gaan.

zorg wel dat je een 300w voeding heb van goede kwaliteit niet een van 50 piek dus,verder heb ik met dit board nog geen problemen gehad ook niet met zn opvolger de a7v266-e.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb verschillende malen handmatig naar de betreffende file verwezen, echter zonder resultaat. Dit leidt er dan toe dat windows een file uit de windows\inf directory selecteert, die helemaal niet bestaat. Wanneer je dus weer in de systeemconfiguratie kijkt, blijkt dat (meen ik) de PCI brug geen driver heeft. Wanneer je hier weer handmatig de driver wil installeren, en naar de goede directory op de CD verwijst, heeft dit wederom geen resultaat.

Het betreft de file's genamed viacart.*.
http://www.a7vtroubleshooting.com/howto/howto_driverandsoftware/index.htm maakt hier wel melding van. Men verwijst ook naar de file op internet, maar die bestaat niet meer...
Er bestaat wel een andere 4in1.zip file, die heb ik dus geprobeerd met als resultaat dat windows zichzelf uitschakelt na het rebooten. Da's lekker.

Misschien dat iemand die hetzelfde moederbord heeft deze files mij kan melen, wellicht dat dit helpt?

Andere mogelijke oplossingen zijn natuurlijk ook van harte welkom!

Alvast bedankt!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het moederbord op de standaard athlon/duron instelling laten staan. Daar was de keuze tussen athlon/duron en palomino. (p20 handleiding).

Wat vind ik nu ineens op internet: de codenaam voor een athlon XP is, je raadt het al, PALOMINO. Dat wist ik dus weer ff niet. |:(

Is dit dan die instabiliteit? Ik kan het nu niet testen, want ik kom pas volgend weekend thuis.... :(

Rest nog wel de viagart.* files..... ? :?
Pagina: 1