[linux] krijg framebuffer niet aan de praat

Pagina: 1
Acties:

• Carnifex
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-08 11:17
ik krijg die framebuffer dus niet aan de praat :(.

Ik heb een nieuwe ketnel gecompileerd met de benodigde modules/support, maar fbset oid geeft mij de melding:
code:
1
open /dev/fb0: No such device

de 'files' /dev/fb0 t/m /dev/fb31 bestaan echter WEL.

Ik heb hier een p200mmx met een s3Virge 4 mb, dus zou ik die vesa framebuffer moeten hebben, of niet?
in lilo: 'vga=ask' werkt wel, ik zie nu kleinere lettertjes (joepie), maar betekend dit dat mijn framebuffer ook werkt? Ik snap niet waarom die dan niet aanspreekbaar is met /dev/fb0. ik heb ook een 'export FRAMEBUFFER=/dev/fb0' gedaan, maar dat maakt niks uit :(.
Iemand misschien een gouden tip voor me, want ik kan geen wijs worden aan de gebrekkige doc's in de /linux/Documentation/fb en andere man-pages/HOWTO's.

BVD

• Carnifex
Oeps, weer te vroeg... goed lezen carnifex!
Alternatively, you may be able to download kernel patches to allow your VESA 1.2 card to work with the VESA framebuffer driver. For example, there are patches for use with older S3 boards (such as S3 Trio, S3 Virge) that supports VESA 1.2. For these cards, you can pick up patches from

ftp://ccssu.crimea.ua/pub/linux/kernel/v2.2/unofficial/s3new.diff.gz
downloaden gaat helaas maar met 1 kb/s :(

Verwijderd

in je lilo.conf:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
# VESA framebuffer console @ 1024x768x64k
vga = 791
# Normal VGA console
# vga = normal
# VESA framebuffer console @ 1024x768x64k
# vga=791
# VESA framebuffer console @ 1024x768x32k
# vga=790
# VESA framebuffer console @ 1024x768x256
# vga=773
# VESA framebuffer console @ 800x600x64k
# vga=788
# VESA framebuffer console @ 800x600x32k
# vga=787
# VESA framebuffer console @ 800x600x256
# vga=771
# VESA framebuffer console @ 640x480x64k
# vga=785
# VESA framebuffer console @ 640x480x32k
# vga=784
# VESA framebuffer console @ 640x480x256
# vga=769

een van deze regeltjes dus ....

• Carnifex
hmmz, nou weet ik het niet meer... moet ik nu die 'patch' toepassen en mijn kernel weer opniew compileren? En dan is het ook nog niet gezegd dat het werkt aangezien ik kernel 2.4.16 heb en deze patch voor 2.2.x bedoelt is :(.

Toch vreemd, want in Xwindows werkt toch alleen als je framebuffer ook werkt?

Misschien een mogelijkheid om mijn oude voodoo2 erin te gooien, daar is wel ondersteuning voor qua framebuffer. Dan kan ik straks tv kijken in de console door het singaal van mijn tv kaart naar de framebuffer van de voodoo2 te laten sturen, die het weer doorlust naar de video kaart... beetje omslachtig.

Of werkt het nu wel, aangezien het aanroepen van een andere resolutie in lilo.conf mbv vga=... wel werkt.. :?

Verwijderd

Zoals je in de comments bij de vga= settings al kon lezen zijn dit framebuffer settings en als die werken heeft je console framebuffer support. Ik gebruik trouwens standaard de VESA/VGA framebuffer ipv die van nvidia en dat werkt prima. Het is wellicht eenvoudiger dan je denkt. :)

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:00

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Op zondag 02 december 2001 21:07 schreef Carnifex het volgende:
hmmz, nou weet ik het niet meer... moet ik nu die 'patch' toepassen en mijn kernel weer opniew compileren? En dan is het ook nog niet gezegd dat het werkt aangezien ik kernel 2.4.16 heb en deze patch voor 2.2.x bedoelt is :(.

Toch vreemd, want in Xwindows werkt toch alleen als je framebuffer ook werkt?
Hmm.. framebuffer support zit tegenwoordig standaard in de 2.2.x en 2.4x. kernels. En X kan prima draaien zonder framebuffer hoor, mits je de goede videokaart driver hebt geconfigureerd.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• Carnifex
'k heb mijn oude voodoo2 erin gestopt, module aangemaakt voor de console framebuffer voor 3dfx kaarten, 'insmod sstfb' en het werkt als een trein (tv kijken via console mbv framebuffer).
Blijkbaar kun je ook in een andere res draaien zonder die framebuffer als je vga=... in je lilo.conf zet(ik dacht dat je dan je framebuffer gebruikte).
Alle moeite voor niks omdat ik nu eindelijk weet dat er gewoon geen framebuffer voor de S3/Virge bestaat :o.
Pagina: 1