Toon posts:

Master/slave probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Quantum Fireball 13Gb en een Maxtor 40Gb.
De Quantum Fireball wil ik als Primary Master, hier moet dus van geboot worden.

Ik heb diverse dingen uitgeprobeerd met de jumpersettings, ook als ik de IDEkabel met Slave in de Maxtor doe en de jumper in de Maxtor ook op Slave staat, maakt m'n pc er toch Primary Master van!
En dat terwijl de Quantum-jumper op Master staat en ook de IDEkabel dus op Master..

Iemand enig idee hoe ik dit gefixt krijg??
Eeuwig dankbaar!!

• Havocnl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:08
He je ze op 2 verschillende kabels zitten. Je pc neemt als het goed is de kabel die in ide1 zit als primary master he.
Je moet ze allebij op master zetten en op 2 verschillende kabels doen. Degene die in ide1 zit is primary en ide2 is secundary

Wèh zedde gij??

• hives
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-04-2023
Heb ik ook een keer gehad met een P75 die had een Quatum fireball en een Seagate HD. Alleen was dat andersom want de Quatum wou steeds als master staan.

Wat ik toen gedaan had, was een beetje rommelen met cable select en een andere kabel ertussen gehangen. ( ATA-100 kabel )

Toen deed hij het wel.

Veel succes!

AMD XP 3000+ , Asus A7v333 Raid , 3 x maxtor 40 gb 7200 rpm , asus nvidia geforce FX 5950 Ultra 256 MB, 1024 Kingston DDR PC-2700, Creative Audigy 2 ZS , Pioneer 106s 16 x 40 x , Lite-on 52 x 32 x , 52 x, Sony DVD Writer 4x Extern , Ilyama HM204DT 22 Inch

Verwijderd

Topicstarter
De HD's zitten op 1 kabel, de IDE1.
Op IDE2 zit een brander en een cdrom.

Maar hoe ga ik dat dan doen?
De ene Quantum + cdrom en Maxtor + writer ofzo?..

Verwijderd

Topicstarter
Na dat "rommelen", hoe staan nu dus de jumperz?..

• Havocnl
Als ze op 1 kabel zitten zou degene die op master staat mooit master moeten zijn en de slave slave.
Asl dat nie werkt zou ik een ander kabel proberen en anders is er iets mis of met je mobo of met 1 van je disks.
haha een dominante disk :9

Wèh zedde gij??

Verwijderd

Je moet inderdaad de boot-schijf op master zetten met de jumper, en de andere op slave. Dat heb je helemaal goed begrepen.

Maar volgens mij ben je een beetje in de war met die IDE-kabel. Het is namelijk NIET zo dat een IDE-kabel een specifieke connector heeft voor de master, en de andere connector voor slave. Als je ze andersom aansluit blijft de situatie gelijk, het enige criterium is de jumpersetting op de drives.

Overigens is het beter om ze allebei op een APARTE IDE-kabel aan te sluiten, ongeacht of je ze nou master of slave wilt hebben. Wordt je totale systeem sneller van omdat je drives niet hoeven te strijden om capaciteit van die ene kabel.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 02 december 2001 13:23 schreef Wouter.Doc het volgende:

Overigens is het beter om ze allebei op een APARTE IDE-kabel aan te sluiten, ongeacht of je ze nou master of slave wilt hebben. Wordt je totale systeem sneller van omdat je drives niet hoeven te strijden om capaciteit van die ene kabel.
Hoe ga ik dat dan doen aangezien ik ook 2 cd-units heb?

• Havocnl
Op zondag 02 december 2001 13:23 schreef Wouter.Doc het volgende:
Je moet inderdaad de boot-schijf op master zetten met de jumper, en de andere op slave. Dat heb je helemaal goed begrepen.

Maar volgens mij ben je een beetje in de war met die IDE-kabel. Het is namelijk NIET zo dat een IDE-kabel een specifieke connector heeft voor de master, en de andere connector voor slave. Als je ze andersom aansluit blijft de situatie gelijk, het enige criterium is de jumpersetting op de drives.

Je hebt echter wel eens snelheid en prestatie verlies als je een trage cdrom en een snelle hd aansluit op 1 kabel. Dan is de hd de dupe ervan. Je kunt is mijn ervaring het beste je hd's op 1 kabel en je cdrom en cdrw op 1 kabel doen.

Wèh zedde gij??

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 02 december 2001 13:25 schreef Havocnl het volgende:
Je kunt is mijn ervaring het beste je hd's op 1 kabel en je cdrom en cdrw op 1 kabel doen.
Dat had ik dus al gedaan en ben al een paar dagen bezig met de meest idiote combinaties te proberen...
Dus ik weet het echt niet meer..

Maar ik ga het cd/had & cdrw/hd verhaal ff proberen..
BRB :)

Verwijderd

Ah, nou wordt het duidelijk. Ik stel het volgende voor:

Kabel 1 (ide-0):
- Master: Quantum Fireball
- Slave: CD-RW drive

Kabel 2 (ide-1):
- Master: Maxtor
- Slave: DVD-Rom

Dit is de snelste configuratie voor jouw systeem. Je hebt op je eerste schijf 'windows' staan en op de andere 'data' neem ik aan, op deze manier hindert system-access de performance van de data-schijf niet. Ten tweede heb je maximale transfer bij kopieren van de CR/RW naar je data-schijf en andersom omdat die geen kabel delen. En ten derde is dit de meest stabiele situatie voor Direct-CD-copy omdat bron en source niet op dezelfde kabel zitten.

PS - Een aanwezige CD speler remt je harddisk access-speed niet. Sprookje. Het gaat erom apparaten die vaak tegelijk bezig moeten zijn niet op 1 kabel te delen.

• Havocnl
Ik denk toch echt dat er 1 van je hd's dan een foutje heeft als dat allemaal niet werkt

Wèh zedde gij??

Verwijderd

Misschien een overbodige opmerking, maar maak je alle fisieke veranderingen bekand in je bios?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dit allemaal geprobeerd, met diverse jumpersettings..
Tot zover nog geen succes :r

En in het bios heb ik ook de hele tijd de zooi bijgehouden.

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04 21:21

mvds

Totally awesome!

Op zondag 02 december 2001 13:25 schreef Havocnl het volgende:

[..]

Je hebt echter wel eens snelheid en prestatie verlies als je een trage cdrom en een snelle hd aansluit op 1 kabel. Dan is de hd de dupe ervan. Je kunt is mijn ervaring het beste je hd's op 1 kabel en je cdrom en cdrw op 1 kabel doen.
Is niet meer zo. Al een hele tijd niet meer. Je HD zal gewoon op zijn eigen maximale snelheid (of die van de controller) werken en niet de snelheid aannemen van CD-Rom hoor. Dat was vroeger zo maar nu niet meer.
Pagina: 1