Toon posts:

IBM AS 400????

Pagina: 1
Acties:
  • 99 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Op het bedrijf waar ik werk hebben ze als hoofd server een IBM AS 400 staan, wat voor CPU's zitten daar meestal in en hoeveel zijn dat, 4 of 8 ofzo?

Het is maar een vraagjie hoor, ik ben een beetje nieuwschierig... :7

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:25
wat dacht je ervan om de IBM site ff te checken ?

overgins komt het maar ZELDEN voor dat een "bedrijf" een server met 2+ procs neerzet. @ is nogwel te betalen, maar bijv. 4 is al meteen een HEEEL stuk duurder.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:31
AS/400 zegt helemaal niets. Dat zijn systemen vanaf het jaar 0, tot 8 processorsystemen. De serienaam is namelijk al vrij lang in gebruik.

Verwijderd

Op zondag 02 december 2001 10:33 schreef Cutebritney het volgende:
wat dacht je ervan om de IBM site ff te checken ?

overgins komt het maar ZELDEN voor dat een "bedrijf" een server met 2+ procs neerzet. @ is nogwel te betalen, maar bijv. 4 is al meteen een HEEEL stuk duurder.
Ik weet niet of jij weet wat een AS/400 is, maar die dingen die koop je ook lang niet altijd. IBM biedt de mogelijkheid zo'n ding te huren omdat een beetje AS/400 minimaal een half miljoen kost. En dan heb je het dus echt wel over een server die zo groot is als een dubbele kleerkast met daarin minimaal 4 processoren en schijfruimte die begint bij 1 terrabyte..
One- to 24-way processors, complemented with expandability options of up to 18.9 Terabytes (TB) of disk and up to 128 Gigabytes (GB) of memory, make these some of the highest performance servers on the market.
bron: ibm.com

Verwijderd

AS/400's draaien op IBM Power processoren.
De oude CISC modellen (48bits) op Power en Power2, de recentere 64bits RISC modellen op Power3 (Northstar) en sinds kort Power4 (Pulsar) processoren (PowerPC dus eigenlijk)
De hoeveelheid processoren is zoals al gezegd volledig afhankelijk van het model, de kleinere modellen (250,270) meestal op één CPU, de grotere meestal 1 tot 4 CPU's, maar dat dat kunnen er ook een stuk meer zijn.
(Zowieso zitten er veel meer processoren in zo'n ding, in tegenstelling tot de PC waar zo'n beetje alles door de x86 wordt gedaan heeft in een AS/400 ieder onderdeel een eigen processor (schijfcontrollers, communicatie controllers, etc)

(Voor wat betreft die processoren kan ik er iets naast zitten met benamingen enzo, ik heb me er ooit wel eens in verdiept, maar niet echt recentelijk)

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-08 17:52
rrainman:
Ik weet niet of jij weet wat een AS/400 is, maar die dingen die koop je ook lang niet altijd. IBM biedt de mogelijkheid zo'n ding te huren omdat een beetje AS/400 minimaal een half miljoen kost. En dan heb je het dus echt wel over een server die zo groot is als een dubbele kleerkast met daarin minimaal 4 processoren en schijfruimte die begint bij 1 terrabyte..
Ik weet niet of jij weet wat een AS/400 is, maar zo groot zijn die dozen niet. Veel meer dan een forse wasmachine wordt het doorgaans niet , en er zijn diverse kleinere modellen die dezelfde maat hebben als een normale stevige server. Die schijfruimte is ook erg afhankelijk van het doel waarvoor 'ie gebruikt wordt, net als de hoeveelheid geheugen en het aantal CPU's.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• Xandrios
Op zondag 02 december 2001 12:31 schreef rrainman het volgende:

[..]

[..]

bron: ibm.com
nee, weet ik idd niet, maar het is nogal "ongewoon" voor een "bedrijf" om dat "ff" een server van 500 ruggen aan te schaffen :P

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:28

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Waarom zou dat "ongewoon" zijn? Als je het nodig hebt, dan schaf je het aan. Ik bedoel heavens! Onze tapedrives alleen al zijn duurder.

Specs ...ik doe er niets meer aan.

• ijdod
  • Laatst online: 20-08 17:52
DeBolle: tsja. 't Is maar net wat je gewend bent. Onze Superdomes zaten ruim in de 7 cijfers. Een beetje netwerk upgrade gaat ook al snel richting de 6 cijfers...

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Verwijderd

Op zondag 02 december 2001 12:31 schreef rrainman het volgende:
De echt grote modellen kosten een paar centen en zijn inderdaad nogal groot (ik weet er een te staan van rond de 5 miljoen, die machine werd geleverd op 11 pallets :) )
Kleinere modellen (250) zijn zo groot als een forse big-tower, en kosten nog geen ton.

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:55
Is tie van 5 miljoen geen IBM S/390?

Verwijderd

Topicstarter
Nou het bedrijf waar ik nu werk "WEBEGO BV Middelharnis" heeft die AS-400 2,5 jaar geleden gekocht voor fl 478.500,- guldens, splinternieuw, die tijd en dat ding is inderdaad reusachtig, hij is even hoog als 5 Addtronics W8500's op elkaar gestapeld, de kleur is zwart met een rode streep er op en die vannetjes hoor je goed hoor die er in zitten!!! Dat is nog erger dan 12 Delta 120HP's!!! :9~

• Remenic
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 20:06
De grote klerenkast AS/400's waar over gesproken werd zijn LPAR machines, waar meerdere AS/400's in 1 kast gepropt zijn.

Verwijderd

Op zondag 02 december 2001 14:43 schreef ijdod het volgende:

[..]

Veel meer dan een forse wasmachine wordt het doorgaans niet
Ik geloof niet dat jij weet wat een AS/400 is of eigenlijk was (is nu I-series). Op het werk hebben we een stuk of 25 van die bakken en er zijn er bij die groter zijn dan een wasmachine en een wasdroger op elkaar :P

En voor de topicstarter : kijk hier maar eens http://www-1.ibm.com/servers/eserver/iseries/

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 02 december 2001 17:54 schreef Remenic het volgende:
De grote klerenkast AS/400's waar over gesproken werd zijn LPAR machines, waar meerdere AS/400's in 1 kast gepropt zijn.
Oh Man das erg! maar wel leuk voor een Koetje!!! }:O En Grazen met die handel!!! :Y)

Verwijderd

Topicstarter
Dan is een WTX formaat daarbij als een schaalmodel gezien...

• Xandrios
Afbeeldingslocatie: http://t1d.www-1.cacheibm.com/servers/eserver/iseries/hardware/graphics/summary_8xx.gif

dit ziet er idd wel "cool" uit...128GB ram...lol

• Garibaldi
  • Laatst online: 31-10-2019

Garibaldi

Four rings to rule them all

Op zondag 02 december 2001 17:54 schreef Remenic het volgende:
Dan kán. Hoeft niet persé.

Je kunt een AS400 / iSeries (ook die gigantische 840 MultiProcessor systemen) perfect opstellen in een single server-omgeving, waarbij er een gigantisch aantal clients geserved worden. Er hoeft dan dus geen sprake te zijn van Logical Partitioning. Vaak is het echter zo dat er een testomgeving naast een productieomgeving gebouwd wordt met behulp van LPAR (in 1 AS400 - iSeries). Dat werkt super, en heeft als voordeel dat als je testomgeving goed functioneerd, je dat zo weer om kunt bouwen naar een volledige productieomgeving. Dát is één van de sterke kanten van deze servers. En buiten dat zijn ze (bijna) net zo stabiel als een mainframe.

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-07 09:01

Diamon

The Weird One

Mmmmmmm, ik was vandaag in het serverpark van waar ik werk, en d'r stonden d8 ik (rot geheugen) 2 van die machines.
En nog een stuk of 12 Compaq servers.

Helaas moesten we verder, maar wilde wel effe neuzen tussen al die kasten.

And The Only One

Verwijderd

Op zondag 02 december 2001 15:13 schreef ijdod het volgende:
DeBolle: tsja. 't Is maar net wat je gewend bent. Onze Superdomes zaten ruim in de 7 cijfers. Een beetje netwerk upgrade gaat ook al snel richting de 6 cijfers...
Aaahhh.... Superdomes.... *zucht* ;)

Verwijderd

Een 840 was geloof ik zoon masjien van een aantal miljoen, als je alle opties neemt tenminste. Laat staan wat die nieuwe 890 zal mogen kosten :)

Ik zal het moeten doen met een eenvoudige 170 op m'n werk, daar is net plaats genoeg voor :)

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-07 09:01

Diamon

The Weird One

Op zondag 02 december 2001 11:48 schreef White Feather het volgende:
AS/400 zegt helemaal niets. Dat zijn systemen vanaf het jaar 0, tot 8 processorsystemen. De serienaam is namelijk al vrij lang in gebruik.
IBM noemt het nu trouwens geen AS400 systemen meer.
Ze noemen ze nu "iSeries" :?.

And The Only One

Verwijderd

Op woensdag 15 mei 2002 21:40 schreef Diamon het volgende:

[..]

IBM noemt het nu trouwens geen AS400 systemen meer.
Ze noemen ze nu "iSeries" :?.
Zelfs VOOR de nuttige kick van je voorganger was dat al zo ja. :{

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

nuttig?
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.