fstab, fat32, alle rechten, en toch....

Pagina: 1
Acties:

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik zit al een hele week met RedHat 7.1 te kloten.
Heb ik eindelijk ADSL+samba aan de praat, blijkt dat de windowspartities verkeerd gemount worden.

Het zit zo:
Ik kan binnen een gemounte partitie, files kopieren, deleten, etc.

Maar van files van een andere directory kopieren lukt niet, zolang ik geen root ben.

Ik heb met deze regel in de fstab
code:
1
/dev/hda5   /home/athlonkmf/programs  vfat uid=500, gid=1001, umask = 000 0 0

alle rechten aan mij als gebruiker EN mijn group gegeven en nog steeds lukt het niet om een file te kopieren (dit lukt dus WEL met root, en aangezien het gewoon fat32 is moet het geen probleem zijn).

Ook de linuxconf->windows/dos permissies op 0 zetten heeft geen effect.

Steeds weer cannot create regular file: permission denied :(

Ja, ik heb de search doorgepluisd, en ook de manuals, en zelfs die 15cm dikke pil over linux na 3 jaar weer onder de tafelpoot vandaan gehaald. Maar kan het niet oplossen.
Er zijn wel veel "oplossingen" maar die werken niet.

En alles naar ext2 is geen optie.

Iemand die even antwoord kan geven waar de fout ligt?

Oh, en ls-l geeft ook aan dat ik alle rechten hebt op die dirs die maar mogelijk is drwx-rwx-rwx

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 08:59

Valium

- rustig maar -

1) in je fstab moeten GEEN spaties zitten tussen de opties.
2) umask=0 is al genoeg geloof ik
3) Wat is de uitvoer van mount en welke opdrachten probeer je uit te voeren (letterlijk graag)?
4) ehm.....laten we na stap 3 eens verder kijken. :)

• kmf
  • Niet online
Op zondag 02 december 2001 03:15 schreef Valium het volgende:
1) in je fstab moeten GEEN spaties zitten tussen de opties.
2) umask=0 is al genoeg geloof ik
3) Wat is de uitvoer van mount en welke opdrachten probeer je uit te voeren (letterlijk graag)?
4) ehm.....laten we na stap 3 eens verder kijken. :)
1) :) ik had gewoon eventjes snel overgetikt hier, in de echte fstab staan idd geen spaties:)

2) Had ik ook al geprobeerd, zelfde probleem weer.

cp: cannot create regular file `/programs': Permission denied

3) het mounten gaat via fstab en geeft geen problemen. Als ik instellingen veranderd hebt geef ik als root umount -a mount -a om alles weer te laden.
Ik had nog geprobeerd om dat ding als user te mounten, maar dan zegt ie dat alleen root dat kan doen.

Als ik weer eens een andere instelling hebt geprobeerd, doe ik gewoon, in een xterm waar ik als gebruiker bent ingelogd cp BESTAND /home/athlonkmf/GEMOUNTEDIR
EN ik ga via een netwerk, waar ik ook als zelfde gebruiker ingelogd bent via Samba proberen een file te kopieren.

Dit geeft steeds weer permission denied. TXT-filetjes e.d kan ik WEL kopieren, zip jpg en dergelijke weer NIET.
BINNEN die directory en subdirectory kan ik deleten en moven wat ik wil.
Ik kan ook (via netwerk) een bestandje op een andere shared directory op de linuxbak gooien (ext2) en deze dan vervolgens moven naar die FAT32-partitie. Maar dit is natuurlijk niet echt een oplossing :)

Dus:
mijn letterlijke werkwijze:
fstab veranderen
umount -a
mount -a
su <gebruikersnaam>
cp /home/download/LinNeighborhood-0.6.3.tar.gz /home/athlonkmf/programs

RESULTAAT: cp: cannot create regular file `/programs': Permission denied

4) hopelijk weet er iemand raad, want ik heb toch een hele maand gedaan om oude hardware bij elkaar te scharrelen om deze linuxbak te bouwen als downloadbak/ftp/LAN-server....

Is Jotti al wakker? :)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• ^^0nMe
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-08 15:09

^^0nMe

Got Babana&#039;s?

Hmm, chmod al geprobeerd?

D3-Monk
What ears hear, what eyes see, the mind believes. | Being with these two messed up people, things could get ugly.

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Op zondag 02 december 2001 11:27 schreef athlonkmf het volgende:
cp: cannot create regular file `/programs': Permission denied
Hmm... hij zeurt over 'programs' en niet iets eronder. Weet je zeker dat je het goed intikt e.d. en niet die /home/athlonkmf weglaat (en hier wel neerzet) en dan per ongeluk '/programs' intikt? Bovendien geeft die message mij niet het idee dat het een filepermission fout is...
Is Jotti al wakker? :)
Ja, maar nog niet zo lang :Y)

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• kmf
  • Niet online
Op zondag 02 december 2001 15:30 schreef Jotti het volgende:

[..]

Hmm... hij zeurt over 'programs' en niet iets eronder. Weet je zeker dat je het goed intikt e.d. en niet die /home/athlonkmf weglaat (en hier wel neerzet) en dan per ongeluk '/programs' intikt? Bovendien geeft die message mij niet het idee dat het een filepermission fout is...
[..]
yep, kweet zeker dat het zo is, khad zelfs even uitgelogd en weer ingelogd als athlonkmf om dan met konquerer te checken of het idd niet een commandotikfout is. Same prob...

En zelfs via netwerk geprobeerd. Ook weer permission denied. (maar dit zou eigenlijk een ander probleem moeten zijn, toch? )
Ja, maar nog niet zo lang :Y)
Mooi :) Ik wou al bijna zo'n zingende telegram naar je zenden om je wakker te maken >:)

• kmf
  • Niet online
OK, het is me dus toch gelukt om ONDER Linux tussen fat32 en ext2 te schrijven en kopieren.
Maar kheb een ander probleem nou...

Dit maal wel wat grover geschut gebruikt, opnieuw geinstalleerd en dan zodanig dat die fat32-partitie wordt gemount onder een ander directory.

Later een aparte user+usergroup gemaakt en bijbehorende dirs, dan fstab weer met de opties uid=500,gid=1001,umask=000 en gemount op een subdir in de user-homedirectory. (/home/athlonkmf/programs)

En wonder boven wonder werkt dit weer wel :? :?

Maar nou komt dus mijn andere probleem...

onder samba kan heb ik er weer geen schrijfrechten tot |:(

De smb.conf heb ik dit keer van scrap af aan opnieuw uitgetikt en zo beperkt mogelijk gehouden... smbpassword e.d ingesteld. En weer geen schrijftoegang tot /home/athlonkmf/programs maar wel tot andere dirs.

Iemand enig idee wat ik nou vergeten bent om in te tikken?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
[global]
netbios name = linuxserver
serverstring = Samba %v 
workgroup = WORKGROUP
encrypt password = yes
security = user

[test]
comment= geen
path = /home/athlonkmf
writeable = yes

In mijn oude smb.conf file heb ik dus een hoop meer opties instaan, maar om nou de mogelijkheid uit te bannen dat ik daar ergens een fout had gemaakt, wat dit probleem veroorzaakt, heb ik besloten dit filetje maar zo spartaans mogelijk te houden.

Eerst laten werken.

Dus nog even kort:
onder linuxbak ingelogd kan ik wel naar die gemounte fat32-directory kopieren/moven. (na veel moeite)

mbv netwerk, onder zelfde usernaam kan ik niet naar die fat32-dir kopieren/moven, maar wel naar bovenliggende dirs die ext2 zijn...

Ja, ik heb oreilly's handboek erbij gehaald en daarom stap voor stap de smb.conf uitgeschreven, maar het lukt gewoon niet.
Hopelijk weet iemand anders het (of moest ik eigenlijk een nieuw topic openen?)

Pagina: 1