Ik ben begonnen met het maken van een component in Delphi, namelijk eentje om 'msn-stijl' popups te laten zien net boven de tray, maar ik stuit op een probleem bij het maken van dit component.
Ik zal maar even de meeste simpele voorbeeldcode geven waarbij het al fout gaat. Ik draai dit in Delphi 6 op Windows XP.
Bij het installeren van deze .pas file als component, komt deze keurig op de 'Custom'-page te staan. Ik kan hem ook op een form zetten, maar bij het instellen van de Icon-property gaat het flink fout. Dan komen er schermpjes met fouten zoals 'Access violation at address... Read of address'.
Terwijl, wanneer ik naar source kijk van andere componenten, die wel werken, niet echt veel verschil zie, behalve dan dat er soms een procedure wordt gebruikt voor het instellen van het Icon, mbv FIcon.Assign(Value) bijvoorbeeld, maar dat gaf hier hetzelfde resultaat.
Iemand een idee, of ervaring met het maken van zoiets ?
Ik zal maar even de meeste simpele voorbeeldcode geven waarbij het al fout gaat. Ik draai dit in Delphi 6 op Windows XP.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
| unit MSNPopUp;
interface
uses
Windows, Messages, SysUtils, Classes, Graphics;
type
TMSNPopUp = class(TComponent)
private
{ Private declarations }
FIcon: TIcon;
protected
{ Protected declarations }
public
{ Public declarations }
published
{ Published declarations }
property Icon: TIcon read FIcon write FIcon;
end;
procedure Register;
implementation
procedure Register;
begin
RegisterComponents('Custom', [TMSNPopUp]);
end;
end. |
Bij het installeren van deze .pas file als component, komt deze keurig op de 'Custom'-page te staan. Ik kan hem ook op een form zetten, maar bij het instellen van de Icon-property gaat het flink fout. Dan komen er schermpjes met fouten zoals 'Access violation at address... Read of address'.
Terwijl, wanneer ik naar source kijk van andere componenten, die wel werken, niet echt veel verschil zie, behalve dan dat er soms een procedure wordt gebruikt voor het instellen van het Icon, mbv FIcon.Assign(Value) bijvoorbeeld, maar dat gaf hier hetzelfde resultaat.
Iemand een idee, of ervaring met het maken van zoiets ?