Toon posts:

1.6 GB 133 PI als studieobject?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een PC gekregen van iemand die een nieuwe kocht omdat de oude achterhaald was.
Een PI 113 Mhz met een HD van maar liefst 1.6 Gb, 4 Mb videokaart en een kickstarter ;)

Nu weet ik weinig van wat hier bij de meeste als algemene parate kennis wordt beschouwd, maar ik wil dit ding dus gebruiken om wat meer te leren van hardware en wellicht ook software zonder dat ik mijn normale PC naar de kl*te help.

Wat is leuk om mee te oefenen en wat moet ik absoluut niet doen? Ik heb al gekeken in verschillende topics over het bouwen van PC's en problemen met installatie van diverse OS, maar dat is allemaal net niet wat ik bedoel.

Wat ik ook wil weten is of ik misschien wat dingen moet aanpassen omdat dit echt te weinig is.

TheZ

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

[topic=309815/1/50]

Wat ik als eerste zou doen.
Harde schijf formatteren en vervolgens er een werken OS op zien te krijgen. Lukt dit, bouw dan een geluidskaart in of een tvkaartje en probeer deze werkend te krijgen.

Als dat allemaal lukt ga je gewoon steeds meer los halen en kijken wat het doet en kan (tip: vooral bij deze ATbakken is het makkelijk om sommige kabels even te nummeren zodat je zeker weet dat je ze goed terugstopt)

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met installatie 98SE, so far so good. Ik wil ook wat proberen met partities, maar ik vermoed dat ik wat weinig ruimte heb.

Wat is een leuke geluids- of TVkaart die niet te veel in de papieren loopt? evt tweede hands, hoe betrouwbaar is dit?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Op zaterdag 01 december 2001 23:34 schreef TheZ het volgende:
Ik ben bezig met installatie 98SE, so far so good. Ik wil ook wat proberen met partities, maar ik vermoed dat ik wat weinig ruimte heb.

Wat is een leuke geluids- of TVkaart die niet te veel in de papieren loopt? evt tweede hands, hoe betrouwbaar is dit?
vaak zijn tvkaarten behoorlijk rot om te installeren, dus dat is leuk om mee te beginnen, krijg je gelijk wat mooie dingen te weten over hoe het in elkaar zit.

Verwijderd

Helaas kan al vergeten om Windows ME/2000 of beter erop te zetten: 98SE is het maximum.

En een TV-kaartje, hmmmmm aanbevolen wordt een Pentium 200, met minder zou ik het niet proberen.
Maar wat Terw_dan zegt, een tv-kaart is inderdaad vaak lastig te installeren. Maar verwacht dan niet dat je lekker tv kan kijken als ie geinstalleerd is, daar zal je pc te traag voor zijn waarschijnlijk.

Probeer er dus eerst een Win98SE erop te krijgen, MS Office kan ook heel handig zijn. Kloot wat aan met een geluidskaart, tv-kaartje, installeer eens een printer, scanner etc..

Lukt het allemaal een beetje met Windows. Schroef dan eens je cd-rom er uit en weer in. Dit is misschien handig, omdat je harde schijf wat klein is. Dan kun je je harde schijf later eens vervangen of er een bijzetten.

Ga in een later stadium dan eens aan de gang met Linux.
Dan is het dus handig om veel ruimte te hebben, voor Linux, zeker als je daarnaast ook gewoon Windows wil draaien.

Verwijderd

Topicstarter
printer/scanner installeren is niet wat ik bedoel, ik heb zelf ook al eens een brander ingebouwd, dus helemaal een nitwit ben ik ook niet. Ik heb ook wel wat ervaring met installeren van software, maar zolang als je alleen op <volgende> of <doorgaan> klikt kun je daar weinig fout doen.
Een gebruiksaanwijzing lost vaak ook wat probleempjes op, maar wat gebeurt er als ik net effe wat andere dingen wil uitvogelen? Stel dat ik een andere HD en CPU wil inbouwen, hoe gaat dat en hoever kan ik daarmee gaan? Is m'n kast bestand tegen de warmte van een 2Ghz CPU? ;) Als ik een 2Ghz inbouw, wat moet ik dan allemaal aanpassen (hypotetisch natuurlijk, moet wel reëel blijven en betaalbaar ;) )

Ik gebruik nu Windows omdat iedereen daar wel wat van weet en mee kan helpen, Linux lijkt me meer voor mensen die wel weten waar ze over praten en niet perse de specs van PC hoeven te vermelden om te imponeren (no offense voor degene die zich desalnietemin aangevallen voelen). Daar wil ik bv ook nog wat mee klooien. PC vast? format C: register om zeep? format C: onoplosbaar coflict? format C:

Mijn normale PC moet wel gewoon blijven draaien en daarmee wil ik niet door trial en error uitzoeken hoe een en ander werkt.

Verwijderd

Over een tijdje een Pentium 90Mhz met
Matrox G450 DH PCI
USB2.0+Firewire
Audigy Player
SCSI kaart

en tenslotte nieuwe mobo+proc+koeler+ram

Eerst onderdelen verzamelen, dan pas een nieuwe pc.

Maar wat je nou kunt doen is leren werken met dos, linux of een ander non-windows OS, gewoon voor de ervaring.
Kijken of je dat werkend krijgt.

Ik doe dat liever op een snelle PC, en dan wat guests in VMware, maar een oude pc kan ook prima.

Taken leren automatiseren is ook handig.
Ik moet mn imaging software nog altijd leren scripten...

Verwijderd

Een hdd inbouwen gaat bijna hetzelfde als een brander, dus dat moet geen problemen opleveren. CPU is ook niet zo lastig, hoewel je bij de AMD Thunderbird EXTRA voorzichtig moet zijn, erg tere CPU's.

Veel lastiger is een moederbord inbouwen, dan moet je veel meer draadjes etc. aansluiten.
Of het allemaal in jouw kast kan.....tsja is je kast ATX-formaat? Zo ja, dan moet het gewoon lukken.

Opzich is het verbouwen van je pc dus niet zo lastig, zelfs het moederbord is niet zo lastig. Zorg alleen dat je je handleiding van je moederbord er naast hebt liggen. Verder moet het wel lukken.
Wat het inbouwen (voor mij) zo lastig maakt is de precisie en het geprigel......met mijn hoeveelheid verstand van pc's denk ik best een moederbord te kunnen inbouwen, maar doordat ik een motorische stoornis heb durf ik het niet.
Ik merk bij mezelf dat ik af en toe als ik zit te klungelen in een pc te 'hard handig' ben door mijn motorische stoornis.

Verwijderd

Op zondag 02 december 2001 00:46 schreef BBL the 2nd het volgende:
Taken leren automatiseren is ook handig.
Ik moet mn imaging software nog altijd leren scripten...
Hierover zou ik zeggen: begin dan met macro's, niet erg lastig en toch al een (redelijke) vorm van automatiseren.

• dijkmane
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:27

dijkmane

biertje ?

interne modems kunnen ook wel eens lastig zijn.

SCSI kaart installeren, kun je ook lol mee hebben.

WindowsNT 4 installeren moet ook wel lukken.

zo, heb je weer wat te doen.

specs : wil je niet weten

Verwijderd

Topicstarter
Eerste "foutje" al ontdekt, m'n videokaart trekt flightsimulator voor W95 niet helemaal, dus effe zoeken naar iets beters als er nu inzit.

Hier loop ik dus tegen m'n gebrekkige kennis aan. :( M'n "normale" PC (PIII 733Mhz 256 RAM) werkt dus gewoon en daar probeer ik ook niks mee, dat ding moet gewoon werken.
Toen ik dat ding kocht wilde ik gewoon een goede PC en Voodoo, TNT, Geforce etc zijn voor mij dus nietszeggende termen, ik hoef niet het nieuwste en het snelste, als het maar werkt waar ik het voor nodig heb.

Bestaat er een boek voor dummies, een website oid om mijn gebrekkige kennis wat bij te spijkeren?
Kan ik misschien ergens rondneuzen (beurzen?) voor dit soort zaken en hoe weet ik of ik iets koop waar ik wat aan heb? :?

Verwijderd

Op zondag 02 december 2001 10:29 schreef TheZ het volgende:
Bestaat er een boek voor dummies, een website oid om mijn gebrekkige kennis wat bij te spijkeren?
Kan ik misschien ergens rondneuzen (beurzen?) voor dit soort zaken en hoe weet ik of ik iets koop waar ik wat aan heb? :?
Die zijn er dummy-boeken. Kosten als het goed is fl. 49,95 per stuk. Je kan ze bij vrijwel elke boekhandel wel krijgen. Ze heten .......voor dummies.
Op de puntjes kun je vanalles invullen: Internet, netwerken, Windows etc.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Ook even een Linux distributie van het net halen en lekker op de command line stoeien...

Verwijderd

Topicstarter
Huh? Nietszeggende term dus |:(

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
www.linuxiso.org

Download daar Mandrake eens, als je daar begeesterd van raakt zal je ENORM veel bijleren over pc's.

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Te weinig ruimte om met partities te stoeien? Valt wel mee hoor, Win98SE kun je wel installeren op een partitie van zeg 200 a 400MB ... heb je nog genoeg over om wat uit te vinden kwa partities.

Verder kun je ff de mobo handleiding zoeken (boekje of op internet bij de fabrikant) en eens gaan kijken of je dat ding ook wat kunt overclocken ofzo, check daarvoor de diverse faqs en topics op dit forum. Van overclocken leer je op zich best veel, grote kans dat je daarbij op zoek moet naar allerlei info zoals bussnelheden (FSB), multipliers, geheugensnelheden, geheugentoegang (CAS, RAS), CPU-steppings, voltages, moederbordsoorten, merken en types chipsets, geavanceerde BIOS-opties, koeling, mogelijke upgrades, geheugensoorten etc.etc.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:38

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op zondag 02 december 2001 10:29 schreef TheZ het volgende:
Je kun natuurlijk beginnen met de FAQs hier te lezen. Vroeger had je nog een goed werkend search, maar die is nu grotendeels offline. Jammer :'(

Ook zijn er tonnen FAQs op www.OCWorkbench.com - aanrader!

Maar goed, ik zou die boeken afraden- ze zijn meestal meer met Dummy gebruik dan dummy gekloot-aan-hardware bezig. Wat wel handig zou zijn is om een oude hardware technician traininghandboek te vinden. Meeste bedrijven moeten nu nieuwe aanschaffen wegens XP, dus als je iemand kent bij een bedrijf waar ze veel met hw bezig zijn, kun je het altijd zo proberen.

* dion_b is bezig wat van dat soort boeken los te peuteren bij z'n werk om te doneren aan een locale kringloopwinkel waar een newbie-melkertbaner geen wijs wordt uit al die groene kaartjes >:)

Oslik blyat! Oslik!

• EgoH
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-08 23:16
Alles lostrekken en dan weer werkend zien te krijgen?
Pagina: 1