8 ohm op 4-6 ohm versterker?

Pagina: 1
Acties:
  • 12.788 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25505

Topicstarter
Hallo

Is het mogelijk (zonder iets te beschadigen) om 8 Ohm speakers aan te sluiten op een 4-6 ohm versterker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big-Foot
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:53
Ja dat is zonder beschadiging mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:49
Zolang je hoger dan je versterker zit is het goed, qua ohms dan, lager niet , dat gaat mis, is minder weerstand moet versterker meer vermogen leven, dat kan die niet= :(

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:24

JvS

Ik heb hem zelf ook

Een versterker "is" geen 4-6 Ohm... Misschien ondersteunt-ie speakers met een impendantie van 4-6Ohnm. Maar knappe speaker die een impendantie heeft die precies daartussen ligt.

Oftewel: niet op letten, gaat toch wel werken :)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36690

Als je het ff volgens het boekje wilt doen zodat de versterker maar 4 ohm hoeft te leveren. (ja ik heb wel eens een doorgebrande versterker gehad door een te hoge weerstand er op aan te sluiten. Maar dit was iets van 16 ohm op een 4 ohm versterken dus...) Nou je moet dus op 1 aansluiting 2 boxen prikken. Je draait de 2 plus draaitjes aan elkaar .. en je draait de 2 min draatjes aan elkaar. Je plugt ze er zo in en huppa. 8-)\

/edit:typo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p_m
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

p_m

Lukt makkelijk... of eh... was dat al gezegd? :)

Putting the bit in Biton since 1997

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-06 00:03

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

maar ik dacht dat 4ohm speakers op een 8 ohm versterker wel hommeles waren, dan sloop je volgens mij je versterker. maar net wat jvs zegt, niet op letten zal wel werken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 17288

Op zondag 02 december 2001 11:58 schreef AtomicShockwave het volgende:
maar ik dacht dat 4ohm speakers op een 8 ohm versterker wel hommeles waren, dan sloop je volgens mij je versterker. maar net wat jvs zegt, niet op letten zal wel werken :P
Het werkt altijd idd wel ... dit tot zekere hoogte. Maar zoals jij het steld heb je sneller een probleem dan dat de vraagsteller zijn vraag. Dit laatste geeft veelal geen probleem omdat je versterker toch wel speakers trekt welke hogere impedantie hebben dan de versterker graag wil hebben. Als de impedantie onder de gewenste versterker impedantie ligt zal dit problemen leuden omdat de versterker veel stroom moet gaan leveren om de speaker aan te sturen. Dit heeft ie in een situatie van hoogohmige speakers geen last van en dan houd het simpelweg op qua versterking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Op zondag 02 december 2001 13:11 schreef petalwing het volgende:

[..]

Het werkt altijd idd wel ... dit tot zekere hoogte. Maar zoals jij het steld heb je sneller een probleem dan dat de vraagsteller zijn vraag. Dit laatste geeft veelal geen probleem omdat je versterker toch wel speakers trekt welke hogere impedantie hebben dan de versterker graag wil hebben. Als de impedantie onder de gewenste versterker impedantie ligt zal dit problemen leuden omdat de versterker veel stroom moet gaan leveren om de speaker aan te sturen. Dit heeft ie in een situatie van hoogohmige speakers geen last van en dan houd het simpelweg op qua versterking.
geef je me nou gelijk of wat? hehe ik kan je niet volgen :+

edit:
oh ik snap het denk ik, je bedoelt dat ik wel gelijk heb maar dat het het tegenovergestelde is dan dat de topicstarter vroeg, jah das waar :) maar er staat ook: WEL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hellhound
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 21-05 16:59
Op zondag 02 december 2001 11:58 schreef AtomicShockwave het volgende:
maar ik dacht dat 4ohm speakers op een 8 ohm versterker wel hommeles waren, dan sloop je volgens mij je versterker
Nou ik draai al 20 jaar met een Sansui versterker (8 Ohm) en 4 Ohm boxen (Audiolab) en het werkt nog steeds :) . Wel is het zo dat je de amp niet te ver open moet draaien (bv 40 watt 8 ohm geeft iets van 65 watt 4 ohm af). Ik draai mijn versterker zelden tot vol. 5 open en dan heb ik allang ruzie met de buren :) (zeker met de muziek die ik draai, free jazz)

Geloof maakt meer kapot dan je lief is | I rock [H]ard! |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:14
...als je versterker het niet trekt springtie wel in zn beveiliging, of als je pech hebt en hij heeft geen beveiliging dan mag je zekeringen gaan vervangen, of een nieuwe amp kopen :)

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Laatst online: 08-06 08:34

Jag

Hmmm, een heleboel mensen die beter maar eens de AV FAQ kunnen gaan lezen :P. Een versterker is niet, zoals JvS al zei, 4 of 8 Ohm. Als je de impedantie van de uitgang van je versterker wilt weten, moet je de dempingsfactor opzoeken. De impedantie is dan 8/dempingsfactor. Een normale waarde is 50, waarbij je dus uitkomt op 0.16 Ohm.

Verder kan je een versterker zien als een spanningsbron. Een spanningsbron "wilt" ergens een spanning overzetten. Dat wordt moeilijker naarmate de impedantie lager wordt omdat er dan een grotere stroom gaat lopen. Als je een spanningbron kortsluit zal de spanning ook nul worden. Elke versterker heeft in principe een waarde waarbij hij veilig te gebruiken is. Voor de meeste versterkers zal dat 4 Ohm zijn, sommigen 8 Ohm of 2 Ohm. Boven die waarde zitten is natuurlijk geen enkel probleem. Speakers gebruiken met een lagere impedantie kan problemen geven op hoge volumes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big-Foot
  • Laatst online: 20:53
Goed verhaal Jag, :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-06 15:03

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Dit is geen probleem.
Je krijgt wel de helft minder uitgangsvermogen.
Je kan zelfs 100 ohm aansluiten.
Dit gebeurt bijvoorbeeld als je een koptelefoon aansluit,
dan wordt de standaard speakeruitgang uitgeschakeld.
Je koptelefoon krijgt een verzwakt signaal aangeboden,
door gebruikmaking van seriegeschakelde weerstanden.
Wel een probleem zou zijn als je een te lage impedantie luidsprekers zou aansluiten.
Dit omdat je je versterker dan zou overbelasten.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16951

Ik heb al een half jaartje een denon rd1100 (of zo iets) 8Ohm en Audiolab boxen van 4 Ohm.
In de winkel (doet ook professionele presentaties, dus geen its of zo iets ;) ) zeiden ze dat het niet uitmaakte, maar als ik het dus goed begrijp ben ik dus goed genaait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

probleem is met de meeste, dat ze de dempingsfactor van hun versterker niet weten!.. :)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Op maandag 03 december 2001 16:14 schreef gitaarwerk het volgende:
probleem is met de meeste, dat ze de dempingsfactor van hun versterker niet weten!.. :)
Ja, zoals degene boven jou bijvoorbeeld :X. Ik had er daarom al een voorbeeld bijgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de-don
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-05 13:50
Op maandag 03 december 2001 09:12 schreef Jag het volgende:
Hmmm, een heleboel mensen die beter maar eens de AV FAQ kunnen gaan lezen :P. Een versterker is niet, zoals JvS al zei, 4 of 8 Ohm. Als je de impedantie van de uitgang van je versterker wilt weten, moet je de dempingsfactor opzoeken. De impedantie is dan 8/dempingsfactor. Een normale waarde is 50, waarbij je dus uitkomt op 0.16 Ohm.

Verder kan je een versterker zien als een spanningsbron. Een spanningsbron "wilt" ergens een spanning overzetten. Dat wordt moeilijker naarmate de impedantie lager wordt omdat er dan een grotere stroom gaat lopen. Als je een spanningbron kortsluit zal de spanning ook nul worden. Elke versterker heeft in principe een waarde waarbij hij veilig te gebruiken is. Voor de meeste versterkers zal dat 4 Ohm zijn, sommigen 8 Ohm of 2 Ohm. Boven die waarde zitten is natuurlijk geen enkel probleem. Speakers gebruiken met een lagere impedantie kan problemen geven op hoge volumes.
Op maandag 03 december 2001 16:14 schreef gitaarwerk het volgende:
Sorry als ik nu ga flamen maar:

Lekker belangrijk die dempings-factor |:(
Als de fabrikant als specificatie opgeeft dat hij geschikt is voor b.v. 8 Ohm speakers, dan moet je er echt niet 4 ohm speakers op zetten. Want als je hem dan een tijdje hard zet, blaas je dus echt wel de eindtorren eruit, als hij geen beveiliging heeft.
De fabrikant heeft dat gerust wel voor de klant bepaald/uitgerekend dus hoef je niet zelf nog es te doen met de dempings-factor enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Op maandag 03 december 2001 16:54 schreef de-don het volgende:

[..]

[..]

Als de fabrikant als specificatie opgeeft dat hij geschikt is voor b.v. 8 Ohm speakers, dan moet je er echt niet 4 ohm speakers op zetten. Want als je hem dan een tijdje hard zet, blaas je dus echt wel de eindtorren eruit, als hij geen beveiliging heeft.
De fabrikant heeft dat gerust wel voor de klant bepaald/uitgerekend dus hoef je niet zelf nog es te doen met de dempings-factor enz.
jah ik geef je hierin gelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

[..]

[..]

Als je flamet (niet dat dit nou zo'n zware flame was ofzo), doe het dan goed. Je hebt de hele intentie van mijn post niet begrepen, en wat je post is nog eens niet waar ook. Ik stoor me aan het feit dat iedereen schijnt te denken dat een versterker 4 of 8 Ohm is. Daarom heb ik uitgelegd dat ze met die waarde iets heel anders bedoelen. En heb ik meteen uitgelegd "hoeveel Ohm een versterker dan wel is". Daar heb je de dempingsfactor voor nodig om dat te "berekenen".
En als jij denkt dat je kan uitrekenen met de dempingsfactor van een versterker wat voor impedantie je aan de versterker kan hangen mag je dat uitleggen. Dat heeft namelijk helemaal niks met elkaar te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de-don
Op maandag 03 december 2001 17:03 schreef Jag het volgende:

[..]

Als je flamet (niet dat dit nou zo'n zware flame was ofzo), doe het dan goed. Je hebt de hele intentie van mijn post niet begrepen, en wat je post is nog eens niet waar ook. Ik stoor me aan het feit dat iedereen schijnt te denken dat een versterker 4 of 8 Ohm is. Daarom heb ik uitgelegd dat ze met die waarde iets heel anders bedoelen. En heb ik meteen uitgelegd "hoeveel Ohm een versterker dan wel is". Daar heb je de dempingsfactor voor nodig om dat te "berekenen".
En als jij denkt dat je kan uitrekenen met de dempingsfactor van een versterker wat voor impedantie je aan de versterker kan hangen mag je dat uitleggen. Dat heeft namelijk helemaal niks met elkaar te maken.
Ik zei ook niet dat ik flamede, maar ik bedoelde : ALS ik flame, DAN Sorry ;)
Maar als je zegt, dat wat ik post, niet waar is dan mag je dat onderbouwen.
Ik ZEI namelijk niet dat een versterker 4 of 8 ohm was (lezen :? ) maar ik zei : Als een versterker geschikt is voor 8 ohm speakers.

Ik vind dus dat degenen die er verstand van hebben hier weer es veel te moeilijk doen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Op maandag 03 december 2001 17:19 schreef de-don het volgende:

[..]

Ik zei ook niet dat ik flamede, maar ik bedoelde : ALS ik flame, DAN Sorry ;)
Maar als je zegt, dat wat ik post, niet waar is dan mag je dat onderbouwen.
Ik ZEI namelijk niet dat een versterker 4 of 8 ohm was (lezen :? ) maar ik zei : Als een versterker geschikt is voor 8 ohm speakers.

Ik vind dus dat degenen die er verstand van hebben hier weer es veel te moeilijk doen. :P
Nee, dat beweer ik ook helemaal niet dat jij dat zei. Maar volgens mij snap je nog steeds niet waarom ik die dempingsfactor erbij haalde. Dat was alleen maar om uit te leggen dat een dat een versterker geen 8 Ohm is aan degenen die dat niet snappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xsion
  • Laatst online: 07-06 19:01
ik heb het nu zelf zo dat ik op een 8 ohm versterker
2 8 ohm speakers heb
en 2 4 ohm speakers

en dat werkt allemaal perfect zonder schade :)
en nog verschillende wattages ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Op maandag 03 december 2001 17:30 schreef Xsion het volgende:
2 8 ohm speakers heb
en 2 4 ohm speakers

AV FAQ :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de-don
Op maandag 03 december 2001 17:28 schreef Jag het volgende:

[..]

Nee, dat beweer ik ook helemaal niet dat jij dat zei. Maar volgens mij snap je nog steeds niet waarom ik die dempingsfactor erbij haalde. Dat was alleen maar om uit te leggen dat een dat een versterker geen 8 Ohm is aan degenen die dat niet snappen.
Ja okee dan snap ik je nu :)
Dat neemt niet weg dat ik vind dat je te moeilijk doet (het is moeilijk voor een leek te begrijpen) :P
En het neemt niet weg dat je zei, dat wat ik post, niet waar is............... nou ? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xsion
  • Laatst online: 07-06 19:01
Op maandag 03 december 2001 17:33 schreef Jag het volgende:

[..]

AV FAQ :P
ik snap niet wat je bedoelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Op maandag 03 december 2001 19:36 schreef Xsion het volgende:

[..]

ik snap niet wat je bedoelt?
Eerst zeg je dat je versterker 8 Ohm is :P en vervolgens begin je over de verschillende wattages van je speakers (daarvoor moet je maar eens de eerste punten van de FAQ lezen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brammus
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

brammus

PATGOD

Is het niet ook zo dat speakers eigenlijk ook niet een vaste impedantie hebben :?

Ligt maar net aan gevraagd vermogen/frequentie...

Bij harde, lage tonen veel vermogen = lage impedantie, minder dan 2 Ohm is dacht ik niet eens vreemd...
Bij zachte hoge tonen is weinig vermogen nodig, derhalve is de impedantie groot...
Je ziet, je kan flink mixen met bovenstaande factoren, dus zachte, lage tonen hoeven weer niet te betekenen dat er dan veel vermogen van de versterker gevraagd wordt...

Misschien ook nog eventuele invloeden van het filter, of andere, externe factoren...

In ergo: het ligt er maar aan... :Y) ;)

PC-Specs
"...You may feel a little sick..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjdijk

cjdijk

Op maandag 03 december 2001 15:30 schreef debiel-in-inrichting het volgende:
Ik heb al een half jaartje een denon rd1100 (of zo iets) 8Ohm en Audiolab boxen van 4 Ohm.
In de winkel (doet ook professionele presentaties, dus geen its of zo iets ;) ) zeiden ze dat het niet uitmaakte, maar als ik het dus goed begrijp ben ik dus goed genaait?
Als hij het nu nog steeds goed doet, kan je versterker waarschijnlijk die impedantie wel aan.
Misschien dat hij alsnog kapot gaat als je hem een tijdje met hoger volume aanzet.
Heb al van meerdere mensen gehoord dat zij hun versterker opgeblazen hadden door te lage impedantie.
Dit komt vooral veel voor als je 2 speakers van 4 ohm parallel gaat aansluiten, hierdoor krijg je 2 ohm.
Volgens mij zijn er maar weinig versterkers die geen 4 ohm aankunnen, ook al staat er 8 ohm op.
Maar dat laatste weet ik niet helemaal zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjdijk

cjdijk

Op maandag 03 december 2001 17:30 schreef Xsion het volgende:
2 8 ohm speakers heb
en 2 4 ohm speakers

Zolang je je volume niet te hoog zet gaat dit wel goed.
Grote kans dat hij toch vroeger of later doorbrandt.
Ik ga er even vanuit dat je steeds 2 speakers parallel aansluit, serie aansluiten kan wel.

Voor het geval je niet weet wat parallel of serie is:
Voorbeeldje voor 1 kanaal, dus links OF rechts.

Parallel: Versterker(Pin1)--------SpeakerA(Pin1)
Versterker(Pin1)--------SpeakerB(Pin1)

Versterker(Pin2)--------SpeakerA(Pin2)
Versterker(Pin1)--------SpeakerB(Pin2)

Serie: Versterker(Pin1)--------SpeakerA(Pin1)
SpeakerA(Pin2)----------SpeakerB(Pin1)
SpeakerB(Pin2)----------Versterker(Pin2)

Bij 2 speakers van 4 ohm parallel wordt dit 2 ohm.
Bij 2 speakers van 4 ohm in serie wordt dit 8 ohm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Op dinsdag 04 december 2001 07:32 schreef brammus het volgende:
Is het niet ook zo dat speakers eigenlijk ook niet een vaste impedantie hebben :?

Ligt maar net aan gevraagd vermogen/frequentie...

Bij harde, lage tonen veel vermogen = lage impedantie, minder dan 2 Ohm is dacht ik niet eens vreemd...
Bij zachte hoge tonen is weinig vermogen nodig, derhalve is de impedantie groot...
Je ziet, je kan flink mixen met bovenstaande factoren, dus zachte, lage tonen hoeven weer niet te betekenen dat er dan veel vermogen van de versterker gevraagd wordt...

Misschien ook nog eventuele invloeden van het filter, of andere, externe factoren...

In ergo: het ligt er maar aan... :Y) ;)
Speakers zijn idd geen weerstanden, hun impedantie kan flink schommelen. Maar dat is even niet zo heel interessat voor de discussie. Overigens is die impedantie alleen maar frequentie afhankelijk en heeft (wie heeft ooit de term gevraagd vermogen bedacht :?) vermogen er weinig mee te maken.

Als een fabrikant trouwens opgeeft dat een versterker alleen voor 8 Ohm speakers bedoeld is, kan je er wel vanuit gaan dat dat ook echt zo is. Als er ook maar een beetje reden voor zou zijn, zouden ze roepen dat ie ook voor 4 Ohm geschikt zou zijn, want dat verkoopt gewoon beter. Net zoals fabrikanten altijd veel te snel roepen dat speakers 8 Ohm zijn (sommigen vermelden er dan nog wel bij dat dat de nominale impedantie is), en die zitten vaak ook gemiddeld ver onder die 8 Ohm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinus
  • Laatst online: 01-06 17:07
Op maandag 03 december 2001 15:30 schreef debiel-in-inrichting het volgende:
Nee hoor, goede versterkers, zoals Denon en Marantz etc, hebben een goed systeem dat goed tegen zulke dingen kan. Het ligt ook aan het gegeven hoe groot je woofers zijn, namelijk je versterker moet deze niet alleen naar voren kunnen krijgen maar ook tegen houden. Sluit je nu een grote woofer/speaker 4Ohm op je 8 Ohm versterker aan en het vermogen van de woofer/speaker is ook nog een heel groot, heb je een probleem, maar de meeste versterkers kunnen veel aan. De verhouding van 2 gaat dus niet op, dus 8ohmx100watt is geen 4ohmx200watt maar iets van 4ohm160watt. Hou je je hier aan kan je dus prima 4ohm speakers op je 8 ohm versterker aan sluiten.

[..]

[..]

Onzin, zie hierboven

no comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Op dinsdag 04 december 2001 22:24 schreef Martinus het volgende:

[..]

Nee hoor, goede versterkers, zoals Denon en Marantz etc, hebben een goed systeem dat goed tegen zulke dingen kan. Het ligt ook aan het gegeven hoe groot je woofers zijn, namelijk je versterker moet deze niet alleen naar voren kunnen krijgen maar ook tegen houden. Sluit je nu een grote woofer/speaker 4Ohm op je 8 Ohm versterker aan en het vermogen van de woofer/speaker is ook nog een heel groot, heb je een probleem, maar de meeste versterkers kunnen veel aan. De verhouding van 2 gaat dus niet op, dus 8ohmx100watt is geen 4ohmx200watt maar iets van 4ohm160watt. Hou je je hier aan kan je dus prima 4ohm speakers op je 8 ohm versterker aan sluiten.
[..]

Onzin, zie hierboven
Volgens mij maak je een vergissing. Ten eerste is een versterker niet 8 Ohm, maar is een versterker geschikt tot 8 Ohm speakers. Ten tweede heeft het vermogen van een speaker hier helemaal niks mee te maken. "Het vermogen van een speaker" is zoiezo al een hele foute benaming. Een speaker is namelijk geen gloeilamp die als je hem op de versterker aansluit x Watt gaat verbruiken ofzo. Dat vermogen slaat op het maximale vermogen dat de speaker kan dissiperen zonder stuk te gaan.
En je verhaal over de verhouding van twee volg ik niet. Als je een gegeven spanning hebt, gaat de spanningsbron (lees de versterker) wel degelijk twee keer zoveel vermogen leveren als je de impedantie halveert. Dat gaat alleen niet op als de spanningsbron tegen zijn fysieke grens aankomt, dan zal de spanning inzakken (soort van kortsluiten zeg maar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oceria
  • Laatst online: 18:42

Oceria

I've been in between....

Op zondag 02 december 2001 00:09 schreef JvS het volgende:
Een versterker "is" geen 4-6 Ohm... Misschien ondersteunt-ie speakers met een impendantie van 4-6Ohnm. Maar knappe speaker die een impendantie heeft die precies daartussen ligt.

Oftewel: niet op letten, gaat toch wel werken :)
Inderdaad. Lees die onzin toch niet: "deze box heeft een vermogen van 250watt" *dûh*
In godesnaam: plug die dingen in en luister alleen naar het resultaat: klinkt het goed: dan werkt het goed. Klinkt het niet, luister naar iets anders. Dat gelul over "vermogen", "ohm" en "ruisfactoren" altijd....dat boeit niet.

Oceria doesn't know where this repeatbutton -repeatbutton is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 38584

Meestal staat er gewoon het aantal Watt bij een versterker bij een bepaalde impedantie van een speaker.
Dus bijv. 80 Watt bij 8 ohm.
Deze zal dus bij 4 ohm 160 watt leveren en bij 6 ohm speakers 107 Watt....
Meestal wordt er dus gewoon aangegevn bij een versterker wat deze levert bij een bepaalde speaker, that's all.
Er staat welleens bij een versterker dat ie geschikt voor bijvoorbeeld 8 ohm, omdat deze bij 4 ohm speakers teveel
wattage moet gaan leveren, die die dus blijbaar
niet aan kan.

En inderdaad, het aantal Wattage zegt heel weinig,
een 35 Watt versterker kan heel goed klinken, mits je speakers hebt die niet meer nodig hebben.

Kijk bijvoorbeeld naar de Elac 515, deze kunnen haast niet aangestuurd worden door een Denon Pma-655.....
Om maar wat te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grote Schurk
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-06 10:43
cjdijk schreef op dinsdag 04 december 2001 @ 10:03:
[...]
Verhaal over parallel en serieel aansluiten
Ik heb een vraagje. Ik heb een setup van 2 * 60w speakers, 4 ohm, op een goedkoop autoversterkertje (Marquant) van 100w geschikt voor speakers van 4 ohm.

Nu wil ik een upgrade doen met een stereo sub van 80w, 8 ohm. Dan komt er een mid/high filter voor de 60w 4ohm speakertjes.Alles gaat in een draagbaar geheel met een gelaccu.
Ook heb ik nog een versterkertje (JBL) liggen met dezelfde specs als de Marquant, maar degelijker en zwaarder (gewicht). Liefst zou ik die niet óók nog aansluiten vanwege het gewicht en capaciteit van de accu.

Nu kan ik me wel bedenken dat ik als ik die sub op 4 ohm wil krijgen (om dan meer efficiëntie te krijgen wat betreft hardheid van het geluid t.o.v. de 60 watt speakers), parallel dus, dat ik een mono geluid krijg of mag/kan ik L en R niet kruisen?

Kortom: wat is de beste situatie denkbaar want ik snap er niks van?

PS. sorry voor de chaos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 212665

Aangezien dit topic over impendantie gaat, en ik vermoed dat mijn huidige probleem hierdoor ontstaan is, stel ik mijn vraag hier.

Tweede hands heb ik een Marantz PM66SE KI gekocht (2x50 watt, opgegeven impendantie 8-16ohm), omdat ik momenteel nog oude luidsprekers gebruik, en toch de versterker al even uit wilde testen heb ik 4 ohm luidsprekers (55 watt) er op aan gesloten.

De versterker heeft ongeveer een kwartier goed gespeeld, toen viel plots het volume helemaal weg. Wanneer ik mijn koptelefoon aansluit, en het volume eigenlijk vol open draai, hoor ik in de achtergrond zacht de muziek spelen.

Kan het zijn dat ik een paar zekeringetjes kapot heb gemaakt, of is er meer aan de hand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grote Schurk
Eindtrappen doorgebrand denk ik :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjdijk

cjdijk

FritsYpeij schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 18:57:
[...]

Ik heb een vraagje. Ik heb een setup van 2 * 60w speakers, 4 ohm, op een goedkoop autoversterkertje (Marquant) van 100w geschikt voor speakers van 4 ohm.

Nu wil ik een upgrade doen met een stereo sub van 80w, 8 ohm. Dan komt er een mid/high filter voor de 60w 4ohm speakertjes.Alles gaat in een draagbaar geheel met een gelaccu.
Ook heb ik nog een versterkertje (JBL) liggen met dezelfde specs als de Marquant, maar degelijker en zwaarder (gewicht). Liefst zou ik die niet óók nog aansluiten vanwege het gewicht en capaciteit van de accu.

Nu kan ik me wel bedenken dat ik als ik die sub op 4 ohm wil krijgen (om dan meer efficiëntie te krijgen wat betreft hardheid van het geluid t.o.v. de 60 watt speakers), parallel dus, dat ik een mono geluid krijg of mag/kan ik L en R niet kruisen?

Kortom: wat is de beste situatie denkbaar want ik snap er niks van?

PS. sorry voor de chaos
Links en rechts mogen niet met elkaar verbonden worden. Je krijgt dan een soort kortsluiting, dus overbelasting (maar ook een mono geluid). Parallel schakelen levert ongeveer 3 ohm op, dus teweinig, niet doen dus, ook een beetje overbelasting. Serieel levert 12 ohm op, zou theoretisch kunnen, maar zal niet klinken door het scheidingsfilter in de sub (en ook het volume zal wat zachter zijn).

Wat wel zou kunnen (als je dus nog 2 speakers van 4 ohm zou hebben). 2 Speakers van 4 ohm in serie, en daarmee parallel die sub van 8 ohm, maakt samen 4 ohm (links en rechts zelfde manier). Het volume zal ongeveer hetzelfde blijven, maar wel anders klinken (meer bass door het gebruik van die sub).

Of je moet die extra versterker gaan gebruiken voor de sub, zoals je zelf al aangeeft.
Anoniem: 212665 schreef op zaterdag 04 augustus 2007 @ 00:09:
Aangezien dit topic over impendantie gaat, en ik vermoed dat mijn huidige probleem hierdoor ontstaan is, stel ik mijn vraag hier.

Tweede hands heb ik een Marantz PM66SE KI gekocht (2x50 watt, opgegeven impendantie 8-16ohm), omdat ik momenteel nog oude luidsprekers gebruik, en toch de versterker al even uit wilde testen heb ik 4 ohm luidsprekers (55 watt) er op aan gesloten.

De versterker heeft ongeveer een kwartier goed gespeeld, toen viel plots het volume helemaal weg. Wanneer ik mijn koptelefoon aansluit, en het volume eigenlijk vol open draai, hoor ik in de achtergrond zacht de muziek spelen.

Kan het zijn dat ik een paar zekeringetjes kapot heb gemaakt, of is er meer aan de hand?
Je hebt de versterker te zwaar belast, een te lage impedantie, soort kortsluiting zeg maar. Inderdaad wat FritsYpeij zegt. Die kun je alleen vervangen als je kunt solderen, en een beetje weet waar je naar moet kijken. De kosten van de onderdelen valt op zich mee, maar het vervangen is voor een leek niet te doen.

[ Voor 6% gewijzigd door cjdijk op 04-08-2007 05:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grote Schurk
@cjdijk
Tof dat je één dag later reageert terwijl je laatste post in 2001 is _/-\o_

Denk niet dat ik er 4 speakers in wil zetten, dan maar een zachter subwoofer geluid. Of is er een impendantie regelaar oid die een virtuele speaker nabootst en dus energie scheelt?

[ Voor 18% gewijzigd door Grote Schurk op 04-08-2007 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjdijk

cjdijk

FritsYpeij schreef op zaterdag 04 augustus 2007 @ 11:25:
@cjdijk
Tof dat je één dag later reageert terwijl je laatste post in 2001 is _/-\o_

Denk niet dat ik er 4 speakers in wil zetten, dan maar een zachter subwoofer geluid. Of is er een impendantie regelaar oid die een virtuele speaker nabootst en dus energie scheelt?
Graag gedaan ;) Ik heb zo'n linkje dat ik regelmatig klik, waarbij de topics bovenkomen, waar ik ooit gereageerd heb. Dan komt zo'n topic vanzelf bovenaan, als iemand daarop reageert. :P

Je kunt 2 weerstanden van 3.9 ohm (4 ohm bestaat niet) gebruiken i.p.v. 2 extra speakers. Die moeten overgens wel voldoende vermogen aankunnen (dikke i.p.v. dunne dus).

Hier even twee linkje met het verschil tussen serie en parallel:
http://www.techna.nl/Ener...rallel/serie-parallel.htm
http://library.thinkquest...9/parse.php?f=2%2Fserienl

Om op 4 ohm (per kanaal) uit te komen: Een serieschakeling van 2 keer 4 ohm (speaker en weerstand), wordt dan samen 8 ohm. Daarmee parallel die 8 ohm (subwoofer). Die 2 keer 8 ohm parallel wordt dan weer samen 4 ohm. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grote Schurk
Vette shit, ik ga zsm aan het bouwen. Ben echt vet benieuwd hoe het gaat klinken :D
Dank is groot!

Edit:
Op deze manier (1):
Afbeeldingslocatie: http://dev.basikdesign.nl/frits/example.jpg
Of zo (2):
Afbeeldingslocatie: http://dev.basikdesign.nl/frits/example2.jpg
Nee ik heb mijn set niet laten vallen, had gewoon geen zin om een uur bezig te zijn in paint ;)
Edit2:
Ik schat zo de laatste

[ Voor 66% gewijzigd door Grote Schurk op 04-08-2007 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-06 12:58

Stoney3K

Flatsehats!

Ik denk dat je hier een beetje te makkelijk redeneert. Als ik je schema zo zie wil je je subwoofer zowel in serie als parallel met (beide) speakers zetten, wat dus nooit gaat werken. Plus: Kan jij me vertellen waar ik 3,9ohm weerstanden kan vinden die tientallen Watts kunnen dissiperen?

Verder ben ik bang dat je nu de speakers in mono gooit door de passieve crossover die in de sub zit.

Ligt verder ook aan de toepassing: Als het een auto versterker is heeft het ding vaak een beveiliging die alles gewoon uit gooit als hij overbelast wordt (dus: als je hem met 4ohm te hard zet), en dan springt ie na een bepaalde periode gewoon weer aan.

Een te lage impedantie op je versterker is in beginsel niet erg, alleen moet je er rekening mee houden met je volumeknop. Immers: Als je impedantie halveert, gaat je RMS vermogen met een factor 2 omhoog. (en opereer je dus eigenlijk je amp buiten de specificaties, oplossing hiervoor: De volumeknop half zo hard zetten :))

Leuk detail trouwens op dit gebied: Bridgen werkt volgens hetzelfde principe. Door gewoonweg 2 versterkers parallel te zetten met in-fase signaal krijg je een spanningsbron die 2 keer zoveel stroom kan sourcen op dezelfde impedantie (dus: twee keer zoveel RMS output), en in principe kan dit met elke versterker als de signalen die aangeboden worden maar goed in-fase en identiek zijn. Zo niet, dan gaan er stromen lopen tussen de twee versterkers in -> bad news.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiSiLLUSiON
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-05 16:01
Anoniem: 38584 schreef op woensdag 05 december 2001 @ 17:50:
Meestal staat er gewoon het aantal Watt bij een versterker bij een bepaalde impedantie van een speaker.
Dus bijv. 80 Watt bij 8 ohm.
Deze zal dus bij 4 ohm 160 watt leveren en bij 6 ohm speakers 107 Watt....
Meestal wordt er dus gewoon aangegevn bij een versterker wat deze levert bij een bepaalde speaker, that's all.
Veel verstand heb ik er niet van, maar dat kan ik wel onderstrepen. Heb zelf nu 8 ohm boxen op een versterker die, volgens dat ding zelf dan, maximaal 6 ohm op kan. Geen enkel probleem, alleen kan je een hoog volume wel vergeten (ook al kunnen de nieuwe speakers in theorie veel 'harder' spelen). De gevoeligheid zal er ook wat mee te maken hebben, maar die cijfers heb ik niet van de oude speakers, daar kan ik dus ook geen vergelijking mee maken. De versterker wordt ook verbazingwekkend warm trouwens (al had ik eigenlijk verwacht dat 'ie juist minder warm zou worden).

[ Voor 6% gewijzigd door DiSiLLUSiON op 05-08-2007 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grote Schurk
@Stoney3K:

Je zal me moeten excuseren voor mijn kennis op elektrotechnisch gebied.
Over welk schema heb je het? Op mijn tweede schema is de sub toch alleen parallel aangesloten en in principe heb ik toch getekend wat cjdijk uit heeft gelegd? of zit ik er echt helemaal naast :'(
Stoney3K schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 12:27:Kan jij me vertellen waar ik 3,9ohm weerstanden kan vinden die tientallen Watts kunnen dissiperen?
- wat betekent dat in lekentaal?
Die sub is van een passive 2.1 set geweest die een in- en uitgang (voor de sattelietjes) had aan de achterkant. Denk niet dat er dan een monogeluid uitkomt als ik die aansluitingen (incl. filter) ga gebruiken toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-06 12:58

Stoney3K

Flatsehats!

FritsYpeij schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 13:09:
@Stoney3K:

Je zal me moeten excuseren voor mijn kennis op elektrotechnisch gebied.
Over welk schema heb je het? Op mijn tweede schema is de sub toch alleen parallel aangesloten en in principe heb ik toch getekend wat cjdijk uit heeft gelegd? of zit ik er echt helemaal naast :'(
Je sub zit in beide gevallen aan beide kanalen van de versterker aangesloten. Als het alleen maar een passieve subwoofer is gaan de signalen zonder pardon door elkaar lopen (en hoor je dus door beide speakers alleen mono)
[...]
- wat betekent dat in lekentaal?
Als je je impedantie wil verhogen door er een weerstand mee in serie te schakelen, moet de helft van het vermogen wat je normaal in een 4Ohm speaker kwijtraakt nu in die weerstand opgestookt worden. Die wordt daardoor behoorlijk warm, sinds hij evenveel vermogen kwijt moet kunnen als je in je speakers pompt.
Die sub is van een passive 2.1 set geweest die een in- en uitgang (voor de sattelietjes) had aan de achterkant. Denk niet dat er dan een monogeluid uitkomt als ik die aansluitingen (incl. filter) ga gebruiken toch?
De sub heeft dus vier klemmen voor de speakers (L in, L out, R in, R out)? Dan hoef je geen rare trucs uit te halen en kun je hem gewoon aansluiten als of je hem aan de 2.1 set knoopt. Ik zou me niet al te zeer zorgen maken over de impedantieverschillen -- dat gaat alleen pas een rol spelen als je je versterkers lange tijd op hoog vermogen laat lopen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjdijk

cjdijk

FritsYpeij schreef op zaterdag 04 augustus 2007 @ 22:15:
Vette shit, ik ga zsm aan het bouwen. Ben echt vet benieuwd hoe het gaat klinken :D
Dank is groot!

Edit:
Op deze manier (1):
[afbeelding]
Of zo (2):
[afbeelding]
Nee ik heb mijn set niet laten vallen, had gewoon geen zin om een uur bezig te zijn in paint ;)
Edit2:
Ik schat zo de laatste
Inderdaad de laatste.
En zoals hierboven gezegd, het moeten vrij dikke weerstanden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:18
Misschien ook niet onbelangrijk:
Quote van DVD.nl
En dus heb je in dit geval meer vermogen tot je beschikking omdat een 6 ohm versterker gekalibreerd is op 38 ampere en je hoeft slechts 28 te leveren bij 8 ohm! Dus je hebt meer vermogen tot je beschikking.

Bij een versterker van 8 ohm en 4 ohms speakers klopt je verhaal echter helemaal! Dan moet de versterker meer vermogen kunnen leveren om die 4 ohms speakers goed aan te kunnen sturen. Bij laag ohmige speakers heb je dus ook een zwaardere versterker nodig, of een versterker met een hoge gain! Als de gain hoog is, hoeft de efficientie van een speaker niet zo hoog te zijn.

dus, de gain van een versterker en efficentie van een speaker zijn eigenlijk nog belangrijker dan het vermogen van een amp.

De gain zegt overigens niets over de reserve die een versterker tot zijn beschikking heeft maar verteld slechts hoeveel het ingangssignaal wordt versterkt door je volumeknop!

Vandaar dus ook het "matchen" van versterker en speakers......
Quote wederom van DVD.nl
Je kunt hier helaas niet het effectief vermogen berekenen omdat je de afval van de sinus niet kent.
Vandaar ook het voorbeeld van het "schijnbaar" vermogen.
Het vermogen veranderd als er luider moet worden gespeeld....de gain veranderd en de pieken en dalen in je ingangssignaal zijn dan ook erg van belang omdat dat ook je efficientie van je versterker en efficentie van je speakers beinvloed! Vandaar dat sommige speakers/versterker combo's bij grote en snelle pulsen in de problemen komen.
En bekijk dit ook even, waarschuwing, het is wel in het Duits.

Maar wat nou als ze aan komen zetten met deze gegevens van de Dali Ikon 6:
Dali Ikon 6
Nominale impedantie: 6 Ohm
Maximale SPL: 111 dB
Aanbevolen versterkervermogen: 8 Ohm 25-150 Watt
Wat moet je daar dan mee. Ze raden iets aan maar als je het na gaat dan lijkt het niet te kloppen die aanbeveling. Het zit allemaal wel goed ook mede doordat vele speaker van Dali zulke eigenschappen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grote Schurk
Jongens, ik ben blij als een klein kind! Prachtig :D Denk dat ik morgen eens bij de elektroboer langs ga voor wat XXL weerstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerrit4
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-02-2016
Ik heb een vraagje!

Ik heb een simpel cd-spelertje, nou heb ik achter in een kast nog 2 boxen gevonden met 80 watt en 6 ohm. Echter op mijn cd-spelertje(prima voor mij nog) staat 4 ohm, brengt dit nou problemen of totaal niet?
en kan ik er dan 2x 4 ohm 10 watt en 2x 6 ohm 80 watt op aan sluiten?

Ook heb ik misschien het idee om een eigen kast te maken(houten kast maken gaten in zagen dan speakers der in doen)! Nog iemand leuke ideeën daarvoor? mijn budget is niet zo hoog, dus dan graag ook links voor goeie speakers der bij! (dit moet dan ook aangesloten worden op het cd-spelertje, deze wordt hopelijk wel binnen 1-2 jaar vervangen!

gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:05

FeaR

In GoT we trust

Crosspost met Speaker bouwen of oude aansluiten?, op slot dus.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.