Toon posts:

[delphi] opstartscherm

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Laatst hoorde ik via-via dat er een apart component beschikbaar is om (gemakkelijk) een opstartscherm (zoals bijvoorbeeld bij MS word etc.) te maken. Nou heb ik daar nog nergens iets van kunnen vinden.

Nou valt zoiets natuurlijk ook op een normaal Formpje te maken, maar als het met dit component makkelijker/beter te doen is wil ik dat wel graag hebben.

Wie weet hier iets meer van?

Verwijderd

volgens mij is het gewoon een formpje dat dynamic wat dll's laad in het volgende formpje, als dit klaar is dan wordt het tweede form pas ge-opened

Verwijderd

Zo'n schempje heet een splash screen.

• Delpix
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-11-2021

Delpix

Alanis Fan

...beter bekend als AMFan

• jopiek
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 19:56

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Zie:

http://www.google.com/search?hl=nl&q=splashscreen+delphi&lr=

bovenste is direct raak...

ik kreeg trouwens op de uni een vak waarin men vertelde dat een splashscreen nooit getimed mag zijn (wat in de voorbeelden wel het geval is). Daarnaast is het zo dat een aantal manieren erg clock-afhankelijk zijn (1/2 sec bij 1.2 Ghz maar bijv. 3 sec. bij 266)

Cogito Ergo Credo

Verwijderd

Waarom zou een splashscreen niet getimed mogen zijn?
Een x-aantal seconden wachten zonder dat er iets anders gebeurt is idd niet netjes, maar ik doe 't altijd zo:

Splashscreen showen voordat de overige forms (meestal 1 main form en soms wat datamodules) worden aangemaakt.
Splashscreen heeft een property StartTime die bij de FormCreate op Now wordt gezet.
Op 't main form staat een timer die elke halve seconde checkt of het splashscreen al langer dan een x-aantal seconden bestaat (3 seconden vind ik wel een mooie tijd), en zo ja, dan wordt de timer gedisabled en 't splashscreen gereleased.

Zo krijgt iedereen 'm nooit langer te zien dan noodzakelijk (de tijd die het initialiseren van de applicatie kost), maar wel op z'n minst 3 seconden.

• mulder
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:21

mulder

ik spuug op het trottoir

Timer vind ik ook niet verkeerd, kan maar zo zijn, mocht een een fout optreden bij de initialisatie van je app, dat er dan een keurige foutmelding ACHTER je splashscreen wordt getoond. Je kan je app zo getest hebben maar bij sommige klanten staan pc's.....

oogjes open, snaveltjes dicht

Verwijderd

Je errorhandler 't splashscreen (als 'ie nog bestaat) laten releasen voordat je de error melding toont. Is niet echt lastig, hoor.

• mulder
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:21

mulder

ik spuug op het trottoir

Het was een voorbeeld. In mijn geval was een schermpje dat door een component werd getoond. (Geen error)

oogjes open, snaveltjes dicht

Verwijderd

code:
1
2
3
4
5
procedure TfrmSplashScreen.FormClick(Sender: TObject);
begin
  if (Now - StartTime) > (3/86400) {3 seconden} then
    Close;
end;

Maar de ellende van dat soort trucjes is, dat je ze pas achteraf bedenkt...
Pagina: 1