Toon posts:

WD 100gb probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een beetje een vaag probleem, wat nadat ik wat gelezen had op dit forum, meerdere mensen dus hebben, alleen waar ik niet echt een antwoord voor vond.

Mijn 100gb Western digital, kan ik dus onder xp alleen maar formateren in NTFS en niet in fat.
ook als ik op het zelfte system naar dos ga met een win98 boot cd, dan kan ik hem welliswaar wel in fat32 formateren, maar dan is de grootte weer beperkt tot 30gb.
Als ik die 100gb in een pentium BX system gooi die draait onder windows 98, kan ik hem wel formateren in fat32/100GB.
ook met fdisk ziet ie alleen maar 100gb op die P350
Als dit aan het systeem ligt vind ik dit toch beetje raar omdat die P350 toch wel behoorlijk gedateerd is en er nauwelijks 100gb harddisken bestonden + daarbij dat XP op mijn nieuw systeem (amd1400+asus a7vkt133) een stukje nieuwer is. Op beide pcs staan die nieuwste biossen, dus daar zal het niet aan liggen.
iemand een goeie raad?

Verwijderd

bootdisk van WinME al gebrobeerd om mee te FDisken?

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
format bij XP gaat maar tot 32 GB.

• Padje
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Op dinsdag 04 december 2001 21:12 schreef jadjong het volgende:
format bij XP gaat maar tot 32 GB.
Ik denk dat je toch een denk fout maakt XP ondersteunt wel degelijk grotere schijven dan 32GB.

Weet niet waar jij het getal 32 vandaan haalt maar je kan max 32 schijven in een Spanned of een Striped volume dus waar jij die wijsheid van daan haalt is mij een raatsel?

Dus kom op met je argumenten om deze stellen te verklaaren en graag ook een link er bij heb zelf een in Windows Me geen probleem met een schijf van 40 GB :Y)

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Op dinsdag 04 december 2001 21:30 schreef Padje het volgende:

[..]

Ik denk dat je toch een denk fout maakt XP ondersteunt wel degelijk grotere schijven dan 32GB.

Weet niet waar jij het getal 32 vandaan haalt maar je kan max 32 schijven in een Spanned of een Striped volume dus waar jij die wijsheid van daan haalt is mij een raatsel?

Dus kom op met je argumenten om deze stellen te verklaaren en graag ook een link er bij heb zelf een in Windows Me geen probleem met een schijf van 40 GB :Y)
het prgramma dat bij windeows XP de schijf moet formatteren gaat niet hoger dan 32GIG op FAT32. je kan natuurlijk wel schriven en lezen met een >32GIG schijf. Er is ergens op de windows update site een update te vinden die dit probleem verhelpt, tot die tijd zal je het met een win98 bootdisk moeten proberen.

Verwijderd

en ik blijf zeggen dat ik w2k en zelfs w98 refereer boven wXP, ik heb echt 90% van wat ik gehoord heb over XP is probs, alleen office XP is een grote vooruitgang met auto taaldetectie, en die spraak/handschriftherkenning, winXP wordt nog wel goed, maar bevat erg veel kinderziektes(is bijna van scratch gebouwd, de core van w3.x/w9x/w2k was nogal gedateerd, XP heeft erg nieuwe architectuur)

Verwijderd

Op donderdag 06 december 2001 00:18 schreef supercows.nl het volgende:
en ik blijf zeggen dat ik w2k en zelfs w98 refereer boven wXP, ik heb echt 90% van wat ik gehoord heb over XP is probs, alleen office XP is een grote vooruitgang met auto taaldetectie, en die spraak/handschriftherkenning, winXP wordt nog wel goed, maar bevat erg veel kinderziektes(is bijna van scratch gebouwd, de core van w3.x/w9x/w2k was nogal gedateerd, XP heeft erg nieuwe architectuur)
ik heb voor me server een noname flut bx bordje die niet grotere schijven ondersteund dan 30gb nu heb ik er een ibm 60gb erop hangen door XP! de architectuur van XP is gelijk aan van win2k met wat multimedia&compatibilty ( of hoe je het ook mag schrijven) zooi erbij!

op me eigen pc heb ik 2x40gb in raid 0.. dus 80gb.. heeft ie zonder probs ingedeeld...

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-04 10:57
Nou dit heeft weinig tot niets met XP te maken hoor.
Win2000 wil ook niet groter dan 32 GB gaan met de diskmanager (met fat32 dus) en waarschijnlijk ook niet formatteren, maar dat heb ik nog niet gecontroleerd.

Verder raad ik ja aan om met Fat32 ook niet groter te gaan dan die 32 GB, want windows vind het toch niet prettig, al lijkt het wel goed te werken.
Ik heb zelf gemerkt dat wanneer je een dir weghaalt waarin veel files staan (ongeveer > 3000) dat windows lijkt te hangen voor een bepaalde tijd.
Met partities <32 GB is dat dus niet meer het geval (bij mij dus)
Dit deed zich met name bij Win'98 voor, met mijn 40 GB partitie (heb ik > 1 jaar gebruikt op die manier)
Nu heb ik alle partities <32 GB en geen problemen meer.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Pagina: 1