Toon posts:

Swiftech waterkoeling

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit er over na te denken om eens wat te gaan experimenteren met waterkoeling. Ik weet dus nog niet zeker of ik er wel aan ga beginnen omdat het vrij moeilijk en kostbaar is.

Als ik mijn Aopen HX08 kast watergekoeld wil maken wil ik in het geval een makkelijk draagbaar systeem hebben, die ik dus mee kan nemen naar een lan party.
Daarom zat ik te denken aan een gesloten systeem zoals deze op: http://www.swiftnets.com/barebone.htm staat vermeld. Het lijkt me dus het beste en mooiste om alleen maar Swiftech onderdelen te gebruiken met een Eheim pompje. Dit alles is bij: http://www.oc-shop.nl te bestellen.

*Swiftech MCW462-B(TEC) :9~ :9~209
Overall dimension: L3"x W3"xH1" Industrial quality, nickel plated, quick-connect swivel elbow fittings, for 3/8" OD poly or copper tubing Two neoprene sponge gaskets, composed of a motherboard base gasket, and a thermoelectric assembly gasket completely seal the unit to the motherboard.
http://www.swiftnets.com/MCW462.htm

Dit is bij Oc-shop te koop, dit is exclusief peltier.
Ik heb nog een 486 met een voeding die ik dan kan gebruiken voor de peltier en watercooling.
Welke peltier raden jullie aan om bij een TB cpu te plaatsen met dit koelblok?
deze?
Kryotherm ICE-71 80 watt 99,-

*Swiftech Hayden 676 radiator 151,-

*Swiftech Fill & Bleed valve assy. 55,-
Valve kit to make a close circuit watercooling system (without reservoir).

*Eheim 1048 Centrifugal Pump 129,-
Pump output 600 l/h Dimensions: 147 x 75 x 118 mm

Deze wil ik dan INLINE gaan gebruiken.
Hoeveel volt zijn deze pompjes?

*Hardshell tube ( 1 meter) 7,-
Special for the connectors on the Swiftech MCW462-B(TEC) and MCW372-B
Easy assembly; just plug in and you have a waterproof fitting.

Het mooiste lijkt het mij om de ratiator binnenin aan de voorkant van de kast te zetten met 2 8x8 ventilators.

Mijn systeem maakt nu met totaal 12 fans veel lawaai en dit is ook de reden voor mij om watercooling te nemen, en natuurlijk extra overclocken.

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-05 17:02

Sick Nick

Drop the top!

Kleine tip, radiator aan de voorkant is niet slim tenzij je de lucht uit je kast erdoor heen wilt blazen een een soort van straalkacheltje bij je voeten wilt hebben.
En als je koude buitenlucht erdoorheen blaast in je kast krijg je daar weer een opbouw van warme lucht.

Beste is om hem aan de bovenkant of achterkant te doen.

Voor pelt moet je toch denken aan een watt of 150 aangezien je CPU ongeveer 60 watt verstookt, dan heb je minimaal 120 watt nodig om goed te koelen.

Verwijderd

Topicstarter
Dan zou ik dus de
Kryotherm DRIFT0.8
172watt peltier element. Dimensions = 40 x 40 x 3.4 mm Special = silicone-sealed FL 129.01
kunnen nemen.
Is een 486 voeding dan sterk genoeg om voldoende stroom te leveren voor een peltier, venitilators en pompje.

De radiator zou ik dan zo willen plaatsen als http://home.wanadoo.nl/a.p.versteeg/a.p.versteeg/HomeP3.htm
is gebeurd. En dan 2 ventilators aan de voorzijde zetten die de koude lucht uit een blow-hole weg zuigen.

Ik heb nu ook een kast temperatuur van 21 C met een kamertemperatuur van >19 C. Dus die warme lucht in mijn kast valt wel een beetje mee.

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-05 17:02

Sick Nick

Drop the top!

Die kast ziet er lekker uit zeg :9

Maar als je zoiets wilt gaan maken zit je nogsteeds met enorme herrie, die kast zit ook propvol met fans.

Op zich kan je je radiator wel zo doen ja, krijg je alleen warme lucht naar je poten geblazen :D

En die 486 maakt niet zoveel uit, zolang die voeding maar genoeg watt kan leveren. En ik denk eigenlijk niet dat die 486 een 200 Watt voeding heeft, eerder 150 ofzo of zelfs minder. En dan heb je niet genoeg voor je pelt.

Verwijderd

Topicstarter
Die warme lucht wordt dan in de kast geblazen. Ik heb eigenlijk ook geen idee hoe warm de lucht is die weg wordt geblazen. Wel snap ik dat de hitte van de 172 watt peltier moet worden gekoeld. Dit zal lekker warm wezen.

Ik heb nog niet gekeken wat voor voeding er in die 486 zit, ik heb nu een 300 watt voeding. waar ik al 3 HD + 2 CD en veel fans op heb draaien.
Ik denk ook niet dat een energymax 431 watt dit trekt met een peltier!

• Bart-01
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-04 22:03
Wattage van de voeding zegt niet alles, bij een voeding voor peltier gaat het erom hoeveel ampere hij bij een bepaalt voltage kan leveren. voorbeeld ik heb hier een 200 watt atvoeding die levert 20 ampere bij 5 volt + 8 ampere bij 12 volt. Stel dat de peltier 12 volt nodig heeft, kan er dus een max 96 watt peltier aan die 200 watt voeding.

Do as I say, don't do as I do.

Verwijderd

Topicstarter
Die 486 voeding heb ik ff snel uit de 486 gesloopt.

Hij is van Delta Electronics model DPS-200pb-8
Dus waarschijnlijk een 200 watt

Verdere spec:
47 - 63 Hz
Output +5v 20.0 A -5v 0,5A
204,5 W +12v 8.0 A -12v 0,5A

• U-96
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-12-2020

U-96

it's a long way to tipperary..

voordag je de hele zwik besteld bij de oc shop, vraag je dan wel even hoe je die har-shell slang aan die eheim pomp gaat bevestigen????

toen ik daar wilde kopen hadden ze niet de juiste koppelingen daarvoor. :o

Verwijderd

die peltier kan je nooit voeden met die 486 voeding! Je kan er zelf 1tje bouwen of 1 kopen bij oc shop! als je voor de eerste oplossing gaat kan je even kijken op http://dabit.trybit.com of check mijn voeding fff [topic=290534/1/50] voor vraagjes kan je me wel fff mailen!

Verwijderd

Die AT voeding kan je in i.i.g wel vergeten. Voor zo een peltier hebbie een veel zwaardere voeding nodig. Dat ding van de OC-shop red het dacht ik noch niet eens. Die is namenlijk meer bedoelt voor de lichtere varianten. Maar volgens de al eerder geposte link naar de site van Dabit is makkelijk uit te zoeken wat je wel nodig hebt.

Verwijderd

Waarom geen Maze-2 Blokje? qua prestaties zijn ze ongeveer gelijk, en de Maze-2 is 55 gulden goedkoper..

Verwijderd

Als je op de site kijkt van TeDist.com en dan bij specificaties van de Drift 0.8, zie je dat deze ruim 11A slurpt bij 24v !!

Het is sowieso niet aangeraden om een peltier om MaxV te laten opereren aangezien ze dan enorm inefficiënt worden.

Hier kun je een rekentabel (nog experimenteel, maar werkt opzich goed) vinden, waar je kunt kijken wat voor jou de beste waardes zijn.

De radiator zou ik, als er plek voor is, voor onderin plaatsen zodat daar de "koude" lucht kan worden aangezogen en dan direct door je radiator gaat. Als je hem boven zou plaatsen, is de lucht misschien wat opgewarmt (ik weet je config niet), en kan de radiator zijn warmte moeilijker afgeven aan de lucht (verschil in temparatuur water/koellucht is dan minder).

Suc6 ermee, kijk anders ook eens hier & hier

Verwijderd

Topicstarter
Voor die peltier heeft OC-Shop het volgende:

Mean Well 200 watt industrial PSU SP-200-24 (for use with TEC)
specifications:
DC output = 24volt by 8,4A
The 24volt is manual adjustable +/- 5%

Special PSU for use with the DRIFT-0.8
Fitts perfectly in a 3,5" bay!

Als ik het perfect zou willen doen zou ik zo'n ding kunnen gaan plaatsen, dan weet ik zeker dat het goed is.

Maar wat ik nu wel zie is dat het zo wel een zeer kostbaar iets wordt.
Ik zal er dus nog wel even over nadenken. En mischien dat ik ook nog wel even wacht met waterkoelen tot ik volgend jaar werk. En ik genoeg geld heb om een nette pc met waterkoeling te maken.

Mijn kast ziet er zo uit: http://wwwhome.cs.utwente.nl/~linthors/

Maar iedereen wordt bedankt heb nu eigenlijk alle informatie die ik graag wou weten.

Verwijderd

Je kan ook gewoon beginnen met simpel waterkoelen, peltier kan je er altijd nog tussen doen....

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10-2025
Aan degene die hier wil beginnen veel te veel geld uit te gaan geven.

Zoals al gezegd is; LAAT DIE PELTIER FF ACHTERWEGEN. Die kan je altijd nog gebruiken.

Ik wil hier zoveel neer gaan zetten, maar alles staat al op GoT. Je kan jezelf het nu veel makkelijker maken door de search te gebruiken en te zoeken. Moet je echt doen.

bijv. naar

oc-shop peltier voeding
Waterblokken
waterkoeling
Peltiers
voedingen voor peltiers

Je moet echt veel lezen. Waterkoeling gaat nog wel. Maar peltierkoeling moet je zeker niet onderschatten, anders krijg je er spijt van. Veel mensen vinden een peltier duur, maar zien dan de temperatuur al dalen en kopen er toch maar een. Dan begint het pas. isolatie, voeding, grotere radiator door enorme groei warmte, stroom rekening, een waterblok dat met een peltier kan werken. enz. enz.

Doe jezelf aub een plezier.

En je mag natuurlijk altijd ff langskomen bij het waterkoelingforum http://forum.waterkoeling.nl Voor al je vraagjes en steun.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu inderdaad meer informatie gevonden en gelezen over peltiers. En het is inderdaad niet makkelijk om hier succesvol mee te werken.
Het maken of kopen van geschikte voeding is ook wel een probleem heb ik gezien.

Ik ga nu dus nog niet beginnen met peltier en waterkoeling, al lijkt het me voor de toekomst nog wel interesant.

Als ik over een jaartje ofzo een nieuwe pc ga kopen zou ik daar een compleet nieuwe casemod met watercooling van kunnen maken.
Pagina: 1