Hoe de pc doormeten?

Pagina: 1
Acties:
  • 167 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DennisMoore
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-06 05:57

DennisMoore

Alles went...

Topicstarter
In verband met een aardlekprobleem (af en toe :?), zou ik graag eens met zo'n multimetertje m'n pc willen nameten. Of bijvoorbeeld de voeding okay is, en of de (nieuwe) videokaart (met kabelantenne erop aangesloten) op de goeie manier erin zit geprikt.

Maareh... wat moet je nou hoe nameten?

De hele boel zit in geaarde stopcontacten geprikt. Dus als ik de weerstand meet tussen pc-kast en iets als verwarming ofzo, dan moet dat nul zijn? Wat is er te meten aan de antennekabel? En de voeding van de pc?

'k Ben benieuwd naar tips! :)

([topic=187645/1/25])

"Life moves pretty fast. If you don't stop and look around once in a while, you could miss it."

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01:18

Illusion

(the art of)

Tsja, jammer genoeg kan je een PC (en zeker niet de geschakelde voeding die erinzit) niet zomaar doormeten. Een gewoon multimetertje kan namelijk wel de weerstand meten tussen 2 punten, maar dit is de gelijkstroomweerstand, en deze is helaas lang niet altijd gelijk aan de wisselstroomweerstand (inductie). Het is dus niet makkelijk om zomaar even te weten te komen wat er aan de hand is. Wat je eventueel zou kunnen doen isom met een multimeter die ook wisselstroom kan meten, de stroom door de aardedraad van de PC te meten, Je kan dit doen door de aardedraad van een oude voedingskabel door te knippen (voor de newbies: zwarte mantel voorzichtig met een mesje over een lengte van circa 7CM verwijderen, terwijl je goed oplet dat je de drie draadjes die binnenin zitten NIET BESCHADIGD, en dan is de groengele draad de aarde), en op die twee uiteinden de meetpennen van je multimeter aan te sluiten. Zet je de multimeter dan op ACA dan zie je hoeveel stroom er weglekt, als dit in de buurt van de 30mA komt, dan weet je dat er iets niet helemaal klopt.

Let op dat je de voedingskabel hierna NIET meer mag gebruiken.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
mij persoonlijk lijkt het eigelijk beter om het met een monitor programma, zoals motherboard monitor te proberen, geen moeilijk gemeet enzo, maar gewoon een programma'tje wat door bijna alle mobo's ondersteund wordt, of andersom, dat bijna alle mobo's ondersteund :)