doorbraak Peltier techniek ik ben benieuwd

Pagina: 1
Acties:

• Yuri
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-08-2024
Op de voorpagina......

Science Daily bericht over een doorbraak op het gebied van thermocouple apparaten, peltier elementen dus. Onderzoekers van het Research Triangle Institute (RTI) uit North Carolina hebben een methode ontwikkeld om peltier elementen te maken die vele, en vele malen efficiënter zijn dan de huidige elementen. Door het sturen van een stroom door duizenden superdunne laagjes gemaakt van twee verschillende halfgeleiders kunnen de onderzoekers iets 20,000 keer zo snel warm of koud maken als voorheen mogelijk was. Ter vergelijking: de meeste peltier elementen die momenteel op de markt zijn bestaan uit enkele tientallen à honderd blokjes halfgeleider materiaal. Een grote stap voorwaarts:

In the 1990s ONR set out to discover and understand the science that would lead to new thermoelectric materials with potentially higher efficiency. RTI was one of the first groups ONR supported. They had a unique idea to separate electrical transport from thermal transport through an artificially engineered material based on a semiconductor superlattice. Over the years they had to surmount many obstacles: first they had to develop a chemical vapor deposition method to make thin films with repeating structures only tens of angstroms thick. Next they had to measure the properties of the structure. Finally they had to apply what theyd discovered and make a prototype device.

This marks the beginning of a new era in thermoelectrics. Ultimately these new materials will be engineered into many deviceseventually into plug-in modulesall at an affordable price. The RTI group has cleared the first hurdle: demonstrating the scientific feasibility of engineering such a material into prototype devices. ONR is also supporting solid state synthesis approaches to produce bulk thermoelectric materials. The potential of all this could be truly significant and broad-based, says Rama Venkatasubramanian of RTI. Stay tuned, adds Pazik.

Nou vraag ik me af of hij ook nog kouder kan worden....!?!

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

Verwijderd

als ik het dus goed begrijp wordt hij dus kouder..... maar de andere kant ook veel warmer als voorheen... of heb ik dat :?

Maarja klinkt wel leuk die 20.000 ;)

• Stropdas
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-02 13:08

Stropdas

Insert subtitle here

Op zaterdag 01 december 2001 13:12 schreef masterwill het volgende:
als ik het dus goed begrijp wordt hij dus kouder..... maar de andere kant ook veel warmer als voorheen... of heb ik dat :?

Maarja klinkt wel leuk die 20.000 ;)
of niet warmer omdat ie vele malen efficienter is :)

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

• Yuri
Op zaterdag 01 december 2001 13:14 schreef Stropdas het volgende:

[..]

of niet warmer omdat ie vele malen efficienter is :)
Ja inderdaad daar zat ik mijn hoofd ook al een beetje over te breken... maar d'r staat dat ie 20.000 keer sneller warm of koud wordt. Betekend dat dat automatisch dat hij dan ook warmen of kouder wordt? Ja sneller warmer of koud... :?

Verwijderd

Alle 2 de kanten...ik dacht als de 1e kant kouder word dan word de andere ook warmer ( lijkt me ).

• roedie
  • Laatst online: 24-10-2025
De Delta temperatuur blijft hetzelfde want het is nog steeds hetzelfde princiepe. Hij gaat alleen minder stroom zuigen met dezelfde warmte verplaatsing. Nu is het zo dat een peltier van 172 watt 270 watjes stookt. Ongeveer. die 172 watt is wat ie kan vervoeren, zeg maar koelen. Straks is het misschien dat een 172 watt TEC 25 watt gebruikt.

Dat scheelt een hoop in de stroomrekening en in de kosten van de voeding. Jammer, ik heb zelf 2x drift o.8 liggen. En ben een geschakelde voeding van 22 ampere aan het bouwen. Misschiens allemaal voor niks.

Maar het is maar de techniek. Nu nog uitvoeren. In productie brengen. En dan zullen de prijzen nog wel heel hoog zijn ook. Het zal nog wel ff duren.

Als ze een transitor op 120 GIG laten lopen heb je ook nog geen proc op die snelheid. Het is heel wat anders. Maar ik bedoel dat het nog wel even op zich zal laten w88.

Maar wel mooi. Is weer een doorbraak tegen het gebruik van change-fase enzow. Kan me veel beter peltiers stacken. Weer een hele nieuwe toekomst voor de die-hard watertweakers :)

Verwijderd

Nu word het helderder :)

Thankx !

• Yuri
idd dit helderd wel wat op....

Verwijderd

Ideaal! nix geen gekloot met lab voedingen, en hoge energie rekeningen.. en toch een CPU-temp van rond het vriespunt! Ben benieuwd wanneer ze in productie gaan ..

• TGEN
  • Laatst online: 16-05 13:02

TGEN

Hmmmx_

Roedie, het is phase-change :). En wat is daar mis mee? Je beseft hoop ik toch wel dat phase-change koeling superieur is aan waterkoeling :P.

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

• Hielko
  • Laatst online: 11:12
Op zaterdag 01 december 2001 15:19 schreef n0va^ het volgende:
Ideaal! nix geen gekloot met lab voedingen, en hoge energie rekeningen.. en toch een CPU-temp van rond het vriespunt! Ben benieuwd wanneer ze in productie gaan ..
Dat zal waarschijnlijk nog wel ff duren :(
Pagina: 1