HD: In dos wel, maar windows niet

Pagina: 1
Acties:

• RobbertC
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Ik heb een heel vreemd maar vooral een erg groot probleem.

In m'n PC zitten 2 hardeschijven. 1 Maxtor van 10,8 GB, en een Maxtor van 30 GB. Ik heb 3 partities:

- De schijf van 10,8 GB is verdeeld in een partitie van 7 en van 3,8. Op die van 7 GB (de C schijf) staat Windows XP geïnstalleerd.

- De schijf van 30 GB is niet verdeeld in partities.

Nu kreeg ik laatst van een vriend een HD Mobile Rack'. Daar kun je een hardeschijf in doen, en altijd meenemen. In deze Rack heb ik de 30 GB schijf gedaan.

Niks aan de hand, nog niet tenminste.

Sinds eergisteren wil Windows de 30 GB schijf niet meer openen. Windows geeft aan dat de schijf niet geformateerd is, en of ik dat wil doen. Nou, liever niet natuurlijk.

Ik heb de 30 Gb schijf weer gewoon in de PC gezet, dus zonder rack, maar het probleem blijft bestaan.

Het vreemde is dat als ik opstart met een Windows 98 opstartdiskette, ik de schijf in Dos wel kan openen.

De oplossing lijkt dus simpel, maar:

- Schijf formateren: dan ben ik alles kwijt, en de laatste backup stamt van een maand geleden, en in de tussentijd is er veel veranderd.

- In dos alles kopieren naar de c:\ schijf: kan niet, want de c:\ schijf is NTFS en die kan Dos niet zien.

Heeft er iemand enig idee hoe ik dat ga oplossen?

• Icheb
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-04 09:35
Staat de drive wel geactiveerd ?
Zoniet is ie in dos wel te bereiken maar kan je er niet vanaf booten.

Ga eens in fdisk kijken (NIETS veranderen, alleen kijken) of de HD wel geactiveerd is...

Icheb

sebsoft.nl

• RobbertC
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Ja, de drive is geactiveerd volgens Fdisk. Fdisk ziet ook de naam van de hardeschijf ("Big Momma" :) ), dat ziet Windows niet.

Met het dos commando "edit" kan ik gewoon een .php bestandje openen en veranderen trouwens.

Ik zat te denken om met een brandprogramma in Dos m'n gegevens te backuppen, en dan de schijf te formateren.