Toon posts:

Athlon XP 1700+ / Asus A7V266-E - Heet spul

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Athlon XP 1700+ met een Asus A7V266-E mobo sinds gisteren... heb er een Globalwin WBK38 HSF op draaien en hij wordt 59 unstressed / 65 stressed. (die 65 is gemeten meteen na een spelletje Giants) :)

Ik vind eigenlijk dat de cpu-fan een teringherrie maakt en ik wil dus een andere die minder rpm draait... maar als de temp nu al zo hoog is... hoe moet dat dan wel niet?

Mijn vraag dus... wat doe ik hieraan? Ik heb er volgens mij toch niet te weinig koelpasta op gesmeerd... dun laagje mooi verdeeld.
(ik heb geen case-fans en ik heb niets overclocked)

Help!

Graag zo snel mogelijk een reactie, want stel dat de temperatuur WEL te warm is... dan ben ik misschien geleidelijk m'n proc aan het verpesten.

• Stropdas
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-07 20:06

Stropdas

Insert subtitle here

Misschien kan je beter toch casefans gaan gebruiken als je de temp omlaag wilt halen. Bij het http://gathering.tweakers.net/listtopics.php/22 kan je meer info vinden over dat soort dingen

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

Verwijderd

:o) als je een goeie koeler wilt hebben,
Kijk dan even op

Http://www.xbitlabs.com/cpu/socketa-coolers-roundup/

kan je zien dat de ene koeler de andere niet is..

en een goeie case fan is natuurlijk ook geen slecht ideee.

groet Ronakd

• AttiX
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:17
Wat is nu je case temp?

Verwijderd

Topicstarter
Case temp zou ik niet weten.

M'n cpu is op 't moment 59C en m'n mobo 42C.

Ik las ergens dat de cpu +/- 20 graden warmer was dan je mobo... dus dan zit ik zowel stressed (65C) als unstressed wel goed volgens mij.

Maar het probleem zit 'm er meer in dan ik een stillere koeler wil... en die zal waarschijnlijk minder goed koelen... ik weet alleen niet welke een goede plaatsvervanger zal zijn voor de Globalwin WBK38.

• warlord
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-07 08:21

warlord

Ik heb hier een Asus A7v266-e met een XP 1600+ (1,4 GHz)

die word na een beetje gamen 60 graden en als ik gewoon beetje aan het internetten ben 48/49 graden.

Ik heb ook een case fan gemonteerd op de plek waar aopen (HX45-300Watt) daar een ruimte voor bewaart is.

Ik merk eigenlijk weinig verschil qua temperatuur.
Ik kan ervoor kiezen om lucht aan te laten zuigen of de warme lucht van binnen af te voeren.

Wat is het beste dan... of wat kan ik nog meer doen om te koelen

Verwijderd

Op zaterdag 01 december 2001 10:43 schreef Cyrex het volgende:
Ik heb een Athlon XP 1700+ met een Asus A7V266-E mobo sinds gisteren... heb er een Globalwin WBK38 HSF op draaien en hij wordt 59 unstressed / 65 stressed. (die 65 is gemeten meteen na een spelletje Giants) :)
Volgens mij klopt de temperatuurmeting van je mobo niet.
Zelf gebruik ik de Global Win WBK68 met 5000 toeren fan,
en mijn CPU temp komt stressed nie hoger dan 40c en mobo temp rond de 23c.
Nu heb ik in mijn homemade kast wel voldoende ventilatoren.
Naar mijn weten is er een probleem met de A7v266-E mobo's,
en zal de werkelijke temp behoorlijk lager zijn 59/65 graden.

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-08 22:04

charrel

Cortisol4life..

die amd mogen veel heter worden. 90c of zo. ik heb een amd tb1,4 die word op 1587 mhz maximaal 54c bij een casetemp van 29c op 1400mhz word ie 50c maximaal bij een casetemp van 29c. Ik heb een alpha pal8045 koelblok met een YS-tech fan van 8cm dit werkt perfekt en als je hem nog stiller wil dan zet je er een papst-fan op, is ie nog stiller> deze cooooolcombo is alleen wel een beetje prijzig, minimaal f140,- maar das maar wat je er voor over hebt!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reactie.

Ik ga er maar vanuit dat de werkelijke temperatuur lager ligt...

Maar stel dat ik een papst-fan op de heatsink van m'n Globalwin WBK38 zet, want ik wil echt van die herrie af.
Hoeveel rpm/cfm moet deze zijn om m'n proc niet teveel warmer te laten worden? (huidig: 6800RPM, 46dBA, 38CFM Delta AFB0612EH 60mm fan)

En moet dit een 60mm-fan zijn?

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

Nee hoor, ga er maar vanuit dat jouw temp goed is, en dat de temps van de meeste anderen te laag zijn (40 graden full stressed is echt heel zeldzaam voor een 1.5G CPU). Dit komt omdat verreweg de meeste moederborden de temperatuur te laag uitlezen, ze gebruiken vaak een slechte temperature probe zonder compensatie. Laat die Asus dat nu net wel doen, dat compenseren ;)

By the way 65 graden is nog niets om je zorgen over te maken (indien dit dus de werkelijke temperatuur is). De AMD's kunnen tot 95 graden binnen in de core aan.

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-08 01:10

Rick2001

9950X delidded en direct die

Op zaterdag 01 december 2001 16:17 schreef Cyrex het volgende:
Bedankt voor jullie reactie.

Ik ga er maar vanuit dat de werkelijke temperatuur lager ligt...

Maar stel dat ik een papst-fan op de heatsink van m'n Globalwin WBK38 zet, want ik wil echt van die herrie af.
Hoeveel rpm/cfm moet deze zijn om m'n proc niet teveel warmer te laten worden? (huidig: 6800RPM, 46dBA, 38CFM Delta AFB0612EH 60mm fan)

En moet dit een 60mm-fan zijn?
Een vervanger die ook 38CFM lucht kan verplaatsen en ook nog eens 60mm is en stiller is, dat kun je vergeten.
Een 80mm fan krijg je gemakkelijk op je Globalwin cooler gemonteerd.
Als je een PAPST fan wilt, dan heb je nogal een verschil.
Je hebt de PAPST 8412NGM wat 2600RPM, 26dBA en 34CFM lucht verplaatst.
Daarna krijg je de PAPST 8412NG wat 3100RPM, 32dBA en 40CFM aan lucht verplaatst.
Er is keuze zat wat flink wat stiller is.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

Verwijderd

Hier een AthlonXP 1800+ (niet oc'ed - YET!!) op een Asus A7V266E met een Coolermaster (geschikt voor CPU's tot 2,2 GHz, zeggen ze) die stressed probleemloos naar de 69 graden wandelt. >:)
Mijn ouwe AMD K6-2 550MHz begon al bij 65 graden te piepen. Aangezien hij nu niet piept bij 69º (wanneer dan wel heb ik niet getest) ga ik er vanuit dat er geen problemen zijn - toch??

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-08 01:10

Rick2001

9950X delidded en direct die

69 graden is wel heel erg veel. Voel eens aan je cooler of deze gloeiend heet is. Dat moet dan wel. Is dit het geval, dan haald je cooler nooit van zijn leven 2200MHz.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

Verwijderd

heb ook een asus a7v266e met dragon orb 3 draait monenteel 6916 rpm en proc is 48 unstressed en 49 stressed na gamen
als je een dragon orb haalt knip gelijk het oranje gedeelte eraf voor de herrie oja ik draai ook met een nieuwe bios versie de 1006e beta1 ipv de 1004b temperatuur blijft gelijk aan de beide bios versies

Verwijderd

69 graden is wel heel erg veel.
Is het ook teveel? Ik moet trouwens ook nog wat aan mijn airflow doen hoor dus ik wil niet meteen die Coolermaster de schuld geven... 8-)

• Kool
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Ik heb een Athlon XP 1800 op een Asus A7V266E en zonder casecooling heb ik 55/60 graden. Als ik m'n kast open heb liggen de temps 10 graden lager, dus 45/50. Ik ga binnenkort casecoolers aanschaffen.
Koeler is Dragon Orb 3.

• Mozin
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-06-2023

Mozin

Gewoon een gamer

Hmm, warm warm warm,

Ik heb vandaag ook de A7V met een XP1700 processor besteld. Voorlopig heb ik er een cheap-ass Coolermaster bijgekocht, zodat ik in de tussentijd rustig op zoek kan gaan naar een goede koeler (Alpha 8045 en Papst denk ik :)). En ik ga mijn case zo low-noise mogelijk inrichten, dus dat leek mij wel gepast. Van mijn huidige PC (athlon met standaard koeler), maakt de CPU fan by far het meeste kabaal.

Het schijnt dat de Asus mobo's de temperatuur juist correct weergeven en dat andere mobo's een lagere temp weergeven dan de werkelijke. Ik weet niet in hoeverre dit waar is hoor.

Verwijderd

waar ik nou benieuwd naar ben is met welk programma je de temp. hebt gemeten. ik heb het zelfde bord als jou met een 1600+. die wordt ook erg heet. maar als je het koelblok vast pakt is het blok lauw.
van collega's hoorde ik dat het progje van asus probev vaak er zo'n 10-20 graden naast zit op een of andere manier :?

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:34

Lancer

What the......

---------------
Het schijnt dat de Asus mobo's de temperatuur juist correct weergeven en dat andere mobo's een lagere temp weergeven dan de werkelijke. Ik weet niet in hoeverre dit waar is hoor.
---------------

Dat heb ik ook ergens gehoord. Bij mij wordt 'ie ook 59 graden idle en rond de 65 graden stressed. (geen casefans, geen overclock en volgens de bios) Als dit echt de 'die' temperature, dan kan deze waarde wel kloppen. De heatsink is nog gewoon normaal vast te pakken. Het mobo begint pas te piepen bij een temperatuur van 95 graden geloof ik. De temperatuur waarom op Athlon ter plekke overlijd is 125 graden.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:54

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Veel te heet. Mijn 1800+ wordt stressed 46 graden....
Zet er eens een goede koeler op en zorg voor wat doorstroming, en denk aan artic silver. Ik heb trouwens alle fans op 5v draaien, en toch maar 46 stressed, 42 idle.
Voor mijn hardwareinfo zie sig.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

49c stressed met }:O
Volcano II koeler ( simpel ding, de doos zei 1.5 Ghz )
op een Asus A7V266-E met een XP 1700+

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:31

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Op woensdag 16 januari 2002 08:09 schreef J4ZP3R het volgende:
49c stressed met }:O
Volcano II koeler ( simpel ding, de doos zei 1.5 Ghz )
op een Asus A7V266-E met een XP 1700+
Ik merk eigenlijk niet veel van }:O, ik heb priority level op 5 staan, = classic athlon op 700 mhz. idle temp is dan zo'n beetje 50. Als ie het een beetje druk heeft is al gauw 56,5 C. Maar goed, dit is niet te vergelijken met een XP. :)

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Cansu
  • Laatst online: 03-04 13:52

Cansu

Cirus the Virus

Stressed (met koetje) is mijn XP1700+ 61 graden met een Spire Superrock erop. Unstressed geen idee want koetje staat altijd aan. Kast staat wel open BTW. Geen coolpasta gebruikt. Draait wel stabiel.

Hoe meten jullie die temp eigenlijk? Met PC Probe?

Viva la Netherlands!

• mr_fragle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-05 12:57

mr_fragle

Don't forget the guide

Hier dezelfde combo (XP1700+ + A7V266-E).
Na een paar uur MOHAA en/of RTCW heb ik mijn proc op 71 graden stressed gekregen (71 gebeurt me niet vaak, meestal rond de 67 stressed). Dit is gemeten met asus probe/MBM5/en volgens de bios.
Dit lijkt me dus te klopen en asus probe zit er dus niet naast. Opzich moet mijn proc dit kunnen trekken, maar ik ben er nier blij mee. Verder geen artic gebruikt maar standaard sticker dingetje. Coolermaster koelt de boel, dus dat is niet optimaal, maar dan nog vind ik de temp vrij hoog.

And now the most interresting part of deze grot

Verwijderd

comp specs= XP 1600+ @ 1400Mhz| MSI MS-K7T-266 PRO
idle = 55 C. en de hoogste temp die ik ooit heb zien staan in mn BIOS was 64 C.

Nu ik mn cpu kocht draaide die op 1000 Mhz, wat op zich al vreemd is, want dan moet je em dus overclocken naar de standaard-snelheid :?

Nu wil ik mn cpu binnenkort overclocken (want hij moet gewoon sneller, duh!) maar ik maakte me een beetje zoregn over die temp. Hoe zit het met MSI-mobo's? Hoe accuraat geven die de ware temp weer?

Ik had bij Gistron een Alpha cooler besteld, er was mij vertled dat deze goed zijn (ik ben een cooler-n00b :)). Als ik nu op de site kijk staat er een compleet andere afbeelding bij de door mij bestelde cooler. Dus dat is nog iets waar waarschijnlijk wel wat valt te veranderen.

Verwijderd

Ach zolang hij het nog gewoon doet is er niks mis mee, toch?

• froggie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

froggie

Kwaaak

Eind volgende maand wil ik een XP 2.0+ in m'n bak gaan gooien. Jammer genoeg mag ik hier geen waterkoeling, me pa vind het te link :(

Alpha PAL8045 leek mij een goede keuze voor de heatsink maar wat voor fan kan ik er het best op zetten? M'n pc klinkt toch als een straaljager, dus een papst is niet perse nodig. Nou zat ik te denken aan een Delta HP (80mm) of is dit overdreven (gezien de airflow in m'n Alienware DA-01-SLD)? De bedoeling is dat die XP wel een stukje voorbij de 1666mhz geduwd gaat worden.

Verwijderd

Op woensdag 16 januari 2002 16:15 schreef opium het volgende:

Nu ik mn cpu kocht draaide die op 1000 Mhz, wat op zich al vreemd is, want dan moet je em dus overclocken naar de standaard-snelheid :?
nee je CPU draaid nu op 10*100 = 1000 Mhz ipv, 10*133 = 1333 Mhz
kleine biosaanpassing is voldoende op hem voluit te lopen

en ja als je voor eerst gebruikt door een safe mode is de bus altijd 100 Mhz ( 200 Mhz DDR ), ff switchen...

• mr_fragle

mr_fragle

Don't forget the guide

* mr_fragle heeft dus net ffies 2 uur zitten MOHAA'en

En als gevolg begon het MBM5 alarm te piepen. De temp was 75 graden. Opzich moet een XP dit aankunnen, maar 75 graden is toch belachelijk.
Kan je hiermee aankomen bij een winkel of zeggen die dat een XP makkelijk de 80+ kan halen :?

* mr_fragle is not pleased

Daarbij komt ook volgend probleem: [topic=381288/1/25]
Het lijkt erop dat ik een brak mobo heb :?

Verwijderd

Op maandag 14 januari 2002 14:02 schreef Mozin het volgende:
Ik heb vandaag ook de A7V met een XP1700 processor besteld. Voorlopig heb ik er een cheap-ass Coolermaster bijgekocht, zodat ik in de tussentijd rustig op zoek kan gaan naar een goede koeler (Alpha 8045 en Papst denk ik.
Let op met de combo papst/a7v: waarschijnlijk moet je een hoekje van je papst afslijpen omdat je anders een condensator raakt.

• Krul
  • Laatst online: 30-04 20:33

Krul

Holodoc

Gebruik ff de search, dan zie je vele topics hierover. HEb zelf namelijk ook dezelfde combo (mobo/proc) en 'veel te hoge temps'. Nou, ik ben tot de conclusie gekomen dat het allemaal wel mee valt; zolang je geen vastlopers hebt en niet de 70 graden passeerd, is er niets aan de hand.
Ik heb mijn PC al iets stiller gekregen met een Zalman 3100+ en de chipset koeler te verwijderen.

• mr_fragle

mr_fragle

Don't forget the guide

Op vrijdag 18 januari 2002 21:56 schreef krulkrul het volgende:
Gebruik ff de search, dan zie je vele topics hierover. HEb zelf namelijk ook dezelfde combo (mobo/proc) en 'veel te hoge temps'. Nou, ik ben tot de conclusie gekomen dat het allemaal wel mee valt; zolang je geen vastlopers hebt en niet de 70 graden passeerd, is er niets aan de hand.
Ik heb mijn PC al iets stiller gekregen met een Zalman 3100+ en de chipset koeler te verwijderen.
Zoals ik al zei, is 70 echt te warm. Ik kwam op 75 omdat ze gewoon de verkeerde koeler hadden gemonteerd. Kleine koelermaster. Nu een grote. Temp komt niet meer boven de 59 graden. En dat is met zo'n zuigende koelermaster.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
ik heb de ervaring dat op asus borden alles warmer wordt. het ligt niet aan de sensor want als je aan de heatsink voelt is ie echt heet.

mijn eigen xp 1600+ @ 1400 wordt 46c stressed, en dat is met spire heatsink + met tape er op gefabriceerde intel sanyo denki cooler. met de originele spire cooler wordt hij maar 42 graden ofzo. (maar die maakt meer herrie)
ik heb btw een jetway 663 ultra bord.

Verwijderd

Om deze topic ff voort te zetten:

Ik heb net als de topic starter een Athlon XP 1700+ met een Asus A7V266-E mobo. Ik heb een Coolermaster als koeler.

Ik heb op dit moment continu de kast open staan ivm warmte CPU (50 C (non stressed)). Met de kast dicht wordt mijn CPU veel te warm, tegen de 65-70 C (stressed tijdens een potje Delta Force).

Op zich hoeft dit allemaal geen probleem te zijn maar mijn systeem 'bevriest' op een gegeven moment. Heeft iemand een idee wat het probleem is?

P.S. Mobo temperatuur heb ik aanzienlijk terug kunnen brengen na het monteren van een chassisfan.

• jeffreystegeman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-11-2002
ik heb een xp1800 +

deze werdt eerst ook 55-60 graden.

ik had teveel koelpasta ertussen, terwijl er voor mij gevoel al bijna niets tussenzat.

ik heb de koelpasta dus weggehaald en een beetje rest laten zitten.

nu komt mijn temp van de proc niet boven de 45 graden uit.
dragon orb 3.

AMD Athlon XP 1800@1533 | Asus A7V333 raid | G-force TI4600 + Vivo| 60 Gb Maxtor hhd 7200 rpm | 3 X 256 PC2400 DDR ram | Coolermaster DP5-7H53F CPUcooler| 8 systeemkoelers 80 mm | 550 Watt voeding |32x12x40 LiteOn CD-ReWriter | A-Open CD-rom 52X

• schroevendraaier
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-07 10:51
Ik heb ook A7V266-E, en ook hoge temps met mn xp1800+,
Als ik het goed heb, meten de MEESTE MoBo's de "CPU" temp op met en sensor die in het gat in je socket zit oid. Maar dit bord (en andere) meten de temp vanuit de DIE (ding wat midden op je proc zit :)) die daarin is ingebouwd, daarom "lijkt" het dus een stuk warmer terwijl je als je de temp met een normale "socket"sensor meet hetzelfde zal zijn als iemand met zelfde cooler/kast/casefans.

Arrows are made to fly, so are aeros.

Pagina: 1