Toon posts:

Ik kan niet video grabben op hoge resolutie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ok, allereerst: Het past in AV, het past in SA en het past in VB. Uiteindelijk toch maar hier gezet. Het gaat tenslotte om video-grabben, en misschien dat er meer Radeon ViVo gebruikers zijn.

Het probleem:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/hlpdsk/aticapt.gif

Ik heb een Radeon 64 MB DDR ViVo. Video-In en Uit dus. Op de video-in krijg ik een signaal binnen van m'n VCR. Ik kan mooi MPEG2 grabben op full PAL resolutie, full motion. Zonder problemen.

Alleen als ik MPEG2 grab, moet ik het eerst Flasken voordat ik een AVI heb die ik kan editen in VirtualDub.

Dus ik ben aan het expirimenteren met direct naar AVI grabben. HuvYuv om precies te zijn, met uncompressed PCM WAVE als audio.

Alleen wil die grabbersoftware mij dus geen 640 x 480 oid geven in AVI mode. Wel hele rare resoluties die in het geheel niet ook maar enigzins bij de 4:3 aspect ratio in de buurt zitten boven 352 x 288.

Alle resoluties daarboven hebben 288 pixels als hoogte. Dat is niet te veranderen, en er is nergens voor andere settings te kiezen. Jah, MPEG2. Maar ik wil AVI.

Aan rekenkracht ontbreekt het niet. HuvYuv is een erg efficiënte lossless compressor. Op 352 x 288 is het grabben van 25 fps nog geen 5% CPU load bij mij. Dus ook een 4-voud daarvan, bv. 704 x 576, zou absoluut geen problemen geven.

Maar het is niet te kiezen. Het staat er gewoon niet bij :(

Nou werkt die ATi volgens mij alleen via de ATi grabber software, en niet fatsoenlijk met bv. VirtualDub als grabber.

Hoe krijg ik het nou zover dat ik bv. een 640 x 480 AVI kan grabben? Die kan ik namelijk in 1 stap in VirtualDub naar een nette DivX omzetten naderhand. Zonder te hoeven Flasken.
Flask heeft als groot nadeel dat je niet kunt knippen of aan kunt geven van waar tot waar de MPEG2-stream precies moet worden omgezet naar AVI. Dus als ik een fragment moet hebben uit een grote MPEG2-file, dan moet ik heel die file Flasken. Dat kost veel tijd, en nog veel meer diskspace.

Zijn er alternatieve grabber-suites die goed met een Radeon ViVo werken?

Alle help is welkom. Het zou een groot verschil zijn :)

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Virtualdub kan zelf ook video grabben. Heb je dat al eens geprobeerd? Bij mij gaat dat vanaf m'n tv-kaart wel OK, zolang de resolutie niet te hoog is. 640x480 full pal trekt m'n HD niet. En voor realtime compressen is m'n CPU te sloom. Maar misschien lukt dit bij jou wel.

Siditamentis astuentis pactum.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 01 december 2001 10:56 schreef Varienaja het volgende:
Virtualdub kan zelf ook video grabben. Heb je dat al eens geprobeerd? Bij mij gaat dat vanaf m'n tv-kaart wel OK, zolang de resolutie niet te hoog is. 640x480 full pal trekt m'n HD niet. En voor realtime compressen is m'n CPU te sloom. Maar misschien lukt dit bij jou wel.
Dat zeg ik hierboven ergens .. dat gaat dus helaas niet. En al helemaal niet met geluid er bij of zo.

De CPU en HDD trekken het wel op full-resolutie hoor.
Nou werkt die ATi volgens mij alleen via de ATi grabber software, en niet fatsoenlijk met bv. VirtualDub als grabber.

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-02 22:10

Tachyon

pop the glock

Heb je al op het Rage3D-forum gekeken? Daar schijnen mensen het voor elkaar gekregen te hebben om te capturen met VirtualDub (met een wrapper of zoiets)

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

Verwijderd

Topicstarter
Die wrapper schijnt nogal een hoop problemen te hebben met Win2K. Daar grab ik in.

Het zou erg prettig zijn als ik gewoon bv 640 x 480 AVI kan grabben met de Radeon.

Verwijderd

Topicstarter
Verder niemand? ;(

Verwijderd

Probeer het eens met premiere.
Trouwens 640x480 grabben is zwaarder dan 720x576 grabben bij 640x480 moet hij gaan schalen.

Verwijderd

Topicstarter
Premiere wil niet hier. Ik snap er tenminste echt niks van.

En ik grab m'n MPEG2 op full PAL. En bij het Flasken wordt dat 640x480.

Ik wil alleen die hele stap overslaan.

Premiere geeft me exact dezelfde foute resoluties, en daarbij krijg ik er alleen video-input, en geen audio-input.

En, hij wil niet in PAL-B. Hij blijft hardnekkig in NTSC oid zitten. Grijs beeld, met groene strepen :(

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Op zaterdag 01 december 2001 08:43 schreef HlpDsK het volgende:
Ok, allereerst: Het past in AV, het past in SA en het past in VB. Uiteindelijk toch maar hier gezet. Het gaat tenslotte om video-grabben, en misschien dat er meer Radeon ViVo gebruikers zijn.

Het probleem:

[afbeelding]

Ik heb een Radeon 64 MB DDR ViVo. Video-In en Uit dus. Op de video-in krijg ik een signaal binnen van m'n VCR. Ik kan mooi MPEG2 grabben op full PAL resolutie, full motion. Zonder problemen.

Alleen als ik MPEG2 grab, moet ik het eerst Flasken voordat ik een AVI heb die ik kan editen in VirtualDub.

Dus ik ben aan het expirimenteren met direct naar AVI grabben. HuvYuv om precies te zijn, met uncompressed PCM WAVE als audio.

Alleen wil die grabbersoftware mij dus geen 640 x 480 oid geven in AVI mode. Wel hele rare resoluties die in het geheel niet ook maar enigzins bij de 4:3 aspect ratio in de buurt zitten boven 352 x 288.

Alle resoluties daarboven hebben 288 pixels als hoogte. Dat is niet te veranderen, en er is nergens voor andere settings te kiezen. Jah, MPEG2. Maar ik wil AVI.

Aan rekenkracht ontbreekt het niet. HuvYuv is een erg efficiënte lossless compressor. Op 352 x 288 is het grabben van 25 fps nog geen 5% CPU load bij mij. Dus ook een 4-voud daarvan, bv. 704 x 576, zou absoluut geen problemen geven.

Maar het is niet te kiezen. Het staat er gewoon niet bij :(

Hoe krijg ik het nou zover dat ik bv. een 640 x 480 AVI kan grabben? Die kan ik namelijk in 1 stap in VirtualDub naar een nette DivX omzetten naderhand. Zonder te hoeven Flasken.
Flask heeft als groot nadeel dat je niet kunt knippen of aan kunt geven van waar tot waar de MPEG2-stream precies moet worden omgezet naar AVI. Dus als ik een fragment moet hebben uit een grote MPEG2-file, dan moet ik heel die file Flasken. Dat kost veel tijd, en nog veel meer diskspace.

Zijn er alternatieve grabber-suites die goed met een Radeon ViVo werken?

Alle help is welkom. Het zou een groot verschil zijn :)
Als ik het zo hoor, heeft de ATI kaart een kwasie Hardwarematige MPEG encoder aan boord. Dan is het dus niet mogelijk om direct welk soort uncompressed video dan ook te capturen.

Mpeg werkt in multiples van 16.. Dus dat zou verklaren waarom je aan bepaalde reso's vast zit.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 10 december 2001 21:24 schreef tbusquet het volgende:

[..]

Als ik het zo hoor, heeft de ATI kaart een kwasie Hardwarematige MPEG encoder aan boord. Dan is het dus niet mogelijk om direct welk soort uncompressed video dan ook te capturen.

Mpeg werkt in multiples van 16.. Dus dat zou verklaren waarom je aan bepaalde reso's vast zit.
Ja, maar de aspect ratio's kloppen niet. Kijk naar de ratio's in de screenshot boven.

Ik kan wel bv. gewoon uncompressed grabben in 320 x 240. Maar niet in een 4:3 ratio hoger.

Maar wel 704 x 288 bv. Dat vind ik nou net zo raar. Als die breedte wel kan, waarom dan een bijbehorende hoogte niet?

Verwijderd

Die hoogte van 288 is juist heel erg handig, dan heb je namelijk geen last van de interleave. Komt je beeldkwaliteit alleen maar ten goede!

Je kunt het beeld dan met een resize filter (met filtermode = bicubic!) wel weer 'normaal' van formaat maken.

Ik grab zelf (niet met ATi kaart) op 720*576 met huffyuv maar gooi daarna alle oneven beeldlijnen er direkt uit met een virtualdub filter...
Kan wel 720*288 kiezen (view is ok) maar dan captured ie bij mij helaas toch iets verkeerds...

Dus ik zou zeggen, ga gewoon zo door met 704*288!

Je zou evt. kunnen lijken wat ie doet als je de fps op 50 zet, wie weet doet ie de odd/even interleaved frames dan apart... kun je ze in virtualdub vast wel weer met een vaag filter tot 1 beeld van 576 integreren (maar nogmaals, dat wil je niet want interleaved frames zien er niet uit, en bemoeilijken ook nog eens de compressie).

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Op dinsdag 11 december 2001 22:49 schreef Bunny het volgende:
Die hoogte van 288 is juist heel erg handig, dan heb je namelijk geen last van de interleave. Komt je beeldkwaliteit alleen maar ten goede!

Je kunt het beeld dan met een resize filter (met filtermode = bicubic!) wel weer 'normaal' van formaat maken.

Ik grab zelf (niet met ATi kaart) op 720*576 met huffyuv maar gooi daarna alle oneven beeldlijnen er direkt uit met een virtualdub filter...
Kan wel 720*288 kiezen (view is ok) maar dan captured ie bij mij helaas toch iets verkeerds...

Dus ik zou zeggen, ga gewoon zo door met 704*288!

Je zou evt. kunnen lijken wat ie doet als je de fps op 50 zet, wie weet doet ie de odd/even interleaved frames dan apart... kun je ze in virtualdub vast wel weer met een vaag filter tot 1 beeld van 576 integreren (maar nogmaals, dat wil je niet want interleaved frames zien er niet uit, en bemoeilijken ook nog eens de compressie).
Praat alsjeblieft niet over bepaalde zaken als je niet begrijpt waar je het over hebt, (geen flame dit)

704x288 is 1 field gecropped op tv-res.
Aangezien PAL interlaced en niet "interleaved" :? :? is.

Het kan dat de kaart gewoon niet instaat is om full res. uncompressed PAL te capturen (had ooit een montage board dat ook alleen maar 1 field/sec kon capturen, heel vaag, maar de hardware kan het dan gewoon niet).

Vergeet niet, je board is bedoeld om direct MPEG te compressen. En niet om uncompressed video te capturen.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Verwijderd

Topicstarter
Mja, maar als het raw is bv. Dan hoeft ie toch bijna niks te doen?

Het is jammer.

Het grote punt is, afgezien van dat Flasken lang duurt, en daarna VDubben, dat ik niet kan knippen in de MPEG2.

Dus als ik een fragment wil hebben moet ik eerst de hele MPEG2 Flasken, en dan kan ik pas uit de AVI het stuk snijden dat ik nodig heb.
Pagina: 1