php via de command line

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• paulh
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22-06 15:30
Hoi lui,

Ik heb php4 in apache gecompileerd op mijn redhat linux bak. Is het ook mogelijk om php pagina's via de commandline uit te voeren zodat de output op mijn (telnet) scherm komt?

Ik weet dat het kan onder windows maar kan het ook onder linux.

Zo ja waar kan ik die executable op de harddisk vinden? (Bij standaard install).

Alvast bedankt. Paul

[ZwareMetalen.com] - [Kom in aktie tegen de CO2 maffia]

• Hans
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Je kan PHP gewoon compilen als CGI thingie, en dan kan je php.cgi gewoon runnen op de commandline...

Dus niet compilen met --with-apache (of whatever webserver)

• paulh
Hmmm .... dat zuigt dus behoorlijk :( ... ik ga php dus echt niet met een cgi-script aanroepen.

Verwijderd

ff snel script in LYNX openen, en LYNX weer sluiten.
p.s: op www.phpbuilder.com stond een tijdje geleden een artikel over het gebruiken van php voor shellscripting.

Verwijderd

Je moet het niet met een CGI script runnen, maar het PHP script word dan als een CGI script gezien die uitgevoerd word dmv de php executable.

• paulh
Hmmm ... nah ja ... ik ga niet nog een keer php en apache installeren (dat heb ik ondertussen vaak genoeg gedaan).

Ik dacht dat het wel makkelijk was om zo een shell scriptje aan te roepen die een actie uitvoerde om mijn mysql database.... maar ik maak dan wel een mysql-script (kan ik weer dat mysql boek doorgraven :( ;)).

• Hans
  • Niet online
Volgens mij wil je het niet helemaal snappen...

Je hoeft alleen maar ff php te compilen als CGI, je heoft niks te doen met Apache...

configure --with-mysql=/usr/local/mysql --weetikveeelwatjeallemaalerinwilthebben (en dus GEEN --with-apache=blabla, want dan compiled 'ie 'm als Apache mod)
make
en dan heb je een php.cgi, die je dus als command line parser kan gebruiken...

Verwijderd

CGI??
PHP kan je gewoon als executable compilen, en dan wordt het niet gebruikt als CGI, maar gewoon als een interpreter.

Bij mij heb ik hem gewoon in /usr/local/bin gedumpt en ik roep mijn scripjes aan met:

/usr/local/bin/php /whatever/scripjes/script.php

Werkt perfect. En als je PHP en apache al zo vaak gecompiled hebt kan die 5 minuten om php als executable te compilen er ook makkelijk bij toch?
Dat neemt minder tijd in beslag dan SQLscripjes schrijven.

• Hans
  • Niet online
Ja jezus das precies hetzelfde...

• paulh
Ok ik zal dat proberen ... bedankt voor jullie reacties. :) ... ik laat nog wel weten of het gelukt is.

• paulh
Geweldig het is gelukt :) :)

Verwijderd

Ja jezus das precies hetzelfde...
CGI (common gateway Interface) is het mechanisme waarmee je via je browser met achterliggende applicaties kan communiceren. Dat kunnen voorgecompilede progjes zijn of scripts.
Met PHP scripts heb je een interpreter nodig, je PHP executable dusnet als met Perl.
PHP is geen CGI, de interface tussen je browser en de scripts is de CGI.

De PHP executable heeft in feite nix met CGI te maken, maar in combinatie met CGI kan je het via je browser gebruiken.

Dit overigens zonder echt mierenneukerig te willen zijn hoor... ;)

• Hans
  • Niet online
OOOOOOOOOOOOOOHHHH!!!!!

Sorry hoor maareeh, DUUUH.
Tell me something new...

Maar voor deze toepassing (eg PHP scripts parsen vanaf de command line) maakt het dus geen kont uit of we het nou hebben over PHP compilen voor gebruik als CGI of als executable, je doet exact hetzelfde (de executable *is* de CGI parser, alleen dan aangeroepen door je webserver). In oudere versies van PHP noemde men dat compilen als CGI, vandaar.

Verwijderd

oooooohhh........nu snap ik't.. ;)

Boeit idd niet echt...
Pagina: 1