Toon posts:

Welke scanner???

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi
Ik wil een goede scanner kopen om images te scannen voor webdesigning en grafische werkzaamheden.
Welke scanner raden jullie me aan? Wat is nu verkrijgbaar? En waar kan ik die dus voordelig krijgen? Welke is *de* winkel voor wat betreft hardware/software?
Alvast bedankt.

• Hangloozz
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13-07 17:24

Hangloozz

{ @$%&# }

ik heb een jaar geleden ofzo de HP 5370c gekocht omdat ie toen als 'goed' getest werd en eigenlijk nog meer omdat ie een dia-unit had voor dia's (duh) en negatieven.
Heb nog nooit spijt gehad van die beslissing.

't Ligt er natuurlijk ook een beetje aan wat je te makken hebt; kan nl. best zijn dat d'r een ton voor over hebt en dan zou Ozboz zeggen (en ik ook wel ;) ) dat je een Heidelberg moet kopen.

www.jurgroessen.nl

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-09 19:36

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Op vrijdag 30 november 2001 23:43 schreef Hangloozz het volgende:
't Ligt er natuurlijk ook een beetje aan wat je te makken hebt; kan nl. best zijn dat d'r een ton voor over hebt en dan zou Ozboz zeggen (en ik ook wel ;) ) dat je een Heidelberg moet kopen.
2,5 ton en een bak ruimte.. dan heb je wel een leuke. Maar ach.. scanners zoals ze tegenwoordig verkocht worden voor de consumenten zijn allemaal wel aardig. Doe er 1 van een beetje een merk met naam zodat drivers in elk geval eeen beetje doorontwikkeld worden en koop gewoon naar je budget. Meer geld is vaak betere scanner. Let ook op de software die meegeleverd wordt en bv mogelijkheden om zelf dingen in te stellen. En natuurlijk de optische resolutie.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Verwijderd

Topicstarter
Hoi
Ja, dat is het dus ook een beetje. Ik weet niet waar op te letten bij het kopen van een scanner. Optische resolutie bijvoorbeeld, geen idee wat het is :)
Dus, welke is nu de beste getest of niet getest?
Wat hebben de deelnemers aan GoT zelf gekocht en hun ervaringen.
Bedankt voor jullie reacties!
Op vrijdag 30 november 2001 23:47 schreef OzBoz het volgende:

[..]

2,5 ton en een bak ruimte.. dan heb je wel een leuke. Maar ach.. scanners zoals ze tegenwoordig verkocht worden voor de consumenten zijn allemaal wel aardig. Doe er 1 van een beetje een merk met naam zodat drivers in elk geval eeen beetje doorontwikkeld worden en koop gewoon naar je budget. Meer geld is vaak betere scanner. Let ook op de software die meegeleverd wordt en bv mogelijkheden om zelf dingen in te stellen. En natuurlijk de optische resolutie.

• Hangloozz
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13-07 17:24

Hangloozz

{ @$%&# }

oh ja, scansoftware is ook wel iets om op te letten ja.
Ik heb hiervoor een Umax gehad maar daar vond ik de scaninterface niet grandioos, echt zo'n tooltje voor de digibetische thuisgebruiker.
De HP Precision Scan-tools zijn wat dat aangaat wel erg fijn.

Wat ik altijd gemist heb op de PC en wat de Mac (waar ik mee gewerkt heb) wel had, was een universele interface die je kreeg zodra je vanuit Photoshop acquire-de.

Optische resolutie is de resolutie die de beeldchip daadwerkelijk kan zien, zeg maar met z'n blote oog.
Bij de huidige scannergeneratie ligt dat rond de 1200x600 dots per inch.

Als verkoopargument zetten een hoop fabrikanten iets op de doos/advertentie van 'resolutie van 9600x9600dpi!!'.
Nah da's dus niet waar want dat betreft de geïnterpoleerde resolutie.
Zeg maar wat de scanner waar kan nemen na vergroting van de foto, alleen bedenkt ie voor elke pixel die hij dan mist een pixel bij, gebaseerd op de kleuren van de naaste pixel-buren.

Eigenlijk schiet je daar niets mee op behalve dan dat het bestand exorbitant groot wordt.

In de praktijk zul je meestal niet boven de 300x300dpi scannen, waarbij je je moet realiseren dat een normale foto dan al gauw naar een bestandsgrootte gaat van 6Mb.

www.jurgroessen.nl

Verwijderd

Topicstarter
Wat denken jullie van de Canon scanners, de zogenaamde CanoScan's??
En wat vinden jullie van de keuzes van Kieskeurig site bezoekers? -> http://www.kieskeurig.nl/kieskeurig/kieskeurig.nsf/document/scan
Bedankt!

• cutter
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-09-2025

cutter

Wannabe i7 fanboy

Gaat idd vooral om je budget, probeer er eentje nemen met een TPU (TransParency Unit) zodat je ook negatieven kunt scannen. De epsons van om en nabij de 600 piek zijn erg goed.

DE Winkel betsaat niet. Geef liever iets meer geld uit voor een goede garantie. Op www.tweakers.net is meer info te vinden in de shopservey.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga bijna gek worden!!! Welke moet ik kiezen??? Ik ga vandaag niet slapen denk ik!!!
Ja, ik ben gek :)

• Ferdo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-01 17:24

Ferdo

Dido Armstrong :9~

Op zaterdag 01 december 2001 00:06 schreef error2001 het volgende:
Wat denken jullie van de Canon scanners, de zogenaamde CanoScan's??
En wat vinden jullie van de keuzes van Kieskeurig site bezoekers? -> http://www.kieskeurig.nl/kieskeurig/kieskeurig.nsf/document/scan
Bedankt!
Leuk dat de mijne (Canon CanonScan 656U) als beste uit de Kieskeurig-test is gekomen! :) En terecht...Heb er zelf geen problemen mee en levert mooie, scherpe scans af.

Audioscrobbler profile
Begin de dag met een dansje, begin de dag met een lach,
want wie vrolijk kijkt in de morgen, die lacht de hele dag,
jaaa, die lacht de hele dag!

Verwijderd

Op vrijdag 30 november 2001 23:47 schreef OzBoz het volgende:

[..]

2,5 ton en een bak ruimte..
2,5 ton voor een goddamn scanner is een fiks bedrag dacht ik zo. maar na effe zoeken, zie ik dat je dan niet een gewone scanner hebt uh..

Afbeeldingslocatie: http://www.heidelberg.com/EN/11/04/6_1_0.jpg

't is een mo'fuckin bakbeest!

• Dexter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23-04 09:51

Dexter

d((o_o))b

Ik heb zelf sinds een jaartje ook een HP5370C...prima ding...prima scans...lekker vlot en goeie software met voldoende correctiemogelijkheden.

Wat ik alleen superirritant vind is dat ie altijd die hele plaat scanned bij de preview, ook al ligt er maar 1 foto op.
Daar hadden ze wel iets aan mogen doen wat mij betreft.

'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz

• Ferdo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-01 17:24

Ferdo

Dido Armstrong :9~

Da's bij mij ook zo.

Maar wat wil je dan? Dat je van tevoren het gebied aan kan geven waar die preview van gemaakt moet worden?

Het is bij mij wel zo dat als je een kleine kader kiest en weer een preview laat doen, dat-ie alleen van dat gebied een preview scant.

Audioscrobbler profile
Begin de dag met een dansje, begin de dag met een lach,
want wie vrolijk kijkt in de morgen, die lacht de hele dag,
jaaa, die lacht de hele dag!

Verwijderd

Ik heb zelf hier een Canon CanoScan FB320P staan. Jaartje of 2 geleden gekocht, moet ik ook op m'n printerpoort aansluiten :D. Deze scanner kan ik je overigens niet aanraden. Voor simpelweg foto'tjes voor een plakboek op i-net voldoet het wel, maar de resolutie is niet echt denderend ;(. Voor designwerk merk ik zelf dat hij gewoon niet scherp genoeg scanned. Weet niet of de nieuwere generatie van Canon er op vooruit is gegaan, maar zo niet, koop dan geen canon ;)!

Hij koste dan ook maar Fl 199,-...volgens mij zie ik een verband? :D (Verband? ben je gevallen dan Bert? >:))

Moet binnenkort ook maar is een nieuwe gaan kopen. Denk dat je wel iets meer uit moet geven dan 199 piek voordat je voor design dingen iets goeds hebt.

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-09 19:36

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Op zaterdag 01 december 2001 00:47 schreef JayAnzee het volgende:

[..]

2,5 ton voor een goddamn scanner is een fiks bedrag dacht ik zo. maar na effe zoeken, zie ik dat je dan niet een gewone scanner hebt uh..

[afbeelding]

't is een mo'fuckin bakbeest!
Sja, de betere scanners zijn de drum-scanners.. :) Lekker klieren met dingen op de wals plakken enzo.. geweldig.. en dan de herrie die het maakt als je dia's vergeet aan twee kanten op te plakken en ze met weet-ik-veel-hoeveel toeren per minuut kapot geslagen worden tegen de lens.. heerlijk :)

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Azrael
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-08 15:50
Je zou een HP 4470c of 5470 kunnen nemen.
Die staan in ieder geval op mijn verlanglijstje :9

Ik weet niet precies wat je budget is, maar ik vermoed niet zo heel hoog. (aangezien je het woord voordelig noemde ;))

Dan zou je voor de 4470c kunnen gaan, dan heb je voor onder de 400 gulden een uitstekende scanner die ook dia's/ negatieven kan scannen.

Voor de 5470 betaal je al weer 700 piek, redelijk wat.

Een budgetscanner van HP is de 3400c, zo'n 250 gulden.

Waarom ík persoonlijk voor een scanner van HP zou kiezen is omdat ik daar goede ervaringen mee heb, dus geen reden heb om naar iets anders te kijken.

(misschien gaat er nu wel iemand proberen mij helemaal over te halen om toch eens naar een ander merk te kijken :P)

Verwijderd

Ik heb hier een Epson Perfection 1240U staan en daar ben ik heel tevreden over. Ik zie dat ie ook op http://www.kieskeurig.nl/kieskeurig/kieskeurig.nsf/document/scan staat en hier staat ie goed beoordeeld. Ik heb er geen enkel negatief puntje op. Hij scant lekker snel en goede kwaliteit...

Verwijderd

Topicstarter
Wat denken jullie van deze scanner: Agfa SnapScan e52 ??

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Hier de al wat oudere Epson Perfection 610U, ook altijd erg tevreden over geweest, al is de resolutie voor precisiewerk hedentendage wat magertjes. Wel lekker snel en een goede scaninterface (groot vlak voor je preview).

Intentionally left blank

• Dexter

Dexter

d((o_o))b

Op zaterdag 01 december 2001 01:19 schreef Ferdo het volgende:
Da's bij mij ook zo.

Maar wat wil je dan? Dat je van tevoren het gebied aan kan geven waar die preview van gemaakt moet worden?

Het is bij mij wel zo dat als je een kleine kader kiest en weer een preview laat doen, dat-ie alleen van dat gebied een preview scant.
Inderdaad...maar wat jij omschrijft, dat doet ie volgens mij bij mij niet zo. Begint ie toch weer het hele blad te previewen als ik er een nieuwe foto op leg. En ik zou het wel handig vinden als ik dan kon zeggen dat ie bij voorbeeld maar de helft van het glas hoeft te previewen.

Zal er misschien straks nog es naar kijken.

'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz

Verwijderd

Ikke heb een HP Scanjet 7450c in gebruik! :9~
Lekker snel, en een uitmuntende kwaliteit! :)

Een echte aanrader! 8-)

• Dexter

Dexter

d((o_o))b

Als je portemonnee het toelaat wel ja ;)

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-11-2025

OkkE

CSS influencer :+

HP 4400c heb ik, bevalt prima. Tot 2400dpi en een handig scan-proggie erbij. Over de scans zelf ben ik ook wel tevreden.

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

Pagina: 1