Veel kaarten -> IRQ shares/conflicts

Pagina: 1
Acties:
  • 136 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Veel kaarten -> IRQ shares/conflicts

Ik zit de laatste tijd veel met BSOD's, instant reboots en freezes te kampen wat dus zeer zeker

door de IRQ shares komt. ( Schijnt dat XP veel eerder crashed dan 98SE )

Beetje info ;):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
[Slots]
AGP   = nVidia GeForce2 MX400
PCI-1 = leeg ( ruimte bezet door Coolermasterfan op GF2 chipset )
PCI-2 = leeg
PCI-3 = leeg
PCI-4 = Intel 10MBit Ethernet
PCI-5 = Realtek 100MBit Ethernet
PCI-6 = leeg ( slot shared met ISA )
ISA-1 = Creative Labs AWE64

[Shares]
AGP   <-> PCI-1
PCI-1 <-> AGP
PCI-2 <-> HighPoint 370
PCI-3 <-> PCI-5
PCI-4 <-> USB
PCI-5 <-> PCI-3
PCI-6 <-> ?

[Interfacekaarten]
AGP - GeForce 2 MX400
PCI - Intel 10MBit Ethernet
PCI - Realtek 100MBit Ethernet
PCI - Hauppauge TV Theatre (komt binnekort binnen)
ISA - SB AWE64

[IRQ's (Win98SE)]
IRQ3  = Intel 10MBit Ethernet
IRQ3  = IRQ Holder for PCI Steering
IRQ4  = COM1
IRQ5  = SB AWE64
IRQ7  = LPT1
IRQ9  = nVidia GeForce2 MX400
IRQ9  = IRQ Holder for PCI Steering
IRQ10 = Realtek 100MBit Ethernet
IRQ10 = IRQ Holder for PCI Steering
IRQ11 = HighPoint 370
IRQ11 = IRQ Holder for PCI Steering
IRQ12 = Logitech Wheelmouse Optical (PS/2)

Moederbord = EPoX 8KTA3+ met BIOS revisie 10/19/2001
ACPI     = disabled
OS0   = Windows 98 SE
OS1   = Windows XP Pro

Ik kom er dus totaal niet meer uit hoe ik dit het best kan indelen ;(

C:\>_

• Mavvie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-05-2021
Zet je 1 Nic op PCI slot 1, je geluidskaart op PCI slot 2,je andere Nic op PCI slot 3, en je TV kaart op 4/5, moet lukken

btw, zet alles op auto wat je IRQ betreft

Twitter | Linkedin

• Vinnie
  • Niet online
Op zaterdag 01 december 2001 00:29 schreef Maverickje het volgende:
Zet je 1 Nic op PCI slot 1, je geluidskaart op PCI slot 2,je andere Nic op PCI slot 3, en je TV kaart op 4/5, moet lukken

*zucht* PCI-1 kan NIET worden gebruikt en mun geluidskaart is ISA.

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-08 21:21
Op zaterdag 01 december 2001 00:29 schreef Maverickje het volgende:

Als je goed gelezen hebt zie je dat je een ISA-geluidskaart NIET in een PCI-slot kan steken |:(

Verder kan ik je niet helpen Vinnie, sorry...

• Vinnie
  • Niet online
schopje ;(

Verwijderd

Sinds wanneer is het precies aan de gang?
Zomaar echt opeens uit het niets.....of nadat je......hebt bijgeplaatst.

• Vinnie
  • Niet online
Op zaterdag 01 december 2001 23:59 schreef Neobazz het volgende:
Sinds wanneer is het precies aan de gang?
Zomaar echt opeens uit het niets.....of nadat je......hebt bijgeplaatst.
Sinds ik een USB toetsenbord aangesloten had, maar toen ik hem weer eruit haalde en een PS/2 toetsenbord in de plaats zette bleef ik vage crashes krijgen.

Misschien heeft 98SE niet zo veel problemen om zich aan te passen aan nieuwe configs dan XP/2000.

En sinds de USB gedeeld is met een van mijn NIC's gaat dat natuurlijk helemaal fout als ik er een USB toetsenbord aansluit denk ik zo.

Nu 'kan' ik er wel redelijk mee werken, maar ik ben bang dat als mijn TV kaart binnenkomt dat alles in het honderd zal lopen ofzow.

Verwijderd

Verwissel die twee netwerkkaarten van plek, die Realtek kan makkelijker een IRQ sharen met de USB dan die Intel.

Enneh,
als je de ACPI uitzet, is IRQ sharen zowiezo een probleem. Ik zou dus die twee netwerkkaarten van plek doen wisselen, and de ACPI weer aanzetten. Die kan zonder veel problemen de IRQ delen. Je hebt die nodig om te kunnen delen via IRQ 9 / 2, dat is de 'stapel' IRQ die het O.S. gebruikt.

Wat je goed hebt gedaan ;) is de hardware kant, prima uitgezocht. !!

• Vinnie
  • Niet online
Op zondag 02 december 2001 11:13 schreef Hooi het volgende:
Verwissel die twee netwerkkaarten van plek, die Realtek kan makkelijker een IRQ sharen met de USB dan die Intel.

Enneh,
als je de ACPI uitzet, is IRQ sharen zowiezo een probleem. Ik zou dus die twee netwerkkaarten van plek doen wisselen, and de ACPI weer aanzetten. Die kan zonder veel problemen de IRQ delen. Je hebt die nodig om te kunnen delen via IRQ 9 / 2, dat is de 'stapel' IRQ die het O.S. gebruikt.

Wat je goed hebt gedaan ;) is de hardware kant, prima uitgezocht. !!
Kijk, hier heb ik iets aan :D

Dat van die netwerkkaarten snap ik wel, maar hoe zit het eigelijk met die ACPI?

Moet ik beide Windows versies dan opnieuw installeren of is daar een foefje voor?
Ik kan me namelijk niet herinneren dat Windows nieuwe hardware oid detecteerde toen ik de ACPI aanzette.

offtopic:
Hehe dankje, ik koop geen troep :+

Verwijderd

ik had ook een dergelijk probleem, mijn videokaart wou een bepaalde irq hebben en daardoor deed mijn tv-kaart het niet. Ik heb zelf geen usb apparaten, dus heb usb uitgezet en nu werkt alles gewoon goed. Misschien helpt het 8-)

Verwijderd

Ik heb zelf zo'n probleem gehad.

Ik heb:
agp intel 740i
pci voodoo 2 sli
pci voodoo 2 sli
pci realtek netwerk 10/100 (naar hub)
pci hsl winmodem 56k
isa awe-64 sb
isa netwerk 100 (kabelmodem)

verder heb ik 1 isa over maar die is shared met een pci die al in gebruik is.
In de bios moet je een aantal irq's dedicaten aan isa, anders flipt windows heel erg vooral als je eens kaarten gaat verwisselen.

• Vinnie
  • Niet online
Mijn printer en scanner zijn USB dus That's out of the question ;)

En ik heb idd wat aan de Legacy ISA zitten klooien en heb dit gewoon ingesteld omdat mijn geluidskaart ISA is en dat ik die instellingen zo wil behouden :)

IRQ5
DMA1
DMA5

Verwijderd

Op zondag 02 december 2001 12:46 schreef vinnie_van_wham het volgende:

[..]

Moet ik beide Windows versies dan opnieuw installeren of is daar een foefje voor?
Ik kan me namelijk niet herinneren dat Windows nieuwe hardware oid detecteerde toen ik de ACPI aanzette.
;) Neuh,
als die Windows die hardware al kent, kan 'ie best naadloos weer overschakelen.

• Vinnie
  • Niet online
Op zondag 02 december 2001 23:19 schreef Hooi het volgende:

[..]

;) Neuh,
als die Windows die hardware al kent, kan 'ie best naadloos weer overschakelen.
Woei! :D :D :D ;)

• Vinnie
  • Niet online
Zou het misschien ook helpen als ik die Intel dan vervang voor een 10MBit Realtek-je :?

Verwijderd

Op maandag 03 december 2001 09:16 schreef vinnie_van_wham het volgende:
Zou het misschien ook helpen als ik die Intel dan vervang voor een 10MBit Realtek-je :?
Misschien. Zekers als de PCI sloten van die kaarten een IRQ delen gaat dat soepel. Alleen krijg je dan weer de verwarring wat welke kaart is. ;) In ieder geval hebben ze zelden problemen met het delen van een IRQ.

Maar het scheelt ook weer een driver denk ik, met een beetje geluk laadt er maar 1 voor beide kaarten, als het 't zelfde merk/type is.

• Vinnie
  • Niet online
Op maandag 03 december 2001 10:30 schreef Hooi het volgende:

[..]

Misschien. Zekers als de PCI sloten van die kaarten een IRQ delen gaat dat soepel. Alleen krijg je dan weer de verwarring wat welke kaart is. ;) In ieder geval hebben ze zelden problemen met het delen van een IRQ.

Maar het scheelt ook weer een driver denk ik, met een beetje geluk laadt er maar 1 voor beide kaarten, als het 't zelfde merk/type is.
Hehe, kdenk het niet ;) Ene is 10MBit en de andere 100MBit :)

Verwijderd

Denk dat de oplossing zit in het kopen van een nieuwe geluidskaart: PCI-kaarten kunnen nl veel makkelijker hun IRQ sharen...

Dan kan je bijv. je geluid samen met je USB zetten, en proberen je netwerkkaart samen met je VGA te krijgen (moet ook makkelijk kunnen werken, zonder teveel verlies aan performance).
Jammer is idd dat je slot 1 niet kan gebruiken...Maar dit ruikt naar een Abit mobo, dus als het goed is heb je nog een slot wat gedeeld zit met je VGA.

Verder zou ik je HPT controller proberen apart te houden, maar hoeft niet perse...

En o ja, zet in je BIOS "PNP OS" op disabled, hellupt meestal wel.

Verwijderd

[Interfacekaarten]
AGP - GeForce 2 MX400
PCI - Intel 10MBit Ethernet
PCI - Realtek 100MBit Ethernet
PCI - Hauppauge TV Theatre (komt binnekort binnen)
ISA - SB AWE64

[IRQ's (Win98SE)]
IRQ3 = Intel 10MBit Ethernet
IRQ3 = IRQ Holder for PCI Steering
IRQ4 = COM1
IRQ5 = SB AWE64
IRQ7 = LPT1
IRQ9 = nVidia GeForce2 MX400
IRQ9 = IRQ Holder for PCI Steering
IRQ10 = Realtek 100MBit Ethernet
IRQ10 = IRQ Holder for PCI Steering
IRQ11 = HighPoint 370
IRQ11 = IRQ Holder for PCI Steering
IRQ12 = Logitech Wheelmouse Optical (PS/2)
't meest ideaal lijkt me:

Netwerk Intel: 3 (PCI slot: 4)
SB64: 5 (ISA)
USB: 9 (niet geshared met PCI???)
Netwerk Realtek: 10 (PCI slot: 5)
GeforceMX: 11 (AGP slot) om op 11 te krijgen PCI1 op 11 instellen)
en als het FF kan ('k weet niet hoeveel HD's je hebt...)
Highpoint370: 14/15 (dus een IDE controller uitzetten)
Hauppage: PCI3, en hopen dat je geen conficten krijgt met je Realtek. :)

FF instellen in de Bios, is het makkelijkste. Wordt over het algemeen door windows(98) wel overgenomen.
'k hoop voor je dat het allemaal gaat werken. Want inderdaad, IRQ's uitzoeken Sucks. maar ALS het eenmaal werkt heb je er geen omkijken meer naar. :)

edit:
Ik moet op typecursus :P

• Vinnie
  • Niet online
Op dinsdag 04 december 2001 01:42 schreef werty het volgende:
Denk dat de oplossing zit in het kopen van een nieuwe geluidskaart: PCI-kaarten kunnen nl veel makkelijker hun IRQ sharen...

Dan kan je bijv. je geluid samen met je USB zetten, en proberen je netwerkkaart samen met je VGA te krijgen (moet ook makkelijk kunnen werken, zonder teveel verlies aan performance).
Jammer is idd dat je slot 1 niet kan gebruiken...Maar dit ruikt naar een Abit mobo, dus als het goed is heb je nog een slot wat gedeeld zit met je VGA.

Verder zou ik je HPT controller proberen apart te houden, maar hoeft niet perse...

En o ja, zet in je BIOS "PNP OS" op disabled, hellupt meestal wel.
Ik ga GEEN PCI geluidskaart kopen, Ik vertik het gewoon om een minder DOS compatible kaart erin te stoppen en ook omdat ik lekker de IRQ en DMA's van mijn AWE64 lekker in de BIOS KEIHARD vast kan zetten.

NIC met VGA sharen? Ben je helemaal gek geworden? Ik heb dat al uns een paar keer gedaan.. BSOD's van hier tot ginderwijd.
En lees uns ver****e GOED. Ik heb een EPoX 8KTA3+ mobo.

PnP OS staat op enabled, werkt nu zelfs beter. Dus ik laat het zo lekker staan.

• Vinnie
  • Niet online
Op dinsdag 04 december 2001 02:14 schreef FReGGeL het volgende:

[..]

't meest ideaal lijkt me:

Netwerk Intel: 3 (PCI slot: 4)
SB64: 5 (ISA)
USB: 9 (niet geshared met PCI???)
Netwerk Realtek: 10 (PCI slot: 5)
GeforceMX: 11 (AGP slot) om op 11 te krijgen PCI1 op 11 instellen)
en als het FF kan ('k weet niet hoeveel HD's je hebt...)
Highpoint370: 14/15 (dus een IDE controller uitzetten)
Hauppage: PCI3, en hopen dat je geen conficten krijgt met je Realtek. :)

FF instellen in de Bios, is het makkelijkste. Wordt over het algemeen door windows(98) wel overgenomen.
'k hoop voor je dat het allemaal gaat werken. Want inderdaad, IRQ's uitzoeken Sucks. maar ALS het eenmaal werkt heb je er geen omkijken meer naar. :)

edit:
Ik moet op typecursus :P
Dit verhaal gaat dus helemaal niet door omdat ik echt niet een IDE kanaal oid ga disablen, kben nie gek. ;)

Verwijderd

Uhmz, als je er 1 niet zou gebruiken, zou het niks uitmaken natuurlijk. Tsja, als je ze WEL allebei gebruikt wordt het inderdaad lastiger... 'k zou wel proberen de highpoint apart te houden van de rest zoals al eerder aangegeven was. ('k neem aan dat je die ook gebruikt).

Dus onder conficten kom je dan niet uit. kwestie van Proberen wat de MINSTE probs geeft. 'k Weet helaas uit ervaring dat je eigenlijk weinig ECHT soepel kan sharen onder win98. Onder win2k gaat het nog wel.

• Vinnie
  • Niet online
Op dinsdag 04 december 2001 02:38 schreef FReGGeL het volgende:
Uhmz, als je er 1 niet zou gebruiken, zou het niks uitmaken natuurlijk. Tsja, als je ze WEL allebei gebruikt wordt het inderdaad lastiger... 'k zou wel proberen de highpoint apart te houden van de rest zoals al eerder aangegeven was. ('k neem aan dat je die ook gebruikt).

Dus onder conficten kom je dan niet uit. kwestie van Proberen wat de MINSTE probs geeft. 'k Weet helaas uit ervaring dat je eigenlijk weinig ECHT soepel kan sharen onder win98. Onder win2k gaat het nog wel.
Right.... daarom crasht 98SE veel minder dan XP/2000 bij mij :Z

Verwijderd

Op dinsdag 04 december 2001 01:25 schreef vinnie_van_wham het volgende:

[..]

Hehe, kdenk het niet ;) Ene is 10MBit en de andere 100MBit :)
Je kunt er ook twee 10/100 Mbit kaarten in zetten. Tenzij je een Coax netwerk hebt, dan wordt het weer ingewikkelder.

(Hubje met 10Mb en een Coax poort, zucht.. ;) Dat wil je vast niet.)

Maar het probleem blijft dat je maar 4 IRQ's te verdelen hebt over de AGP/PCI kaarten en USB. Gelukkig zit de die AWE64 kaart daar niet bij, de ISA/PnP staat er buiten. Dus zolang dat werkt, heb je winst met een extra IRQ ter beschikking. 8-)

Hoe ver ben je inmiddels met de stabiliteit ?

• Tonnes746
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-01-2022
Realtek ruilen met PCI-2 zou ik zeggen, want die USB lijkt alleen te willen spelen en de Realtek kan makkelijk sharen met de andere nic (als ik het goed heb).

bash: exec: /bin/Laden: cannot execute: No such file or directory

• Vinnie
  • Niet online
Op dinsdag 04 december 2001 08:44 schreef Hooi het volgende:

[..]

Je kunt er ook twee 10/100 Mbit kaarten in zetten. Tenzij je een Coax netwerk hebt, dan wordt het weer ingewikkelder.

(Hubje met 10Mb en een Coax poort, zucht.. ;) Dat wil je vast niet.)

Maar het probleem blijft dat je maar 4 IRQ's te verdelen hebt over de AGP/PCI kaarten en USB. Gelukkig zit de die AWE64 kaart daar niet bij, de ISA/PnP staat er buiten. Dus zolang dat werkt, heb je winst met een extra IRQ ter beschikking. 8-)

Hoe ver ben je inmiddels met de stabiliteit ?
Kijk, daarom ging ik er fel op in tegen die ene sufferd dat ik maar een PCI kaart moest kopen, dat is alleen vragen om meer problemen toch?

Ik heb geen 2x 10/100MBit kaartjes maar iig wel een 10MBit HUB MET Coax :P

In 98SE heb ik vrijwel geen enkel probleem meer, maar in XP nogsteeds, maar dat zal waarschijnlijk komen omdat die "denkt" dat er nog meer NIC's in zitten omdat ik b.v. 192.168.0.1 en 192.168.0.128 niet kan gebruiken |:(

Soms staat in de BSOD van XP het bestand: Win32k.sys. Wat het is en wat ie doet, geen idee :?

Dus in principe is het nu gewoon een software probje heb ik het idee.

Verwijderd

Dat denk ik ook ja, een probleem met de netwerk kaart drivers. Win32k.sys is volgens mij voor de niet WDM, maar wel 32bit, drivers ?

Het is wel veel werk, maar gooi anders die hele TCP/IP toestand met netwerk kaarten en drivers en al weg, en beging opnieuw daarmee.

Je weet nu hoet wel moet, toch .. ;)

Helaas kan ik je daar niet ver mee helpen, ik draai nog steeds op Win98SE in dual boot met NT4...

• Vinnie
  • Niet online
Op dinsdag 04 december 2001 11:27 schreef Hooi het volgende:
Dat denk ik ook ja, een probleem met de netwerk kaart drivers. Win32k.sys is volgens mij voor de niet WDM, maar wel 32bit, drivers ?

Het is wel veel werk, maar gooi anders die hele TCP/IP toestand met netwerk kaarten en drivers en al weg, en beging opnieuw daarmee.

Je weet nu hoet wel moet, toch .. ;)

Helaas kan ik je daar niet ver mee helpen, ik draai nog steeds op Win98SE in dual boot met NT4...
Mwoah, misschien keil ik er wel weer Win2kAS of NT4 op :)

Pagina: 1