Nieuwe harde schijf inbouwen

Pagina: 1
Acties:

• TangLeFuzZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-10-2025
Hey lui,

ik heb nu een IBM harde schijf van 20 gig, en heb de volgende harde schijf erbij gekocht:

Western Digital 60 gig u-dma 7200

Ik weet niet of mijn huidige IBM 5400 is of 7200 (waar kan ik dat nachecken behalve in m'n boekjes?)

Ik wil eerst beide harde schijven geinstalleerd hebben, dan wil ik daarna op de nieuwe partities gaan maken en de belangrijke info van de huidige overzetten naar de nieuwe, de nieuwe moet gewoon m'n main hdd worden en op die c: moet dus ook windows komen.

Hoe kan ik dit het beste doen?
Ik ben niet echt een expert wat dit soort dingen betreft :)

Verwijderd

Je moet zorgen dat die nieuwe schijf als eerste gedetecteerd wordt, dat kan in door in je BIOS de settings aan te passen, of door cable select te gebruiken.

Vervolgens booten mbv een bootable windows cd/diskette
fdisk uitvoeren, en een partitie aanmaken, ik zou eerst alleen een partitie van 20 of 30 GB doen, dan kun je evt nog meerdere OSsen erop zetten.

Ik raad het je af om meteen alle ruimte te gebruiken, aangezien je die toch niet echt snel vol zal hebben (neem ik aan)

Laat dus zo'n 10 a 20 GB ruimte over voor evt nog een partitie, dat is veel handiger dan later moeten klooien met Partition Magic.

Rebooten, format C: /s en installeren maar...

• TangLeFuzZ
Ok, maar is het niet makkelijker om gewoon die nieuwe schijf als 2e in te stellen en dan eerst in windows de partities aan te maken met partition magic?

• TangLeFuzZ
En maakt het niet uit dat m'n IBM misschien 5400 is?
Ik dacht dat je dan ook nog iets aparts moest doen omdat dat niet samen goed gaat met 7200 ofzo?

En nog ff iets, als ik die nieuwe als primary heb staan, leeg en wel, klaar om windows erop te installeren, kan ik dan nog in windows komen via m'n oude hdd?

En hoe krijg ik m'n oude hdd nou weer 'winloos', dus zodat alle troep van windows en systeem/registerinstellingen zijn verdwenen, maar niet de rest van m'n data op die schijf.....is dat mogelijk?

Verwijderd

Op vrijdag 30 november 2001 23:04 schreef Tangletje het volgende:
En maakt het niet uit dat m'n IBM misschien 5400 is?
Ik dacht dat je dan ook nog iets aparts moest doen omdat dat niet samen goed gaat met 7200 ofzo?
Nee hoor, dat gaat prima
En nog ff iets, als ik die nieuwe als primary heb staan, leeg en wel, klaar om windows erop te installeren, kan ik dan nog in windows komen via m'n oude hdd?
waarschijnlijk niet, omdat de driveletter dan veranderd is
En hoe krijg ik m'n oude hdd nou weer 'winloos', dus zodat alle troep van windows en systeem/registerinstellingen zijn verdwenen, maar niet de rest van m'n data op die schijf.....is dat mogelijk?
Windows en Program Files directories deleten...

• TangLeFuzZ
Op zaterdag 01 december 2001 00:20 schreef Cheatah het volgende:
Windows en Program Files directories deleten...
Is het register dan ook weg?
Hmm......nooit geweten, waar wordt dat precies opgeslagen dan?

Verwijderd

Op zaterdag 01 december 2001 07:38 schreef Tangletje het volgende:

[..]

Is het register dan ook weg?
Hmm......nooit geweten, waar wordt dat precies opgeslagen dan?
Dat is toch niet zo erg, of je register wel of niet weg is. Het wordt toch niet meer aangesproken omdat je oude schijf geen c partitie meer is. Ik zou zodra windows vanaf je nieuwe schijf draait wel alles effe vanaf je oude schijf naar je nieuwe zetten (alleen bestanden die je nodig hebt dus) en dan die schijf effe formatteren. Ik hoop dat je dan nog partities aan kunt maken op die oude schijf zonder je nieuwe c partitie te wissen (met partition magic gaat het in ieder geval).

• TangLeFuzZ
Ok thnx.....dat moet wel lukken, want ik heb Partition Magic....

Verwijderd

Ehh, zo heb ik het eens gedaan:

Nieuwe schijf er in hangen, en in BIOS laten detecteren.
In Windows de nieuwe schijf partitioneren en formatteren met PM.
In Windows vanuit de root heel drive C:\ (en daarna de rest ook natuurlijk) 'knippen', en dan 'plakken' op de nieuwe schijf in z'n primary partitie. (Werkt voor dit ene gedoe beter dan ctrl-a en slepen).
Als alles is gekopieerd (behalve swap .. en de laatste register, maar boeie ..)
Dan terug naar DOS en vanaf bootflop Sys C: (of Sys C:\) geven.
Dan de PC uit en de jumpers master en slave omwisselen. Evt ook de schijven switchen aan de DMA kabel.
Dan de PC weer starten en in de BIOS de schijven opnieuw detecten.

Als het goed is kun je nu gewoon booten vanaf je nieuwe schijf. En als je er zekr van bent dat alles werkt en goed is kun je je oude schijf leeggooien/formatteren.

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Ongetwijfelt de beste truc is devolgende :

Je hebt hiervor Norton Ghost & Partition Magic voor nodig.
Indien je geen van beide programma's hebt kan het ook maar dan heb je het linux programma "dd" nodig.

Je installeert beide schijven, de nieuwe als primary master de oude als secondary master, je cdrom(s) hang je der maar ergens onder.
Met Norton Ghost make je een driveimage van je oude drive en je zet dat op je nieuwe drive (klint ingewikkelt maar als je de interface van Norton ziet is het kinderspel).Ik kan het niet exact uitleggen want ik gebruik altijd dd :)
Nu zijn beide schijven gelijk !
Nu moet je alle partities op je oude schijf verwijderen en daar nieuwe partities naar keuze maken.
Dan moet je de resterende 40G op je nieuwe schijf ook partitioneren. Indien je partition Magic hebt is dat de beste methode, het kan ook met fdisk maar dan heb je minder modelijk heden.

Ik wens je heel veel succes

Verwijderd

Hij zal wel lekker booten ja zo zonder sytem files op de primary master :{

Je kunt beter booten van de oude schijf, dan drive mirroren en dan de schijven switchen.

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Ja man, als je met Ghost gaat werken dan boot je toch niet van je harddisk; ik dacht dat het vanzelfsprekend was dat ik het dus over een BOOTDISK met ghost had :)

• Allardie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-03 08:58

Allardie

AT..

moet die nieuwe schijf dan niet al geformatteerd (eventueel gepartitioneerd) zijn als je dat wil doen? of kan ghost dat ook?

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:43

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

Op zaterdag 01 december 2001 09:49 schreef XTerm89D het volgende:
Ongetwijfelt de beste truc is devolgende :

Ik kan het niet exact uitleggen want ik gebruik altijd dd :)
N
Zou je het ook voor dd willen uitleggen misschien ? Of is dat echt moeilijker ? Want dan start ik wel op in winblows maar heb daar toch minder trek in.

• TangLeFuzZ
Ok, de nieuwe HDD is er, maar ik heb nog een probleem.

Ik moet ze nu dus als volgt indelen:

Nieuwe HDD: master
Oude HDD: slave

Het probleem is nu als volgt, ik moet 'jumpertjes' goed zetten op m'n hdd's om aan te geven wat ze zijn (slave, master, master with slave present, etc).
Op de nieuwe HDD was dat geen probleem, ik had 3 opties (slave, master, master with slave present).

Ik koos dus voor master with slave present.

Op m'n oude hdd werd het lastiger, er stonden 4 type opties, met onder elk type 4 opties.

De typen zijn:
16 heads
15 heads
2 gb clip
auto spin disable

Onder elk type kan ik uit de volgende opties kiezen:
device 0 (master)
device 1 (slave)
cable select
device 1 (slave) present)

Hij stond op 16 heads - device 0 (master) dus ik ging ervanuit dat hij nu weer als op 16 heads moest, en ik heb hem dus verandert naar 16 heads - device 1 (slave).
Ik startte de pc op en ging de bios in, daar wilde ik auto detect hdd's doen, maar zodra ik dat probeerde liep de pc vast ;(

Wat heb ik verkeerd ingesteld?
Kan iemand me helpen? .... ;(

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Op zaterdag 01 december 2001 19:27 schreef Allardie het volgende:
moet die nieuwe schijf dan niet al geformatteerd (eventueel gepartitioneerd) zijn als je dat wil doen? of kan ghost dat ook?
Hoeft niet gepartitioneerd zijn. Dat doet ghost wel

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• TangLeFuzZ
Nah, als niemand het weet dan doe ik het nu gewoon op een andere manier, ik brand alle belangrijke data op cd's en stel die nieuwe gewoon in als master en die oude stel ik niet meer in, ik heb dan alle data op cd staan en kopieer die gewoon zodra ik windows op de nieuwe heb geinstalleerd........
Pagina: 1