[Sudo] Parse error?

Pagina: 1
Acties:

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Topicstarter
Ik heb de onderstaande sudoers geprobeerd. Uiteraard citeer ik de comments niet, dit echt echt alle actieve content in m'n sudoers. De 2e regel komt telkens overeen met regel 16 uit de file.
code:
1
2
3
root    ALL=(ALL) ALL
ALL     ALL=NOPASSWD: /usr/bin/wget
ALL     ALL=NOPASSWD: /usr/local/bin/webalizer

code:
1
2
3
root     ALL=(ALL) ALL
nobody     ALL=NOPASSWD: /usr/bin/wget
nobody     ALL=NOPASSWD: /usr/local/bin/webalizer

code:
1
2
3
root     ALL=(ALL) ALL
nobody     ALL= /usr/bin/wget
nobody     ALL= /usr/local/bin/webalizer

Beide codes komen volgens mij netjes overeen met de specificaties van de sudo manfile en de manual op de sudo site. Maar om de één of andere reden werkt een system() vanuit PHP in Apache (die uiteraard als nobody draait) niet. M'n root wordt gebombardeerd met security mails als ik deze code draai:
PHP:
1
2
3
4
5
6
<?
$user = $PHP_AUTH_USER;
$locatie = "/home/$user/downloads";
$str = "sudo wget -b ".$url." -P ".$locatie;
system($str);
?>

Uiteraard heb ik gecontroleerd dat de $user netjes de username bevat en de $locatie verwijst zeker naar een bestaande directory. Maar dat alles zou niet relevant moeten zijn voor dit probleem.

De securitymail bevat de volgende tekst:
code:
1
2
3
4
5
New mail for root@server has arrived:
----
From: nobody@server
Subject: *** SECURITY information for server ***
server : Nov 30 21:54:30 : nobody : parse error in /etc/sudoers near line 16 ; TTY=unknown ; PWD=/home/bram/public_html/testjes ; USER=root ; COMMAND=/usr/bin/wget -b http://www.redhat.com -P /home/bram/downloads

Ik zal wel iets heel simpels over het hoofd zien, maar ik kom d'r echt niet uit. :'(

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• intoxicated
  • Niet online

intoxicated

Topicstarter
Hmz, een moeilijke vraag blijkbaar. >:)
Wil iemand anders ff een stukje uit zijn sudoers posten, dan kan ik ff checken of ik zelf fouten heb gemaakt. Want ik kom er echt niet meer uit :'(

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• JeroenE
  • Niet online
Wil iemand anders ff een stukje uit zijn sudoers posten, dan kan ik ff checken of ik zelf fouten heb gemaakt. Want ik kom er echt niet meer uit :'(
Hm, ik gebruik gewoon
code:
1
2
root    ALL=(ALL) ALL
jeroene ALL=NOPASSWD: /bin/mount

En dat levert geen problemen op. Als je "visudo" gebruikt om je file te editten krijg je dan ook errors? Of gaat dat wel goed? Als ik je error zie dan lijkt het erop alsof sudo een password wil vragen, maar geen TTY kan vinden waarop dat gedaan kan worden.

Hm, waarom gebruik je trouwens twee regels met nobody? Je kan toch gewoon "/bin/iets, /bin/ietsanders" gebruiken?

• intoxicated
  • Niet online

intoxicated

Topicstarter
Die 2 regels waren idd niet nodig. Ik heb die van Webalizer verwijderd om zeker te zijn dat het daar niet aan lag en exact jouw syntax overgenomen, waarbij ik uiteraard het path naar wget en de user nobody invulde. Gewoon om het nog even te checken heb het ook nog geprobeerd met een andere user, maar ook daarbij krijg ik een syntax error. En ook visudo vindt dat het niet klopt, terwijl ik de fout echt niet zie.

Ik editte m'n sudoers overigens via een SSH shell, dus ik heb het ook nog even van achter de server zelf geprobeerd, maar dat maakte niets uit. Ik dacht dat het misschien aan een character set kon liggen, maar dat leek me al onwaarschijnlijk, en dat bleek ook niet het geval te zijn :)

Ik gebruik overigens Slackware 8 en Sudo is gewoon met de installatie meegekomen. Niet dat dat relevant is, maar ik vermeld het er maar even bij.

- Pastor Richards @ VCPR

• intoxicated
  • Niet online

intoxicated

Topicstarter
Ik heb net heel sudoers even weggegooid en een nieuwe gemaakt, met exact dezelfde content. En nou is het opeens wel goed. Erg vaag, maar goed, het probleem is opgelost :)

- Pastor Richards @ VCPR