Ik loop dus al een poosje stage bij een bedrijf als systeembeheerder, Nu werken we tegenwoordig met een Unix based Ordersysteem. Nu stond er nog een oude terminal van een Vax-vmz systeem waarop werknemers indien nodig oude orders in op zochten (Pre 1990). dit was onder beheer van een collega van mij. Nu crashte er afgelopen week een schijf in de mainframe. Dus ik denk so what dat systeem komt uit 1986 er komt ooit een einde aan zijn leven. Dit heb ik inmiddels terug getrokken. De mainframe waar de terminal in verbindig mee is, staat verderop in een gebouw wat al sinds 1994 niet meer bij ons bedrijf hoort. (Vandaar ook dat ik er nog nooit was geweest). In iedergeval ik zei zo voor de grap. Ik ga wel even mee. En nu kon ik het niet laten om met mijn digicam een paar foto's van deze ervaring te maken.
We hebben het namelijk over een Vax-vmz systeem uit 1986 uitgerust met een glasvezel netwerk, Dit was één van de eerste glasvezelnetwerken in europa. hieraan hangt een mainframe waarvan ik tot voorkort dacht dat dit soort apparaaten alleen in de film wargames voor kwam.

in de rechterkast onderste unit met oranje kabeltjes is dus de glasvezel uit die tijd.

Dit zijn nog oude X86 machines 25 Mhz, Die bovenste machine heeft een uptime van 21 Maanden

een openliggende X86. die lange kaarten zijn 8 bit netwerkkaarten.

De mainframe van de zijkant. De meest linker kast is een nog ouder systeem uit 1981. De 2 middelste kasten zijn units voor de harde schijfen. In elke kast zitten dus 3 Harde schijfen. Ze hebben een groote van ongeveer 1GB per stuk en koste in der tijd ongeveer 150.000 piek per stuk. het bijzondere aan de schijfen is dat de leeskoppen in een soort van gel zijn gedockt waardoor ze dus op de 1 of andre manier oncrashbaar zijn. In de rechtse kast zit dus het systeem zelf.

dit is dus de meeste rechterkast zelf. erg bruut dit kastje koste nieuw 600.000 piek

De 2 patchkasten van achter.

De allereerste mainframes uit 1981. Toen was het glasvezelnetwerk er nog niet! Check de kewle tape unit.

De docementatie van dit systeem. Uit hun kasten getrokken bij een verhuizing omdat ze de kasten nodig waren.
Edit 1 >> Sorry voor de layout fuck up
Edit 2 >> Thumbs toegevoegd
Edit 3 >> Thumbs klikable!
We hebben het namelijk over een Vax-vmz systeem uit 1986 uitgerust met een glasvezel netwerk, Dit was één van de eerste glasvezelnetwerken in europa. hieraan hangt een mainframe waarvan ik tot voorkort dacht dat dit soort apparaaten alleen in de film wargames voor kwam.
in de rechterkast onderste unit met oranje kabeltjes is dus de glasvezel uit die tijd.
Dit zijn nog oude X86 machines 25 Mhz, Die bovenste machine heeft een uptime van 21 Maanden
een openliggende X86. die lange kaarten zijn 8 bit netwerkkaarten.
De mainframe van de zijkant. De meest linker kast is een nog ouder systeem uit 1981. De 2 middelste kasten zijn units voor de harde schijfen. In elke kast zitten dus 3 Harde schijfen. Ze hebben een groote van ongeveer 1GB per stuk en koste in der tijd ongeveer 150.000 piek per stuk. het bijzondere aan de schijfen is dat de leeskoppen in een soort van gel zijn gedockt waardoor ze dus op de 1 of andre manier oncrashbaar zijn. In de rechtse kast zit dus het systeem zelf.
dit is dus de meeste rechterkast zelf. erg bruut dit kastje koste nieuw 600.000 piek
De 2 patchkasten van achter.
De allereerste mainframes uit 1981. Toen was het glasvezelnetwerk er nog niet! Check de kewle tape unit.
De docementatie van dit systeem. Uit hun kasten getrokken bij een verhuizing omdat ze de kasten nodig waren.
Edit 1 >> Sorry voor de layout fuck up
Edit 2 >> Thumbs toegevoegd
Edit 3 >> Thumbs klikable!
Advanced sheep-counting strategies