Ik ben bezig een zelda 1 achtig spel te maken (voor de nes, is werkstuk informatica) en naast dat ik algemene tips erg zou waarderen over collision en animatie (algemene problemen waar ik volgens kenners nog tegen aan zal stuiten) heb ik ook een specifieke vraag. De hoofdklasse is degene die 'luistert' naar de toetsen en die zorgt er dan voor dat er een waarde verandert, afhankelijk van de toets. Hier is dat de startplaats van een bal (wordt later een pijl of poppetje of iets dergelijks) en de bal is ook een aparte klasse. Nu moet ik ervoor zorgen dat de klassebal de informatie van die is veranderd door het indrukken van de toetsen, de nieuwe waardes dus, verkrijgt. Hoe doe ik dat; een methode maken in de hoofdklasse die die info geeft gaat niet, want die methode aanroepen in de klasse bal op het 'object' hoofdklasse (wat dus geen object is, want ik definieer en declareer het nergens) geeft een foutmelding (wat ik al verwachte, maar kon niks beters verzinnen. Hij zegt dan iets over statisch ofzo). Iemand een suggestie?
Dan heb ik nog een vraag; ik wil dat er naar de toetsen geluisterd wordt, zonder dat ik eerst een textfield moet maken en daarop moet klikken voordat de toetsactie verwerkt kunnen worden, maar een keyListener adden aan bijvoorbeeld de gehele dimensie gaat niet, het moet telkens aan een textdingetje, wat ik erg storend vind, want dan zie je in het spel bovenaan zon tekstbalkje staan.
Help me plz, de leraar begrijpt er zelf geen hout van (en dat heeft gestudeerd....)
Dan heb ik nog een vraag; ik wil dat er naar de toetsen geluisterd wordt, zonder dat ik eerst een textfield moet maken en daarop moet klikken voordat de toetsactie verwerkt kunnen worden, maar een keyListener adden aan bijvoorbeeld de gehele dimensie gaat niet, het moet telkens aan een textdingetje, wat ik erg storend vind, want dan zie je in het spel bovenaan zon tekstbalkje staan.
Help me plz, de leraar begrijpt er zelf geen hout van (en dat heeft gestudeerd....)