Toon posts:

nieuw systeem, eerst HD formateren?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg binnenkort een nieuw systeem en er zit nog geen OS op. Moet ik dan eerst de harddisc formateren (Maxtor 40GB D720X) of kan ik meteen XP erop installeren.

Ik heb trouwens ook al veel gelezen over Fat32 en NTFS. Moet je van te voren je schijf in 1 van deze formats formateren of niet en kan dit met Fdisk?

Je ziet het, ben nog maar een leek, en in de search kon ik veel vinden maar niet specifiek wat op mijn vraag van toepassing was!
Alex

• bogy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-04-2025

bogy

Show me what u got!

je boot vanaf de xp cd en kiest daar om te formatten in NTFS

Volg BoGy's Visie op http://dcnet.be/praten. Op deze blog kan je eens wat anders lezen als op een ander...

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:53
Op vrijdag 30 november 2001 17:20 schreef bogy het volgende:
je boot vanaf de xp cd en kiest daar om te formatten in NTFS
en als ie meerder partities wil?

Als je 1 HDD wilt van 40 GIG kun je zo booten van af win2000/XP CD Rom. als je wilt partitioneren, gebruik dan een opstart diskette van Windows 98 en run Fdisk

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:52
Op vrijdag 30 november 2001 17:22 schreef maartenb het volgende:

[..]

Als je 1 HDD wilt van 40 GIG kun je zo booten van af win2000/XP CD Rom. als je wilt partitioneren, gebruik dan een opstart diskette van Windows 98 en run Fdisk
Tijdens de setup kan je ook gewoon partities aanmaken hoor.. volgens mij althans..

Pvouput live

• NoBody
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

Op vrijdag 30 november 2001 17:22 schreef maartenb het volgende:

[..]

hmm ik weet niet of dat wel zo slim is..
met fdisk kan je volgens mij geen fat32 aanmaken (laat staan ntfs) en als je meerdere partities wilt zou ik daar tenminste fat32 voor gebruiken.

NTFS geeft meer opties voor het beveiligen van bestanden in windows, maar ik heb gelezen dat fat32 iets sneller is (:?).
Aan jou de keuze dus :)

Als je meerdere partities wilt zou ik gewoon eerst ff booten vanaf een willekeurige windows cd (XP had je het over?) en daarna in windows zelf met een programma als Partition Magic (of windows xp moet hier zelf een functie voor hebben (ik heb windows 2000 >:))) een tweede partitie aanmaken, dan kan je daar fat32/ntfs van maken iig.

Hoi

Verwijderd

Topicstarter
OK, dus eerst formateren in NTFS vanaf XP cdrom en daarna Partition Magic downloaden en een partitie in FAT32 structuur maken voor bv overige 35 GB schijfruimte.

Verwijderd

Bekijk dit artikel van Tweakers.net eens. Het mag dan wat gedateerd zijn, maar geeft duidelijk informatie over de verschillende bestandssystemen, over partitioneren e.d!

Dan hier een klein stukje dat ik tegen kwam op de Microsoft site:
Enkele voordelen van het NTFS-bestandssysteem:

Met de EFS-technologie (Encrypting File System) in Windows XP wordt u geholpen bij het beschermen van gevoelige gegevens. Als u een bestand met EFS codeert, kunt alleen u het bestand openen en er mee werken. Dit is vooral handig op een laptop; zelfs als de laptop wordt gevonden of gestolen, is er geen toegang mogelijk tot de bestanden op de vaste schijf.

U kunt EFS gebruiken om off line bestanden en mappen te coderen en u hebt nieuwe opties voor het delen van gecodeerde bestanden of voor het uitschakelen van agent-programmas voor gegevensherstel. Ook is het met Windows XP Professional eenvoudiger voor uw bedrijf om EFS te beheren via groepsbeleid en hulpprogrammas die op de opdrachtregel worden gestart.

Met het NTFS-bestandssysteem kunt u ook beter comprimeren voor eenvoudigere opslag van bestanden en is er ondersteuning voor grotere partities en bestandsgrootten.
P.S.
Fdisk ondersteunt wel degelijk het FAT32 bestandssysteem, maar zeker niet NTFS. Het is ook idd mogelijk om partities te creeren met de setup van Windows XP.

• NoBody
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

Op zaterdag 01 december 2001 17:55 schreef capela het volgende:
OK, dus eerst formateren in NTFS vanaf XP cdrom en daarna Partition Magic downloaden en een partitie in FAT32 structuur maken voor bv overige 35 GB schijfruimte.
Mja dat leek mij dus eerst het meest slimme... maar:
P.S.
Fdisk ondersteunt wel degelijk het FAT32 bestandssysteem, maar zeker niet NTFS. Het is ook idd mogelijk om partities te creeren met de setup van Windows XP.
kijk met deze informatie kan ik dus al meer.... ik denk dat je dus het beste de stuff in de setup al in orde kunt maken, heb je later ook geen gesodemieter met driveletters, downloaden van partition magic etc. >:)

Hoi

Verwijderd

Je kunt het beste 1st je harddisk partitioneren met fdisk, dan alle partities formateren en dan pas de Windows XP setup uitvoeren. In de Windows XP setup kun je dan cd C snel formateren met NTFS en later in Windows XP de overige partities snel formateren naar NTFS, ik denk dat dit sneller is dan heel je harddisk ombouwen met Partition Magic.
Pagina: 1