een klasgenoot van mij zegt dat een virus altijd weg is nadat je je computer geformateerd hebt, dat is ook wel meestal zo maar het kan toch dat hij het formateren 'overleefd' heeft?
Als je een bootsector virus hebt dan overleeft ie het formateren ja.. anders niet..Op vrijdag 30 november 2001 16:20 schreef loekie2002 het volgende:
een klasgenoot van mij zegt dat een virus altijd weg is nadat je je computer geformateerd hebt, dat is ook wel meestal zo maar het kan toch dat hij het formateren 'overleefd' heeft?
dat kan inderdaad...
op één van volgende voorwaarden
- virus heeft zich in het bios genesteld (weinig van zulke virussen bestaan)
- virus heeft de bootsector aangetast
- virus heeft de fat tabellen aangetast
- bootfloppy is gemaakt nadat windows besmet was
dit zijn zowat de belangrijkste denk ik ...
er zijn ook nog andere mogelijkheden (bv bij network installs, maar dat is hier niet van toepassing!)
er zijn ook nog andere mogelijkheden (bv bij network installs, maar dat is hier niet van toepassing!)
Volg BoGy's Visie op http://dcnet.be/praten. Op deze blog kan je eens wat anders lezen als op een ander...
Wat ik altijd zou zeggen is gewoon formatten anders bios flashen/hardware matig resetten of jumpertje op mobo verzetten.
Ik was heel, heeeel vroeger SeRRveR
Verwijderd
eeeh
nee, niet per se
een virus kan in je mbr zitten
ik heb virii gezien die je niet meer toelieten je harde schijf te partitioneren omdat hij corrupte partities had aangemaakt die een grootte hadden in de min
als je dan opstartte vanaf die schijf kreeg je 4 regels tekst (een of ander gedichtje)
low-levellen is de enige echte ik_haal_alles_weg methode
al is het wel zo dat alle virii die tegenwoordig gemaakt worden alleen maar slappe scriptjes zijn en eigenlijk niet eens meer virussen te noemen zijn
deze zijn al weg zodra je je windows directory weghaalt en alleen windows opnieuw isntalleert
dus formatteren is genoeg als de telefoniste voor de zoveelste keer een vbs binnenhaalt
(en natuurlijk heb je ook virii die gewoon tsr's zijn maar die zijn bij de volgende reboot weg)
nee, niet per se
een virus kan in je mbr zitten
ik heb virii gezien die je niet meer toelieten je harde schijf te partitioneren omdat hij corrupte partities had aangemaakt die een grootte hadden in de min
als je dan opstartte vanaf die schijf kreeg je 4 regels tekst (een of ander gedichtje)
low-levellen is de enige echte ik_haal_alles_weg methode
al is het wel zo dat alle virii die tegenwoordig gemaakt worden alleen maar slappe scriptjes zijn en eigenlijk niet eens meer virussen te noemen zijn
deze zijn al weg zodra je je windows directory weghaalt en alleen windows opnieuw isntalleert
dus formatteren is genoeg als de telefoniste voor de zoveelste keer een vbs binnenhaalt
(en natuurlijk heb je ook virii die gewoon tsr's zijn maar die zijn bij de volgende reboot weg)
Nog wel 1 dingetje.. als je je geinfecteerde HDD formateert met een geinfecteerde flop; dat wil ook niet zo werken... (bedenk me nu dat de 4e beschijving hier vast wel op duidt)Op vrijdag 30 november 2001 16:26 schreef bogy het volgende:
dat kan inderdaad...
Nog nooit gezien, gelukkig!!
Yep; duidelijk
FAT tabellen worden herschreven tijdens format
Dit duidt dan op een herinfectie, niet "overleven"
OK, en dit hoort natuurlijk niet in PMG...
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.
![]()