Toon posts:

Linux achter windows zetten met behoud bestanden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dit wordt mijn eerste post op tweakers 8-) . Maar het gaat bij mij echt om een heus probleem.

Ik heb nu Linux Slackware al gedurende 3 a 4 maanden runnen. Prima besturingsysteem, en helemaal geen problemen mee gehad. Nu wilde ik graag een dualboot systeem. Enkel wil ik ook graag mijn gegevens behouden, bepaalde belangrijke bestanden.
Nu heb ik geen cd-rewriter, en floppy's zijn ook niet te doen.

Alles op een rijtje, ik wil bereiken:

1. Dualboot systeem linux / windows 98SE
2. Behoud van gegevens

En mijn situatie is als volgt:

1. Enkel linux staat erop, aan BEGIN van harde schijf
2. 2 partities, linux en swap
3. 6,5 gigabyte harde schijf

Nu had ik in gedachte in fdisk in linux een extra partitie aan te maken, en daarop alle belangrijke gegevens erop te gooien. Vervolgens formatteer ik mijn linux partitie + swap. Aangezien windows aan het begin moet staan. En daarna linux weer erachter zetten. LILO detecteert hopelijk dan windows, en me systeem is oppietoppie.

Kan iemand mij misschien de precieze stappen vertellen die ik moet ondernemen? In ieder geval, de volgende twee vragen:

1. Hoe formatteer ik mijn linux partities?
Door gewoon de partities te verwijderen, of door rm -rf *.*
(Dat lijkt me niet de meest leuke optie die rm)
2. Gaat windows niet zuren om bepaalde dingen? Want soms wil hij de hele hdd formatteren?
3. De backup partitie, van welk filesysteem moet die zijn? Fat32, fat16 of gewoon ext2 behouden?
4. Waar ik windows ga installeren, moet ik die partitie van tevoren aan maken met de fdsik van linux, of moet ik dat doen via een of andere opstartdiskette van windoos? En het label van de filesystem was toch c (van windows in linux fdisk)? Kan nu namelijk niet kijken, want ik schrijf dit bericht op school, via een windoosbak.

Ik hoop dat jullie me uit de brand kunnen helpen. Hoop dat iemand mij de stappen stap voor stap kan vertellen. Niet dat ik zoeen newbee ben(alhoewel ;) ) maar eerder omdat het een nogal ingrijpende ingreep is. Bedankt

ps. De 1024 probleem geld niet bij mij (LILO) Heb namelijk de "nieuwe".

Verwijderd

Topicstarter
////////////////////////////////////////////////////////////

Om deze reply toch nuttig te gebruiken, beantwoord ik hier je vraag BLAAT[topic=182615/1/25]

\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\
Daaruit maak ik dat dus op :? , dat hij vooraan de harde schijf moet. Maar je hebt gelijk, er is een mogelijkheid om dat te verranderen met een of andere .conf file Maar kan jij me dan vertellen hoe dat moet en welke .conf file dat dan is? lilo.conf?

Ik ga namelijk niks doen, voordat mij alles duidelijk is. Anders ben ik bang me gegevens kwijt te raken.

Over die swap bedoel ik enkel dat ik hem verwijder :) niks bijzonders

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
1. mkfs.ext2 /dev/xxxx
zo "formatteer" je een ext2 schijf.

2. Window gaat vast en zeker zeuren (doethet altijd nl), maar niet daarover denk ik.

3. Backup kan je fat maken als windows het moet kunnen lezen, anders maakt het niks uit.

4. Je kan het beste filesystems maken met de tools van de bedenkers meestal.

Ohja, en waarom moet windows aan het begin?
En je verhaaltje over formatteren van je swap enzo vat ik (nog) niet helemaal btw.

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:00
je hebt dus 3 schijven? Of zie ik het helemaal verkeerd? enniewees, makkelijkste is om je linuxinstallatie te backuppen door het te tarren naar een andere partitie/schijf. Dan worden alle permissies e.d. behouden. Je kan ook een 'cp -a' doen (check de manpage voor uitleg).

Mij is de situatie nog niet helemaal duidelijk. (wat je hebt aan partities bijvoorbeeld)

Als je eenmaal lege ruimte hebt op je schijf kan je van w98 flop opstarten, dos' fdisk runnen en een partitie aanmaken. Dit kan ook met linux fdisk of cfdisk. Ook zorgen dat je linux van flop op kan starten. Windows installen. Bidden dat windoos je MBR niet heeft overschreven. Linux opstarten, /etc/lilo.conf editten zodat zowel linux als windows gekozen kunnen worden bij het opstarten en dan lilo draaien (!).

klaar

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 2 partities, en ik heb slechts 1 harde schijf.
Okay. Dus nu komt ik straks thuis en onderneem ik de volgende stappen:

1. Ik zet mijn bak aan :P

2. Ik start gewoon linux op met lilo (heb slechts ook 1 keuze)

3. Start fdisk, en maak een partitie aan, met de bestandsindeling van label c (dat is d8 ik fat) en tar al mijn bestanden erin

4. mkfs.ext2 /dev/hda1 en mkfs.ext2 /dev/hda2 uitvoeren, want dat waren mijn swap en linux. Niet enkel hda, want dan zou hij me gehele harde schijf nemen

5. Ik start mijn computer opnieuw op. Volgens balk kan ik het beste dus fdisk gebruiken van de makers, dus een win98 flop. Ik zet in de bios dat hij mijn A: moet booten. Vervolgens maak ik met fdisk van windhoos een fat partitie aan, waarop windows komt.

6. Vervolgens reboot ik mijn computer, ik kies de computer opstaren met cdrom ondersteuning.

7. Ik installeer Windoos

8. Stel, het is goed gegaan, nu ga ik eerst me schijf defragmenteren.

9. Me schijf heet nu waarschijnlijk D: ????????? vanwege het feit dat mijn backup nu c heet????

10. Ik installeer erachter linux met cdrom booten en blabla, daarna weet ik het wel.

Klopt dit nu alles?

Naar mijn idee klopt er 1 ding niet. fdisk van windoos, als je daarmee aan de partities gaat kloten, moet hij eerst de gehele schijf (toch?) formatteren, en neemt hij dan niet mijn backup mee?

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:00
3. Start fdisk, en maak een partitie aan, met de bestandsindeling van label c (dat is d8 ik fat) en tar al mijn bestanden erin
Heb je dan nog ongepartitioneerde ruimte op je schijf? Da's namelijk een eerste vereiste :)

Kan je niet eea op een cd wegschrijven?

en Dos-fdisk leest gewoon de bestaande partitietabel in en kijkt wat er nog vrij is. non-windows partities laat ie zien als 'unknown partition type' oid. Kan je dus gewoon omheen partitioneren.

Verwijderd

Topicstarter
Helemaal vergeten |:( Das wel erg dom zeg. Goed dat je dat zeg. Ik ben inmiddels thuis, en ik heb inderdaad me volle 6 gigabyte in gebruik...ga mezelf steeds meer een newb33 vinden met een linuxbakkie. Ik ga vanaond eens even kijken hoe ik dat ga oplossen, bedankt balk

Verwijderd

Partition magic zou nu erg handig zijn...
(Kan je ook vanaf bootflop draaien)

Verwijderd

GNU Parted kan partities resizen. Als je daar een fat32 partitie mee maakt heb je dus ruimte. Daarna ff bootflop maken met liloconfig.
Booten vanaf win98 cd, die ziet de Linux partities niet en zal ze ongemoeid laten, fat32 partitie formatteren en windows installeren. Na installatie booten vanaf flop en liloconfig opnieuw draaien.
Als het goed is heb je dan een mooie dualboot. Als het niet goed is heb je een probleem >:)
Backupmaken voordat je met parted begint is raadzaam, extra (tijdelijk) harddiskje geen optie ? Of brandertje overbouwen ?
Sterkte
Pagina: 1