hoelang kan een proc zonder fan?

Pagina: 1
Acties:

• Philip_Janssen
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:57
Ik heb gisteravond een klein foutje gemaakt: Er is een kabeltje in de Fan van m'n koeler gekomen. Ik heb een Cooler Master DP5-6H51. Mijn Duron 750 @ 900 (1.85V) heeft daarop ruim 25 minuten gedraait, zonder die fan... Winamp liep onherroepelijk vast, en op m'n heatsink kon je een mooi eitje bakken! |:(
Zou dat ding nu nog levensvatbaar zijn? Of is het beter om maar een nieuwe te kopen? (Iemand nog een T-bird of XP over?)

Alvast bedankt!

• eX0duS
  • Laatst online: 21-08 15:04
Ik denk dat ie kapot is, nml, als je een Athlon of een Duron zonder koeler laat draaien, dan is ie al naar 3 seconde zo dood als een pier, hij gaat gewoon fikken, hoe het is met een heatsink er op weet ik niet, maar ik denk dat hij wel dood is...

Maar doet hij het nog wel, of niet? Anders moet je even een burnin test draaien ofzo... :)

• MartNL
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

MartNL

Als die nog werkt kan je hem prima gebruiken hoor.
Anders moet je een nieuwe kopen.

Verwijderd

als hij het nog doet -> geluk gehad en geen andere kopen. Een processor is nl. stuk of niet stuk en niet iets daar tussenin.

Als hij het niet meer doet -> vette pech. en dan moet je wel een nieuwe >:)

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
zonder koeler is ie denk ik heel snel dood;
zonder draaiende fan maar met koelblok heeft mijn Tbird 800 wel eens een kwartier gelopen zonder blijvende schade.

• Philip_Janssen
  • Laatst online: 11:57
Kan een proc niet instabiel worden als-ie licht beschadigt is?
De socket is niet beschadigt ofzo... Niets op het mobo ziet er zwart of gesmolten uit. De processor ziet er ook niet echt uit als of dat ding direct uit het tostie ijzer komt! Vergroot deze info de kans op overleven?

Verwijderd

een proc wordt niet instabiel...

hij doet het, of niet.

als je hem nou gewoon zou testen dan weet je het of hij het doet |:(

• voz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-08 22:08

voz

De echte kenner

Radicaal idee:

Zet een nieuwe koeler op je processor en kijk of het dan weer werkt! Zo niet, test dan de CPU ergens anders.

Op www.tomshardware.com staat ergens een filmpje over wat er gebeurt als je de koeler van een AMD processor af trekt... ga daar ook eens kijken, best vermakelijk!

Systeemspecs
PV Installatie

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-08 14:14
Je koelblok is verreweg het belangrijkste; Zonder fan is de schade beperkt. Met een beetje geluk doet hij het nog.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Verwijderd

Hoe kom je er nou bij dat je een proc alleen werkt of niet werkt ?, heb wel degelijk instabiele exemplaren voorbij zien komen.

Verwijderd

ik had vroeger een p3 500 en die liep bijna 2 jaar zonder koeler ( aleen de heatsink ) niet echt onstabiliteit gemerkt, maar die stond ook niet dag en nacht aan.
heeerlijk stil

• GreenPictures
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-12-2021

GreenPictures

Feestgraaf

Op zaterdag 01 december 2001 01:43 schreef voz het volgende:
Radicaal idee:

Zet een nieuwe koeler op je processor en kijk of het dan weer werkt! Zo niet, test dan de CPU ergens anders.

Op www.tomshardware.com staat ergens een filmpje over wat er gebeurt als je de koeler van een AMD processor af trekt... ga daar ook eens kijken, best vermakelijk!
Veel plezier :)

http://www.tomshardware.com/cpu/01q3/010917/index.html

Canon EOS 50D & 5D mk2 - Flitslichtjes, Buisjes met glas en een Onderwaterhuis

Verwijderd

Op vrijdag 30 november 2001 11:35 schreef het_beest het volgende:
Ik denk dat ie kapot is, nml, als je een Athlon of een Duron zonder koeler laat draaien, dan is ie al naar 3 seconde zo dood als een pier, hij gaat gewoon fikken, hoe het is met een heatsink er op weet ik niet, maar ik denk dat hij wel dood is...

Maar doet hij het nog wel, of niet? Anders moet je even een burnin test draaien ofzo... :)
Jij leest ook gewoon niet of zow?

De koeler zit er nog gewoon op, en de fan draait niet.

• Pietert
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Pietert

There is no spoon

Mja als ie het nog doet, even een biertje opentrekken en vieren dat je door het oog van de naald gekropen bent.

Is ie stuk dan vervangen en kijken of er verder nog iets beschadigd is. AMD'tjes zijn nu eenmaal niet zo relaxed zonder koeling. Ik tiep dit nu op een PII 400 zonder enige koeling op de processor. Draait al een jaartje of wat zonder problemen dus het kan heel raar lopen.
Wel bizar trouwens dat het kabeltje gebroken is door in de fan van je koeler te komen.

#huiskamer | Amsterdammert | Some days you're the pigeon, some days you're the statue | Zenbook S13 UM5302TA-LV067W | LG 40WP95CP-W | HP USB-C dock G5

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-08 01:10

Rick2001

9950X delidded en direct die

Als het maar lang genoeg schraapt tegen de fanbladen, dan breekt het wel een keer.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

Verwijderd

Een CPU loopt vast voordat ie frituurt hoor.

Alleen zonder koelblok gaat het zo rap dat je core in rook op gaat.
Pagina: 1