Toon posts:

Goede luchtkoelingsmogelijkheden op ASUS A7V266-E

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedendag,

Ik las dat een Alpha PAL8045(T?) niet zou passen, waarom eigenlijk niet? Wat zit er dan in de weg?

Is een Swiftech MCX462 bijvoorbeeld wel mogelijk? DIe is toch ongeveer net zo groot?

Of zijn er helemaal geen goede/grote koelblokken op dat ASUS A7V266-E bordje te zetten?

• salvador4
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-05 22:12
Waarom dat niet past? omdat er waarschijnlijk allerlei transistoren in de weg zitten, en als de alpha niet past dan past de swift ook niet, deze is nl nog iets groter.

Je kan het zelf ook gewoon zien, als je je om je socket aan alle kanten 1 cm vrij hebt en de 4 gaten dan past het wel.

Op mijn asus a7v ging de 8045 trouwens prima.

Je zou een SK6 kunnen pakken, die koelen ook erg goed, maar je hebt dan meestal wel een lawaaierige 60mm fan nodig om de prestaties van een alpha of swift te halen met een stillere fan. (of je pakt een fanadaptor)

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Op vrijdag 30 november 2001 10:46 schreef SALLY het volgende:

Is een Swiftech MCX462 bijvoorbeeld wel mogelijk? DIe is toch ongeveer net zo groot?
Gisteren heb ik nog een Swiftech MCX462 op m'n Asus A7V266-E gezet hoor, past perfect! Voldoende ruimte over rondom de koeler, er zit verder niks in de weg. Temperatuur daalde direct met een graadje of 10.

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Waarom is een A7V266-E eik een waardeloos ding? (zie sig)

Verwijderd

Topicstarter
Dat had ik er neergezet omdat ik ngoal boos was dat die fsb maar niet boven de 140 uit kan. en zelfs daarop kreeg ik nog af en toe vastlopers, dat terwijl ik toch juist zo mijn best had gedaan met de juiste, goed obverklokbare onderdeeltjes bij elkaar te krijgen (crucial DDR mem en een 1800+ cpu-tje).
Met dat asus bordje kan je zelfs het voltage niet hoger dan 1,85 of lager dan 1,80 zetten! dat is wel HEEEEL ERG beperkt. Ik vind het neit echt een grote topper (nog)...maarja ik zal het er mee moeten doen.

Het is in ieder geval redelijk goed nieuws dat een swiftech wel tot de mogelijkheden behoort.

Kan iemand hier bevestigen dat een PAL8045 niet past? Ik had dat toch echt gelezen. Waarom zou een grotere swiftech dan wel passen?

• MartNL
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-05 23:55

MartNL

Sally willen jou cruicals niet hoger dan 140mhz???
Die van mij (icomputers) willen veel hoger.
Misschien moet je ze meer volt geven.

• stunter
  • Laatst online: 06:48
In de revieuw op HardOCP staat dat alpha 8045 op de oude A7V266 past.

Ik had gehoopt dat ik hem op de hcc kon krijgen.
heb zelf de A7V266

Bestel hem binnenkort wel bij Exile met de papst cooler.

Verwijderd

Alpha 8045 past wel op een Asus A7V266-e. Zie mijn topic hier: [topic=322140]

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 30 november 2001 11:40 schreef MartNL het volgende:
Sally willen jou cruicals niet hoger dan 140mhz???
Die van mij (icomputers) willen veel hoger.
Misschien moet je ze meer volt geven.
Ik kan me bijna niet voorstellen dat het aan die crucials ligt aangezien het niet uitmaak of ik ze op cas 2(en laagste settings) of op cas3 ( en traagste) zet. de grens blijft bij de 140 ongeveer liggen, 145 is al helemaal compleet onmogelijk, de boel loopt dan echt al snel muurvast. Hoger dan 150 boot de boel nieteens. Voltage heb ik al verhoogd van mem trouwens.

Maar aan de andere kant, het lijkt me toch ook niet dat een fsb van hoger dan 140 al niet te doen is voor mijn 1800+ (Y-stepping!). maar wat moet het dan zijn he? bordje? Lijkt bijna ook niet waarschijnlijk aangzien die zelfs tot fsb227 of zoiets in te stellen is. Waarom geven ze je alleen neit wat meer mogelijkheden met voltage instellingen enzo? Zo schiet het natuurlijk voor geen meter op.

• MartNL

MartNL

Op vrijdag 30 november 2001 11:54 schreef SALLY het volgende:

[..]

Ik kan me bijna niet voorstellen dat het aan die crucials ligt aangezien het niet uitmaak of ik ze op cas 2(en laagste settings) of op cas3 ( en traagste) zet. de grens blijft bij de 140 ongeveer liggen, 145 is al helemaal compleet onmogelijk, de boel loopt dan echt al snel muurvast. Hoger dan 150 boot de boel nieteens. Voltage heb ik al verhoogd van mem trouwens.

Maar aan de andere kant, het lijkt me toch ook niet dat een fsb van hoger dan 140 al niet te doen is voor mijn 1800+ (Y-stepping!). maar wat moet het dan zijn he? bordje? Lijkt bijna ook niet waarschijnlijk aangzien die zelfs tot fsb227 of zoiets in te stellen is. Waarom geven ze je alleen neit wat meer mogelijkheden met voltage instellingen enzo? Zo schiet het natuurlijk voor geen meter op.
Heb je het al geprobeerd zonder al je kaarten?
Alleen geheugen.video,muis.keybord?
Anders moet je je xp unlocken.
Dan weet je zeker dat het daar niet aan ligt.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 30 november 2001 12:05 schreef MartNL het volgende:

Heb je het al geprobeerd zonder al je kaarten?
Alleen geheugen.video,muis.keybord?
Anders moet je je xp unlocken.
Dan weet je zeker dat het daar niet aan ligt.
Nee dat heb ik nog niet geprobeerd,... maar ik verwacht ook niet dat dat veel verschil zal maken, aangezien ik dan alleen maar mijn ISDN kaartje en geluidskaartje uit zou halen. Maar je weet nooit, het valt te proberen inderdaad.

Unlocken wil ik ook wel laten doen, 40 tientjes heb ik daar wel voor over, alleen ...waar? Wordt al gauw ver weg, dan komen er weer verzendkosten bij, ellelange wachttijden enzo... Dat wordt lastig denk ik.

Ik wil eerst dus maar eens met betere koeler proberen (swiftech ofzo)... en anders evt ook maar een andere voeding of me er maar bij neerleggen.

Dat laatste kon nog wel eens de eenvoudigste en meest goedkope oplossing zijn ook ;) dan strax maar 2 weken eerder een vervangende CPU kopen!

OC'en is uiteraard vooral voor de lol, de sport, ik zie alleen niet waarom dat nu bij mij al bij FSB 140 ophoudt als ik toch in principe zulke goed overklokbare spulletjes zou meoten hebben.

Maarja voeding is ook nog een mogelijkheid misschien, is 300W maar de 5 volt zit altijd rond de 4,8...en komt daar als de cpu op 140fsb flink bezig is nog wel onder ook tot 4,7. De rest vd getalletjes is wel goed (Wat hoger dan 3,3 en 12) alleen die 5v die zo belangrijk zou zijn (heb ik gelezen?) voor oc'en die is nou net een stukkie lager.

• salvador4
Als de 5v onder de 4,7 bij belasting heb je toch echt een probleem, dan word het zaakje zo instabiel als de nete.

ik draai 11*152 met hoogste settings, en mijn 5v komt niet onder de 4,9; load (431watt). 10*160 draait overigens ook wel goed, alleen ik heb 5 pci kaarten dat ik gewoon denk dat dat nooit echt superstabiel kan blijven gaan.

300 watt moet net te doen zijn met een 1800+ en een gforce en wat kaarten, alleen niet elke 300 watt heeft de zelfde specs, dus als je gewoon een gare voeding hebt heb je pech, mensen ondersschatten dat vaak.

Verder weet ik nie wat je temperaturen zijn maar als die hoger dan de 45 graden liggen kan dat ook al problemen geven.

Dat alles icm met misschien gevoelige pci kaarten kan ik me goed voorstellen dat je de 140 niet haalt.

Verwijderd

Heb ik ook met mijn setup: XP1800+ A7v266-e met voltage mod tot 2,05V en crucial. niet hoger dan FSB 146.

Ik verdenk ook de voeding (300w Aopen) die 4,811 volt gaat geven onder 100% CPU usage.

Nieuwe voeding dus. :)

• MartNL

MartNL

Als ik het allemaal zo lees denk ik dat het ook aan de voeding ligt.
Bij mij komt de 5volt niet onder de 4.91.
IK heb trouwens een 340 wat voeding.

Verwijderd

Topicstarter
Ja shit zeg ;) heb ik net een nieuwe voeding aangeschaft (was maar 55 piekjes hoor maar was te proberen). Verder doet ie het toch goed, beetje jammer waarom nou net die 5v altijd lager moet zijn. Zijn er ook voedingen waarbij die 5v standaard zeg maar 5,1 is, en dit ook min of meer BLIJFT geven hoeveel je ook opklokt??

Had wel gelezen dat die enermax dingen wel goed zijn, alleen meot je dan meteen weer solderen enzo, anders schijnt die 5v ook niet echt fantastisch te zijn en kun je daar ook niet echt lekker mee opklokken.

Wat dat betreft valt enermax dus ook al af. Antecs dan, is dat wat? DAn moet je evengoed ook nog goed zoeken, ik wel er dan meteen zeker van zijn dat het een fantastische voeding is waar ik een hele tijd mee vooruit kan en die nooit de bottleneck in mijn overklokcapaciteiten zal zijn! dus mega stabiel, en al helemaal in zijn 5v!

Verwijderd

Probeer je crucial geheugen eens op de langzaamste setting te zetten.

Ik heb infineon cas 2 256 pc2100 maar dat liep ook voor geen meter totdat ik hem 1 tandje terugzette en ik heb hem voor de gein op 155fsb gezet en in 1 x draaien!!!! (10,5 x 155= 1630mhz (amd xp1600+) )

En ik kan nog verder.... :-)

Verwijderd

Topicstarter
Als je alles had gelezen had je gezien dat ik dat dus al had geprobeerd en dat geen verschil maakt, "helaas". Want als je je geheugen terugklokt ahw. dan heeft het iets meer opklokken van je cpu ook weinig zin lijkt mij.

• MartNL

MartNL

IK kan je in iedergeval even vertellen welke ik heb.
http://www.tweakshop.nl/n/prod/psu/psu.htm
En dan de eerste de groene rij.

Sirtec HPC-340-201

• salvador4
Tja, als je soms al hoort dat mensen problemen hebben met een 300 watt voeding icm een amd 1ghz, en een volle bak hardware, dan denk ik niet dat je 1700 mhz trekt met een crappy voeding van 55 piek met zeker iets van 20a op de 5v lijn.

• MartNL

MartNL

Op vrijdag 30 november 2001 14:02 schreef salvador4 het volgende:
Tja, als je soms al hoort dat mensen problemen hebben met een 300 watt voeding icm een amd 1ghz, en een volle bak hardware, dan denk ik niet dat je 1700 mhz trekt met een crappy voeding van 55 piek met zeker iets van 20a op de 5v lijn.
Ik denk dat het lek wel gevonden is! :)

Verwijderd

30A is ook niet echt voldoende ;)

• MartNL

MartNL

Op vrijdag 30 november 2001 14:09 schreef Michaeltjuh het volgende:

[..]

Nou ik heb 30a en hij werkt prima hoor.

Verwijderd

Hier dus niet. Maar ik denk dat +5V @ 4,811 ook niet echt meewerkt.....

• salvador4
Op vrijdag 30 november 2001 14:09 schreef Michaeltjuh het volgende:

[..]

ik heb 44A op de 5v en dat komt al iets meer in de richting blijkbaar, want ik heb (nog) geen troubles met de 5v, idle is ie boven de 5v.

(ps waalwijk is geen stad)

• MartNL

MartNL

Op vrijdag 30 november 2001 14:15 schreef Michaeltjuh het volgende:
Hier dus niet. Maar ik denk dat +5V @ 4,811 ook niet echt meewerkt.....
Nee dat denk ik ook niet.
Kijk en die heb ik weer op 4.91 staan dat werkt gelukkig nog wel.

Verwijderd

Welke voeding is dat?? (hebben..hebben)

• MartNL

MartNL

http://www.tweakshop.nl/n/prod/psu/psu.htm

IK heb de 1 (groene rij) salvador4 de 3 rij.
(die uiteraard beter is)

• salvador4
Niet alle enermaxen hebben problemen met de 5v he, alleen ik heb nog geen vcore van hoger dan 1,85v kunnen proberen, maar ik verwacht niet dat ie echt onder de 4,90 uit gaat komen.

Daar komt ook nog eens bij dat de epox 8kha+ een zware voeding nodig heeft (zegt men in vele fora's) dus zo slecht vind ik het niet van deze enermax. (om nog maar te zwijgen van al de stroom slurpende hardware in mijn systeem)

Verwijderd

Aha. Dus toch een Enermax voor Michaeltjuh. Solderen is niet zo'n probleem.

• MartNL

MartNL

Op vrijdag 30 november 2001 14:23 schreef salvador4 het volgende:
Niet alle enermaxen hebben problemen met de 5v he, alleen ik heb nog geen vcore van hoger dan 1,85v kunnen proberen, maar ik verwacht niet dat ie echt onder de 4,90 uit gaat komen.

Daar komt ook nog eens bij dat de epox 8kha+ een zware voeding nodig heeft (zegt men in vele fora's) dus zo slecht vind ik het niet van deze enermax.
Ik bedoel ook dat die van jou beter is, dan die van mij hoor.
:) (ook duurder)

Verwijderd

Topicstarter
Daar had ik bij de aanschaf juist nog op gelet! 30A heeft ie op de 5V, dat zou genoeg moeten zijn maar zegt misschien toch ook weer niet alles, zal evengoed verschil blijven in kwaliteit ofzo? Zodat die getalletjes uiteindelijk toch nog weinig zeggen.

Verwijderd

Hi Sally,

Ik las dat je nogal wat problemen hebt met je A7V266-E. In de afgelopen paar weken ben ik druk bezig geweest om mijn systeem te tweaken, qua snelheid maar vooral qua geluid:

1) Standaard power fan vervangen door een Just Cooler.

2) Standaard 7x7 fan van de CPU-heatsink verwijderd (Spire Superrock) en vervangen door een 8x8 fan.

3) Onderkant voeding (AOpen 300W) verwijderd en een extra 8x8 fan op de heatsinks in de voeding laten blazen. Deze staat loodrecht op de CPU-fan. Trafo vastgemaakt op de plek waar normaal extra casefans kunnen worden gemonteerd (trafo zit normaal tegen de zijkant van het verwijderde paneel).
Het Enermax-idee dus, maar dan zonder de kosten. ;)

4) Fannetje van de northbridge gehaald. Deze profiteert nu mee van de airflow van de CPU-koeler. Het heatsinkje wordt trouwens helemaal niet heet, dus of die fan echt nodig is...

5) Fannetje van de GPU gehaald (ASUS Geforce3 Ti200). Gaatjes voor optionele heatsink gebruikt voor bevestiging van 8x8 fan d.m.v. lange 3mm-schroefjes. Dankzij de diameter van de fan profiteren de geheugenchips mee! :)

6) Rubber ophanging gemaakt voor harddisk in 5,25 inch bay.

7) VDIMM op 2,8 V gezet. Vcore staat gewoon op 1,75.

8) Alle geheugeninstellingen (ik heb 256 MB Major) optimaal gekozen; alleen DDR_1T/2T_ITEM moet ik op 2T CMD laten omdat mijn geheugen daar blijkbaar niet mee overweg kan.

Resultaat: een superstil en toch lekker overklokbaar systeem! Scores 3D Mark 2001:

MUL, FSB, +5V, GPU core, GPU mem, 3DM 2001, Stabiel?
1. 10 133 4,81 175 400 +/- 6500 Yep
2. 10 133 4,81 200 450 +/- 6900 Yep
3. 10 138 4,78 200 450 +/- 7100 Yep
4. 10 150 4,75 220 450 +/- 7500 Yep
5. 10 154 4,73 220 450 +/- 7600 Mwah

Ik gebruik instelling 3, omdat ik dan een redelijke marge overhou t.o.v. de kritische 4,70 V. Maar ook instelling 4 loopt als een tiet (vergeef me voor de uitdrukking). :)

Mijn PCI-slots zitten allemaal vol. Op slot 2 na dan, maar die moet je sowieso vrijlaten i.v.m. mogelijke conflicten met je AGP-kaart:

Slot AGP : Asus V8200 T2 (Geforce 3 Ti200)
Slot 1 : Sitecom netwerkkaartje
Slot 2 : Vrij
Slot 3 : Terratec EWX 24/96 geluidskaart
Slot 4 : Terratec DMX XFire 1024 geluidskaart
Slot 5 : Adaptec 2940 UW SCSI

Verder heb ik een IBM IC35L040 harddisk (40 Gb, 7200 RPM) en een Plextor Ultraplex 40x.

Overigens dacht ik een geunlockte XP 1500+ te hebben, maar helaas: hij doet het niet (ook niet in dipswitch mode). Maar met de bovenstaande scores zal het me eigenlijk ook geen reet meer interesseren. :)

De volgende site is wat mij betreft een echte aanrader:

http://www.teccentral.de/asus_a7v266_guide/

Ik zou zeggen: lees het allemaal eens na...

Groeten en succes!

Maurice

Verwijderd

Op vrijdag 30 november 2001 14:16 schreef salvador4 het volgende:

[..]

Blah Blah

(ps waalwijk is geen stad)
O nee?? Vechten?!! ;)

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Op maandag 10 december 2001 14:43 schreef Michaeltjuh het volgende:

[..]

O nee?? Vechten?!! ;)
Doe dat maar gewoon bij mekaar, niet op GoT aub.

Adressen en telefoonnummers kun je uitwisselen op ICQ ;)

Verwijderd

Nou... ik wil de Gathering of Hooligan Tweakers eigenlijk wel eens meemaken. Wie deelt de eerste stoot uit? :Y)

Verwijderd

Overigens las ik in deze thread dat je een Enermax kunt modden om de 5V betrouwbaarder te maken. Kan dit ook voor mijn AOpen voeding? En zo ja, wat moet ervoor gebeuren (beetje soldeerwerk vind ik geen probleem)?

Groeten Maurice

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:41

charrel

Cortisol4life..

ik heb een asus a7v266 alpha pal8045 past prima ik moest alleen een heel klein stukje hoek van het koeblok afvijlen> pastte verder prima> met mijn kingston geheugen kan ik op 155fsb draaien het enigste wat dan weigert zijn me usb poorten.

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:41

charrel

Cortisol4life..

ik heb een asus a7v266 alpha pal8045 past prima ik moest alleen een heel klein stukje hoek van het koeblok afvijlen> pastte verder prima> met mijn kingston geheugen kan ik op 155fsb draaien het enigste wat dan weigert zijn me usb poorten. je kan beter je cas en ras settings zo laag mogelijk zetten dan je fsb zo hoog mogelijk cas/ ras enz maakt meer verschil dan de fsb
Pagina: 1