Toon posts:

kernel update probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
sinds ik m'n linuxserver (slackware 8, kernel 2.4.5) heb overgezet van een 500mb schijf naar een 60gb schijf, en ik lilo heb aangepast om een nieuwe kernel image te booten, kan hij zichzelf niet meer opstarten. na het overzetten werkte hij prima, maar sinds ik daarna lilo een aanpassing heb laten maken kan hij dat niet meer. ik heb een nieuwere lilo geinstalleerd (22.1) maar dat maakt geen enkel verschil.

dit is de lilo.conf:

lba32
boot = /dev/hda
#compact
#delay = 5 # optional, for systems that boot very quickly
vga = normal # force sane state
root = current # use "current" root
#image = /bzImage
image = /vmlinuz
label = linux

vmlinuz is nog de oude kernel. daar draait 'ie nu ook op maar ik boot nu met een diskette.

als ik van de harddisk boot krijg ik LILO 22.1 uncompressing linux.................. en boem, onmiddellijk reboot hij weer. ik heb al van alles geprobeerd met de lilo.conf maar niks lijkt te werken.

weet iemand raad ?

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-08 20:19
Volgens mij is je lilo.conf een beetje rot.

die van mij:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
boot=/dev/hda
root=/dev/hdc7
compact
install=/boot/boot.b
timeout=20
default=Linux
map=/boot/map
prompt
vga=NORMAL
image=/vmlinuz
    label=Linux
    read-only
    append="video=matrox:vesa:404"

image=/vmlinuz-mod
    label=Linux_old
    read-only
    append="video=matrox:vesa:404"

image=/vmlinuz_vmware
    label=Linux_vmware
    read-only
    append="video=matrox:vesa:404 init=3"

image=/linux_2.2.18
    label=linux2
    read-only

other=/dev/hda2
   label=win

Als ik het goed zie heb je geen root aangegeven (staat current).

Verder zijn de keuze opties zo opgebouwd:
code:
1
2
3
image=/linux_2.2.18
    label=linux2
    read-only

die structuur is ook niet te zien in jouw config.

Vergeet niet lilo te draaien na veranderingen van /etc/lilo.conf

succes!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-08 20:52
Wat er waarschijnlijk gebeurt is dat lilo de kernel voorbij de 2gb grens moet laden, wat lilo niet kan (ivm bios limitaties).

Er wordt dan ook aangeraaden een klein (8-16 mb) partitietje (goede klemtoon!) aan het begin van de hd neer te zetten en daar de kernel vanaf te laten laden.

Wat je nog kan proberen: zet de kernel op flop, en boot daarvan. Als dat werkt is het bovenstaande waarschijnlijk het probleem.

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-08 20:19
Op vrijdag 30 november 2001 11:57 schreef darkmage het volgende:
Wat er waarschijnlijk gebeurt is dat lilo de kernel voorbij de 2gb grens moet laden, wat lilo niet kan (ivm bios limitaties).
Dat was vroeger (toen, toen alles nog beter was, je weet wel) zo. Maar de niewere versies van lilo kunnen met grote schijven overweg. Bovendien zegt hij toch dat het eerst wel werkte? Dus toen kon lilo het allemaal nog wel aan? Bad hairday van lilo misschien? :)

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 21:00

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

De nieuwere versies van lilo kunnen zonder probleem booten, ook als de kernel ergens op de HD staat in een gedeelte boven de 2GB. Je mobo moet dit wel ondersteunen, maar dat is over het algemeen geen probleem meer.

edit:
Balk was me te snel af :)

Als je loading/uncompressing kernel krijgt, kan lilo dus de kernel zonder problemen vinden. Het probleem lijkt em in de kernel te zitten (gecompileerd voor een Athlon terwijl je op een PIII draait ofzo?). Je weet zeker dat je lilo je oude vmlinuz laadt?

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• MBMarduk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

MBMarduk

BAR-baar

Oke, ik neem aan dat /dev/hda ook inderdaad die nieuwe 60GB HDD is...right?

Weet je zeker dat'ie gelijk REBOOT? Vreemd.

Zet eens 'prompt' daarbij als je normaliter geen menutje krijgt.
Het verschil tussen 'delay=xx' en 'timeout=xx' weet ik nog steeds niet na 1,5 jaar en manpages te hebben gelezen want volgens mij doen ze hetzelfde; ik heb alleen 'timeout=50'

Maar ja, ik denk ook dat het geen LILO probleem is maar een kernel/interface probleem.
Misschien dat je wat bootparams moet passen aan lilo tijdens booten. Lees: 'man bootparam' als je de kans krijgt.

• MBMarduk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

MBMarduk

BAR-baar

Fuck, ik ging als eerste replyen en nu zit er 'n rij aan replies voor me..LOL :)

Verwijderd

Topicstarter
Over het moederbord : het is een P200 op een Asus p55t2p4 met de originele bios uit '96. met latere biossen wil 'ie de schijf niet eens vinden en boot 'ie helemaal niet. deze bios geeft hem aan als 8,5gb maar hij werkt dus wel helemaal goed. het kan daar in principe toch niet aan liggen want hij is opgehouden met goed functioneren toen ik lilo voor het eerst na die verhuizing naar de 60gb disk een nieuwe bootsector liet schrijven. de originele die was meegeghost deed het prima
ik weet idd zeker dat deze kernel image goed is want het is gewoon de originele 2.4.5 die bij de distro zat. die heeft 'ie altijd gedraaid.
het is echt pas stuk gegaan toen ik lilo voor het eerst die bootzooi liet verbouwen NADAT hij verhuisd is.
Pagina: 1