Toon posts:

[LC]Mod op heatsink voor bredere,stillere fan?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Eej lui,

ik heb nu een zwaar lawaaierige 7300RPM fan op me ThermoSonic heatsink en nou vroeg ik me af of het mogelijk is om als het ware een soort luchtsluis op de heatsink te zetten met een smallere onderkant die op de heatsink past en een verbreding naar boven, waar dan een stuk stillere, maar evenveel lucht verplaatsende, bredere dan op kan :?

ps. als iemand dit wel eens heeft gezien of zelf heeft gedaan, please tell me about it ;)

Verwijderd

Tjeempig,
die dingen heten een fanadapter. Search op topicnaam+inhoud geeft 57 resultaten.

Hij staat ook hier http://www.tweakers.net/pricewatch/19914 in de pricewatch.

:P

Verwijderd

Topicstarter
Ok en welke fan van 80mm geeft ongeveer evenveel luchtverplaatsing als me huidge 7300RPM 60mm fan :?

Verwijderd

Op vrijdag 30 november 2001 12:24 schreef Locutus-of-Borg het volgende:
Ok en welke fan van 80mm geeft ongeveer evenveel luchtverplaatsing als me huidge 7300RPM 60mm fan :?
Delta 80hp >:)

Verwijderd

het zal niet minder zijn dan je huidige Thermosonic

ps. ik heb nog wel een fanadapter van 60 naar 80 liggen voor je. (hij is wel van hout) >:)

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
ik heb dat dus ook geprobeerd (met een alpha pal6035) en ik had er in plaats van een 20cfm 60mm fan een 30cfm 80mm fan opgezet en me temp werd zelfs hoger!

ik heb de fan vervangen zonder de heatsink van me CPU af te halen dus het lag ook niet aan de hoeveelheid koelpasta... dus verwacht geen wonderen.

Verwijderd

Op vrijdag 30 november 2001 12:30 schreef Leipo het volgende:
ik heb dat dus ook geprobeerd (met een alpha pal6035) en ik had er in plaats van een 20cfm 60mm fan een 30cfm 80mm fan opgezet en me temp werd zelfs hoger!

ik heb de fan vervangen zonder de heatsink van me CPU af te halen dus het lag ook niet aan de hoeveelheid koelpasta... dus verwacht geen wonderen.
Klopt, bij mijn kameraad werdt ie ook ca. 5 graden warmer! bij mij 10 graden koeler :):):)

Verwijderd

Topicstarter
Ik verwacht geen wonderen. Ik wil zelfs wel wat temp inleveren, maar ik wil gewoon minder herrie.

Nou is dus eerder de vraag of de herrie veel scheelt of niet :?

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Op vrijdag 30 november 2001 12:39 schreef Locutus-of-Borg het volgende:
Ik verwacht geen wonderen. Ik wil zelfs wel wat temp inleveren, maar ik wil gewoon minder herrie.

Nou is dus eerder de vraag of de herrie veel scheelt of niet :?
het zal wel schelen in herrie (tenminste bij mij wel) maar omdat de fan de lucht moet samen drukken/trekken door die fanadapter zal hij wel meer herrie maken dan dat hij zou doen als hij gewoon als casefan of iets dergelijks gebruikt zou worden.

het zal zeker stiller zijn dan die fan die je nu hebt :)

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dan ga ik er gewoon voor... maar als me cpu nu 1@1,33Ghz ongeveer met me case dicht tegen de 40 graden @100% stressed wordt en ik toch nie verder kan/wil overklokken? Wat voor 80mm fan moet ik dan kopen i.p.v. de 7300RPM 60mm fan van nu :?

Verwijderd

Topicstarter
Iemand :?

Verwijderd

Waarom geen 92 mm fan.. dan heb je meer CFM's en dus lagere temp .. (ik weet niet of een toename van CFM gepaard gaat met lagere temperatuur, maar dat is wel aannemelijk)

MP80 of een 92 mm Sunon fan zou ik nemen..

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 01 december 2001 00:36 schreef n0va^ het volgende:
Waarom geen 92 mm fan.. dan heb je meer CFM's en dus lagere temp .. (ik weet niet of een toename van CFM gepaard gaat met lagere temperatuur, maar dat is wel aannemelijk)

Omdat zoals ik al zei, ik dat ding niet wil aanschaffen voor een betere temp, maar voor MINDER HERRIE >:)

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

neem n papst fan, die zijn geloof ik het stilst :)

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 01 december 2001 00:36 schreef n0va^ het volgende:

OW ik lees nu pas goed... 92mm en uh... hoe krijg ik die op me 60mm heatink.. heb je ook 60 --> 92mm adapters :?

Verwijderd

neem een zalman haha.. ik wil der ook een maar ->>> geen geld |:( voor 90 piek heb je er een en die zijn stil!!! (20 Decibel!!) mijnes = 7000 rpm, en 49 decibel :S

Verwijderd

Op zaterdag 01 december 2001 03:24 schreef Locutus-of-Borg het volgende:

[..]

Omdat zoals ik al zei, ik dat ding niet wil aanschaffen voor een betere temp, maar voor MINDER HERRIE >:)
92 mm @ 7volt.. en je bent klaar..

Verwijderd

Topicstarter
TNX MAN! ;) Dat had ik nodig... die 120mm fan adapter ziet 'r errug gaaf uit. En hij koelt ook nog 't best als ie de lucht van de heatsink wegzuigt.

Maar waar kan ik zo'n 60->120mm fan-adapter krijgen :?

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie trouwens dat een papst 92mm fan zo'n 50 piek kost (excl. verzendkosten) en dat 'r verschillende varianten zijn:
Papst 3412NM fl. 52,00

92mm
dubbele kogellager
42,35 CFM
12 Volt
28 dB

Papst 3412N fl. 52,00

92mm
49,4 CFM
12 Volt
32 dB

Papst 3412NH fl. 52,00

92mm
55,3 CFM
12 Volt
36 dB
Welke kan ik dan het best nemen :?

En nogmaals, waar kan ik een 60-->92mm fan-adapter kopen/krijgen :?

• mcp20366
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-04-2025
http://www.papst.de

Hier valt zelfs de hele catalogus in PDF formaat te halen. Realiseer je dat de fans leverbaar zijn in standaard uitvoering en met extra's zoals speedmonitoring en warmteregulators.

8412 NG is standaard
8412 N2G heeft speedmonitoring

Overigens, Display Electronika voert ze gewoon in het assortiment.

Intel Z97, i5-4670K, 8GB Corsair DDR3@1600, nVidia 780Ti, SSD M2 256GB, Obsidion 250D Case, K95

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 02 december 2001 16:38 schreef mcp20366 het volgende:
http://www.papst.de

Hier valt zelfs de hele catalogus in PDF formaat te halen. Realiseer je dat de fans leverbaar zijn in standaard uitvoering en met extra's zoals speedmonitoring en warmteregulators.

8412 NG is standaard
8412 N2G heeft speedmonitoring

Overigens, Display Electronika voert ze gewoon in het assortiment.
Papst weet ik wel aan te komen ja.. ok, standaard wordt 't dan dus.

Maar waar kan ik aan die fan-adapter(s) komen :?

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 02 december 2001 16:50 schreef Locutus-of-Borg het volgende:

[..]

Papst weet ik wel aan te komen ja.. ok, standaard wordt 't dan dus.

Maar waar kan ik aan die fan-adapter(s) komen :?
Iemand :?

Verwijderd

Topicstarter
Nou zeg: kom op mensen :P

Verwijderd

Topicstarter
Nou zeg |:(

Verwijderd

Op vrijdag 30 november 2001 10:29 schreef Hooi het volgende:
Tjeempig,
die dingen heten een fanadapter. Search op topicnaam+inhoud geeft 57 resultaten.

Hij staat ook hier http://www.tweakers.net/pricewatch/19914 in de pricewatch.

:P
Dit had ik al helemaal bovenaan in de thread gepost, hij staat gewoon in de pricewatch.

//edit

Oeps, daar staat'ie inmiddels niet meer. :+
Sterker nog, ik zie ze helemaal nergens meer .... :'(

Verwijderd

Hehe

Was effe bezig met Return to Wolfenstein downloaden met filmpjes en trailers etc., dus had ik wat tijd om te zoeken.

Voor deze moet je een creditcard, eventueel een Paypal account, hebben.

http://store.yahoo.com/millisec99/fanadapters.html

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 03 december 2001 02:48 schreef Hooi het volgende:
Hehe

Was effe bezig met Return to Wolfenstein downloaden met filmpjes en trailers etc., dus had ik wat tijd om te zoeken.

Voor deze moet je een creditcard, eventueel een Paypal account, hebben.

http://store.yahoo.com/millisec99/fanadapters.html
Leuk, maar heb liever 92mm of 120m adapater >:)

Verwijderd

Topicstarter
Niemand :?

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Haal anders tweedehands eentje

Net zo makkelijk. Voor relatief weinig geld zijn er vaak wel 120mm fans te halen. Bouw er dan gewoon zelf een adaptertje bij. Even goed tekenen en dan bouwen van dun hout, kunststof of stevig karton.

Heb voor m'n vaders PII een fanadapter gebouwd. Nu zuigt een 80mm fan de lucht langs de heatsink direct de kast uit. 80mm fan op 7V gezet en nu maakt de harddisk op idle meer geluid dan de fan.

ieeeepppppp :P

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 03 december 2001 17:23 schreef VROEM! het volgende:
Haal anders tweedehands eentje

Net zo makkelijk. Voor relatief weinig geld zijn er vaak wel 120mm fans te halen. Bouw er dan gewoon zelf een adaptertje bij. Even goed tekenen en dan bouwen van dun hout, kunststof of stevig karton.

Heb voor m'n vaders PII een fanadapter gebouwd. Nu zuigt een 80mm fan de lucht langs de heatsink direct de kast uit. 80mm fan op 7V gezet en nu maakt de harddisk op idle meer geluid dan de fan.
Zoals ik al eerder zei. Fans kom je wel aan, maar die adapter.. ik ben niet zo handig |:(

Verwijderd

Topicstarter
Echt niemand die me kan vertellen waar ik zo'n adapter vandaan kan halen, zonder 'm zelf te kopen :?

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 04 december 2001 18:16 schreef Locutus-of-Borg het volgende:
Echt niemand die me kan vertellen waar ik zo'n adapter vandaan kan halen, zonder 'm zelf te kopen :?
Blijkbaar niet :(

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~rinusngb/tweaks/92mm/92mm_7.jpg

Ik heb dit zonder fanadapter gedaan en werkt prima.
Ik ging alleen niet voor de stilte maar voor de betere prestaties.

kabelaars klik hier:
Plaatje 1600x1200 900kb

BTW: er zit nu een blue orb op mijn chipset
Pagina: 1