Toon posts:

Search, search, search...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Stel je voor: je bent gek op koken. Je bent met 500 andere koks in een zaal en je hebt een vraagje over het bereiden van Russische eend. Wat doe je dan? Dan stel je de vraag aan de mensen om je heen. Iedereen vind het leuk om ervaringen uit te delen (en om een beetje te showen met hun kennis). Je gaat dan niet de zaal uit, naar de bibliotheek om het antwoord te zoeken. Je weet dat er allemaal mensen om je heen zijn die gek zijn op koken en die niets liever willen dan hun ervaringen delen met jou. Dat is een van de hoofdredenen dat je nij elkaar bent! Met elkaar praten of je favorite onderwerp en zo.

Zo zie ik GoT toch ook een beetje. Een samenkomst van mensen met dezelfde interesse: computers. En al die mensen willengraag hun kennis delen met anderen en gebruik maken van elkaars kennis.

In sommige fora wordt het de laatste tijd minder gezellig. Ik heb drie maal een topic geopend over Cinemaster en Ti200 en drie maal werd er alleen maar gezegd: gebruik search. En hop slot erop. Nou heb ik natuurlijk al gesearched. In mijn topic staat zelfs dat ik dat gedaan heb en dat ik geen antwoord kon vinden. En nóg werden de eerste twee topic op slot gegooid. En de derde zal dan wel volgen ook. (Het eerste antwoord was alweer: Search!). Geen verdere uitleg. Het is net alsof ze zeggen: via search vind je het zeker! Maar ik het vind het dus niet!

Ik volg GoT nu een jaar lang en echt elke dag. Met veel plezier. Maar het moet nie ál te streng en saai worden.

Misschien zie ik het verkeerd, hoor. Gooi hier dan ook maar een slot op...

Verwijderd

Hoe denk jij dat die koks zich voelen als ze voor de 134536356e keer de vraag krijgen: "Wat is een vork?", terwijl in het kookboek op pagina 1 duidelijk een beschrijving en gebruikshandleiding van een vork staat?

• Flaman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-12-2022
Ik als complete leek op het gebied van videokaarten en dergelijke, adviseer je bij deze om

1)GoT search te gebruiken :+ [topic=21837/1/50] bv/misschien
2)Het medium 'Internet' een gokje wagen (lees:zoekmachines)Ik noem zomaar een google
3)De nieuwste drivers downloaden bij de site van je leverancier

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 30 november 2001 10:01 schreef Flaman_Creationz het volgende:
Ik als complete leek op het gebied van videokaarten en dergelijke, adviseer je bij deze om

1)GoT search te gebruiken :+ [topic=21837/1/50] bv/misschien
2)Het medium 'Internet' een gokje wagen (lees:zoekmachines)Ik noem zomaar een google
3)De nieuwste drivers downloaden bij de site van je leverancier
Dit heb ik dus allemaal al gedaan... Punt 1, 2 en 3. Vandaar dat ik me afvraag waarom het topic op slot wordt gegooid. Maar nu wordt dit bericht lichtelijk OT en komt er hier zo een slotje op... ;)

En HlpDsk: ik snap natuurlijk wat je bedoelt: ik begrijp het helemaal. Het was maar een voorbeeld. Maar ik begrijp het niet dat een topic op slot wordt gegooid als er een vraag wordt gesteld waarop nergens een antwoord is te vinden. En dan ook écht niet dus. Dáár is GoT volgens de vele FAQs toch voor bedoeld? Wat ik bedoel te zeggen: ik wordt hier en daar te snel een slot op gegooid of gezegd: gebruik search. Zoals ik al zei, ik ben geen newbie hier, dus ik weet ongeveer hoe het hoort (ongeveer...) Hoe weten de mods of er wel een antwoord op een bepaalde vraag gevonden kan worden? De mods zijn ook niet alleswetend. Neem ik aan.

Verwijderd

Hellogoodbye: en als je je vragen nou eens iets anders brengt?

Niet van:
"ik heb gezocht en niets gevonden". Dat kan iedereen wel posten ;)

Maar:
Kijk dit vond ik via {insert google link met searchwaardes} en dit via {insert Ilse link met searchwaardes} maar daar staat niets duidelijks bij over wat ik wil weten. Dit en dit vond ik wel interessant maar dit wil ik nog even weten.

Het is maar een idee hoor ;)

Het is vaak gewooon een manier van overbrengen.

Verwijderd

Op vrijdag 30 november 2001 10:58 schreef ItSnows het volgende:
Hellogoodbye: en als je je vragen nou eens iets anders brengt?

Niet van:
"ik heb gezocht en niets gevonden". Dat kan iedereen wel posten ;)

Maar:
Kijk dit vond ik via {insert google link met searchwaardes} en dit via {insert Ilse link met searchwaardes} maar daar staat niets duidelijks bij over wat ik wil weten. Dit en dit vond ik wel interessant maar dit wil ik nog even weten.

Het is maar een idee hoor ;)

Het is vaak gewooon een manier van overbrengen.
Dat vind ik (ja ik zelfs) wel wat ver gaan eigenlijk. Dan ben je 80% van je posting bezig om een verklaring te geven waarom je in godsnaam een topic opent.

Nee, het lijkt mij veel beter als gewoon een gerealiseerd wordt dat er gewoon een beetje niveau van iemand verwacht wordt en er vanuit wordt gegaan dat niet zomaar de eerste de beste vraag gesteld wordt die op elke andere site of in de GoT-search beantwoord wordt.
Wat mij betreft hoef je niet eens te vermelden DAT je de search hebt gebruikt of overal al hebt gezocht, ALS je het maar gedaan hebt. :7

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:16

Exirion

Gadgetfetisjist

Op vrijdag 30 november 2001 09:09 schreef hellogoodbye het volgende:
Stel je voor: je bent gek op koken. Je bent met 500 andere koks in een zaal en je hebt een vraagje over het bereiden van Russische eend. Wat doe je dan? Dan stel je de vraag aan de mensen om je heen. Iedereen vind het leuk om ervaringen uit te delen (en om een beetje te showen met hun kennis). Je gaat dan niet de zaal uit, naar de bibliotheek om het antwoord te zoeken. Je weet dat er allemaal mensen om je heen zijn die gek zijn op koken en die niets liever willen dan hun ervaringen delen met jou. Dat is een van de hoofdredenen dat je nij elkaar bent! Met elkaar praten of je favorite onderwerp en zo.
Inderdaad, maar als dat een gezelschap van behoorlijk gevorderde koks is, en zelfs veel vakkoks, dan verwachten die bij hun bijeenkomst een redelijk niveau.

De kook die-hards hebben geen zin om vragen te krijgen over het koken van een simpele kippebouillon, want daar is hun bijeenkomst niet voor bedoeld. Ze willen het hebben over dingen die voor iedereen in hun gezelschap interessant genoeg zijn.

Zoals HlpDsK al zei: in zo'n gezelschap verwacht je geen basisvragen die in elk kookboek zelf uit te zoeken zijn. Je verwacht toch op z'n minst dat de bezoekers de basis zonder meer beheersen.

En als er op een bijeenkomst elke keer gevraagd wordt hoe je tomatensoep moet maken, dan zeggen ze dat je maar beter op had moeten letten, of dat je moet gaan Searchen in de notulen van de vorige bijeenkomsten :Y)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Ben ik het mee eens. Maar ik vind niet dat mijn vraag een simpele vraag is uit het beginnershandboek (vandaar dat ik het had over Russische eend en niet kippebouillon...).
De wegen die leiden naar een antwoord zijn wel uit het beginnershandboek. Maar die wegen had ik al bewandeld. De vraag die blijft staan is niet voor beginners maar voor ervaren lui, of voor mensen die toevallig ervaring met het onderwerp hebben.

Ik ben het ook eens met Courage: de opmerking van ItSnows alleen maar leidt tot RSI en forumvervuiling vanwege het overbodig intypen van info die nergens toe leidt. Nieuwelingen moeten worden opgeleid, maar mensen met ervaring (zoals ik) weten dat de search gebruikt moet worden.

Misschien moeten mods i.p.v. gelijk een slot erop gooien eerst ff kijken wie het topic geplaats heeft (hoeveel topics heeft die persoon geplaatst? sinds wanneer is 'ie aangemeld?). Dat scheelt hen ook weer typwerk en het kopieren van links naar hun FAQ's. Ik heb sinds 24-11-2000 431 posts geplaatst. Dat lijkt me meer dan genoeg om aan te nemen dat ik geen lullige of onnozele beginnersvragen stel.

De helft van bijvoorbeeld VB staat nu op slot: geen gezicht. Ziet er erg negatief uit, vind ik. En doordat ze op slot zijn kan nu niemand meer sommige nieuwelingen tips geven: de link naar de FAQ is ook niet allesoplossend...

Tot slot: iedereen vergist zich wel eens (bijvoorbeeld door een typo tijdens zoekopdracht of zo: had ik laatst met 4 in 1 drivers: type je nou 4 in 1 of 4in1 of 4-in-1 of... etc.). Als iemand zich vergist kan je dat gewoon even mededelen en alsnog anderen de gelegenheid geven de weg te wijzen naar een terzake doende topic of andere link.

Verwijderd

Als ik iemand naar de search verwijs doe ik dat als ik zeker weet dat een vraag daarin staat al.

Helaas schreeuwen veel (veelal zelf niet lang geregde) users te pas en te onpas met "search!", zonder ook ff gekeken te hebben of DIE vraag er ook wel in staat.

• TheGhostInc
  • Niet online
Om er nog maar iets Off-topics aan toe te voegen:

Als in de helft van de reacties geroepen wordt:

GEBRUIK DE SEARCH

Dan is dat eigenlijk nog irritanter dan dat iemand even searched, de link paste waarin het misschien staat, en vraagt of dat de bedoeling was.

Een topkok zal nooit zeggen: "Gebruik een kookboek"
Maar zal dan een kookboek pakken en laten zien waar het staat, want misschien was de vraag verkeerd gesteld.

* TheGhostInc denkt dat je er niet aan ontkomt veel dezelfde vragen te krijgen, beantwoord deze zo af en toe ook, als ik de search gebruik dan heb ik het na een topic of 100 ook wel gehad....

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Op maandag 24 december 2001 20:03 schreef TheGhostInc het volgende:
Om er nog maar iets Off-topics aan toe te voegen:
SCHOP!

:P

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:35

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Op maandag 24 december 2001 20:09 schreef BreadFan het volgende:

[..]

SCHOP!

:P
Vandaal :P

• OProg
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-01-2022

OProg

Molletje

Iemand die een echte topkok wil worden zal daar zelf wat voor moeten doen, zoeken, lezen, proberen en pas als het echt niet lukt hulp vragen. Niet meteen vragen zonder ook maar moete te doen het antwoord te vinden. Imand die de antwoorden altijd maar als hapklare brokken op zijn bord krijgt zal nooit een echte topkok worden :)

Ik ben wel bereid te helpen en verwijs altijd wel vriendelijk naar een goed topic of een plaats waar het te vinden is. Alleen maar 'search' of 'UTFS slotje' roepen is zo zinloos... (maar dat is een ander verhaal) :)

• TheGhostInc
  • Niet online
BTW.
Sorry voor het ophalen van het oude topic, was een vergissing, was aan het searchen en toen kwam ik per ongeluk hierin terecht, had gemist dat dit een oud topic was...
Pagina: 1