Toon posts:

Sinterklaas bestaat

Pagina: 1
Acties:
  • 129 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Met mijn mond vol pepernoten kwam ik tot de voldende gedachte:

Sinterklaas bestaat. Je ziet 'm op tv, hij heeft een baard, hij deelt kadootjes uit, hij heeft een mijter op z'n kop en schimmel tussen z'n benen. En dan besta je. Het doet er in wezen niet toe of die baard echt is, of dat-ie wel al 600 jaar oud zou zijn, en of dat wetenschappelijk gezien haalbaar is. Mijn punt is dat-ie in de hoofden van mensen bestaat, en dat het als zodanig een 'materieloos' fenomeen is. Kinderen geloven dat de baard echt is, volwassenen weten dat-ie nep is (uitzonderingen daargelaten). Maar dat Sinterklaas een baard heeft, daar twijfelt niemand aan.

Hetzelfde geldt mijns inziens voor God. Sommigen denken dat-ie een verzinsel is, en sommigen geloven er *echt* in ('de kinderen', zeg maar). Maar als fenomeen bestaat-ie, we weten allemaal zo'n beetje wat we ermee bedoelen. En we hebben er allemaal direct of indirect mee te maken. Kortom: God bestaat, of we het nu leuk vinden of niet.

Verwijderd

Ik zie het liever als 'het beeld van Sint Nicolaas' bestaat, of het begrip dit of dat bestaat, en er bestaat een beeld van God.

Dat wil niet zeggen dat ze bestaan natuurlijk, maar er bestaat in ieder geval een projectie van de beelden in de hersenen van zij die geloven.

Ik zou zoiets zelf trouwens een illusie noemen, ga er maar niet op in ;)

Verwijderd

God bestaat niet en Sinterklaas ook niet;
van de Kerstman weet ik het nog zo net niet.... :?

Het geloof in deze drie 'fenomenen' bestaat echter
wel en in één van de drie soms meer dan me lief is... ;)

En tja...;
die Paashaas hè, wat moet ik daar nou mee... :?

'k Geloof in zijn eieren want zolang het wat oplevert
krijg je mij niet zo gek mijn 'geloof' in deze vier 'illustere figuren' op te geven... :)

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-01 10:57
:Z alweer een topic over mensen die hun mening dat God niet bestaat willen opdringen??? :Z
Jaaa we weten het nu wel! Gewoon tegenovergestelde Jehova's getuigen zijn jullie...

Verwijderd

Gezien de stelling dat bezoeker van alle leeftijden zijn, vind ik dit een klotig topic.

• GenetiX
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-01 16:00
Op vrijdag 30 november 2001 09:02 schreef Masta-T het volgende:
Gezien de stelling dat bezoeker van alle leeftijden zijn, vind ik dit een klotig topic.
Je hebt gelijk, al lijkt me de kans klein dat "gelovigen" op dit forum rondneuzen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ach, het ging er eigenlijk om dat 'het bestaan' van iets of iemand op meerdere manieren uitgelegd kan worden. En je kan me niet wijsmaken dat zo'n topic vele kinderhartjes zal verwoesten, dan neem je het toch iets te letterlijk. Bovendien lijkt me de kans dat een willekeurige kleuter op een vunzige hardcore site terechtkomt groter, dan dat ze in dit forum verdwaald raken.

Of geloofde je er zelf nog in..? :)

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-01 08:08

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Het fenomeen Sinterklaas bestaat dat wij daar elke jaar een tig aantal studenten / acteurs voor inzetten om dat fenomeen tastbaar te maken doet hier niks aan af. En mischien heeft er ooit wel zo'n figuur bestaan

Verwijderd

Tja, je weet nooit... Misschien dat een verdwaalde kleuter net het topic 'Also sprach Zarathustra' heeft doorgelezen en nu opeens gaat twijfelen of de baard van Sinterklaas wel echt is...

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-01 04:54

unclero

MB EQA ftw \o/

Sinterklaas bestaat inderdaad...
Net als OBL, heeft ook een jurk, baard, eigenzinnig hoofddeksel, rijd op een paard, en doet vervelende dingen met mensen die hij niet mag...

Of is dit misplaatste humor?

In beide gevallen gaat het om een naar voren geschoven persoon door een groep mensen, die hun hoop geeft op iets (zij het dat het een wat materialistischer is dan het andere).

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Verwijderd

Topicstarter
Affijn, ik heb inmiddels al commentaar op dit topic gekregen (van de moderators), dus laat ik nog pogen om een nieuwe impuls aan de discussie te geven: ik zou willen beargumenteren dat Sinterklaas en God opvallend veel gemeen hebben:

1. Zowel God als de Sint zijn vriendelijke, doch strenge oude mannen met baarden (in het klassieke godsbeeld, de oude man op de wolk)

2. Als je zondigt kom je in de hel, als je stout bent krijg je de roe (en zowel bij God als Sinterklaas nemen we dat niet meer zo serieus, da's nóg een overeenkomst)

3. Wie zoet is krijgt lekkers, wie goed leeft komt in de hemel.

4. Sinterklaas is al heel oud, en zal ook nooit doodgaan. Hetzelfde geldt voor God.

5. Bij Sinterklaas op schoot zitten, dat is zoiets als 'voor de Troon van God verschijnen' ("Wat leest Sint hier allemaal over jou in het Grote Boek?")

6. Zowel God als de Sint worden vurig bezongen en geëerd in liederen - Here Jezus, kom maar binnen met je knecht ;)

En zo zullen er nog wel meer overeenkomsten zijn tussen God en Sinterklaas. Dat brengt mij tot de volgende stelling: God is eigenlijk een soort Sinterklaas voor volwassenen.

Wie is het daar (niet) mee eens?

Verwijderd

Ik denk dat het dan eerder andersom is: Sinterklaas is een soort God voor kinderen.

Maar nee, er zijn toch ook iets te veel verschillen om zo'n vergelijking te kunnen trekken...

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-01 04:54

unclero

MB EQA ftw \o/

Neenee, Sinterklaas is een soort 'god' voor de middenstand.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Verwijderd

Topicstarter
Mwoa, ben ik het niet mee eens. Kinderen worden gechanteerd met de komst van de Sint: "Lief zijn, anders krijg-ie straks niks van Sinterklaas" (= niet in de hemel komen) Of nog erger: "...anders krijg je met de roe, en ga je in de zak mee naar Spanje" (= in de hel komen)

Het lijkt op het eerste gezicht misschien een kinderachtige vergelijking, maar er zijn tal van dit soort parallellen te trekken. Net als bij het sinterklaasfeest krijg je bij religie allerlei moois in het vooruitzicht gesteld, als je je maar gedraagt zoals de regeltjes voorschrijven. Want anders loop je niet alleen het lekkers mis, nee, je krijgt zelfs straf!

Omdat het sinterklaasfeest in zekere zin kan worden gezien als een vereenvoudigde versie van religie, is het mijns inziens een goed hulpmiddel om religie in het algemeen in het juiste perspectief te zetten. Het relativeert, bedoel ik daarmee.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 30 november 2001 13:20 schreef unclero het volgende:
Neenee, Sinterklaas is een soort 'god' voor de middenstand.
Met dien verstande dat de middenstand er zelf niet in gelooft, maar het komt ze allemaal wel erg goed uit (handel). In dat opzicht zou je middenstand kunnen vergelijken met personen/stromingen die religie handig gebruiken om er zelf beter van te worden. Vul zelf maar in...

• wizza
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-01 22:36

wizza

/dev/null

Op vrijdag 30 november 2001 13:28 schreef Deejay68 het volgende:
Mwoa, ben ik het niet mee eens. Kinderen worden gechanteerd met de komst van de Sint: "Lief zijn, anders krijg-ie straks niks van Sinterklaas" (= niet in de hemel komen) Of nog erger: "...anders krijg je met de roe, en ga je in de zak mee naar Spanje" (= in de hel komen)
Ik ben het deels wel met Deejay68 deels,
Toch vind Sinterklaas is gewoon een
manier om kinderen bang te maken, te chanteren! Zodat
ouders het hele jaar door kunnen zeggen:"Als je nou niet
stopt met zeuren, dan vertel ik het aan Sinterklaas en krijg
je geen cadeautjes en moet je voor staf mee in de zak naar
spanje!"

Anderzijds is zijn stelling wel juist, Sinterklaas bestaat,
al zie ik het meer als een bijbaantje .. :

Koos is 364 dagen per jaar Timmerman, behalve op 5 dec.
dan is Koos sinterklaas! ;)

♛ ᴜs͟͟ᴜs͟͟ ᴍᴀɢɪs͟͟ᴛᴇʀ ᴇs͟͟ᴛ ᴏᴘᴛɪᴍᴜs͟͟! ♛

Verwijderd

Op vrijdag 30 november 2001 13:37 schreef wizZa het volgende:

[..]

Ik ben het deels wel met Deejay68 deels,
Toch vind Sinterklaas is gewoon een
manier om kinderen bang te maken, te chanteren! Zodat
ouders het hele jaar door kunnen zeggen:"Als je nou niet
stopt met zeuren, dan vertel ik het aan Sinterklaas en krijg
je geen cadeautjes en moet je voor staf mee in de zak naar
spanje!"
Mjah, maar de priesters cq voorgangers (tijdje geleden al weer)... 'zeiden' als je NIET in god geloofd en niet braaf elke zondag in de kerk komt zitten etc. etc. dan ga je naar de hell, dat komt dan ook weer op het zelfde neer?!

Want ja, niemand kon toen der tijd lezen.. dus ze konden de peops van alles wijz maken, en hebben ze het 1 en ander aan de bijbel toegevoegt.

En kinderen (<10) kunnen niet (goed) realistish denken. Dus gaan ze er van uit wat hun ouders zeggen wel waar is, en tsjah... kadootjes krijgen etc. is toch niet zon ramp :D.

Verwijderd

Op vrijdag 30 november 2001 13:28 schreef Deejay68 het volgende:
Totdat de kinderen ontdekken dat Spanje best een fijn land is, en dan gaan ze zich enorm misdragen in de hoop meegenomen te worden naar het zonnige Spanje. :P

Ik ben benieuwd hoe het met deze feestelijke gelegenheid gesteld is bij de Spanjaarden die in Nederland wonen.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 30 november 2001 13:54 schreef Kyori het volgende:
Totdat de kinderen ontdekken dat Spanje best een fijn land is, en dan gaan ze zich enorm misdragen in de hoop meegenomen te worden naar het zonnige Spanje. :P
Ik denk dat de meeste kindertjes toch liever bij pappa en mamma willen blijven, dan in een juten zak te worden verscheept naar een ver land. :'( Het is dus niet relevant of Spanje een fijn land is.

Verwijderd

Op vrijdag 30 november 2001 13:54 schreef Kyori het volgende:

Ik ben benieuwd hoe het met deze feestelijke gelegenheid gesteld is bij de Spanjaarden die in Nederland wonen.
Stel je voor... een feest in Spanje, in zelfde zin alleen dan moeten de kids naar Nederland.... Ok, geef toe is niet helemaal het zelfde want dan zitten ze hier gelijk aan de water pijp :7 met een muts op :* :* :* :*....

Verwijderd

Op vrijdag 30 november 2001 12:09 schreef Deejay68 het volgende:

1. Zowel God als de Sint zijn vriendelijke, doch strenge oude mannen met baarden (in het klassieke godsbeeld, de oude man op de wolk)
uhm..
om de een of andere reden had ik toch niet zo'n beeld van God.

maar zowel het fenomeen sinterklaas als God zijn je door je ouders bijgebracht, en na enkele jaren vertellen ze vervolgens vrolijk dat sinterklaas niet bestaat.. dan ga je ook nadenken over God.
je hebt dat wel eerst zo vrolijk aangenomen.. maar als je in het verleden gaat terugzoeken naar hard bewijs van het bestaan van een God. dan kom je toch met nix terug d8 ik zo.
(de bijbel is geschreven door mensen, het zal zeker een kern van waarheid bevatten en veel levenswijsheden.. maar ik zou niet durfen zeggen dat alles wat erin staat waar is.)

verder.
Jezus zie ik vaak als een buitenaards wezen dat min of meer toevallig op aarde was, en daar het een en ander heeft helpen recht te trekken. vervolgens stijgt ie op naar de hemel in een wolk ('beam me up scotty' ?) en er zijn ook andere passages in de bijbel die suggereren dat er ooit buitenaardse wezens op aarde zijn geweest (waar precies moet ik aan me ouders vragen.. zelf ben ik in de bijbel niet verder gekomen dan genesis 3 :Z zo saai geschreven..)
een van die gedeelte gaat over ijzeren dingen met veel lichten (jah.. behoorlijk vaag.. maar als je Close Encounters of the 3rd kind hebt gezien.. dan ga je toch nadenken..)

en wat ik ook een lastig punt vind..
wie of wat is God ?
en dat is gewoon een punt waar ik niet echt een goed antwoord weet te vinden..

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-11-2022
de originele sinterklaas bestond ook !! omstreeks 600 na Christus. In Italië dacht ik, een of ander hoge bisschop.

dikzak

Verwijderd

En zo zullen er nog wel meer overeenkomsten zijn tussen God en Sinterklaas. Dat brengt mij tot de volgende stelling: God is eigenlijk een soort Sinterklaas voor volwassenen.

Wie is het daar (niet) mee eens?
Ik, voor de volle 100% !!

God (of Allah, of Thor, of Jaweh, of hoe je het ook wilt noemen) is een drug voor de mens. Een paar duizend verzonnen door een stel halve barbaren, en sindsdien geforceerd in stand gehouden door een stel hypocriete macht- en geldbeluste misleiders.

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-01 12:56

Tourniquet

Hiya, fellas!

Op zondag 02 december 2001 22:26 schreef Chello200 het volgende:
de originele sinterklaas bestond ook !! omstreeks 600 na Christus. In Italië dacht ik, een of ander hoge bisschop.
http://www-astro.physics.ox.ac.uk/~erik/sint/sint_nl.html

Hij was bisschop in Myra, in het huidige Turkije.

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

• pope0r
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-02-2024
PFffft, kom op, dat weed elk klein kind uit groep 5, misschiein niet dat ie uit Turkije kwam..PUH-lease.

Verwijderd

PFffft, kom op, dat weed elk klein kind uit groep 5, misschiein niet dat ie uit Turkije kwam..PUH-lease.
Ja maar waar het om gaat, is dat er nog zo'n sprookje is (namelijk het geloof, dat gedoe met god enzo), en dat wordt wél door miljoenen volwassenen als zoete koek geslikt. Raar toch?

• pope0r
Ohja, klopt, uiteraard. Daar gaat dat ene topic van mij ook aardig over, over jezelf blind houden. Maar, ik had het dan ook alleen over het ontstaan van Sinterklaas.

• oogapp0ltje
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ik ben ervan overtuigd hoor... hij draagt een baard, is altijd in het nieuws, is een buitenlander, en zijn echte naam luid osama bin laden

| To acknowledge what is known as known and what is not known as known is knowledge. |

Verwijderd

Op vrijdag 30 november 2001 04:00 schreef Mastermind het volgende:
:Z alweer een topic over mensen die hun mening dat God niet bestaat willen opdringen??? :Z
Jaaa we weten het nu wel! Gewoon tegenovergestelde Jehova's getuigen zijn jullie...
dat noemen ze een discussieren, en dit is een forum dus dit is opzich wel een goede plek voor dat soort dingen.. kewl ik wist trouwens niet dat ik een omgekeerde jehova getuige was :)

• pope0r
Pft, wat een domme aanval van die gast! Want ja, als ik t zou kunnen, zou ik iedereen willen laten zien dat god niet bestaat. Maarja, niet iedereen wil dat.

En inderdaad, daar is dit forum voor. Dus niet zeuren.

Verwijderd

Op vrijdag 30 november 2001 09:10 schreef GenetiX het volgende:

Je hebt gelijk, al lijkt me de kans klein dat "gelovigen" op dit forum rondneuzen
Nou dan moet je nog maar eens goed rondneuzen, want er neuzen hier echt wel gelovigen rond. ;)

Verwijderd

en hij heet bram van de vlught en is een gewaardeerd en respectabel acteur ? :]

• Mannes
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-12-2025
Op vrijdag 30 november 2001 03:02 schreef koekoeksjong het volgende:
God bestaat niet en Sinterklaas ook niet;

blaat
bestaat sinterklaas niet ?!?!?! heb ik me dan al deze 15 jaar laten misleiden door mijn ouders, vrienden en andere lui ?

keej nu weer serieus...
Sinterklaas bestaat WEL.. al is het enkel het fenomeen, hij bestaat.

de paashaas ? ja dat is inderdaad een apart geval .. maar ik denk dat er ergens op deze wereld nog wel een chocolade-eier leggende haas is die die eieren schilderd en rondbrengt ... :P

A computer without Windows is like a fish without a bicycle.

Pagina: 1