[UC] Duron wil niet lager dan 650 MHz..

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• durkagain
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-04 16:38
Ik probeer mijn standaard geünlockte duron 650 op 500 MHz te krijgen. Omdat mijn mobo (MSI K7T Pro) geen multiplier settings heeft moet ik dus onderklokken met de L6 bruggen.
Dat betekend 2 brugjes tekenen en klaar.. Alleen boot ie dan niet meer. Ik heb het al tig keer geprobeerd, maar dan doet ie niets.
Volgens anandtech hoef je de L3 en L4 bruggen alleen te veranderen als je óverklokt, en dus niet als je ónderklokt. Dus ik vraag me wat er aan de hand is, alleen ben ik bang dat ik wel de L3 bruggen moet gaan aanpassen... Alleen moet ik dan 2 bruggen breken ;(. L4 hoeft niet want op 500 MHz zijn die gelijk als op 650 MHz.

Iemand nog ideeën?

Ik draai nu op 1.425V. 1.3V was de volgende lagere stap, maar dan wil windows niet booten. Weet iemand of er een bios is voor dit mobo waar ik meer settings tussen de 1.3V en 1.425V heb?

De bedoelong van die geheel is op die duron zou koel mogelijk te krijgen...

• Stropdas
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-07 20:06

Stropdas

Insert subtitle here

ziet hier wat je moet doen voor de bruggen in te stellen :) hoe je bios werkt zou ik verder niet weten. Het zou kunnen zijn dat de BIOS die MP ziet als een 14 ipv een 5 (bij wijze van spreken, zou zoiets kunnen zijn)

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

• durkagain
Mja ik heb een tabelletje van tomshardware uitgeprint om te kijke welke bruggen ik moet hebben.
Nah ja misschien komt het wel door de L1-bruggen die verbonden zijn, dat onderklokken niet werkt met alleen de L6... Een multiplier van 5.5 werkte ook niet. Alleen fans gaan aan..
Multiplier van 14... kweet niet, zou misschien kunnen, logies dat ie dan niet boot.

Toch maar es kijken of ik die L3-bruggen kan knippen...

Of iemand moet goedkoop zijn MSI K7T Pro2 aan mij willen aanbieden :P

Verwijderd

maybe een vreemde vraag hoor maare waarom wil je je proc lager :'(, meetsla moet i juist hoger denk ik zow

• Stropdas
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-07 20:06

Stropdas

Insert subtitle here

Op vrijdag 30 november 2001 16:44 schreef jimtegoesdj het volgende:
maybe een vreemde vraag hoor maare waarom wil je je proc lager :'(, meetsla moet i juist hoger denk ik zow
misschien om m zo minder warmte te laten produceren? Lijkt me vrij logisch

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

• Havocnl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-08 10:40
Ik snap nie dat je wil undeclocken, maar je moet maar eens op de site van msi kijken en een tweakbios halen voor je mobo. Bij die biosen kun je vaak je multiplier verlagen.

Wèh zedde gij??

• RgR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-08 11:50

RgR

Ik heb ooit exact hetzelfde geprobeerd, ook met een MSI moederbord. Ook hetzelfde probleem: hij deed niks meer. Ik kwam na lang zoeken ergens een artikel tegen waarin stond dat je bij MSI moederborden als je handmatig de multiplier verlaagt, niet ook de L1-pinnetjes moet verbinden. Ik heb dat toen geprobeerd (L1 uitgegumd, en met die twee andere bruggetjes de multiplier geprobeerd te verlagen) maar bij mij werkte het niet... Maar misschien bij jou wel?

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 09:18
Nah, als ik mijn tbird-1GHz op een multiplier van 5x instel, werkt het ook niet meer..

waarschijnlijk is die multiplier gewoon niet meer geimplementeerd in de chip, en doet dus gewoon niks..

Maar kun je de FSB niet verlagen?

• durkagain
Havocnl:
Ik kan sowieso geen multiplier in het bios instellen, dus dat maakt allemaal niet uit.
Het gaat er om die multiplier vast te pinnen op een bepaalde multiplier zodat het mobo geen andere multiplier ziet dan 5. Het mobo weet dan niet beter dan dat het een Duron 500 is.

Twynn:
Waarschijnlijk is het dat niet, omdat een multiplier van 6 ook niet wil, en dat is wel een bekende multiplier.

rutgerlouwerse:
Mja bij mijn Duron zijn de L1 standaard al verbonden, dus daar kom ik liever niet aan (= 4 bruggen knippen).
En hij moet het gewoon doen met alleen de L3, L4 en L6 bruggen aan te passen. Anders zou mijn mobo de proc ook niet al 650 MHz kunnen herkennen. Dus ik denk dat de enige oplossing is om toch maar die L3 bruggen te knippen en goed in te kleuren, ondanks het verhaal van Anandtech.

Waarom ik wil onderklokken?
De proc is bedoeld voor een server. En die wil ik passief koelen, daarvoor moet ik die proc zo weinig mogelijk stroom laten verbruiken. Het doel is 500 MHz @ 1,3V en dan neemt de proc 13W. Dat moet wel passief te koelen zijn met een EP5-6i11 blok. Mocht een fan toch nodig zijn, dan laat ik een grote fan op een heel laag voltage een beetje lucht tegen de proc aan blazen.
Pagina: 1