Anisotropic filter, scheelt het in performance?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.321 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-06 21:45

mvz

muziek verslaafde

Topicstarter
Hey, ik ben een gelukkige eigenaar van een Nvidia kaart ,en nu zie ik in de driverschermpjes staan, dat ik openGL ook op `anisotropic` filtering kan zetten.

Anisotropy level 2 (16 tap)
Anisotropy level 4 (32 tap)
Anisotropy level 8 (64 tap)

zie alleen weinig verschil met trilinear, en heb ook wel gezocht erop, kan iemand mij vertelle wat dat `anisotropic` nou doet? (behalve dan de performance naar beneden halen)

tenks :7

(oeps topic titel is beetje vout)

_::Game/Allround Specs::_ _::HTPC Specs::_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_a
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-05-2023
Moet je eens een goeie review lezen, waar niet alleen op FPS getest wordt :P

Wat je met anisotroop filteren bereikt is een veel hogere kwaliteit van textures "in de verte". Ga maar in een spel als RTCW op een vloerkleed staan en maak dan screenshots met anisotroop, 64 tabs, AAN en UIT, en ga die dan eens vergelijken. Als je er eenmaal op let, dan wil je echt niet meer zonder :)

"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16195

En nu weer de hamvraag:

Hoeveel scheelt het in performance?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4712

Bij bi/tri lineair filtering worden er textures op polygonen geplakt door een textures te kiezen die qua resolutie het dichtst bij de te renderen polygon ligt. Bijvoorbeeld 1 met een resolutie die net hoger ligt en een die net lager ligt. Door te interpoleren wordt het juiste formaat texture berekend en op de polygon gelegd (texture mapping). Alleen houdt dit geen rekening met een vorm verandering door bijvoorbeeld een horizon.
Anisotropic filtering doet dat wel. Dus een vierkantvlak dat in de diepte weg loopt (een pad dat naar achter loopt, zeg maar een trapezium vorm met lange zijden) heeft een vorm verandering die bij bi/tri lineair filtering resulteerd in een onscherpe rendering. Aniso gaat dan over op een nieuwe maat texture resolutie. (een kleinere) die dan weer goed in het polygon past. Afhankelijk van het aantal taps is het resultaat dus steeds beter.

Ik zal nog ff naar een screenie zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dit is aniso
Afbeeldingslocatie: http://www.reactorcritical.com/review-radeon/pics/pic-radeon-anis-sm.jpg

Dit is tri
Afbeeldingslocatie: http://www.reactorcritical.com/review-radeon/pics/pic-geforce-tlf2-sm.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En wat de ham vraag betreft.

Nothing is for free in 3D :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvz
  • Laatst online: 03-06 21:45

mvz

muziek verslaafde

Topicstarter
whoa, dat was me nog nooit zo erg opgevalle. laatst had ik iemand op bezoek , en zou ik max paynen, zeg ik zo van "oh zet alles wel op high, ook anidinges" zegt die ander "neeh. doe maar bi of tri. anisotropish klinkt te eng" :z

dank u allen voor de uitleg danmaar he? dus in principe : Ani + AA = sw333t >:)

_::Game/Allround Specs::_ _::HTPC Specs::_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnB
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-03 20:11
Hier leren we wat van,,Dus ook wanneer je in een war game aan het snipen ben, dan zie je heel ver weg de heuvelranden mooier rond, i.v.p. wat hoekig etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selachii
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-07-2020

Selachii

gamedev

Er stond ergens een Radeon8500 VS Geforce 3 review en daar werd ook de performance loss besproken. Ik weet jammergenoeg niet meer waar ik dit heb gelezen, maar het belangrijkste weet ik nog >:) (uiteraard als Radon 8500 owner)

-De Geforce 3 Ti500 heeft op 1600x1200x32 64taps aniso een performance drop van 38%

-De Radeon 8500 heeft op 1600x1200x32 high quality aniso(64 taps) een performance drop van 9%

Dit was een van de gegevens die voor mij de doorslag gaf om over te stappen op een Radeon 8500. Ik heb nu gewoon altijd 64 taps aniso aan omdat het toch bijna niks uit maakt qua performance en het ZO :9~ :9~ :9~ MOOI IS
:)

...gamen blijft leuk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 15:08
Dus als ik het goed bergrijp kun je ansitropic ook ZONDER AA gebruiken. Of komt het 1 altijd met de ander aanzetten.

Want de performancehit die je met AA krijgt, brrr. En volgens mij voegt die AA niet zoveel meer toe als je, als je op 1024 of 1280 speelt (met ansitropic filtering).

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anti aliasing is heel wat anders dan Anisotropic filtering.
Wat men wel eens doet (door niet 3dfx kaarten) is met b.h.v. aniso de FSAA verbeteren. Niet-3dfx FSAA heeft ondanks de FSAA last van texture popping. Dit is het knipperen van textures. Aniso gaat dit knipperen tegen waardoor men dus middels FSAA en Aniso de 3dfx FSAA probeerd te benaderen.
FSAA bevind zich op pixel niveau (informatie verzamelen om de juiste kleur van een pixel te berekenen) terwijl aniso zich eigenlijk op texture niveau bezig houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4439

Nou dat Ansitropic Filtering geeft toch een best aardige performance hit :(

DX 8.1
Detonator 21.83

Quake 3 Arena 1.17
demo001
1280x1024x16 alles high

Bilinear: 98.7 FPS

AnsiTropic: 79.1 FPS

Dan maar met een waasje spelen :(

En wachten op Radeon 8500 tje :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-04 13:46

Acid_Burn

uhuh

Quake3 1.30 1280x1024x16 met eigen instellingen
demo four
zonder ani 126.6
met ani 112.6

toch bijna 12% verschil
detonator 21.83
Asus V7700 Deluxe
WinXP

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonyisgaaf
  • Niet online
kijk maar ff op http://www.tomshardware.com , hier kun je alles vinden over de radeon8500 en geforce3 en de impact van het inschakelen van zowel anti aliasing als anisotropic filtering.

Kwam iig uit dat het bij de radeon weinig uitmaakt of je aniso aan of uit hebt staan, terwijl het bij de geforce3 wel een enorme impact had.
Daarentegen was de geforce3 weer erg goed in antialiasing (niet qua kwaliteit, geen verschil, maar qua snelheid).

NL Weerradar widget Euro Stocks widget Brandstofprijzen widget voor 's Dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39866

Dat is niet waar. Radeon8500 heeft veel mooiere AA, alleen grote performance hit. Maar zelfs op de performance mode is 2x AA van Ati mooier dan 2x van nVidia. In het zelfde artikel te lezen als die informatie over anisotropic filtering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XTerm
  • Laatst online: 04-06 14:45
Je hebt slecht gelezen.

Bij NVidia is AA+ANISO mooier dan bij Ati, omdat Ati op dezelfde manier AA doet als een Geforce2.
Daarom ben je gefopt met Ati want Nvidia heeft beter beeld en een lager performnce drop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-Alien
  • Laatst online: 18-05 22:20

H-Alien

aka Schenk

Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/reviews/video/ati/radeon8500/AAfollowup/q3a/nv/QC-Aniso.jpg GF3 quincux + aniso

Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/reviews/video/ati/radeon8500/AAfollowup/q3a/ati/2X-QAA.jpgAti sv 2* quality

In fps vrijwel gelijk in games en je gaat me nie vertellen dat de gf3 oplossing mooier is, zelfs met aniso.

Nu waar het interssant wordt is GF3 2* multisampling aa

Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/reviews/video/ati/radeon8500/AAfollowup/q3a/nv/2X-Aniso.jpgGF3 2* fsaa + aniso

In dit geval is beeldkwaliteit vrijwel gelijk aan ati sv2* quality if you ask me. Voordeel is dat in dit geval de GF3 combinatie beter presteert wat betreft fps.

Maar om nou te zeggen dat de GF3 fsaa + aniso MOOIER is dan smoothvision, nou nee. Gaat er meer om ben je bereid met tweakers te klooien voor een beeldkwaliteit identiek aan het standaard ati plaatje ja of nee? :)

www.simsport-racing.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovereign
  • Laatst online: 22-05 23:49
ATIŽs anisotropic blijft een hack, heb van meerdere personen ook gelezen dat het probleem van de eerdere Radeon modellen (o.a. moire) bij anisotropic nog niet is opgelost maar wel een stuk is verbeterd.

Daarbij, de performance hit met 4x AA is bij ATI flink groot terwijl de GF3 speelbare framerates levert. Interessant artikel betreffende dit:

http://www.nvnews.net/reviews/fsaa/page1.htm

Persoonlijk heb ik liever de stabiliteit van NVIDIAŽs drivers en geen image quality hacks. YMMV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-Alien
  • Laatst online: 18-05 22:20

H-Alien

aka Schenk

waar sv 4* geeft een te grote fps drop.

maar de laatste opmerking snap ik nie, om met je GF3 eenzelfde fsaa kwaliteit te krijgen als met 2*sv moet je juist een migae quality hack gebruiken dmv een tweaker. Tuurlijk kan je hetzelfde doen met de radeon maar standaard kwaliteit met sv = gebruik tweaker om ani aan te zetten gf3, dus ik snap die laatste opmerking nie echt.

Blijft idioot, alle review sites vergelijken

ati sv 2* quality met GF3 fsaa + aniso aangezien dat een ongeveer gelijke beeldkwaliteit geeft.

Wat ik dan wel eens wil zien is ;

ati sv 2* quality + aniso met gf3 2 * fsaa + aniso.

maar dat doet weer geen 1 review site :'(

www.simsport-racing.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Op vrijdag 30 november 2001 18:52 schreef (roh)violator het volgende:
Nou dat Ansitropic Filtering geeft toch een best aardige performance hit :(

DX 8.1
Detonator 21.83

Quake 3 Arena 1.17
demo001
1280x1024x16 alles high

Bilinear: 98.7 FPS

AnsiTropic: 79.1 FPS

Dan maar met een waasje spelen :(

En wachten op Radeon 8500 tje :P
Oh jah, maar 79.1fps, hoe hou je het uit? Boven de 30/40 fps merk je geen verschil meer, zeker niet in Q3A, en je wordt heus niet beter als je meer fps hebt. Degene met de meeste skills wint, niet degene met de meeste fps.

MechWarrior || Monsters Game

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Vork
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-02-2024

Dr. Vork

Moet ik hier iets tiepen?

Wordt Anisotropic filter alleen in openGL ondersteund? Want ik zie het niet staan bij Direct3D.
kan ook aan me TNT2U liggen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn
  • Laatst online: 17-04 13:46

Acid_Burn

uhuh

Op zaterdag 01 december 2001 18:11 schreef GambitRS het volgende:

[..]

Oh jah, maar 79.1fps, hoe hou je het uit? Boven de 30/40 fps merk je geen verschil meer, zeker niet in Q3A, en je wordt heus niet beter als je meer fps hebt. Degene met de meeste skills wint, niet degene met de meeste fps.
ik zie het dus wel degelijk. Het verschil tussen 30 fps en 70 fps. Daarbij heeft een hoge FPS in Q3 bijkomend voordeel dat als je hem afkapt op bepaalde FPS-en je hoger/verder kan springen (ook voordelig met strafe-jumpen :) )

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmxmmx
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:22
Net ff 3dmark 2001 gedraait met 4x aa in 3dmark en 8x aa op de kaart enebeld .
Ik ga van 5200 terug naar 2200 punten en ik vind het er niet beter uitzien .

Asus RTX 5090 OC - AMD 7-9800X3D en DDR5 G-Skill 64GB Ram

Pagina: 1