Zend Accelerator

Pagina: 1
Acties:

• Rense Klinkenberg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-11 15:21
Toevallig bladerend over de zend.com site, kwam ik weer eens terecht bij de Zend Accelerator. Op een van de forums daar werd gevraagd hoe de prijs van dat proggie verantwoordbaar is t.o.v. gebruikers. Zeef (zend bedenker) antwoorde daarop dat die Accelerator er voor zorgt dat er een stuk meer pageviews door een server kunnen worden afgehandeld dan zonder.
Hierdoor zou je dus i.p.v. een server te kopen, beter de Accelerator kopen omdat die minstens voor een verdubbeling zorgt aan capaciteit.

Wat ik me eigenlijk afvroeg is of er hiet bij t.net ook ooit is nagedacht om zulke proggies te gebruiken. De eerste reactie zou nu natuurlijk zijn: "Euh nee, want het kost geld". Da's natuurlijk een beetje een kromme reactie omdat servers normaal ook geld kosten en t.net ze ook voor niets krijgt.

Wanneer zend zou besluiten om t.net te sponseren en het resultaat wordt ook echt zichtbaar (minder webservers nodig, dus meer cpu-power om database-servers mee te bouwen), dan zou dat natuurlijk een enorm goede reclame voor ze zijn.

* Rense Klinkenberg heeft z'n idee ge-oppert en gaat eens kijken hoe er op gereageerd wordt ;)

Verwijderd

/me dacht dat dat ding allang gebruikt werd..

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Op donderdag 29 november 2001 23:50 schreef strlen het volgende:
* Onno dacht dat dat ding allang gebruikt werd..
Voor Topix wordt Zend Optimizer gebruikt, maar da's heel wat anders. :)

Verwijderd

Oh. My bad :)

• Femme
  • Laatst online: 02-12 10:19

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Het lijkt me niet dat Zend een licentie gaat sponsoren aangezien wij nou juist het soort sites zijn dat die software hoort te kopen. Er zijn trouwens ook alternatieven zoals APC (Alternative PHP Cache).

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-11 18:30
wat kost zo'n pakketje dan :?

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

Verwijderd

rond de 2600 dollar geloof ik.. maar check maa rop www.zend.com

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op vrijdag 30 november 2001 02:15 schreef Femme het volgende:
Er zijn trouwens ook alternatieven zoals APC (Alternative PHP Cache).
Ik heb zelf een keertje APC vs de simpele Zend Optimizer getest.

Op bijna alles was de Zend Optimizer sneller (ook met grote php-scripts die dus wel gecached werden door APC) en soms niet zo'n klein beetje ook. (en ze mogen/kunnen niet samen werken)

De Zend Accelerator bevat geloof ik wel de zend optimizer dus die zou idd nog wat beter zijn.
Maar voor $2600 hebben we ook een nieuwe server... (niet dat dat nou zo efficient toepasbaar is, inzake topix, maar het gaat om het idee)

Verwijderd

Op vrijdag 30 november 2001 10:18 schreef ACM het volgende:

[..]

Ik heb zelf een keertje APC vs de simpele Zend Optimizer getest.

Op bijna alles was de Zend Optimizer sneller (ook met grote php-scripts die dus wel gecached werden door APC) en soms niet zo'n klein beetje ook. (en ze mogen/kunnen niet samen werken)

De Zend Accelerator bevat geloof ik wel de zend optimizer dus die zou idd nog wat beter zijn.
Maar voor $2600 hebben we ook een nieuwe server... (niet dat dat nou zo efficient toepasbaar is, inzake topix, maar het gaat om het idee)
Stel dat je met de Zend Accelerator opeens veel meer kunt serveren dan je op het moment doet ;) Dat betekend dus dat je serverpark nog wel eventjes voorruit kan.

Ligt er wel aan of Zend Accelerator ook voor een volgende PHP versie gebruikt kan worden, en of de licenties per CPU zijn.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op vrijdag 30 november 2001 10:27 schreef Gordijnstok het volgende:
Ligt er wel aan of Zend Accelerator ook voor een volgende PHP versie gebruikt kan worden,
De software zelf gok ik niet, maar misschien de licenties wel.
en of de licenties per CPU zijn.
Iig wel per server, tenminste de laatste keer dat ik keek.

[edit]
Zo te zien kost de Zend Accelerator $980 per cpu.
En is ie in principe compatible met meerdere versies van php.

• Jasper
  • Laatst online: 18:57
Op vrijdag 30 november 2001 10:18 schreef ACM het volgende:
De search op een aparte server?

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op vrijdag 30 november 2001 11:16 schreef Jasper het volgende:
De search op een aparte server?
Mja, de search is momenteel vooral belastend voor de DB, die daardoor in responsetijd achteruit gaat, waardoor de frontend (achelois bijv) er last van krijgt.

Maar dat is niet wat ik bedoelde, overigens wordt de search ook niks sneller van een accelerator, alleen de executietijd van de php-pages zelf.

• Tom
  • Niet online

Tom

maar die Zend Accelerator doet eik alleen de PHP versnellen (zomaar gokje)? volgens mij ligt het grootste probleem bij MySQL.. en die zal er niet sneller door worden...

Verwijderd

Op vrijdag 30 november 2001 11:53 schreef Tom het volgende:
maar die Zend Accelerator doet eik alleen de PHP versnellen (zomaar gokje)? volgens mij ligt het grootste probleem bij MySQL.. en die zal er niet sneller door worden...
De enige manier om de load te verlagen is momenteel de search finetunen. Door meer als een miljoen records gaan met een zoekfunctie als WHERE keyword = '%$formveld%' is al helemaal niet te doen, dus wordt het met indexes gedaan.

De enige manier is dus om het indexeren te finetunen, en eventueel de index vervolgens nogmaals te indexeren. Zo krijg je dus diverse index lagen.

• Femme
  • Laatst online: 02-12 10:19

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Die Zend Accelerator is gewoon te duur om het interessant te maken. Als het nou om een paar honderd dollar ging was het nog te overwegen. De webservers en wat daar op draait zijn erg goed schaalbaar en ze zijn bovendien relatief goedkoop om te bouwen, waardoor het niet loont om veel geld te geven aan een software accelerator.

• Onno
  • Niet online
Op vrijdag 30 november 2001 12:23 schreef Femme het volgende:
Die Zend Accelerator is gewoon te duur om het interessant te maken.
Dat hangt natuurlijk helemaal af van hoeveel hij de boel kan versnellen.

Als je voor de prijs van twee webservers ook 1 webserver + Zend Accelerator kunt hebben, die hetzelfde aantal requests als drie webservers zou kunnen verwerken... :)

(ik heb overigens geen idee hoe die verhouding werkelijk ligt)
Pagina: 1