Ik heb 2 pc's met een IBM GXP60 40GB hdd, elk 3 maanden oud. De minst gebruikte van die 2 (zit in een soort van reserve-pc) had vorige week opeens een ernstig defekt. Bij het booten hoorde ik al direkt een schrapend geluid dat zich telkens herhaalde. Met moeite geraakte ik halfweg in Windows en toen blokkeerde alles. Na een reset bleef het schrapend geluid maar aanhouden en was het onmogelijk om Windows nog opgestart te krijgen. Inspectie van de dirs en files met een bootdisketje leverde alleen maar junk op.
Dan maar de IBM Drive Fitness Test erop losgelaten met hetvolgende resultaat:
---
Failure code 0x70 - Defective Device
Additional code 0x77
Technical Result Code for RMA : xxxxxxxx (uniek)
---
0x77 is undocumented, maar zou 'heavy shock' betekenen, wat in mijn geval onzin is.
Het testprogramma raadde me ook aan om 'Erase Disk' uit te voeren en tadaa ... de hele schijf was ineens terug foutloos en is dit tot nu toe nog steeds.
Maar hoe moet het nu verder? De TD van de shop waar ik ze had gekocht raadde me aan regelmatig scandisk uit te voeren en ze binnen te leveren in het geval dat ik 1 bad sector zou hebben.
Maar ik heb tevoren nooit één bad sector gehad. Die schijf was ineens helemaal om zeep. Hoe schatten jullie de kansen in dat dit nog eens gebeurt want door dit voorval was ik wel ineens al mijn data kwijt. Ik had ook plannen om de schijf binnenkort in een raid0 setup te hangen.
Dan maar de IBM Drive Fitness Test erop losgelaten met hetvolgende resultaat:
---
Failure code 0x70 - Defective Device
Additional code 0x77
Technical Result Code for RMA : xxxxxxxx (uniek)
---
0x77 is undocumented, maar zou 'heavy shock' betekenen, wat in mijn geval onzin is.
Het testprogramma raadde me ook aan om 'Erase Disk' uit te voeren en tadaa ... de hele schijf was ineens terug foutloos en is dit tot nu toe nog steeds.
Maar hoe moet het nu verder? De TD van de shop waar ik ze had gekocht raadde me aan regelmatig scandisk uit te voeren en ze binnen te leveren in het geval dat ik 1 bad sector zou hebben.
Maar ik heb tevoren nooit één bad sector gehad. Die schijf was ineens helemaal om zeep. Hoe schatten jullie de kansen in dat dit nog eens gebeurt want door dit voorval was ik wel ineens al mijn data kwijt. Ik had ook plannen om de schijf binnenkort in een raid0 setup te hangen.