Domain met MX-record simuleren - kan dat?

Pagina: 1
Acties:

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-03 16:41

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
De Exchange 5.5-server gaat worden ge-upgrade naar versie 2000. Het gaat om een bedrijfskritische server (mailserver.. duh :P) dus wil ik het eerst testen.

Ik ga dus een Windows NT4-server bouwen met daarop Exchange 5.5, en daarop upgraden naar een Windows 2000 Server met Exchange 2000.

Dit kan echter niet zonder de mailservice te onderbreken, en dát is een probleem. Ik kan natuurlijk een nep-maildomain instellen, maar... daar komt geen mail naar binnen natuurlijk, en versturen kan ook niet. De mail van het 'echte' domein wordt naar het IP-adres van de mailserver gestuurd. Diens IP-adres staat dus ingesteld bij het mx-record van de domeinnaam.

Is het mogelijk om een dergelijke instelling te simuleren? Dus dat ik bv. instel dat de mx-info op 10.0.0.1 staat en dat die een domeinnaam host en mail die daarop binnenkomt stuurt (op aanwijzing van het daarop ingestelde mx-record) naar 10.0.0.2, waar dan de testserver staat? Als het met alleen IP-adressen kan ipv met domeinnamen, is het ook wel okee..

Weet iemand of zoiets mogelijk is? Ik heb geen tijd om me te verdiepen in domainhosting op Linux-servers, maar als iemand zoiets heeft draaien en wat mailtjes naar mij kan sturen op die manier, zou het ook behoorlijk helpen!

Tia!

Bloed, zweet & koffie

• jant
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Het is gebruikelijk dat er voor 1 domein meerdere mx records zijn. 100% uptime is volgens mij nog nooit gerealiseerd.

Meerdere mx records werken met een prioriteit. Mial wordt afgeleverd bij het mx-record met de hoogste prioriteit. Indien dit om een of andere reden niet lukt dan probeert de MTA het af te leveren bij de volgende server enz enz. Zo'n 'tweede' machine probeert het vervolgens een aantal malen (soms oneindig) af te leveren bij de mailserver met de hoogste prioriteit.

Daarnaast is het zo dat een mailtje niet direct bounced als je mailserver niet online is. De default installing van de meeste MTA's is dat die een paar dagen (4 a 5) probeert het mailtje te bezorgen. Pas daarna krijgt de verzender van het bericht een mailtje dat het niet verstuurd kon worden.

Een album per dag; een selectie: https://open.spotify.com/playlist/6s3nNLl8pJpCwLR3LPligA?si=dddc51153b2a49e8

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Dus als de mailserver op zondagmorgen twee uurtjes off-line is, is dat niet zo'n ramp, wou je zeggen? Das wel nuttige info inderdaad.

Maarre... hoe zit het met die testopstelling? Is dat haalbaar?

Bloed, zweet & koffie

• Koffie
  • Laatst online: 22:19

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

2 Uurtjes op een zondag ochtend ...?
Geen enkel probleem.
Zelfs als bij mij thuis de kabel weer een kuren heeft, komen enkele uren later de mailtjes nog aan.
Laatst was ik bij een IP-change vergeten een MX te updaten.
Hier kwam ik 2 dagen later achter, na de wijziging stroomde de mailtjes binnen ;)

Tijd voor een nieuwe sig..

• Perseus|IA
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-07-2009

Perseus|IA

Rode ogen

Op vrijdag 30 november 2001 00:18 schreef Vilenin het volgende:
Dus als de mailserver op zondagmorgen twee uurtjes off-line is, is dat niet zo'n ramp, wou je zeggen? Das wel nuttige info inderdaad.

Maarre... hoe zit het met die testopstelling? Is dat haalbaar?
Waarom maak je niet gewoon de test opstelling als backup.. dwz installeer NT4 + Exchange 5.5 en laat de provider je MX prio wijzigen, dus je "normale" mailserver met bijv prio 5 en de test opstelling als prio 6. laat de twee servers synchroniseren en haal de "normale" server uit het netwerk, upgrade of instaleer van scratch 2000 en synchroniseer nog een keer nadat je helemaal klaar bent met synchroniseren haal je de test opstelling uit het netwerk

Zo heb ik al bij diverse klanten servers gemigreerd

Voordeel, je mail komt binnen voor je gebruikers en jij kan op normale kantoor uren gaan instaleren.

Let op je moet wel enig verstand van Exchange en replicatie hebben anders ga je hopeloos de mist in.

Cheese, It's milk's leap towards immortality

• reddog33hummer
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-04 19:21

reddog33hummer

Dat schept mogelijkheden

als je echt kritisch bezig bent.....
waarom even tijdelijk een cache "mailserver".
ik bedoel gewoon een mailserver die aan de buitenkant het zelfde eruitziet (zelfde users etc.)

plug je om (3 sec is geen probleem voor de mail.)
update je de server (testen backup etc.)
plug je weer om (weer 3 sec).

daarna stuur je de mails door op de cacheServer naar de echte machine.

Backup not found (R)etry (A)bort (P)anic<br\>AMD 3400+ 64, 2 GB DDR, 1,5 TB Raid5

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Goeie tips allemaal, waarvoor mijn dank. De reden dat ik het wil simuleren is omdat ik het thuis wil doen en niet op kantoor. Kan het nog steeds wel met VPN trouwens..

Ik kan wel weer even vooruit, bedankt! :)

Bloed, zweet & koffie

• PanMan
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 04-05 23:09

PanMan

Spun!

Ik vind dat je je hele verhaal een beetje wazig hebt opgeschreven :). Maar je kan ook best mail ontvangen zonder een MX record. Je kan ook best mail sturen naar een computer zonder MX record. Je kan dus mail sturen naar user@ip of user @domeinnaam.
Ik hoop dat dat je oplossing is, want ik snap je probleem dus niet helemaal :). Success!

Where a calculator on the ENIAC is equipped with 18,000 vacuum tubes and weighs 30 tons, computers in the future may have only 1,000 vacuum tubes and weigh only 1.5 tons.
– Popular Mechanics, March 1949

Pagina: 1