Toon posts:

Cisco 2501 met analoge modem naar internet

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier thuis dus een cisco 2501 router staan
en nu wil ik dus mijn internet verbinding via die router laten lopen. Dus een kabel gehaald (DB60 - RS232 M).
Ik heb de seriele poort 0 aan de modem gehangen met die kabel.
Maar nu is het probleem, ik kan nergens goede info vinden om dit te configureren. Het gaat altijd over ISDN, maarja die heb ik niet. Ik moet dus die seriele poort gebruiken.

weet iemand of dit wel gaat (of moet het via de AUX poort) en zoja is er een voorbeeld config van. naar mijn weten moet dit gewoon lukken anders bestaan die RS232 kabels niet he :)

ps CCNA moet ik nog mee beginnen, boek staat in de kast :)

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-08 17:52
Dat zal via de AUX poort moeten. De seriele (DB60) poorten van een 2501 kunnen niet overweg met een analoog modem.

Verder zou ik eerst eens zoeken bij Cisco en Google groups. Er is een hoop informatie te vinden...

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• MeatGrinder
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-10-2025
Op vrijdag 30 november 2001 08:51 schreef ijdod het volgende:
Dat zal via de AUX poort moeten. De seriele (DB60) poorten van een 2501 kunnen niet overweg met een analoog modem.
Incorrect, met een CAB232MT kabel (db60->db25) kan je gewoon een modem aansluiten. Je seriele interface moet wel ondersteuning hebben voor het "physical-layer async" commando (IOS afhankelijk).

Het is echter veel makkelijker (en goedkoper) om de aux interface te gebruiken, dan kan je gewoon met een console kabel en de modem connector (RJ-45->db25) een modem op je router aansluiten.

Voorbeeldconfiguraties zijn in overvloed aanwezig op de Cisco site.

Verwijderd

Ik zo'n zelfde router, probeer ook op internet te komen het apparaat. Ik heb een ADSL aansluiting met een USB :r interface. Deze zou ik graag willen aansluiten.
Weet alleen niet hoe... :'(
Iemand ervaring mee?

• MeatGrinder
Op vrijdag 30 november 2001 11:09 schreef Braindumper het volgende:
Ik heb een ADSL aansluiting met een USB :r interface. Deze zou ik graag willen aansluiten.
Niet mogelijk. Om ADSL te delen heb je een router nodig met 2 ethernet interfaces (bv. Cisco 1605R) en een ADSL modem met ethernet interface. Aangenomen dat je mxstream hebt weet ik niet of het dan wel mogelijk is om de verbinding te delen vanwege het type verbinding dat KPN gebruikt.

Verwijderd

Topicstarter
Op de router is nu IOS v12.1 geinstalleerd met IP only pakket, maarja firewall is leuk, maar heb ik helaas niet

maare ik heb dus inderdaad die CAB232MT (db60->db25) kabel gekocht ($15) :) maar ik heb dus nog geen goede config kunnen vinden voor een analoge modem op die seriele poort

al wel voor aansluiting op de aux poort, maarja ik heb die kabel nu toch al dus daar moet het maar mee werken

<quote>Je seriele interface moet wel ondersteuning hebben voor het "physical-layer async" commando (IOS afhankelijk).</quote>

hoe stel ik dit in ?, physical-layer async ?
heb er ooit wel iets vaags over gelezen, maar ben het weer vergeten

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-08 17:52
MeatGrinder:
Incorrect, met een CAB232MT kabel (db60->db25) kan je gewoon een modem aansluiten. Je seriele interface moet wel ondersteuning hebben voor het "physical-layer async" commando (IOS afhankelijk).
Fysiek aansluiten is geen probleem, nee. Het probleem is dat de 2501 alleen sync poorten heeft, geen async of async/sync poorten (even de AUX buiten beschouwing gelaten). Een normaal modem is async. Sommige high-end modems ondersteunen wel sync, maar ik weet niet of die dan nog bruikbaar zijn om in te bellen. Ik ken dat soort configs alleen in een leased line config, waar ze dus elkaar (beide sync) bellen.

Async/Sync poorten gebruiken ook de DB60 connector, maar gaan maar tot 128 Kbit (sync, 115k2 async). De sync poorten zoals op de 2501 gaan tot 2 Mbit.

Enige mij bekende uitzondering is de 1600-zoveel, waar de onboard DB60 poort 2Mbit async/sync doet.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• MeatGrinder
Ik heb de details even nagezocht en het blijkt zowel van hardware als software afhankelijk. De WIC-1T module ondersteunt Async verbindingen op de 1600 en de 1720 (maar niet op de 2600 en 3600).

Voor fixed configuration routers weet ik uit ervaring dat het werkt op Cisco 1005 routers. Voor de 2502 staat de serieele interface alleen gespecificeerd als synchronous serial dus dat is niet echt hoop gevend. Je zal dus toch van de aux interface gebruik moeten maken.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt mensen

nu weet ik in ieder geval waarom het niet werkt
en dus ook niet gaat werken

zal dus maar eens zo'n kabeltje voor de aux poort moeten
gaan regelen. Kan ik dus hiervoor gewoon de console kabel gebruiken en daar een verloop stukje op planten (9 polig naar 25 polig)

of zijn dit speciale kabels.

heb nu dus een CAB232MT kabel in de aanbieding :)

• MeatGrinder
Als het goed is heb je bij je router zowel een console kabel (rolled) en een RJ45=>DB25 adapter (gelabeled: MODEM) gehad. Ik raad aan deze gewoon te gebruiken.

Voor de pin-out specificaties van console-kabels, aux-poorten en adapters kan je natuurlijk weer terecht op www.cisco.com.
Pagina: 1