[CM] electro vraagje

Pagina: 1
Acties:

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-08 22:28
Ik heb op de HCC de meest relaxte case gekocht die ik kon vinden. foto
Deze kast heeft aan de voorkant een klepje met daarachter een stereo en een monojackplug(mic,headphone) maar ook 2 USB poorten. Ik denk dat ik dat klepje vrij vaak zal gaan gebruiken, ook omdat mijn webcam(fl 50 op HCC!, kwaliteit kan beter dan op deze picz....) een mic heeft. foto

Maar ik zat te denken om een scakelaartje in het klepje te bouwen, dat als ie open is er ledjes boven gaan branden.
Volgens mij moet ik daar een invertor voor hebben, zo'n ding dat geen stroom laat lopen als het eigenlijk wel hoort en andersom.
Weet iemand hoe dat schema in elkaar moet zitten???

Verwijderd

ik denk dat je gewoon een schakelaar moet pakken die verbindt als er een contcatje/lipje oid naar buiten springt.
deze dan achter je klepje zetten en aansluiten op leds/weerstanden whatever

Verwijderd

Zelf een invertor maken is bijna onmogelijk, dan moet je een IC-tje hebben. Als ik me niet vergis heb je een invertor bij je electroboer voor f1,50 (kun je vragen naar het IC-tje 4069), maar daar zitten dan wel 6 invertors op. Het enige nadeel is dat die dingen maar 1 of minder mA door kunnen geven. Het voltagebereik is heel breed, maar een invertor is hier gewoon niet ideaal voor. Je kunt zo'n schakeling wel maken met transistoren ed, maar dan is een simpele drukschakelaar toch handiger.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-08 14:26

Demo

Probleemschietende Tovenaar

How about een schakelaar met een verbreekcontact ipv een maakcontact?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-08 13:37

chromeeh

the Gnome

Invertor IC's zijn heel slecht in een 'analoge' situatie (zoals een ledje rechtstreeks aansturen) te gebruiken....
Je kunt het beste zo'n schakelaar halen die uit zichzelf al andersom werkt (dus knopje los, ledje aan :))

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-08 22:28
Ik geloof dat ik nog ergens een "knik" schakelaar heb.

hebbes! PIC

foto met webcam van 50 piek op hcc :P Wel bewerkt hoor....

Maar wij hebben schakelborden op school met zon ding. Daar gaat wel wat meer A doorheen. Tzal wel met een transistor zijn dan.

Verwijderd

wat d8 je van een READKONTACTJE??(een elektronische schakelaar met een magneetje), dat zou best wel eens kunnen werken

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-08 14:26

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Op donderdag 29 november 2001 22:05 schreef crashoverride het volgende:
Invertor IC's zijn heel slecht in een 'analoge' situatie (zoals een ledje rechtstreeks aansturen) te gebruiken....
Je kunt het beste zo'n schakelaar halen die uit zichzelf al andersom werkt (dus knopje los, ledje aan :))
Hang je toch een transistor aan de IC? Probleem opgelost...
Op donderdag 29 november 2001 23:11 schreef KingOfDos het volgende:
wat d8 je van een READKONTACTJE??(een elektronische schakelaar met een magneetje), dat zou best wel eens kunnen werken
Dat is helemaal een geniale... je plakt het magneetje op het deurtje en het reedcontact op de kast. Zit je niet met knopjes enzo die niet goed contact maken...

Misschien ook een idee om dat soort schakelingen bij je zijpanelen te maken :?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Dirk J
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-07 22:22
Ik kan me op zich wel een schakelaar indenken die pas contact maakt als ie niet-ingedrukt is (-> lampje in je koelkast |:( )

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-05 21:45
reedcontactje is geloof ik altijd maak toch

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-08 10:27
Op donderdag 29 november 2001 21:54 schreef Rippie het volgende:
Zelf een invertor maken is bijna onmogelijk, dan moet je een IC-tje hebben.
Pardon? :? Een invertEr is zo ongeveer de makkelijkste schakeling die er is.

[/code]
-------- + 5 V
|
|
_|/
| |\ p transistor (pnp, p-fet, pmos-fet)
| |
in -- |------- out
| |
|_|/
|\ n- transistor (npn, n-fet, nmos fet)
|
|
|
------ aarde ( 0 V)
[/code]

Als je bipolaire torretjes wil gebruiken dan moeten er wat weerstandjes bij. Die zijn voor fet's doorgaans niet nodig.
Als je zelf zo'n schakelingetje bouwt kan die makkelijk 100mA leveren (en nog veel meer afhankelijk van het soort transistor dat je gebruikt).

[edit] aaargh hoe werkt dat [/code] precies? (dus dat de tekening zo komt te staan zoals die hoort)

• pep_82
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-08 13:13
Zo
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
    -------- + 5 V
       |
       |
    _|/
     | |\ p transistor (pnp, p-fet, pmos-fet)
     |   |
in --    |------- out 
     |   |
     |_|/
     |\ n- transistor (npn, n-fet, nmos fet)
      |
      |
      |
     ------ aarde ( 0 V)

• EVILSalami
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08 21:01