Toon posts:

[PHP] Een variabele in een variabele zetten

Pagina: 1
Acties:
  • 81 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Het topic op:
[topic=335973/1/25]
werd niet helemaal goed begrepen geloof ik, omdat er nog steeds geen oplossing voor het probleem is.

Hier is mijn bron:

$result = mysql_query("SELECT * from docenten");
$num_rows = mysql_num_rows($result);
echo "$num_rows<br><br>";
$i=0;

while ($i < $num_rows) {
$ma1=mysql_result($result,$i,"ma1");
$ma2=mysql_result($result,$i,"ma2");

$aantalurentotaal['$i'] = $ma1 + $ma2;
$hallo=($aantalurentotaal['$i'];
echo "<b>$hallo<br>";
$i++;
}
$i = 1;
$hallo=($aantalurentotaal{"$i});
echo "<b>$hallo<br>";

Het gaat er dus om om het mogelijk te maken wanneer je iets in de vorm van $var[getalleraar] in de code in te voegen zodat je met die variabele iets kunt doen. How hard can it be? Goed ik weet het zelf niet, maar daarom vraag ik het ook hier. En dan nog iets: Waarom komt er een slot op? Het is niet echt huiswerk voor een of andere informaticastudie of iets dergelijks. Dus...

• MisterData
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-09 20:23
Er komt waarschijnlijk een slot op omdat :

- De vraagstelling onduidelijk is
- als de vraag al duidelijk was geweest dan was het nog steeds een RTFM vraag geweest

Ik denk ook dat er hier een slot op komt, heb het al in de SU gepost >:)

edit : dubbelposts mogen ook niet en het is niet de bedoeling om hetzelfde topic 2x te plaatsen omdat de eerste op slot is gedaan.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 29 november 2001 21:15 schreef MisterData het volgende:
Er komt waarschijnlijk een slot op omdat :

- De vraagstelling onduidelijk is
= nu verbeterd
- als de vraag al duidelijk was geweest dan was het nog steeds een RTFM vraag geweest
(ik kan het niet vinden in de PHP ref. en datgene waar jullie mij op hebben gewezen is niet van nut.

Ik denk ook dat er hier een slot op komt, heb het al in de SU gepost >:)
=leuk voor je, beetje triest.

edit : dubbelposts mogen ook niet en het is niet de bedoeling om hetzelfde topic 2x te plaatsen omdat de eerste op slot is gedaan.
-Goh, dat snapte ik nog niet. Duh!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Waarom mag er alleen een slot op huiswerk?

Als ik denk dat het _te_ makkelijk te vinden in de manual is, kan ik er ook een slot op zetten.
Magoed, ik snap nog steeds niet wat je wilt.

Je krijgt 1 kans, om het nog even wat duidelijker uit te leggen, geef voorbeelden etc etc.
En heb je naar die link die Onno in je gesloten topic gaf bekeken?
Zonee, en het stond daar wel... (dan snap je dus waarom ie dicht ging)

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben dus samen met iemand uit mijn klas bezig een roosterprogramma te maken. We willen dan netals in de code hierboven trouwens het aantal uren dat een leraar werkt uit de database halen, optellen, en dan dat aantal uur in een variabele zetten. In de vorm van $aantaluur[$i]
$i is hier dus het nummer van de docent(m.b.v. numrows). Zo duidelijk genoeg?
Dat van die 4 regeltjes was een misverstand.

• MisterData
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-09 20:23
Bedoel je niet toevallig het referencen naar een andere variabele ??? iig ---> staat ook in de manual :)

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op donderdag 29 november 2001 21:32 schreef gang-ster het volgende:
Kan iemand ook nog een nuttige opmerking plaatsen? Dit is iets van 4 regeltjes(of minder) waarschijnlijk.
Ik GEEF een nuttige toevoeging, namelijk dat je vraagstelling nog steeds net zo onduidelijk is als net.

En bovendien ben ik de gene die je topic gesloten heeft zonet, dus wil ik wel es weten waarom dat onterecht was. Dat kan ik het makkelijkst bepalen door je probleem beter te snappen.

Verwijderd

Topicstarter
Post aangepast.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben dus samen met iemand uit mijn klas bezig een roosterprogramma te maken. We willen dan netals in de code hierboven trouwens het aantal uren dat een leraar werkt uit de database halen, optellen, en dan dat aantal uur in een variabele zetten. In de vorm van $aantaluur[$i]
$i is hier dus het nummer van de docent(m.b.v. numrows). Zo duidelijk genoeg?
Dat van die 4 regeltjes was een misverstand.

(Misschien zien jullie hem over het hoofd.)

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

je wilt zoiets:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
<?
$result = mysql_query(...);
while($row = mysql_fetch_array($result))
{
    $aantal_uren_per_docent[$row['docent_nummer']] += $row['uren'];
}
?>

ofzo :?

of
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
<?
$result = mysql_query(...);
$numrows = mysql_numrows($result);
for($i = 0; $i < $numrows; $i++)
{

$row = mysql_fetch_array($result))
    $aantal_uren_per_docent[$i] += $row['uren'];
}
?>

• zeroxcool
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-09 13:39
Ik denk zoiets:
PHP:
1
2
3
4
5
6
<?
$hallo = "hoi";
${$hallo} = "bla";

echo $hoi;
?>

Dit zou bla echo'en.

zeroxcool.net - curity.eu

Verwijderd

Topicstarter
jaaaaaaaaahhhh, is deze syntax ook GOED? Het ging ook hierom. Ik wil het eigenlijk wel anders hebben, want ik gebruik gewoon mysql_result, maar als het zo werkt vind ik het best. Dan pas ik de bron wel aan.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn jaaaaaaaaaaaah was op toepassing van het laatste bericht van ACM voor de duidelijkheid, maar omdat het typen van een bericht een halve minuut kost, reageer je dan op het verkeerde bericht.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op donderdag 29 november 2001 21:51 schreef gang-ster het volgende:
Mijn jaaaaaaaaaaaah was op toepassing van het laatste bericht van ACM voor de duidelijkheid, maar omdat het typen van een bericht een halve minuut kost, reageer je dan op het verkeerde bericht.
Ow, er kan een puntcomma ofzo missen hier-en-daar, ik heb dat niet getest noch goed bekeken.

Maar als dat je probleem oplost (met goede syntax) dan ben ik wel een beetje teleurgesteld, want dat is nogal basis-kennis/gedachten.

Het is iig niet zo dat je klakkeloos een voorbeeld moet overnemen, maar altijd er goed naar moet kijken vanwege het feit dat ik niet weet wat er precies speelt, etc.

Verwijderd

Topicstarter
He, ACM ik kan wel prog. maar in de PHPref. kon ik nergens de syntax vinden. ALs ik die niet kan vinden kan ik het ook niet schrijven, ik ben niet iemand die alles uit het hoofd leert. Het is wel basis.

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat me om de syntax van de array. Is die goed?

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat me om de syntax van de array. Is die goed? Je bericht is trouwens ERRUG chaotisch. Lees nog maar een keer.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op donderdag 29 november 2001 22:03 schreef gang-ster het volgende:
Het gaat me om de syntax van de array. Is die goed? Je bericht is trouwens ERRUG chaotisch. Lees nog maar een keer.
Op donderdag 29 november 2001 22:03 schreef gang-ster het volgende:
Het gaat me om de syntax van de array. Is die goed?
Op donderdag 29 november 2001 22:01 schreef gang-ster het volgende:
He, ACM ik kan wel prog. maar in de PHPref. kon ik nergens de syntax vinden. ALs ik die niet kan vinden kan ik het ook niet schrijven, ik ben niet iemand die alles uit het hoofd leert. Het is wel basis.
Wil je me een plezier doen?
En dit allemaal in 1 posting plaatsen, daar is eventueel de edit knop voor.
Maar ik ga echt niet elke minuut zitten refreshen om te kijken of jij al gepost hebt, dus heeft het weinig nut zo snel achter mekaar te posten.

Mijn post (met voorbeeld code) is niet chaotisch, het maakt mij niet uit of je het gebruikt of niet, het is alleen maar een voorbeeldje.

En dan dus een voorbeeldje van iets waarvan ik denk dat je het nodig hebt, maar om een of andere reden weet ik dat nog steeds niet zeker.

Heb je al es naar de code gekeken? En gekeken of dat is wat je nodig hebt???
En de syntax is volgens mij op 1 ; (en die ... maar dat mag ik hopen dat dat je wel duidelijk was) na allemaal goed.

Verwijderd

Topicstarter
Quote mode:
Maar als dat je probleem oplost (met goede syntax) dan ben ik wel een beetje teleurgesteld, want dat is nogal basis-kennis/gedachten.

Kijk eens aan: is dit niet chaotisch of word ik gek? Als ik een probleem oplos, ben jij teleurgesteld??? Klopt niet helemaal, daar ging het ff om. Ff mierenneuken.

Serioso mode: Bedankt dat je me en mijn klasgenoot hebt geholpen.

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Op donderdag 29 november 2001 22:09 schreef gang-ster het volgende:
Als ik een probleem oplos, ben jij teleurgesteld???
Dat staat er helemaal niet. Zorgvuldiger lezen.

(en quoten kan met [quote] ... [/quote])

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op donderdag 29 november 2001 22:09 schreef gang-ster het volgende:
Als ik een probleem oplos, ben jij teleurgesteld??
Mja, dat is het hem nou juist.
Ik vind het wel prettig dat je probleem opgelost is. Maar dat je dus een zgn. "dubbelpost" moest starten en na veel vragen stellen pas een beetje heldere omschrijving van je probleem gaf is wat teleurstellend.

Vooral omdat je, waarschijnlijk, als je een duidelijke probleem omschrijving voor jezelf had gemaakt je het antwoord misschien al helemaal zelf had uitgevogeld.
Of hooguit met een klein duwtje in de rug.
Serioso mode: Bedankt dat je me en mijn klasgenoot hebt geholpen.
Was dit de oplossing?
En is het nu dus opgelost?

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 29 november 2001 22:15 schreef ACM het volgende:

[..]

Mja, dat is het hem nou juist.
Ik vind het wel prettig dat je probleem opgelost is. Maar dat je dus een zgn. "dubbelpost" moest starten en na veel vragen stellen pas een beetje heldere omschrijving van je probleem gaf is wat teleurstellend.

(dit klopt wel, maar heeft niets te maken met wat je zei.)

Vooral omdat je, waarschijnlijk, als je een duidelijke probleem omschrijving voor jezelf had gemaakt je het antwoord misschien al helemaal zelf had uitgevogeld.
Of hooguit met een klein duwtje in de rug.
[..]

Was dit de oplossing?
En is het nu dus opgelost?
Het is nu denk ik wel opgelost, maar ik had het zelf op deze manier al geprobeerd en het goede kwam er niet uit. Als het nu op eens wel zou werken zal ik wel een typfout hebben gemaakt bij mijn eigen code. Maar ik ga het proberen hoor. Trouwens, ff OFFTOPIC: Programmeren boeit in principe niet zo erg bij het oplossen van een probleem, het gaat om de logica achter het echte probleem(het maken van een rooster).

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op donderdag 29 november 2001 22:22 schreef gang-ster het volgende:
Trouwens, ff OFFTOPIC: Programmeren boeit in principe niet zo erg bij het oplossen van een probleem, het gaat om de logica achter het echte probleem(het maken van een rooster).
Dat is dan ook precies wat ik bedoel met een duidelijke probleemstelling formuleren.
En met opmerkingen als "ik heb de voorbeelden niet getest of goed bekeken, maar zoiets zal wel nodig zijn" etc

Verwijderd

Topicstarter
En met opmerkingen als "ik heb de voorbeelden niet getest of goed bekeken, maar zoiets zal wel nodig zijn" etc

Ik begrijp je echt niet hoor. Ik zeg dat het niet gaat om hoe je iets prog., tenzij je je druk moet maken of efficientie, maar om wat je prog.
Ik snap echt niet wat je bedoelt met:ik heb de voorbeelden niet getest of goed bekeken, maar zoiets zal wel nodig zijn
Je bedoelt dat ik echt ga meedenken enzo? Ja, dat doe ik normaal wel als het over een echt probleem gaat, maar niet over zoiets als een syntaxprobleem(pje).

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Wat ik daarmee bedoel is simpel.

Het was je vast al opgevallen, maar php lijkt nogal op perl (en als je ook C/C++/Java kan, was de gelijkennis daarmee je ook wel opgevallen).

Oftewel een simpel voorbeeldje van "half werkende code" is niet perse bedoelt als werkbare code, maar puur als voorbeeld _hoe_zoiets_eruit_kan_zien_ .

En aangezien ik het als voorbeeld _hoe_zoiets_eruit_kan_zien_ bedoelde, ga ik niet de code lopen testen/goed bekijken (dus of er dan een ; mist, of ergens iets niet helemaal klopt, maakt me dan niks uit, daar is het niet voor bedoeld)
Op donderdag 29 november 2001 22:30 schreef gang-ster het volgende:
Ja, dat doe ik normaal wel als het over een echt probleem gaat, maar niet over zoiets als een syntaxprobleem(pje).
Dat jij een syntax probleempje hebt? Tsja, dat maakt me niet zoveel uit, daar was mijn voorbeeld ook niet voor bedoelt.

Die was dus bedoelt om je te laten zien hoe zoiets eruit kan zien, maar niet om gewoon domweg te kopieren.
Daarvoor is het toch veel te summier.

• Mir
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Mir

Op donderdag 29 november 2001 21:48 schreef ZeRoXcOoL het volgende:
Ik denk zoiets:
PHP:
1
2
3
4
5
6
<?
$hallo = "hoi";
${$hallo} = "bla";

echo $hoi;
?>

Dit zou bla echo'en.
MMM VET :P
Kijk, dit bedoelde ik in die vorige topic ook al: Weer wat geleerd :Y)

Verwijderd

Topicstarter
Ik wilde gewoon de standaard code van een variabele in een variabele. Dus gewoon
$i=1; //vb.
$hallo=$var[$i];
echo "$hallo";

Als je dit gezegd had was het in principe voldoende geweest. De zooi er om heen interesseert me niet. Dat is de kern van het probleem.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op donderdag 29 november 2001 22:41 schreef gang-ster het volgende:
Ik wilde gewoon de standaard code van een variabele in een variabele. Dus gewoon
$i=1; //vb.
$hallo=$var[$i];
echo "$hallo";

Als je dit gezegd had was het in principe voldoende geweest. De zooi er om heen interesseert me niet. Dat is de kern van het probleem.
Toch jammer dat het ruim dertig posts kostte om "uit je te halen" wat nou het probleem was.

Vooral omdat Onno bijvoorbeeld in je andere topic het antwoord grotendeels al gegeven had...

Bij deze sluit ik ook je topic, om nog verder offtopic gedoe te voorkomen. En ik verwacht van je dat je de php-manual toch _iets_ beter doorleest alvorens weer een dergelijke vraag te stellen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.