Toon posts:

Is filmadapter op scanner onzin?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga een scanner aanschaffen en heb het oog laten vallen op zo'n platte Canon.

Maar ik wil ook dia's kunnen inscannen. HP levert een filmadapter mee, maar dan heb j een dikke kist.

Volgens mij is een adapter alleen een lampje met een melkglas, dat is dan makkelijk te regelen.

Of zit hier een addertje onder de galsplaat?

Gaarne advies van jullie?

• Kokkers
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-08 23:11
Zo'n adapter stelt volgens mij inderdaad niet zo heel veel voor maar om te zeggen dat het onzin is....nee.

De adapter zorgt er denk ik voor dat de normale lamp in de lichtbak niet meer gaat branden tijdens het scannen.
Hetgeen toch noodzakelijk is om degelijk een dia te kunnen scannen.

Iemand hier die dit kan testen?

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-08 15:09
Er zijn 2 typen film adapters, je hebt diegene die je met een kabeltje aan kunt sluiten en die dan de dia van boven belichten, is opzich het beste.
En je hebt dia adapters die niets meer zijn dan spiegeltjes die het licht van ondere op zo'n manier spiegelen dat het licht dus ook van boven komt.

De nadelen van dia's inscannen op een gewone scanner is dat de resolutie meestal te laag is om ze goed te kunnen editen en dat het moeilijk is om ze recht genoeg neer te kunnen leggen.

Verwijderd

Topicstarter
Jammer, werd ik gisteravond na het opstarten van de topic plotseling weggeroepen.

Dat de resolutie t.o.v. een professionele scanner beperkt is, neem ik voor lief.

Maar een scanner van 1200 * 2400 moet voor hobbydoeleinden toch voldoende zijn?

De "adapter" is dus inderdaad een lichtpunt in een kap of een spiegelcombinatie.

Kan ik mijn conclusies uit trekken.

Bedankt voor jullie reacties.

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Let wel even op ..! die dia adapter stelt niet zoveel voor, maar dat werkt niet zomaar met elke scanner...

Bij mijn oude Mustek 6000 SP werkte het in elk geval niet, ik denk alleen met een CCD lamp scanner

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

Topicstarter
Goeie tip, zal ik even op letten.

Dat het ook niet zo maar een lampje kan zijn begrijp ik wel.
Het zal dezelfde kleur-warmte moeten hebben als de originele bron in de scanner.

Verwijderd

Zo'n canon scanner werkt volgens mij met witte led's (iig die van mij)
Dir geven waarschijnlijk te weinig licht voor het doel waar jij ze voor wil gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Neem ik mee, bedankt
Pagina: 1