Nogmaals, policy-verduidelijking

Pagina: 1
Acties:

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Dat mijn vorige topic op slot gegooid wordt vind ik overigens niet tof. Ik wil een discussie openen en geef voor de verandering JULLIE het initiatief. Onder het motto, not-done wordt 'ie dichtgepleurd. :(

Dan kom ik wel weer met mij punten die nu als "gezeik" overkomen, een context die jullie daarvoor gekozen hebben.

Ik begrijp best wel dat er een hoop onzinvragen op het GoT-forum bestaan, de vraag is alleen terug, welk doel zoeken jullie op met het op slot gooien van domme vragen.

Er zijn ongelooflijk veel vragen welliswaar als "dom" te bestempelen, maar IMHO is een legitieme vraag waar een user mee zit een legitieme vraag. Indien een search niet een pasklaar antwoord uitkotst, dan zit je met een probleem die niet opgelost kan worden.
Voorheen kon je met je triviale problemen wel op GoT terecht, maar nu niet meer. Willen jullie dan samen met het lage niveau soms gewoon de toegankelijkheid van GoT op slot gooien? Er zijn echt veel vragen van users terecht en een slotje op een normale vraag betekend dat je gewoon geen vragen meer stelt op dit forum en ook geen modelinge reclame meer maakt.

In andere woorden, de instroom van newbies met legitieme/normale vragen wordt gewoon afgekapt door een extreem onvriendelijk beleid. De vraag is dus mijnerzijds: kiezen jullie voor een newbie-onvriendelijk beleid dat compleet anti-user is of denken jullie de 'domme' vragen af te kappen? Leg dan maar eens aan 30.000+ users uit wat jullie definitie is van een 'domme' vraag.
Ik heb een half uur lopen kloten om met fotosoep iets GEEL te krijgen, als ik dat op GoT vraag is dat een slotje. Ik weet nog steeds geen goede manier om een koeler te bevestigen en ik krijg mijn geluidskaart nog steeds niet aan de praat. Ik heb geen flauw idee of een Audigy-player OEM 5.1 is of gewoon rommel. Ik heb nog steeds geen idee hoe ik een koe onder NT (XP) laat draaien. Al deze vragen zijn voor mij legitieme vragen en ik ben zowel niet dom als te beroerd om te zoeken. Op dit moment kan ik geen van deze vragen stellen omdat ik dan gegarandeerd een slotje krijg.

Erger nog, indien ik een vraag stel die conform de policy OPEN had moeten blijven maar door een niet uitgeslapen Mod op slot wordt gedonderd plaatst mij in een onmogelijke positie: klagen levert per direct een verwijziging naar de Slot-plicy dus heb ik bij voorbaat geen poot om op te staan, ook al heb ik formeel gelijk. Fouten van de mods (die redelijkerwijs natuurlijk ook voorkomen) kan je dus absoluut niet gecorrigeerd krijgen.
Dit is dus wel een exponent van het probleem dat enkele maanden opdook:"enkele mods waren absoluut niet te overtuigen dat ze een fout hadden gemaakt." Dat was het moment van absolute arrogantie toen, iets wat nu nog niet plaatsvind maar gewoon een kwestie van tijd is.

Mijn vraag is dus: Welke toekomst zien jullie (de crew) in het user-onvriendelijke gedrag?

* Delerium is overigens behoorlijk pissed van diverse FAQ's waarin staat dat de mod het irritante post-gedrag van users compleet zat zijn. Niet iedereen leeft naar de maatstaven van een mod.

En geef dit topic dus niet als meest klote-antwoord een slotje, mijn vraag heeft wel degelijk een ander motief/vraagstelling dan welk ander topic op LA ook.

• Delerium
  • Niet online
Overigens vraag ik dus niet direct naar een einde van de slotjesregen, maar naar een finishlijn waar we uitzicht op kunnen hebben.

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
* saviour heeft even geen aanvulling, wacht geduldig af, en laat weten dat hij achter ecteinascidin staat :)

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:48

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Hmm, ben heeel benieuwd naar een reply van mod. Je hebt opzich gelijk, maar eigelijk ook weer niet (als ik naar de FAQ kijk) Maar dat is juist het probleem hier. Nou ja, ik ben niet duidelijker aan het worden ;) dus ik wacht af

Verwijderd

Er zijn ongelooflijk veel vragen welliswaar als "dom" te bestempelen
Mij is altijd geleerd dat domme vragen niet bestaan, overbodig zou nog kunnen.

Domme antwoorden zijn er echter wel.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Mij is altijd geleerd dat domme vragen niet bestaan, overbodig zou nog kunnen.
De enige domme vragen die bestaan, zijn diegene die niet gesteld worden.

Virussen? Scan ze hier!

• Delerium
  • Niet online
Degene die een domme vraag stelt, is 5 minuten dom. Degene die de vraag niet stelt blijft de rest van zijn leven dom.

Maar het ging om "domme" vragen, vragen die een "laag" niveau hebben en op GoT niet passen. Onbegijplijk gezien het "niveau" van forumbeheer.

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:16

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Ok, ik zal mijn best gaan doen om een beetje acceptabele post in elkaar te rammelen.

Ten eerste blijf ik erbij dat domme vragen niet bestaan. Een domme MANIER van vragen imho wel.
Als je iets niet weet probeer je eerst wat uit of zoek je wat op in de help functie van het een of ander (hetzij de 'help' in een programma, een handleiding of iets wat daar op lijkt). Pas als je dat gedaan hebt kom je met je verhaal op GoT.
Dat is in mijn ogen een normale manier van vragen stellen.

Nou kun je zeggen 'ja maar het is veel makkelijker als ik het meteen op GoT gooi'. Dat is zeer zeker waar. En op zichzelf is dat ook geen probleem, het wordt pas een probleem als IEDEREEN het gaat doen bij alles.
Toen ik op GoT begonnen ben waren er krap aan 3000 man. Vroeg je toen iets wat in de search was te vinden kreeg je vaak gewoon antwoord. Waarom? Gewoon omdat dat te doen was en dezelfde vragen niet echt vaak voorkwamen.
Ondertussen zitten we met 10x zoveel members oftewel, 10x (minstens) zo vaak dezelfde vraag. En op dat punt wordt het dus ergens wel vervelend om telkens weer hetzelfde antwoord te moeten geven terwijl er in de search een prima oplossing voor handen ligt.

Nou kun je dus 2 dingen doen. OF je laat al diezelfde vragen lekker staan en ergert je eraan OF je gooit 9 van de 10 vragen op slot en verwijst naar een oud topic INCL antwoord (oftewel search). Nadeel van de 2e optie is dat nieuwe mensen inderdaad een beeld krijgen van 'wat een kutforum is dit'.

Persoonlijk vind ik nieuwe members hartstikke leuk, nieuwe kennis is nooit weg voor een forum maar het moet niet zo zijn dat mensen hier alleen komen om binnen 5 min een antwoord te eisen op hun probleem als ze te lui zijn om zelf wat moeite te doen.

Maar ok, ik zal antwoord geven (proberen te geven iig) op je vraag.

Wat 'we' willen bereiken? Een forum dat ook voor 30.000 of 40.000 of desnoods 100.000 members nog leuk is. En helaas is er bij zulke aantallen zo hier en daar wat heropvoeding nodig van mensen.

Wat ik hoop dat we met slotjes bereiken is dat mensen nadenken voordat ze een topic posten, meer niet.

Overigens, die 3 vragen van jou lijken me vrij simpel op te zoeken (resp fotosoep help, creative website en d.net website) maar dat terzijde.

Hmm valt me net op.. omgekeerde van dom is mod :+

edit:
Oh ik hoop dat mijn verhaal een beetje te volgen is

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Ook Merely wacht gespannen af... Heb deze week contact gehad met Buzzman, en geloof me, de modjes zitten eigenlijk met het zelfde gevoel. Ik kan ook hun frustratie begrijpen, en helemaal gezien het feit dat ze dit vrijwillig doen. Soms lijkt het wel een dagtaak. Ik ben het eens met de modjes dat er idd de laatste tijd weinig naar de FAQ wordt gekeken.

Door dit probleem dreigt nu over te waaien naar de users die dit eigenlijk wel doen. D.w.z. dat er strenger wordt opgetreden doordat nieuwe users lak aan de gestelde regels hebben (mocht dit niet zo zijn; dit komt wel zo over) Het gevolg is dat er op de strepen wordt gestaan m.b.t. het mod-beleid. Dus nu worden er vaak topic's dicht gegooid i.p.v. dat ze verplaatsts worden. Dat wekt irritatie.

Ook valt me op dat de treath's in LA (met name over het waarom opslot) de argumenten aardig snel van tafel worden gegooit, terecht, want 9 van de 10 keer zal de user alsnog inzien dat hij/zij verkeerd zat.

Er wordt aardig geschopt tegen de nieuwe tweakers (RTFM, UTFS etc.)Bedenk wel dat deze nieuwe users deel uitmaken van de bestaansrecht van GoT. Hoe meer users, hoe meer Tnet kan ontvangen voor reclame. Wees geduldig en begripvol. Ik kan me vergissen maar iedereen die claimt te behoren bij die groep oudere tweakers zijn zelf ook niet altijd perfect geweest in het openen van topic's en het geven van repley's. Het verschil is alleen dat hun geen "oudere groep" boven hun hadden die hun terecht wees.

Ik denk dat deze situatie overwaait en er binnen de korste keren weer wordt overgegaan naar de orde van de dag.

n.b.

Over het op slot gooien van een topic:
Klagen levert per direct een verwijziging naar de Slot-plicy dus heb ik bij voorbaat geen poot om op te staan, ook al heb ik formeel gelijk. Fouten van de mods (die redelijkerwijs natuurlijk ook voorkomen) kan je dus absoluut niet gecorrigeerd krijgen.
Dit is niet helemaal waar. Mocht je echt met goede argumenten komen, dan gaat het threathtje zo weer open. Dit heb al meerdere malen gezien. Alleen als je met argumenten komt die m.b.v. de Slotjes-policy van tafel kunnen worden geveegt, dan ligt de fout echt bij jezelf. Dit betekend dus dat je dit had kunnen weten. Geloof maar niet dat de modjes verwijzen naar de policy als dat niet van toepassing is. Want dan zou je dat toch kunnen aangeven? Je kunt ze dan vriendelijk vragen waar dit wordt vermeld, en of ze dit in het threatje kunnen quoten.

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Verwijderd

Nou kun je dus 2 dingen doen. OF je laat al diezelfde vragen lekker staan en ergert je eraan OF je gooit 9 van de 10 vragen op slot en verwijst naar een oud topic INCL antwoord (oftewel search). Nadeel van de 2e optie is dat nieuwe mensen inderdaad een beeld krijgen van 'wat een kutforum is dit'.

Persoonlijk vind ik nieuwe members hartstikke leuk, nieuwe kennis is nooit weg voor een forum maar het moet niet zo zijn dat mensen hier alleen komen om binnen 5 min een antwoord te eisen op hun probleem als ze te lui zijn om zelf wat moeite te doen.
Maar het nadeel is dat deze, terechte, spelregels gesneden koek zijn voor de al wat langer meelopende bezoeker. De zogenaamde newbies die gaan zich veelal niet verdiepen om eerst de FAQ's eens door te lezen, die willen gewoon aan de slag (net als dat je een nieuw speledingetje koopt, de meesten gaan er mee aan de slag en gaan pas de manual lezen als ze tegen een probleem aan lopen).

Aan de ene kant kun je de forumbeheerders gelijk geven (en de al wat oudere garde onder de bezoekers) dat er ergenissen ontstaan als je voor de 2.342 keer dezelfde vraag ziet, aan de andere kant moet je ook het begrip op kunnen brengen voor de nieuwe bezoeker zoals ik hierboven beschrijf.

Tja, dan heb je dus een probleem, je wilt je gebruikers opvoeden (terecht), maar hoe pak je dat aan?

- snel een slotje? levert frustatie op
- niks doen? levert ook weer frustatie op
- verplicht na registratie FAQ's laten lezen? hoe implementeer je dat en welke garantie geeft je dat?

Mischien moet je dan maar de gebruikers uitleggen waarom je je stoort aan de vraag die ze stellen, leg het ze nog maar een keer uit, en hou dat op de één of andere manier bij, als die gebruiker er zich niet aan houdt dan ga je over tot handelen. Ik weet wel dat dit veel meer werk oplevert, maar je zou er eens serieus over kunnen denken.

• Delerium
  • Niet online
En er wordt dus serieus gedacht dat slotjes alleen voldoende is om het user-gedrag te wijzigen?

Ik kan je vertellen dat het user-bestand een dynamisch verloop kent, je pest met slotjes alleen users weg die door nieuwe users worden vervangen die dan tegen slotjes aanlopen. De eerstgenoemde users vloeien zowiezo weg, maar laat de natuur zijn gang gaan ipv met slotjes voor de blijvers een paradijs te creeren. Users met domme vragen blijven echt binnenstormen, dus in dat opzicht is het huidige slotjesbeleid ook blijvend.

Vroeger lijkt altijd alles beter te zijn. Nu is het overigens ook prima te doen. Wellicht dat de vergelijking met vroeger tot beter recht komt als je bedenkt dat erg veel fora inmiddels meerdere mods kennen en elke mod inderdaad betrokken is: De modforce is nu iig groter dan ooit en kan nu allang in principe elke reactie screenen. Dan hoef je overigens zowiezo niet op alle vragen een slotje te plaatsen, dan kan een pasklaar antwoord vanuit de modzijde ook werken (behulpzaam heet dat).

Het standpunt en de rechten van een user zijn duidelijk. Een user krijgt een forum aangeboden waar hij gebruik van kan maken. Nergens staat dat het de bedoeling is dt een user meer moet geven dan te nemen. Ik denk dat elke user het recht heeft om 5 minuten een vraag te stellen en dan te verdwijnen. Indien hij een goed gevoel overhoudt 'kan' 'ie wellicht zelf ook wel eens antwoorden geven (sociaal netwerken etc). Van iedere user eisen dat ze een goede vraag stellen cq de search perfect beheersen (zeker met die K*Tsearch de afgelopen maanden) is gewoonweg niet redelijk.
En dan nog, hoe kan een mod zien dat de vraag met de search terug te vinden en welke niet? De werkelijk makkelijke vragen die een mod in zijn FAQ heeft staan zijn makkelijk op slot te gooien, maar nu heeft de user in geen geval het voordeel van de twijfel (-> userfriendly, nee dus).

Blijft over je antwoord op mijn privevragen: Ik had in de search fotosoep kunnen plaatsen, dan woog ik nu een ons. Geluidskaart is niet van creative, probleem is niet bekend en een antwoord is tot heden uitgebleven. DnetC is qua ondersteuning even up-to-date als de DPC-FAQ op FP: Outdated. Pikant detail: als deze vragen niet op dit forum thuishoren, welke vragen mogen dan wel? Een vraag is een vraag.

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Hmmm laat ik nou net voor het lezen dit topic tegenkomen.

;)

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

• Delerium
  • Niet online
Stukkie eigen mod-ervaring.

Ik heb mij op PM, een van de drukste onderdelen, kapot lopen te vervelen omdat er geen correcties nodig waren. Laat iedere normaal gestelde vraag open en af en toe een searchvraag, zodat er in de topiclist een searhvraag wordt beantwoord bleek voldoende te zijn om vrijwel geen slotjes te zetten. Met 30 min per dag kon ik mijn GMtaken perfect uitvoeren en zelfs bouwen aan GoT. Nu wordt er niet gebouwt aan GoT, maar meer afgebroken dat erg veel mod-force kost.
Ik kan mij echt niet voorstellen dat het uren aan slotjes zetten kost voor modjes. En zelfs als het zo is, dan moet een mod altijd bedenken of het de moeite is voor het slotje.

Een keurig perfect forum is een utopie.
Op donderdag 29 november 2001 18:55 schreef LuNaTiC het volgende:

;)
Ja, da's inderdaad wel een opmerking waard, maar is een slotje dan nodig? Hij kan ook onbeantwoord wegzaken.
Overigens is dit een foute user en geen foute vraag -> waarschuwing.

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Op donderdag 29 november 2001 18:55 schreef LuNaTiC het volgende:

;)
Ergens heb je gelijk, maar dit wil ik toch effe zeggen: wat kun jij opmaken uit de registratiedatum en het aantal postjes? Voordat ik me hier registreerde las ik al veel op GoT. IMHO zegt de reg. datum of aantal postjes dus absoluut niks! De persoon tegen wie je het had deed het i.i.g. nog netjes, in tegenstelling tot sommige user met een reg. datum van al meer dan een jaar en 2000+ postjes. Voor beiden geldt eigenlijk, je hebt gelijk, maar om dit nou te posten?? Nee! Laat dat toch over aan de modjes....

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Op donderdag 29 november 2001 18:59 schreef ecteinascidin het volgende:

Ja, da's inderdaad wel een opmerking waard, maar is een slotje dan nodig? Hij kan ook onbeantwoord wegzaken.
Klopt, het is idd niet de vraag, maar de user die niet genoeg (re)search heeft gedaan. Dit is een heel extreem voorbeeld, waar het makkelijk te zien is. Waarschijnlijk doel je ook niet op deze groep users, maar iemand die wél genoeg research heeft gedaan en misschien nog niet het antwoord heeft gevonden, ook al kan het dan wel een typische UTFS-vraag zijn.

Of hier een slotje op moet komen: ik denk het toch wel, users die langsfietsen zien dan sneller dat zulke soort vragen niet echt 'gewenst' zijn (als er niet naar gezocht is ed).

Hou je het topic open, dan loop je misschien het risico dat mensen eerder zo'n soortgelijke UTFS-topic gaan openen omdat het toelaatbaar schijnt. Ik weet niet of dit in de praktijk ook zo werkt, maar ik kan me daar wel iets bij voorstellen.

Das hetzelfde als dat er toen opgetreden is tegen het roepen van UTFS. Dat kwam eerst SUPERveel voor (maakte me er zelf ook schuldig aan, daar niet van), en dat zie je nu gewoon een stuk minder.

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

• JvS
  • Laatst online: 22:31

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op donderdag 29 november 2001 18:59 schreef ecteinascidin het volgende:

Een keurig perfect forum is een utopie.
Daar heb je helemaal gelijk in.
[..]

Ik vind een waarschuwing heftiger dan een slotje. Alhoewel slotjes discussies gewoon lamleggen.

Misschien is het niet eens zo'n heel gek idee om die mensen gewoon duidelijk te waarschuwen dat dit niet de bedoeling is.

Die faq's met daarin richtlijnen over hoe te posten, zijn gemaakt omdat de leukere topics helemaal verdronken in de "hoe verander ik mijn achtergrond" topics. En het exrteme strenge modbeleid is nu wellicht ook geen goede oplossing. Het punt is, dat we niet weten hoe die luie vragen op te lossen (ze zijn niet dom, alleen lui). We proberen het nu met veel sloten zetten in de fora waar het het ergst is.

Ik heb dat zelf in [forum=9] ook gedaan, met de vele vele en vele topics over mensen die geen zin hebben om alle instellingen af te stropen en bij niet werkende surroundspeakers gelijk een topic openden. Daar hebben we nu amper last meer van.

We hebben van het weekend een kleine vergadering, dus ik denk dat het dan zeker wel aan de orde gaat komen. Als we de grootste groep mensen even duidelijk hebben gemaakt dat we een iets pittiger niveau willen hebben en wat duidelijkere vragen, zouden we kunnen besluiten dit extreem strenge beleid niet meer uit te voeren.

Dan kunnen we wel weer topics renamen en kunnen we misschien wel weer topics uit HA naar andere fora moven. We hebben het hier van het weekend dus over/

Overigens was je vorige topic er een die op mij anders overkwam, en was het antwoord dat ik daar in zou geven allang in vele andere topics gegeven. Ik interpreteerde je start dus fout. Iets minder wollig taalgebruik zou je posts trouwens wel flink duidelijker maken voor mij (en nee, ik ben niet dom en zeker niet slecht met taal ofzo, het wordt gewoon duidelijker),

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Op donderdag 29 november 2001 19:08 schreef Merely het volgende:

[..]

Ergens heb je gelijk, maar dit wil ik toch effe zeggen: wat kun jij opmaken uit de registratiedatum en het aantal postjes? Voordat ik me hier registreerde las ik al veel op GoT. IMHO zegt de reg. datum of aantal postjes dus absoluut niks! De persoon tegen wie je het had deed het i.i.g. nog netjes, in tegenstelling tot sommige user met een reg. datum van al meer dan een jaar en 2000+ postjes. Voor beiden geldt eigenlijk, je hebt gelijk, maar om dit nou te posten?? Nee! Laat dat toch over aan de modjes....
klopt, dat realiseerde ik mij ook wel. Daarom had ik er specifiek ook smilies bij gezet. Maargoed, dat wordt dan over het hoofd gezien of verkeerd geinterpreteerd (zal ook wel deels bij mezelf liggen dan, ik ben verder niet bang boezem in eigen hand te steken).

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op donderdag 29 november 2001 19:11 schreef LuNaTiC het volgende:

[..]

Klopt, het is idd niet de vraag, maar de user die niet genoeg (re)search heeft gedaan. Dit is een heel extreem voorbeeld, waar het makkelijk te zien is. Waarschijnlijk doel je ook niet op deze groep users, maar iemand die wél genoeg research heeft gedaan en misschien nog niet het antwoord heeft gevonden, ook al kan het dan wel een typische UTFS-vraag zijn.

Of hier een slotje op moet komen: ik denk het toch wel, users die langsfietsen zien dan sneller dat zulke soort vragen niet echt 'gewenst' zijn (als er niet naar gezocht is ed).

Hou je het topic open, dan loop je misschien het risico dat mensen eerder zo'n soortgelijke UTFS-topic gaan openen omdat het toelaatbaar schijnt. Ik weet niet of dit in de praktijk ook zo werkt, maar ik kan me daar wel iets bij voorstellen.
Verder wordt zo'n topic dan vaak een zooi, omdat mensen er de meest wilde dingen in gaan roepen. :{

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Op donderdag 29 november 2001 19:15 schreef JvS het volgende:

[..]

Verder wordt zo'n topic dan vaak een zooi, omdat mensen er de meest wilde dingen in gaan roepen. :{
precies, die mentaliteit heb je nu eenmaal, bij vrijwel iedereen wel. (en dan bedoel ik niet alleen van die UTFS! of SLOTJE!-uitspraken, maar ook de goedbedoelde opmerkingen en suggesties om de search proberen te gebruiken. De een zegt het wat botter dan de ander, maar het komt uiteindelijk op hetzelfde neer. Of ie dan open blijft of dichtgaat, hoe dan ook zal het duidelijk worden dat de user aan het begin beter had moeten zoeken. Slotje vind ik dan een beter alternatief, om te voorkomen dat de rest van de topic een zooi wordt. Met evt een kleine opmerking van de desbetreffende mod.

En nogmaals, dit geldt dus weer alleen voor mensen die te lui zijn om te zoeken, want als je gewoon gezocht hebt naar de grootste UTFS-vraag die er is, en toch niet kan vinden, dan zal niemand je daar op aankijken.

• IceStorm
  • Laatst online: 22:16

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Op donderdag 29 november 2001 18:55 schreef ecteinascidin het volgende:
De modforce is nu iig groter dan ooit en kan nu allang in principe elke reactie screenen.
Even tussen avondeten en toetje door. Dit valt me zo snel op en ik wil daar even op zeggen dat het gewoon voor mij iig niet waar is.
Toen ik begon kon ik elk topic in spielerij lezen/bijhouden/controleren. Tegenwoordig haal ik dat gewoon simpelweg niet.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op donderdag 29 november 2001 20:03 schreef IceStorm het volgende:

[..]

Even tussen avondeten en toetje door. Dit valt me zo snel op en ik wil daar even op zeggen dat het gewoon voor mij iig niet waar is.
Toen ik begon kon ik elk topic in spielerij lezen/bijhouden/controleren. Tegenwoordig haal ik dat gewoon simpelweg niet.
Over die zin heb ik heen gelezen, maar ik lees ook _lang_ niet alles in AV en LA hoor...

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-11 16:08
Op donderdag 29 november 2001 20:03 schreef IceStorm het volgende:
Ik denk zelfs dat de modforce relatief kleiner is.. (en dan bedoel ik de verhouding aantal crew-personen : aantal users!). Maargoed, dat terzijde..

Verder zie ik het hier meestal gaan over de utfs-vragen etc. Naar mijn mening komt de slotjes-golf van de laatste dagen juist door verkeerd geplaatste topics / topics met een verkeerde titel. Ik denk dat dit ook wel degelijk verschil maakt.
Verkeerd geplaatste topics mogen van mij dan ook gerust op slot. Dit is namelijk wel een manier om mensen erop attent te maken dat een topic over een hub niet in spielerij hoort, of een windows vraag niet in hardware algemeen. En het is misschien wel hard, maar bekijk het ook eens van de andere kant. De afgelopen tijd, en zeker tijdens/na het hcc gebeuren liep het in HA in ieder geval echt de spuigaten uit.

En over de makkelijkere vragen (ik wil het geen domme vragen noemen): Zodra een topicstarter laat zien dat hij/zij wel wat moeite heeft gedaan (dus bijv. in de search gekeken / op internet gekeken / zelf wat geprobeert) dan heb ik er in ieder geval absoluut geen moeite mee, en wil deze persoon dan ook graag helpen. Maar doordat er inderdaad al veel dingen beantwoord zijn cq. in een faq gezet zijn, hoeven deze vragen eigenlijk niet echt vaak voor te komen. Als iemand nu vraagt hoe hij z'n duron 600 moet unlocken, dan betekend dat heel simpel dat hij niet heeft gezocht.. Een link naar de faq lijkt me dan voldoende, en een slotje ook, zeker om UTFS antwoorden te voorkomen. (Je kunt een slotje soms ook zien als bescherming van de topicstarter!)

maargoed, da's mijn visie op het geheel..

• Potatoman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-11 19:01

Potatoman

koniwa

Stel trouwens dat je geen slotje zet, maar gewoon ene mededeling dat zo'n topic niet gewenst is. Dan zakt het topic vanzelf wel, en als iemand het terugziet weet hij ook dat het niet gewenst is. Lijkt me heel wat vriendelijker iig met (bijna) hetzelfde resultaat.

The cyclographing developer

Verwijderd

Ik ben van mening dat als je geen slotjes zet de zooi alleen maar groter wordt. Mensen zien makkelijke vragen staan en denken, ow, dan kan ik dat ook wel doen. Iedereen doet het immers.

Gooi je alles op slot, dan staan er wat moeilijkere vragen en dan is de drempel iets hoger om een topic te posten, je staat zegmaar een beetje voor lul.

Zo denk ik erover, maar het blijkt nog niet echt uit te werken, ben nu 1,5 streng aan het modden, het kost me een hoop meer tijd en ik zie nog weinig effect als ik eerlijk ben :(

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 30-11 10:39
Op donderdag 29 november 2001 18:05 schreef ecteinascidin het volgende:
Indien een search niet een pasklaar antwoord uitkotst, dan zit je met een probleem die niet opgelost kan worden.
Heel goed, jij snapt het. Indien.
HMM, waarom dit topic dan nog?

Verwijderd

Het probleem is inderdaad niet dat iemand een domme vraag stelt, maar dat hij niet beseft dat hij een domme vraag stelt, omdat hij zelf niet (goed genoeg) heeft gezocht.

Voor de verandering had ik vandaag ook een vraag. Het was iets waarvan ik dacht dat het vrij simpel was.

Ik had de moeite genomen om na te denken, te zoeken en te proberen. Niets werkte. Wel ben ik erdoor op een aantal mogelijkheden gekomen. Nu mag je best weten dat ik echt _niet_ een UTFS naar m'n hoofd gegooid wil hebben, vandaar dat ik al overal had gezocht. Vervolgens een topic met duidelijke topictitel geopend, en een (volgens mij) duidelijke vraagstelling en een vleugje achtergrondinformatie.

Nu vraag ik me af: is het niet gewoon dat GoT een stortplaats is waar iedereen wat loopt te frotten tot het goed is, terwijl de topicstarter erbij staat te kijken tot het goed is, zonder zijn tere handjes vuil te hoeven maken.

Simpele vragen die wel netjes worden gesteld beantwoord ik wel. Simpele vragen die worden gedumpt soms wel, vaak niet want ik wil zulk gedrag niet aansporen.

Ik ben het er helemaal mee eens dat het niet erg gebruikersvriendelijk is om topics die niet aan de voorwaarden voldoen op slot te knallen, maar toch denk ik dat het maar een tijdelijke situatie is.

Je moet wel een kleine hindernis creëren om te posten. Een drempel waar een post ruim overheen moet kunnen wil hij het waard zijn om gepost te worden. Die drempel moet er niet zijn voor simpele (of zoals jij zegt: domme) vragen, maar zoals anderen al zeiden, dom gestelde vragen.

PS. als een topic al in slecht Nederlands gesteld wordt, heb ik ook minder zin om te posten, omdat de topicstarter daar een bepaalde indruk mee wekt: gehaast, ongeïnteresseerd, je kent het wel.

Ik hoop echt dat het maar tijdelijk nodig is om écht streng te zijn, want leuk is het niet, maar ik ben bang dat het even een noodzakelijk kwaad is. Dat het maar van korte duur moge zijn :)

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:25

botoo

💀 too old to die young

ecteinascidin, je betoog is, zoals meestal, overtuigend en onderbouwd.
In het geval van de slotjes denk ik dat de hoeveelheid users een beslissende rol speelt.
Als er een topic met een z.g. domme vraag gesteld word, dan zijn er doorgaans 2 scenario's mogelijk:
- vrijwel geen antwoord, of een enkele die gelijk de kern raakt. Dit is de ideale situatie (ja, die komt ook wel eens voor)
- Het puilt onmiddellijk uit door reacties van anderen, doorgaan newbies, met de meest loze kreten op een rij, varierend van de bekende RTFM/UTFS tot en met flame en andervormig neerbuigend gedoe. Oftewel zwaar sfeer verpestend, en dat willen we ook niet. Bijkomend probleem is dat door dergelijke onnozele staccato van topics en replies, de interessantere (lees moeilijkere) onderwerpen volledig ondergesneeuwd raken en veel te snel wegzakken, wat boven blijft drijven is voor de die-hard Tweaker steeds minder interessant, en die trekt zijn plan. Gevolg is een uitloop van know-how en een instroom van no-how.

Hoe dit probleem opgelost moet worden weet ik ook niet, volgens mij moet het gezocht worden in de (her)opvoeding van de users in het algemeen.

Ik wil als laatste een lans breken voor de newbies:
hebben jullie wel eens bekeken hoeveel FAQ's en 'belangrijke medelingen' er op GoT staan?
Je hebt alleen al een manual nodig om dat te indexeren.

Toch ook een lans voor de ouwe rotten:
gebruik die search en krijg 100 hits waarvan er 99 hetzelfde blatgedrag vertonen. Dat werkt ook niet bepaald stimulerend, er zou dus best wat meer kwaliteit in de reacties mogen zitten, dat zoekt veel prettiger.
Uiteindelijk zoek je om te vinden, niet om je te irriteren.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• BN
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-10-2024

BN

lang leve usenet??

"Grandma was slow, but she was old....!!"

• Delerium
  • Niet online
Wel, als ik de draad zo samenvat zijn de modjes niet echt blij met de huidige policy en lijkt het sloten-zetten op korte en middenlange termijn geen oplossing te bieden. Aangezien de gebruikers ook niet echt blij zijn met slotjesregens, lijkt het me dat er dan beter een einde aan gemaakt kan worden en de crew terugkeert naar de tekentafel voor nieuwe methoden.
(op dit moment ben ik blij dat ik geen crew meer ben, dan hoef ik ig geen ideeen te opperen en is het gewoon deel van de crew's arbeid (niet dat ik geen ideeen heb)).

Om dan terug te komen op enkele opmerkingen: Waarom komen altijd de uitzonderingen hierzo reageren als de 'norm'.

Tuurlijk kan je altijd een topic vinden die een slotje verdient, oude, huidige of nieuwe policy ten spijt is het concept slotje niet voor niets uitgevonden. Het gaat erom dat het zogenaamde grijze gebied tot slot-gebeid is verheven terwijl een user te allen tijde het voordeel van de twijfel dient te krijgen. Kom voortaan niet met de echte ransbaktopics aan als voorbeeld dat slotjes nodig zijn... ik kan er wel 10 vinden die open zouden moeten zijn.

IceStorm staat er alleen voor blijkbaar, hij heeft dan ook een druk forum. Ik kijk naar andere fora en zie dat er meer fora zijn met multi-modforce dan solomods. Indien een mod aangeeft het niet aan te kunnen zou je beter een tweede mod kunnen aanstellen (of een derde) zodat begeleiding beter gaat ipv een slot om de boel in te dammen. Prive-policy was altijd dat als de topicstarter een redelijke vraag stelde en de eerste 5 replies ook redelijk was, dan hoefde ik dat topic niet meer te controleren totdat er een SU'tje verschijnt (mijn efficiency was daardoor hoog). Wellicht een tip, een topic van 130+ replies op slot gooien is alleen nodig bij flamewars, en zelfs dan nog kan je beter de users aanspreken ipv hun geschreven tekst. (indien je meerdere mods per forum aansteld, devalueer hun waarde dan wel tot gelijken, anders kan een hoop arrogantie alsnog een forum de kop kosten (en dit zinnetje wil ik wel uitleggen in een volgende reply)).

IIg kan ik mijn betoog kort samenvatten en een kort/net doel formuleren: Get in touch with the users again. Niet de onvriendelijke slotmethode en ook niet afgeven dat er domme vragen gesteld worden(of luie), want waar haal je de arrogantie vandaan om moeilijke/nette vragen op slot te doen omdat jij meer ervaring hebt en weet hoe simpel het eigenlijk is. Zorg dat alle users zich thuisvoelen.

Users die echt alleen maar lopen te kloten hebben meer een waarschuwing nodig (maak maar een nieuw type aan) of een ban, het schiften mbv topic-inhoud is namelijk de verkeerde weg/keuze.

(kijk anders dit idee nog 's na: [topic=207892/1/256] )

• Delerium
  • Niet online
hmmmmmmm, heb ik nu gelijk gekregen of is de ignore-optie weer 's aangezet?

Wordt er nog wat gedaan met opmerkingen over het huidige 'beleid' of gaat dit als gegeven in de bak verdwijnen.

:?

• wasigh
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

Op vrijdag 30 november 2001 23:35 schreef ecteinascidin het volgende:

Wordt er nog wat gedaan met opmerkingen over het huidige 'beleid' of gaat dit als gegeven in de bak verdwijnen.

Ik lees net dit topic. En ja ik doe er wat mee. Ik denk er over na. In gesprekken met vrienden die ik over GoT + modereren heb is hetzelfde al vaker naar voren gekomen.

Wat je volgens mij wilt in je forum is een groep users die respect voor elkaar hebben en bereid zijn elkaar te helpen. Als daar nieuwe mensen bijkomen die niet de tijd nemen om de situatie in zich op te nemen maar gewoon hun vragen posten zonder zelf de tijd en moeite nemen het op te lossen. Dan verbreekt dat "de sfeer". In P&W zitten erg veel goede mensen met veel verstand van zaken. Als die continue door nieuwe mensen niet met respect behandeld worden maar gewoon gebruikt worden als wandelende zoekmachine en helpdesk dan snap ik dat die personen aggressief reageren op deze UTFS en RTFM slotjes.

Om die reactie's voor te zijn zet ik vaak een slot. Sloten zijn bij mij dan ook niet bedoeld om te straffen maar om de gebruikers te leren dat bepaalde dingen niet kunnen/mogen en dat ze respect voor elkaar als persoon moeten hebben. En dat betekend ook geen kostbare tijd van andere mensen verspillen omdat ze zelf te lui zijn om na te denken of te zoeken.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Zoals gezegd, we zijn het aan het evalueren.

• Grrrrrene
  • Niet online

Ik ga zometeen het hele topic doorlezen, ik heb daar nu ff geen tijd voor. Het enige wat me direct opviel aan je eerste post was dat je het beleid van vroeger (2-5k users) wilde toepassen op het huidige beleid, tenminste, zo lees ik deze opmerking:
Voorheen kon je met je triviale problemen wel op GoT terecht, maar nu niet meer. Willen jullie dan samen met het lage niveau soms gewoon de toegankelijkheid van GoT op slot gooien?
Je _kunt_ gewoon niet met 10 keer zoveel users net zo losjes blijven als vroeger. Sterker nog, volgens mij hadden we hier vroeger alleen maar die-hard computerexperts en overclockers. Tegenwoordig zit de gemiddelde computer-idee-toerist hier ook te posten. Kleinzoon heeft gisteren windows XP geïnstalleerd, heeft GoT als startpagina ingesteld en opa heeft zich hier maar ff geregistreerd met zijn CompuServe CD-tje waar zijn kleinzoon ook maar al te graag vanaf wilde.

Kun je me een beetje volgen? Dat werkt dus gewoon niet. T.net is er gewoon voor de ervaren computergebruiker. Voor n00bs is er wel weer een ander forum. Het klinkt hard en onvriendelijk, maar zo houden we GoT een beetje op niveau.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Pagina: 1