Toon posts:

triac parallel schakeling, kan dat?

Pagina: 1
Acties:
  • 396 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil eens gaan experimenteren met het aansturen van verschillende verbuikers (nu nog een 230V lamp, straks waarschijnlijk 24V~ relaiskleppen).

Ik wil de lampen aansturen vanuit verschillende bronnen (compu's) en wil voor het schakelen triac's gebruiken.

Alleen weet ik dus niet of het volgende mogelijk is met triac's, of moet ik gewoon gaan voor relais?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
      |
     -------
     |     |
  a--T     T--b
     |     |
     -------
      |
      X
      |

En nu ik toch bezig ben, weet iemand of er optisch gekoppelde traic's bestaan waarmee zowel 230V~ te schakelen is als 24V~ ?

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12 19:09
Wat is de ingangsspanning?
En kun je niet beter met transistoren om de relais aan te sturen gaan werken?

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

Verwijderd

Op donderdag 29 november 2001 20:54 schreef j_iscool het volgende:
Wat is de ingangsspanning?
En kun je niet beter met transistoren om de relais aan te sturen gaan werken?
UHMmmmm WISSELspanning... vinden transistoren nie echt lekker :P

volgens mij kun je triacs gewoon parallel zetten hoor. je stuurt ze dicht, dan vormen ze een kortsluiting. Dus saampies parallel zal dat wel lukken, check wel de specs dat de spreiding van de interne weerstand niet te groot is. Maar waarom niet gewoon 1 zware? Er zijn Triacs die zij ZO zwaar en sluiten zo goed dat jij die heus niet opstookt met een lampje oid. En je gaat naar ik begrijp geen fase aansnijden maar gewoon hard open of dicht sturen?

Triac's met opto's erin bestaan wel, bij conrad kun je ze denk ik eenvoudig vinden.

(--EasY-- heeft met dit soort opto-triacs wel eens een aquarium lichtregeling gemaakt 8-) )

• nickv
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-10 13:50
En Waren je vissen geëlektrocuteerd? }:O

Leef in het heden en nooit in het verleden. Carpa diem

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 30 november 2001 07:51 schreef --EasY-- het volgende:

[..]

UHMmmmm WISSELspanning... vinden transistoren nie echt lekker :P

volgens mij kun je triacs gewoon parallel zetten hoor. je stuurt ze dicht, dan vormen ze een kortsluiting. Dus saampies parallel zal dat wel lukken, check wel de specs dat de spreiding van de interne weerstand niet te groot is. Maar waarom niet gewoon 1 zware? Er zijn Triacs die zij ZO zwaar en sluiten zo goed dat jij die heus niet opstookt met een lampje oid. En je gaat naar ik begrijp geen fase aansnijden maar gewoon hard open of dicht sturen?

Triac's met opto's erin bestaan wel, bij conrad kun je ze denk ik eenvoudig vinden.

(--EasY-- heeft met dit soort opto-triacs wel eens een aquarium lichtregeling gemaakt 8-) )
Bijna goed, maar wat ik bedoel is dat ik (uit het voorbeeldje) het lampje aanstuur met een signaal op a, of op b, of op a + b. Alleen op a of b een signaal lijkt me wel goed te gaan, maar hoe gedraagt deze schakeling zich als a en b signaal krijgen (en dus beide traicŽs geleiden)

En nee, fase aansnijen wil ik met deze schakeling niet doen.

• Bulldog
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
-> OCM :).

Verwijderd

Dat gaat met triac's gewoon goed. Alleen gaat in het a+b geval telkens maar 1 triac winnen, en doet de andere niets. Maar dat is niet erg.

Verder kun je met elke triac en standaard driver zowel 24VAC ans 220VAC schakelen.

Voor optosturing zou ik eens kijken naar de MOC3041. Ideaal dingetje daarvoor. En zelfs zonder externe triac kan dat ding nog 60W schakelen (@ 220V)

Geschikte triacs:
Tot 800W: TIC 206M
Tot 2000W: TIC 226M
Tot 4000W: TIC 246M

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 30 november 2001 10:58 schreef DaBit het volgende:
Dat gaat met triac's gewoon goed. Alleen gaat in het a+b geval telkens maar 1 triac winnen, en doet de andere niets. Maar dat is niet erg.

Verder kun je met elke triac en standaard driver zowel 24VAC ans 220VAC schakelen.

Voor optosturing zou ik eens kijken naar de MOC3041. Ideaal dingetje daarvoor. En zelfs zonder externe triac kan dat ding nog 60W schakelen (@ 220V)

Geschikte triacs:
Tot 800W: TIC 206M
Tot 2000W: TIC 226M
Tot 4000W: TIC 246M
thx Dabit.

btw 24VAC met een MOC3041 is waarschijnlijk niet zoŽn goed idee. De zero-crossing heeft een inhibit voltage van 5V typ tot 20 V max. Op 230VAC is dat wel te doen, maar om van mŽn 24VAC ongeveer 1/3 af te knibbelen. Zal het wel proberen en anders een opto zoeken die geen zero crossing heeft.
edit:
aha de MOC3021 heeft geen zero crossing.

btw2 OCM ???
Sinds wanneer is het besturen van zaken met een computer casemodding ? (want overklokken is het zeker niet).

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-12 15:29
Op vrijdag 30 november 2001 11:07 schreef ascii het volgende:
btw2 OCM ???
Sinds wanneer is het besturen van zaken met een computer casemodding ? (want overklokken is het zeker niet).
Neu, maar er is ooit afgesproken dat elektronica-vragen in OCM hoorden.. (omdat er geen appart elektronica-forum kwam!)

Bovendien zitten hier toch de mensen met de wat diepere kennis dacht ik zo ;)

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 30 november 2001 11:56 schreef Twynn het volgende:

[..]

Neu, maar er is ooit afgesproken dat elektronica-vragen in OCM hoorden.. (omdat er geen appart elektronica-forum kwam!)
Aha, dat heb ik dan gemist. Weer wat geleerd vandaag.
Bovendien zitten hier toch de mensen met de wat diepere kennis dacht ik zo ;)
Yep, zal ik zeker niet tegenspreken (slijm slijm)

Verwijderd

Op vrijdag 30 november 2001 11:07 schreef ascii het volgende:

btw 24VAC met een MOC3041 is waarschijnlijk niet zoŽn goed idee. De zero-crossing heeft een inhibit voltage van 5V typ tot 20 V max.
So? Als je het ding aan blijft sturen staat de triac gewoon open.

• hightower
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-04-2024
Kun je ook een soort hotelschakeling maken met triacs?

specs: Sun Workstation Server Router Laptop

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 30 november 2001 13:54 schreef DaBit het volgende:

[..]

So? Als je het ding aan blijft sturen staat de triac gewoon open.
Een triac gaat toch bij elke nul doorgang weer uit geleiding? Daarom kan je toch geen gelijkspanning schakelen met een thyistor. Maar als een triac blijft geleiden als er maar een stuurstroompje loopt dan is deze jongen helemaal blij. (en ALWEER wat geleerd vandaag)

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 30 november 2001 14:23 schreef hightower het volgende:
Kun je ook een soort hotelschakeling maken met triacs?
Tenzij ik je verkeerd begrepen heb niet.

Hotelschakeling maakt gebruik van wisselschakelaars:
code:
1
2
3
4
5
6
     |
    /    1
    | |
    | |
    \    2
     |

Een triac is vergelijkbaar met een enkelvoudige schakelaar. Je kunt de triac natuurlijk wel aansturen met een hotelschakeling. Maar dan kan je die triac gewoon weglaten.

[edit]
Hmm, een wisselschakelaar is te vervangen door twee triac "relais". Alleen moet je dan wel ervoor zorgen dat de ene schakeling "aan" is bij een ingangssignaal en de andere "uit"
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
    |
     ---
   a-A B-a
     | |
     | |
   b-B A-b
     ---
    |
    X
    |

A = normale traic schakeling
B = inverted triac schakeling
X = lamp oid

De lamp is aan als a hoog is OF b hoog is
en uit als a+b laag zijn OF a+b hoog zijn

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:37

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Optische triacs bestaan, ze noemen zichzelf Solid state relais.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Verwijderd

Op vrijdag 30 november 2001 14:47 schreef ascii het volgende:

[..]

Een triac gaat toch bij elke nul doorgang weer uit geleiding? Daarom kan je toch geen gelijkspanning schakelen met een thyistor.
Dat klopt. De thyristor (een triac = 2 thyristoren antiparallel) komt razendsnel in geleiding door een lawineeffect als er een stuurstroom aangeboden word op de G terminal. Pas als de stroom (let op: *stroom*) door de terminals minder word dan de houdstroom, dan valt de thyristor af. Tenzij de stuurstoom blijft bestaan, en deze groot genoeg is om de thyristor in geleiding te houden. Voor kleine thyristoren praten we dan over enkele milliamperes.

Het zal bij de MOC3041 wel zo zijn dat de nuldoorgangdetector reageert op een spanning tussen de 5 en 20V. Dat boeit niet echt: als de spanning lager is gaat-ie zowiezo aan. Voor het schakelen van 220V is een nuldoorgangsschakelaar te prefereren; bij een niet-nuldoorgangsschakelaar moet je er nog voor zorgen dat de dI/dt niet boven de maximale waarde van de triac uitkomt, dmv. een zgn. snubber-netwerk, of een lowpass-filter met een spoel en condensator.
Ik heb de MOC3041 + triac ook wel eens getest met 30VAC. Dat werkte.
Maar als een triac blijft geleiden als er maar een stuurstroompje loopt dan is deze jongen helemaal blij. (en ALWEER wat geleerd vandaag)
dat doet-ie dus :)
Pagina: 1