[WC] Weerstand in een waterblok?

Pagina: 1
Acties:

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-05 15:59

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Topicstarter
Hoe zit het daar nou precies mee? Je hebt mensen die zeggen dat als er 2 kanalen zijn, dat het water dan alleen door het kanaal met de minste weerstand gaat...
Maar volgens mij is het zo dat als kanaal 1 twee keer zoveel weerstand heeft als kanaal 2, dat dan door kanaal 1 de helft zoveel water stroomt... toch :?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op donderdag 29 november 2001 16:08 schreef Demoniac het volgende:
Maar volgens mij is het zo dat als kanaal 1 twee keer zoveel weerstand heeft als kanaal 2, dat dan door kanaal 1 de helft zoveel water stroomt... toch :?
Ja

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-05 22:32

blitzkrieg

Whoop Whoop!

volgens mij is het hier 1:2

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10-2025
Het makkelijkste kan je naar het aantal bochten kijken. Hoe scherp die zijn. En hoe groot de oppervlakte is van de doorsnede.

Verwijderd

Zo eenvoudig ligt het niet, maar 't klopt wel redelijk ja. In ieder geval voldoende. Alleen: wat is de weerstand van een kanaal? Dat hangt af van het metaaloppervlak, de diameter van het kanaal, de vorm van het kanaal, etc.

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Vanuit de perslucht en hydrauliek zijn er wel berekeningen voor.

Uit ervaring heb ik echter bemerkt dat het uiteindelijk niet zo veel uitmaakt. De grootste factor schijnt de inkomende druk te zijn, hoe hoger deze is, hoe gelijkmatiger de stromingen. Dit heb ik eens met wat testwerk ondervonden. Ging toen trouwens over een dual setup, en of ik nou zoveel moeite moest gaan doen om de toevoerleidingen even lang, zelfde aantal en type bochten etc te houden, of dat ik maar raak kon klooien. Uitkomst was het laatste......
Pagina: 1