Gigabyte GA-6WMM7 onboard audio drivers

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• The Flying Dutchman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-08 13:44
Ik ben bezig windows 98SE opnieuw te installeren op een Packard Bell Club2500 RW pc. Nadat ik de pc had opengeschroeft kwam ik erachter dat er een Gigabyte GA-6WMM7 moederbord in deze bak zit.

Dus ben ik naar de gigabyte site gegaan en daar eens gezocht. Daar wordt ik keurig doorverwezen alle drivers die nodig zijn voor dit bord. Onder andere een driver voor de onboard audio (volgens de site een Yamaha744 chipset).

Echter deze drivers voor de onboard audio werken niet, na installatie wordt er geen nieuwe hardware ofzo gevonden. Dus geen geluid op deze pc.

Ik ben ook al naar de site van Packard Bell geweest en daar gekeken naar drivers, maar de enige driver die mij de goede leek (http://support.packardbell-europe.com/support/download/itemnr/REFFIUP02350100-06.asp) werkt ook niet.

Kan het zijn dat deze drivers niet werken omdat ik directX 8.1 geinstalleerd heb op deze pc? Of heb ik gewoon de verkeerde drivers te pakken? Alvast bedankt voor alle hulp.

Ohja... ik heb al met de search gezocht, en meer problemen met dit moederbord gevonden, maar in geen van de topics stond een duidelijk antwoord welke driver nu nodig is.

The Flying Dutchman

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:31
SigmaTel codec drivers downloaden, staan als het goed is ook bij GigaByte op de site.

• Amd RuLuzzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-02 15:01
Als er geen isa slot op zit is het de 6WMM7-1.
Dat had iik ook. De site van gigabyter verwijst je als het goed is daar naar toe.

• The Flying Dutchman
Ok, bedankt voor de reacties... er zit inderdaad geen ISA slot op. Ben nu wat andere drivers aan het downloaden en dan ga ik even proberen.

Ik meld het wel als het gelukt is.

The Flying Dutchman

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PB heeft niet minder dan 11 verschillende versies van de GA6WMM7 gebruikt. Het is een bos waardoor de werknemers al nauwelijks de bomen kunnen zien (behoed je voor upgrade advies erover- 60% van de tijd krijg je de verkeerde voorgeschoteld).

Klinkt alsof je de Houston 3 Soft Audio hebt - dan zijn de SigmaTel drivers idd de goede.

Maar kan ook zijn dat je een andere versie hebt.

Welke drivers nodig zijn kun je goed zien aan de mobo zelf- kijk tussen PCI1 en de AMR slot. Als je daar een jumper ziet heb je Soft Audio, dus die SigmaTel nodig. Zit daat geen jumper, dan zie je vlak erachter (ook naast PCI1) een Yamaha chip. Dat is dus een hard audio, dus zijn de Yamaha drivers de goede.

Er kan nog meer aan de hand zijn: check eerst ff in BIOS of onboard audio aanstaat (zit in Peripheral Setup).
Als dat klopt en je hebt Hard Audio, dan is het gewoon een driver installatie probleem.

Heb je echter Soft Audio, dan kan het nog een jumper probleem zijn. Zowel de Soft Audio als de AMR modem zijn AC'97 devices. En AC'97 werkt aardig als IDE- je hebt een primary en een secondary, 2x primary werkt NIET, Secondary zonder Primary ook niet en 2x Secondary al helemaal niet.
Begin niet aan deze jumpers te kloten voordat je de SigmaTel drivers geprobeerd hebt, maar als er een probleem blijft, probeer eens die gele jumper tussen PCI en AMR te verplaatsen. Zou kunnen helpen (als je er al eens aan gezeten hebt- ding staat per default op primary en de modem per default op secondary- let op dat je met de modem alle 3 (!) jumpers tegelijk moet verzetten |:( )

Maar goed, de drivers zijn te vinden op de Download stuk van de www.packardbell.co.uk/support site (de .nl site lag er gisteren iig weer eens uit).

En ja, die troep support ik dus ook beroepsmatig :+

Oslik blyat! Oslik!

• The Flying Dutchman
De Sigmatel drivers waren in dit geval de goede.

Heel erg bedankt allemaal. Nu alleen nog even het modem aan de praat zien te krijgen, wat wel zal lukken nu ik weet welk moederbord het is (ik had op het moederbord gekeken en daar stond volgens mij gewoon GA-6WMM7).

The Flying Dutchman

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op donderdag 29 november 2001 16:42 schreef The_Flying_Dutchman het volgende:
De Sigmatel drivers waren in dit geval de goede.

Heel erg bedankt allemaal. Nu alleen nog even het modem aan de praat zien te krijgen, wat wel zal lukken nu ik weet welk moederbord het is (ik had op het moederbord gekeken en daar stond volgens mij gewoon GA-6WMM7).
Hoogstwaarschijnlijk de Aztech MR2800W Smartlink.

Let op: niet onder non-M$ OSsen te gebruiken.

Voor Win98 is het een beetje zoeken, maar hij staat er wel(v.2.85). Voor WinME, 2K en Xp zijn er erg leuke drivers- hun ingebakken diag software kan zelfs een test van je telefoonlijn doen. En ze zijn V.92 compliant (alleen jammer dat je ISP dat nog niet zal zijn).

Oslik blyat! Oslik!

• The Flying Dutchman
Even op de site van Packard Bell gekeken en daar stonden 3 drivers die het naar mijn mening konden zijn. Dus die drie gedownload, blijken het allemaal dezelfde drivers (MR2800) te zijn (tenminste, naam en filesize is hetzelfde) |:(.

Maar goed, het modem wordt herkend als een Smartlink 56K modem en ik denk dat het wel werkt (kan het niet uit proberen, maar dat modem zal misschien ook wel nooit meer gebruikt worden, dus zoveel maakt het ook niet uit).

Maar goed, alles werkt... heb alle drivers maar op een documenten schijf opgeslagen... is het een stukje gemakkelijker voor de volgende keer.

Iedereen bedankt! :)

The Flying Dutchman

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op donderdag 29 november 2001 17:15 schreef The_Flying_Dutchman het volgende:
Even op de site van Packard Bell gekeken en daar stonden 3 drivers die het naar mijn mening konden zijn. Dus die drie gedownload, blijken het allemaal dezelfde drivers (MR2800) te zijn (tenminste, naam en filesize is hetzelfde) |:(
Er zijn 2 ME versies, en 1 elk voor 98, 2K en XP. De ME versies werken dus niet op 98- klinkt alsof je domweg geluk hebt gehad, want er is echt maar 1 die er nu op staat die voor 98 werkt. OS staat bij de eerste lijst vermeld.

Oslik blyat! Oslik!

• The Flying Dutchman
Nee, ik had gekeken op de site en daar stonden heel veel drivers voor:

Azteck modem riser (smartlink)
Azteck modem riser CNR (CNR only for blaat)
en nog een andere.... modem riser (weet zo ff niet welke)

Deze waren allemaal voor windows 98 (ik heb natuurlijk alleen maar windows 98 drivers gedownload).

Maar toen bleek dat de drivers voor deze verschillende (???) producten allemaal dezelfde waren.

The Flying Dutchman

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op donderdag 29 november 2001 19:07 schreef The_Flying_Dutchman het volgende:
Nee, ik had gekeken op de site en daar stonden heel veel drivers voor:

Azteck modem riser (smartlink)
Azteck modem riser CNR (CNR only for blaat)
en nog een andere.... modem riser (weet zo ff niet welke)

Deze waren allemaal voor windows 98 (ik heb natuurlijk alleen maar windows 98 drivers gedownload).

Maar toen bleek dat de drivers voor deze verschillende (???) producten allemaal dezelfde waren.
;( ZUCHT ;( ik had het dan ook over drivers voor de Aztech MR2800W, niet de vele CNR varianten of de Askey MR2800. Maar ja, allemaal idd zelfde driver - deze keer. Voor de toekomst handig je te beperken tot één product, namelijk de jouwe- een actie als dit bij BIOS files zou leiden tot rokend EEPROM...

Oslik blyat! Oslik!

• The Flying Dutchman
Heheheh.... daar ben ik van op de hoogte... als het om een BIOS update ging, dan had ik ook heus wel beter gekeken wat voor product ik precies had.

Ik had geen zin om de kast open te schroeven om te kijken wat er nou precies voor kaartje in zat, dus heb 3 drivers uitgezocht welke het volgens mij konden zijn en toen bleek dat het ook nog alledrie dezelfde files waren, kon er eigenlijk al niets meer fout gaan.

Was deze actie begonnen met het idee: 'als het niet werkt, dan kan ik altijd nog de kast openschroeven om te kijken of er meer info op het modem zelf staat'.

The Flying Dutchman

Pagina: 1