Toon posts:

IPCONFIG, maar dan voor NETBUI

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik draai twee netwerkkaarten op 1 PC (Server) met ieder hun eigen protocollen, TCP/IP voor de internetverbinding naar de provider, en NetBUI voor de file en printersharing met andere PC's op een router.

Mijn vraag, werkt bestands- en printerdeling nog precies hetzelfde (//COMPUTERNAAM), en zo ja, hoe krijg ik de instellingen van NetBUI te zien, (zoals ipconfig voor tcp/ip).

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-08 08:42

The Bad Seed

Chaotic since 1983

NetBui configureert automatisch, daar hoef en kan je niets aan veranderen.

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-08 17:57
netbeui hoef je zelf niets aan in te stellen. en filesharing werkt nog hetzelfde als met TCP/IP.

btw. netbeui is een verouderd protocol. je kunt voor je lan misschien beter ook TCP/IP gebruiken :? (maar dat ligt aan het type lan en de applicaties die je over je lan draait)

Have a wheelie good weekend!

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
netbeui heb je zoiets niet voor. tis alleen maar computernaam en de rest gebeurd door broadcasts, vandaar dat het niet te routeren is.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Op donderdag 29 november 2001 14:53 schreef s991051 het volgende:
<KNIP> en NetBUI <KNIP> op een router.
<KNIP>
NetBEUI kan helemaal niet over een router.
Ga eerst maar eens uitzoeken wat het verschil tussen een hub en een router is en ga je dan afvragen welke "instellingen" van NetBEUI je eigenlijk wilt zien.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• [TazZ]
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-06-2025
ik zou tcp/ip gebruiken, is een stuk prettiger (naar mijn mening)

If it ain't broke, fix it till it is...

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 21:11

CmdrKeen

Krentenboltosti

NetBEUI kan via TCP/IP gerouteerd worden, maar das weer een ander verhaal. Instellen kan via aanpassingen in de registry; ik denk dat de MS Knowledge Base er wel het een en ander over te melden heeft.

Enne.. vooroordelen jegens NetBEUI aub even voor je houden wil je (8>

Bloed, zweet & koffie

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-08 17:57
Enne.. vooroordelen jegens NetBEUI aub even voor je houden wil je
welke vooroordelen ? als ik het niet bij het juiste eind heb, mag je me best verbeteren hoor :) vooroordelen heb ik niet over computer gerelateerde zaken, alleen feiten.

owja. en netbeui gaan routeren op TCP/IP lijkt me ook niet zo grappig. hoe gaat het dan met de broadcasts ? ook over de router ?

Have a wheelie good weekend!

Verwijderd

bootp op je router?

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Op donderdag 29 november 2001 15:12 schreef Vilenin het volgende:
NetBEUI kan via TCP/IP gerouteerd worden,
Als je een VPN aanlegt misschien ja... alhoewel NetBEUI zelf dan nog steeds niet gerouterd wordt, het gaat dan alleen over een virtueel niet-gerouterd netwerk. ;)

Maar dan gaat het nut van NetBEUI voor zover dat er was, toch wel heel erg verloren.

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 21:11

CmdrKeen

Krentenboltosti

Op donderdag 29 november 2001 16:10 schreef Onno het volgende:
Maar dan gaat het nut van NetBEUI voor zover dat er was, toch wel heel erg verloren.
Dat klopt. De mogelijkheid is destijds gecreëerd omdat verschillende LAN's ineens aan elkaar gekoppeld moesten worden, en dat was natuurlijk erg lastig met NetBEUI. Het voordeel van NetBEUI routeren was (toen!) dat je niet hoefde over te schakelen op een ander protocol.

Tegenwoordig is TCP/IP veel handiger, omdat je dan niet gelimiteerd bent aan een LAN en max. 255 PC's. Heb je echter een LAN van minder dan 10 PC's, dan is NetBEUI vaak sneller dan TCP/IP in de default-modus. File-sharing tussen 2 PC's: gebruik NetBEUI. Moet je ook nog internet delen en/of andere zaken, dan is TCP/IP weer een betere oplossing.

Bloed, zweet & koffie

Pagina: 1