Toon posts:

Meerdere geheugen modules

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag iedereen, kzit met een probleempje en dat is als volgt:
In m'n PC heb ik 1x 64MB en 1x 128MB geheugen zitten, geen problemen mee, tot vanmiddag. Vanochtend even 256MB geheugen opgehaald, herkent hij er maar 320MB. Iemand enig idee hoe dit komt? M'n moederbord ondersteunt tot 256MB modules.

Alvast bedankt.

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

GaMbiNo

1337

Hij herkent waarschijnlijk geen dubbelzijdige reepjes en dus ziet hij die 256 Mb als een 128 Mb. :(
code:
1
2
3
4
5
128
128
64
---
320 MB

:)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:39
Wat voor bord, wat voor DIMM's :? Dit is zo een beetje moeilijk niet?

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

ik weet niet wat voor type mobo je hebt, maar wat je zou kunnen proberen is de 256MB in het 1ste geheugenslot, de 128MB in het 2e geheugenslot en de 64MB in het 3e geheugenslot plaatsen.

Wat je anders nog zou kunnen proberen is na het erin prikken van de geheugenmodules ff naar je bios gaan en dan in de bios ff saven (zonder instellingen te veranderen).

suc6

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 09:18
Inderdaad waarschijnlijk enkelzijdig geheugen op een BX-chipset.. (of iets in die richting)

Effe wat meer gegevens graag..

Verwijderd

Topicstarter
M'n MOBO is een Freetech P6F91i. maar in de handleiding staat duidelijk dat hij 256MB modules kan hebben.

• GaMbiNo
  • Nu online

GaMbiNo

1337

Op donderdag 29 november 2001 14:49 schreef GrimFlyer het volgende:
M'n MOBO is een Freetech P6F91i. maar in de handleiding staat duidelijk dat hij 256MB modules kan hebben.
Maar dan kan hij dus 256 mb enkelzijdige modules aan. (alle geheugenbankjes zitten aan 1 kant)

Maar dan kan hij dus geen dubbelzijdige modules aan. (aan beide kanten van het reepje zitten geheugenbankjes)

• agent327
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10-2022

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

Op donderdag 29 november 2001 14:54 schreef GaMbiNo het volgende:

[..]

Maar dan kan hij dus 256 mb enkelzijdige modules aan. (alle geheugenbankjes zitten aan 1 kant)

Maar dan kan hij dus geen dubbelzijdige modules aan. (aan beide kanten van het reepje zitten geheugenbankjes)
Nee hoor, de kant van de geheugenchips heeft niets (meer) te maken met single of double-sided. Het verschil is dus niet meer in een oogopslag te zien, dat moet je gewoon testen.

Wanbeleid is ook beleid.

• GaMbiNo
  • Nu online

GaMbiNo

1337

Op donderdag 29 november 2001 14:58 schreef agent327 het volgende:

[..]

Nee hoor, de kant van de geheugenchips heeft niets (meer) te maken met single of double-sided. Het verschil is dus niet meer in een oogopslag te zien, dat moet je gewoon testen.
Ooow ok..zo was dat een halfjaartje geleden nog toen ik nog in een compuzaak werkte :)

Maar dat dat het probleem is is wel duidelijk. De rekensom klopt precies :)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de informatie. Moet ik maar weer ff terug naar de winkel toe.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog wel ff een vraagje. Bij Memory Controller, Maximum installed memory staat 128MB (dit heb ik allemaal uit SiSisoft). Hoe kan ik dit veranderen?

Verwijderd

Topicstarter
Niemand??? :'(

• Abbadon
Op donderdag 29 november 2001 15:09 schreef GrimFlyer het volgende:
Ik heb nog wel ff een vraagje. Bij Memory Controller, Maximum installed memory staat 128MB (dit heb ik allemaal uit SiSisoft). Hoe kan ik dit veranderen?
Ik weet niet precies wat je bedoelt. Wat ik wel weet is dat het een BX bord betreft, en daar moet je double-sided 256MB DIMM's voor gebruiken (met zestien 16Mx8 chips). Probeer jouw nieuwe DIMM dus te ruilen voor een juiste, en je zal alle MB's zien :)

edit:
om verwarring tegen te gaan even 32Mx8 in 16Mx8 veranderd

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu 16x(32Mx4). Is dat niet hetzelfde?

• Abbadon
Op donderdag 29 november 2001 18:41 schreef GrimFlyer het volgende:
Ik heb nu 16x(32Mx4). Is dat niet hetzelfde?
Nope, dat is de verkeerde DIMM. Hoewel je aan beide kanten 8 chippies ziet zitten, is het inwendig/logisch toch een single-sided DIMM. Da's dan ook de reden dat je maar 128MB's ziet van die 256MB DIMM. Je moet dus een 16x(16Mx8) DIMM (=double-sided) nemen (oh, ik zag dat ik hierboven 32Mx8 getyped had, da's natuurlijk niet goed ;) ).

Verwijderd

Topicstarter
Zonet ff gebeld, ik kon hem wel ruilen. hopen dat het lukt. Bedankt mensen.
Pagina: 1